VAR al aan vernieuwing toe: “Anders zullen er discussies blijven”

    VAR al aan vernieuwing toe: “Anders zullen er discussies blijven”

    dinsdag 21 augustus 2018 om 06:30

    De VAR blijft een discussiepunt in de Belgische Jupiler Pro League. Afgelopen speeldag was STVV-coach Marc Brys ook niet mals voor de videoref na het afgekeurde doelpunt van Bezus.

    Ex-scheidsrechter Serge Gumienny legde haarfijn uit dat het doelpunt terecht werd afgekeurd. Bij Standard-AA Gent was er ook een VAR-incident, maar daar kon de VAR naar verluidt niet vaststellen zonder lijn dat er sprake was van buitenspel. “De VAR oordeelde toen dat het zonder lijn niet zwart op wit vast te stellen was dat er sprake was van buitenspel”, vertelt Gumienny tegenover Het Belang van Limburg.

    De voormalige arbiter stelt zich toch vragen. “Er was dus geen obvious mistake en de scheidsrechter werd niet teruggefloten. Dan vraag ik me meteen af, hoe vorig seizoen de VAR met het blote oog kon vaststellen dat in Anderlecht-Club Brugge een bezoeker één teen buitenspel stond.”

    "In elk geval is duidelijk dat de VAR dringend over apparatuur moet beschikken, waarmee ze die lijn wél onmiddellijk zelf kan trekken. Buitenspel moet een zwart-wit-situatie worden, die je dankzij de technologie altijd en overal kan vaststellen. Zolang we hier niet in slagen, zullen er discussies blijven. En dat is nu net niet het opzet van de invoering van de VAR”, aldus Gumienny.

    Poll

    Heeft Gumienny hier gelijk?

    (323 stemmen)

    Plaats een reactie

    mapolean +857
    dinsdag 21 augustus 2018 om 07:42
    Waarom niet het initiatief voor een VAR-tussenkomst bij de benadeelde ploeg leggen? Trainer of official verzoekt de 4de ref om de beelden te laten bekijken. Elk team heeft recht op 3 fouten tussenkomsten.
    Vind ik leuk
    Tornado79 +930
    dinsdag 21 augustus 2018 om 07:56
    Akkoord, maar dat systeem zal dan weer gebruikt worden door de onderliggende ploeg om het tempo van de betere ploeg te breken en om tijd te winnen als dat nog kan.
    Als de klok onmiddellijk stopgezet wordt, dan ben ik akkoord.
    Vind ik leuk
    mapolean +857
    dinsdag 21 augustus 2018 om 07:59
    Absoluut... Mijn voorstel zoals hierboven omschreven kadert in een groter geheel, waarbij stopwatch (zoals ijshockey) ook een must is.
    Vind ik leuk
    TageMeister +4971
    dinsdag 21 augustus 2018 om 07:47
    Die lijn is leuk maar moet wel correct getrokken worden. Tijdens Antwerp-Brugge is der een fase waar Jelle buitenspel staat, te zien via lijn, maar deze is getrokken tet hoogte van de voeten en je ziet duidelijk dat een Brugge speler zijn hoofd verder staat... Volgens mij stond de volgende speler die den bal van jelle krijgt wel buitenspel en was dit dus goed gevlagd...
    Vind ik leuk
    SD +9343
    dinsdag 21 augustus 2018 om 08:18
    Oud nieuws ! Dagen geleden werd reeds uitgelegd hoe het verder moest en werd een firma geraadpleegd ivm de lijntechnologie
    Vind ik leuk
    Mario_ +1704
    dinsdag 21 augustus 2018 om 08:48
    Schaf buitenspel gewoon af. Zoals het nu wordt toegepast, vlaggen ze niet want als het buitenspel is zal de VAR ingrijpen.
    Maar die grijpen enkel in als het een beslissende fase is (goal of penalty).
    Dus een verdediger die, ondanks dat de aanvaller buitenspel staat, de bal in hoekschop kopt, wordt benadeelt. Want de VAR grijpt niet in en krijgt de ploeg die in de fout was, toch balvoordeel.... Hij zou dan eigenlijk de bal moeten laten passeren, dan scoort de tegenstander en zal de VAR deze afkeuren. Onmogelijke opdracht

    Kijk maar naar het WK,....amper enkele malen werd er buitenspel gevlagd.

    Afschaffen, het spel gaat er minder door gestoord worden
    Vind ik leuk
    Reagens +2181
    dinsdag 21 augustus 2018 om 10:18
    Serieus? Afschaffen van buitenspel zou het spel volledig veranderen. Voetbal zou er de facto een ander sport van worden...
    Wat vooral ergerlijk is, is dat er zoveel energie wordt gestoken in correcte beslissingen. Het kan mij niet schelen dat de VAR tussen komt als hij mss niet mag tussen komen als dat betekent dat er een correcte beslissing wordt genomen.
    Gumieny heeft m.i. wel gelijk als hij pleit voor technologie die onmiddellijk aangeeft of een situatie buitenspel is of niet. En dan moet die simpelweg in alle situaties toegepast worden.
    Vind ik leuk
    Brubru +3809
    dinsdag 21 augustus 2018 om 11:11
    Zolang de VAR voor discussies zorgt betekent dat ook dat de VAR niet goed werkt en dus beter terug zou afgeschaft worden. In de PL is die meen ik geweigerd door de profclubs.

    Ik blijf bij mijn standpunt : de VAR kan nooit een ten onrechte afgevlagde buitenspel fase doen herspelen. Wel dan moeten ze ook niet tussenkomen voor randje wel buitenspel. Want dan wordt als het over dezelfde ploeg gaat deze twee keer gestraft.

    Je moet je als voetballiefhebber ook eens de vraag durven stellen wat de meerwaarde is voor de toeschouwer. Ik heb vorig jaar een match bijgewoond waar een 10tal keer het matchritme werd verstoord omdat er contact was tussen ref en VAR terwijl het geen enkele keer nodig was.
    Er was verdorie veel minder discussie toen er geen VAR bestond. Ik weet waarom. Omdat supporters kunnen accepteren dat een lijnrechter eens verkeerd vlagt maar niet dat de VAR geen consequente beslissingen kan nemen.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 21 augustus 2018 om 11:18]
    Vind ik leuk
    Tornado79 +930
    dinsdag 21 augustus 2018 om 12:46
    Niet afschaffen, maar gewoon enkel buitenspel vlaggen indien de lijnrechter zeker is van zijn stuk.
    VAR moet tussenkomen indien er doelpunt volgt of vrije trap of wat dan ook, na dat buitenspel.
    Vind ik leuk
    dinsdag 21 augustus 2018 om 20:58
    A
    Hoe kan Gumienny nu gelijk hebben na zo een belachelijke opmerking. Als de VAR uitgevonden werd om de discussies te verminderen is het in alle geval een geweldige mislukking.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws