Donkerrode cijfers bij Lokeren: 'Verlies verdubbeld naar tien miljoen euro'

Donkerrode cijfers bij Lokeren: 'Verlies verdubbeld naar tien miljoen euro'

Gepubliceerd: donderdag 21 maart 2019 om 10:15do 21-03-2019 om 10:15

Sporting Lokeren heeft sportief een moeilijk seizoen gehad, maar ook op financieel gebied zijn de cijfers niet fraai. Volgens de jaarrekening is er een verlies van liefst tien miljoen euro, weet Het Laatste Nieuws.

Dat heeft vooral te maken met het feit dat voorzitter Roger Lambrecht afgelopen jaar geen geld meer in de club heeft gestoken. De inkomsten van Lokeren zijn al enkele jaren onvoldoende, waardoor enkel een kapitaalsverhoging soelaas kon bieden. Daar heeft Lambrecht deze keer niet voor gezorgd.

Kandidaat-overnemers van Lokeren moeten dus sowieso puin ruimen om die put weer te vullen. Adviesorganisatie KPMG is nog bezig met de zoektocht naar een overnemer. Tot overmaat van ramp riskeert Lokeren ook nog een stevige fiscale boete door de onthullingen in het voetbalschandaal. De Waaslanders gaan met andere woorden met heel wat kopzorgen de zomer in.

Plaats een reactie

j.caesar +1961
donderdag 21 maart 2019 om 10:37
Die zullen allicht niet kunnen profiteren van "propere handen"; ik vrees voor de degradatie naar de "amateurs"
Vind ik leuk
camargue +6612
donderdag 21 maart 2019 om 10:51
ik zie die nog samengaan met W-B hoor, die regio is veel te klein om 2 ploegen op dit niveau te handhaven.
Vind ik leuk
DirkRAFC1 +2288
donderdag 21 maart 2019 om 11:27
Dat zou enigszins plausibel zijn maar...
In het slechtste scenario spreken we over twee degradaties, één ploeg die op de rand van een faillissement bengelt en een andere ploeg die zelfs in 1A al elk jaar verplicht is haar beste spelers te verkopen om uit de zorgen te kunnen blijven.
Of er op dit moment een draagvlak is voor een fusie, tussen twee ploegen die al niet in de beste verstandhouding met elkaar leven, dat durf ik toch te betwijfelen.
Vind ik leuk
FL +296
donderdag 21 maart 2019 om 12:54
Dat is waar , ik denk dat Roger het ook wel naar de kl* heeft gedaan door zijn manier van werken , nog steeds zoals in de jaren 80' , voor iemand die zelf zegt dat hij erg begaan is met de club vind ik toch dat hij het serieus heeft laten hangen , gewoon eigen kapitaal veilig gesteld en that's it : game over Lokeren!
Vind ik leuk
DirkRAFC1 +2288
donderdag 21 maart 2019 om 14:10
Ik denk dat je je vergist voor wat betreft "kapitaal veilig stellen".
Mr. Lambrecht komt uit een andere tijd van zaken doen, vergeet niet dat zijn generatie het "zwart geldcircuit" zowat persoonlijk heeft uitgevonden.
Een tijd ook waarin je nog met "beperkte middelen" een voetbalploeg kon kopen en leiden.
Het probleem zit hem echter in het feit dat het voetbal, en als gevolg daarvan het managen van een voetbalclub de laatste decennia zodanig is geëvolueerd dat de manier van werken zoals dat vroeger ging niet meer mogelijk is.
De spelerslonen en transferbedragen zijn zodanig geëxplodeerd in die periode dat ik me zelfs de vraag zou durven stellen of een Lambrecht (volgens derijkstebelgen.be zelf +/- 24 miljoen Euro waard) kapitaalkrachtig genoeg is om een club als Lokeren terug gezond te maken én ook te houden. Tenslotte, bedraagt het verlies van Lokeren het voorbije seizoen al praktisch het halve vermogen van de "arme man"... En het gaat wel degelijk over de jaarrekening voor het seizoen 2017-2018, afgesloten op 30.06.2018, dus waar Lokeren nog als dertiende eindigde in de reguliere competitie.
Ik vrees dat de boekhouding voor dit horrorjaar (seizoen 2018/2019) er nog een ietsje slechter gaat uitzien...

Dus nee, volgens mij helemaal geen kwestie dat Roger Lambrecht zijn kapitaal heeft proberen veilig te stellen maar dat hij gewoon te laat heeft ingezien welke kant zijn club op ging en dat hij de zaken niet meer heeft kunnen redden.
Hij is ook van een generatie die alles wat ze hebben eigenhandig uit de grond hebben gestampt en misschien ook daardoor het "vals gevoel" dat ze alle problemen aankunnen zoals ze dat hun hele leven al gedaan hebben, namelijk volledig op zichzelf.
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 11:01
Kvrees tot definitief einde
Vind ik leuk
Brubru +6043
donderdag 21 maart 2019 om 11:56
Als iedere club die 10 M schulden heeft moet vrezen voor een definitief einde hebben we volgend jaar een 1a reeks met heel weinig ploegen.
Kortrijk bv van wie iedereen dacht dat ze schuldenvrij waren staat ook al met 6 M in het rood en dan moeten die nog beginnen aan hun stadion.
ZW nog iets meer dan 20 M schulden (grotendeels afbetalingen stadion) maar komen van meer dan 30 M.
Eigen vermogen is wel veel hoger dan bij Lokeren EN de schulden voor het stadion zijn gedekt door waarborgen.
Anderlecht .... Standard .... Gent..... allemaal heel veel schulden.

Die clubs gaan echt niet ophouden want schulden hebben is geen probleem zolang je die kan afbetalen of de nodige garanties hebt die tegenover deze schulden staan.
Bij Lokeren stelt zich de vraag of Mr. Lambrecht nog bereid is zich garant te stellen.
Vind ik leuk
Genome +852
donderdag 21 maart 2019 om 12:30
Gent is schuldenvrij sinds enkele jaren. Anderlecht en Club hebben de grootste schuldenberg.
Vind ik leuk
Brubru +6043
donderdag 21 maart 2019 om 12:35
Ik denk (dacht) dat Gent nog jaren moet betalen voor zijn stadion en dat Standard en Antwerp ook nog wat schulden hebben al of niet omgezet in kapitaals(aandelen).
[Reactie gewijzigd op donderdag 21 maart 2019 om 12:39]
Vind ik leuk
Genome +852
donderdag 21 maart 2019 om 12:37
Ja volgens mij ook, maar de inkomsten zijn een pak hoger dan de uitgaven waardoor je nooit in een negatieve balans terechtkomt en de jaarrekening positief is. Waardoor je niet kan spreken over schulden.
[Reactie gewijzigd op donderdag 21 maart 2019 om 12:38]
Vind ik leuk
Brubru +6043
donderdag 21 maart 2019 om 12:43
Zo is dat. Anders kan er geen enkele club investeren in infrastructuur. Trouwens voor de nieuwe financial fair-play regels tellen investeringen in infrastructuur en jeugdwerking niet mee als jaar verliezen.
Vind ik leuk
Genome +852
donderdag 21 maart 2019 om 12:45
Alle vooruit, opnieuw iets nieuws geleerd.
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 17:48
Schulden op zich is geen enkel probleem. Iedereen maakt schulden: een bedrijf om te investeren in machines, een particulier om een huis te kopen, een gemeente om wegen aan te leggen, ... Het is de combinatie schulden / eigen vermogen die je moet bekijken. Als je een negatief eigen vermogen hebt, dan heb je gewoon geen middelen meer om de schulden af te betalen, tenzij een mecenas de verschillen steeds bijpast. Lambrecht heeft dit altijd gedaan, maar stopt daar nu mee. Dan kan er maar één conclusie zijn: het faillissement is nabij.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws