Gumienny mengt zich in VAR-discussie: “Werd terecht afgekeurd”

    Gumienny mengt zich in VAR-discussie: “Werd terecht afgekeurd”

    maandag 20 augustus 2018 om 07:00

    De VAR blijft een pittig gespreksonderwerp in de Belgische Jupiler Pro League. Ook het afgekeurde doelpunt van Bezus bij STVV zorgde weer voor controverse. Vooral coach Marc Brys kon zijn ogen niet geloven.

    Serge Gumienny mengt zich nu in de discussie en komt met een duidelijk statement. “Ik kan Brys heel goed begrijpen, ik heb voor alle zekerheid zelf opnieuw rondgebeld om te vragen hoe de vork precies in de steel zit. Blijkt dat het doelpunt wel degelijk terecht werd afgekeurd”, vertelt de voormalige scheidsrechter tegenover Het Belang van Limburg.

    “De VAR mag ingrijpen, wanneer ze er ook zonder denkbeeldige lijn van overtuigd is dat er sprake is van buitenspel”, vervolgt Gumienny. “In dat geval moet de scheidsrechter de fase laten doorlopen, tot de bal uit het spel is. Dat mag tien seconden, één minuut of tien minuten duren, maakt niet uit.”

    “Pas als die fase leidt tot een doelpunt, een open doelkans, een strafschop of een rode kaart, komt de scheidsrechter terug op de initiële beslissing en fluit hij voor buitenspel. Vloeit er bijvoorbeeld alleen maar een hoekschop uit voort, dan wordt er doorgegaan en zal de hoekschop getrapt worden.”

    Poll

    Ben jij voorstander van de VAR?

    (208 stemmen)

    Plaats een reactie

    maandag 20 augustus 2018 om 07:17
    Nice!
    Vind ik leuk
    Vlaming +1492
    maandag 20 augustus 2018 om 07:52
    De mening van paarse guimeny is niet van belang
    Vind ik leuk
    dethklok28 +4352
    maandag 20 augustus 2018 om 08:08
    Jouw mening nog veel minder. Gumienny heeft verstand van zaken. Jij hebt imo zelfs geen verstand. Dus stilte graag.
    Vind ik leuk
    Toca +30722
    maandag 20 augustus 2018 om 08:17
    Topreactie :-)
    Vind ik leuk
    Freddyploiks +10490
    maandag 20 augustus 2018 om 08:08
    Tinky Winky is paars en die z’n mening is van meer belang dan de jouwe. De jouwe is eerder van Vlaams belang.
    Vind ik leuk
    maandag 20 augustus 2018 om 08:25
    als er nu eens 1 scheidsrechter altijd in ons nadeel floot dan was het wel guimeny...
    stinkende boer!!!
    @vlaming
    [Reactie gewijzigd op maandag 20 augustus 2018 om 08:26]
    Vind ik leuk
    Don John +85
    maandag 20 augustus 2018 om 08:11
    de VAR mag altijd ingrijpen, met of zonder denkbeeldige lijn zolang het maar niet tegen Anderlecht is....
    Vind ik leuk
    Freddyploiks +10490
    maandag 20 augustus 2018 om 08:25
    Anderlecht is ook verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde
    Vind ik leuk
    camargue +1412
    maandag 20 augustus 2018 om 10:25
    Heeft de VAR dan vrijdag niet ingegrepen tegen Anderlecht? Wat een kleinzielige opmerking wederom, loser !
    Vind ik leuk
    Mario_ +1645
    maandag 20 augustus 2018 om 09:14
    VAR is een enorm middel, maar moet correcter gebruikt worden. Buitenspel, niet gevlagd en is goal = afkeuren. Maar ook als het hoekschop wordt en daar wordt uit gescoord, moet men het mi afkeuren.

    En als er bij Gent een strafschop wordt gegeven door VAR, moet dat ook in andere wedstrijden. Bv duw van Vormer op Antwerp.
    Maar Ook het defensief duiken moet worden bekeken, bv Yatabare met Vanaken. Vanaken raakt hem niet, toch gaat Yatabare liggen. Ingrijpen en bal aan Brugge......
    Belangrijkste is in iedere wedstrijd dezelfde beslissingen te nemen !!
    Vind ik leuk
    WouterB +458
    maandag 20 augustus 2018 om 10:47
    Als we dat bij elke fase in de match moeten gaan doen die niet juist beoordeeld wordt, gaat er geen kat meer naar het voetbal kijken omdat het dan vaker stilligt als iets anders.

    Er moet nu eenmaal ergens een grens getrokken wordt. Als je zegt dat ook een goal moet afgekeurd worden wanneer die voorkomt uit een corner waar offside was, was er trek je dan de grens? Wat als er 3 corners na elkaar zijn en dan pas gescoord wordt? Ook afkeuren omdat de eerste offside was en de andere 2 corners dus ook niet zouden mogen gebeurd hebben?
    Vind ik leuk
    Mario_ +1645
    maandag 20 augustus 2018 om 12:29
    ik begrijp je standpunt, maar dan ben je de spelregels aan het veranderen .
    Off-side gaat boven een corner.
    Uiteindelijk kan je dan beter gewoonweg het buitenspel afschaffen. Dat gaat veel makkelijker zijn. Want dat is wat er nu gebeurd, het is enkel buitenspel als er een goal valt, anders niet......
    Vind ik leuk
    Brubru +3806
    maandag 20 augustus 2018 om 11:11
    Weet je, in feite zou de VAR ook in het algemeen klassement een plaats moeten krijgen. Naast de punten ook hoeveel er zijn dankzij de VAR of afgenomen door de VAR.

    Ik blijf de VAR een van de domste beslissingen ooit vinden. Ik erger me dood aan die x aantal keer per match dat het spel niet meer normaal doorgaat omdat de arbiter weer met zijn hand aan zijn oor bezig is.

    Gisteren zag je ook duidelijk dat Vormer twijfelde bij de goal. Zal de VAR nog ingrijpen of niet ?
    En waarom grijpt de VAR niet in bij de fout van Vandamme ? Is toch duidelijk bewust de man spelen en geen kaart.
    Vind ik leuk
    Mario_ +1645
    maandag 20 augustus 2018 om 12:32
    het is idd ingewikkeld. ook Van Damme had geel kunnen (moeten) krijgen. Ipv spel stil te leggen, kunnen ze dit doorgeven aan scheids en geel trekken bij eerstvolgende stilstaande fase.
    Met buitenspel zouden verdedigers eigenlijk niet naar de bal mogen gaan als de tegenstander buitenspel staat. Want dan is het corner. Laat je hem gaan en ze scoren, dan krijg je wel balvoordeel..... te moeilijk.
    Vind ik leuk
    Luvabo +224
    maandag 20 augustus 2018 om 09:50
    Gelukkig loopt die niet meer rond op onze velden.....