Michels is beste voetbaltrainer ooit, Goethals houdt Belgische eer hoog

Michels is beste voetbaltrainer ooit, Goethals houdt Belgische eer hoog

Gepubliceerd: dinsdag 19 maart 2019 om 13:50di 19-03-2019 om 13:50

Volgens France Football is Rinus Michels de beste voetbaltrainer ooit. De coach die het Nederlands elftal in 1988 naar de Europese titel leidde en met Ajax de Europacup I won verwijst Alex Ferguson naar de tweede plaats. In de top vijftig komt slechts één Belg terug, Raymond Goethals.

Goethals moet het doen met een 47e plek. Den tuveneir was in België onder meer succesvol bij Anderlecht en Standard. In Frankrijk maakte hij grote sier met Olympique Marseille. Met L'OM veroverde Goethals twee landstitels en won hij de Europa Cup I.

In de top vijftig staat er slechts één Belg, terwijl er alleen in de top vijf alleen al twee Nederlanders staan. France Football heeft naast de eerste plaats voor Michels in de top vijf namelijk een plekje ingeruimd voor Johan Cruijff. De legendarische nummer veertien won met Barcelona de Europacup I en staat vierde op de lijst van het Franse tijdschrift.

Volgens France Football zijn drie hoofdcriteria meegenomen in het opstellen van de ranglijst, te weten het winnen van prijzen, de nalatenschap aan het spel en de persoonlijkheid van een trainer. Michels' revolutie in de jaren zestig met het 'totaalvoetbal' wordt aangedragen als hoofdreden om hem tot de beste trainer ooit uit te roepen.

Alex Ferguson eindigt als tweede op de lijst, terwijl de Italiaan Arrigo Sacchi de derde stek krijgt toegewezen. Cruijff staat dus als nummer vier genoteerd. Op plek vijf staat de eerste trainer die nog actief is in het huidige voetbal: Pep Guardiola.

Top tien beste coaches aller tijden
1. Rinus Michels
2. Alex Ferguson 
3. Arrigo Sacchi 
4. Johan Cruijff
5. Pep Guardiola (Manchester City)
6. Valeri Lobanovski 
7. Helenio Herrera 
8. Carlo Ancelotti (Napoli)
9. Ernst Happel 
10. Bil Shankly 

Nog actieve coaches in de top vijftig
5. Pep Guardiola (Manchester City)
8. Carlo Ancelotti (Napoli)
22. Zinédine Zidane (Real Madrid)
27. Jürgen Klopp (Liverpool FC)
29. Guus Hiddinck (U-23 China)
31. Diego Simoni (Atlético Madrid)
37. Rafael Benitez (Newcastle United)
48. Marcelo Bielsa (Leeds United)

Lees meer over:Rode Duivels

Plaats een reactie

Prpldynmt +7975
dinsdag 19 maart 2019 om 14:01
En Heintje en Leekens zijn nergens te bespeuren? Ongehoord!
Vind ik leuk
dinsdag 19 maart 2019 om 14:02
Tuurlijk is het een Nederlander, los van z'n kwaliteiten : zouden zelfs zand kunnen invoeren in de Sahara indien ze willen. Topverkopers!
Vind ik leuk
dethklok28 +5723
dinsdag 19 maart 2019 om 14:02
31. Diego Simoni. Omg :-)
Vind ik leuk
dinsdag 19 maart 2019 om 14:39
Familie van ? 😉😁
Vind ik leuk
dinsdag 19 maart 2019 om 14:16
Nu zal Preud'homme wel zwaar op zijn teen getrapt zijn, want hij vind zichzelf absoluut een TOPtrainer en zal wss wel gedacht hebben dat hij daarbij had gestaan !!
Vind ik leuk
ScheveStek +2285
dinsdag 19 maart 2019 om 14:21
🤦‍♂️
Vind ik leuk
bolclbr +1031
dinsdag 19 maart 2019 om 14:22
Waar is de tijd - einde jaren 1970 - toen Club Brugge met Ernst Happel, de 9e beste trainer aller tijden:

- als enige Belgische ploeg tot op vandaag de finale van Europa I (Champions League) speelde (1-0 verlies tegen Liverpool)

- de finale van EC II (Europa League) speelde (3-2 uit [0-2 aan de rust], 1-1 thuis)

- 3 x na mekaar kampioen werd.

Die Europese tijden komen voor een Belgische ploeg niet meer terug. Helaas is er het arrest Bosmans die de voetbalwereld op zijn kop zette. De grote clubs zijn te rijk geworden.
Vind ik leuk
Weareleko +417
dinsdag 19 maart 2019 om 15:39
Naar die periode kunnen we enkel maar heimwee hebben, niet enkel voor Club, maar ook andere Belgische ploegen waren toen top in Europa. De laatste topprestatie van een Belgisch team was van RFCA, 1993 tegen Parma.
Vind ik leuk
Daydreamer +6881
dinsdag 19 maart 2019 om 18:04
Ah, da’s dezelfde periode waarin Anderlecht 3 jaar op rij een Europese finale speelde, 2 keer die finale effectief won, ook nog eens 2 keer de Europese supercup won... Inderdaad een geweldige tijd! 😉👍
Vind ik leuk
TageMeister +9207
dinsdag 19 maart 2019 om 14:46
Zidane is da ni wa rap?
Vind ik leuk
Rune1891 +7232
dinsdag 19 maart 2019 om 15:04
Mooie 9e plaats voor Happel, geen vermelding waard? Is toch jaren in België aan de slag geweest
Vind ik leuk
Daydreamer +6881
dinsdag 19 maart 2019 om 18:00
Goethals... Opgepakt voor matchfixing, omkoping, ervoor veroordeeld, om aan die veroordeling te ontkomen naar het Buitenland gevlucht om daar trainer te spelen onder de functie van onderhoudsman... Onze Belgische eer!?
Overal waar hij verbleef hing er een sfeer van omkoping, ook tijdens zijn succesvolle periode bij Marseille...
[Reactie gewijzigd op dinsdag 19 maart 2019 om 18:01]
Vind ik leuk