Gumienny velt oordeel: “Geen buitenspel van Cercle Brugge”

Gumienny velt oordeel: “Geen buitenspel van Cercle Brugge”

Gepubliceerd: maandag 11 februari 2019 om 08:14ma 11-02-2019 om 08:14

Er was veel discussie over de 2-2 van Cercle Brugge in de Brugse derby tegen Club. Op de beelden lijkt aanvaller Cardona offside te staan. Serge Gumienny velt zijn oordeel tegenover Het Nieuwsblad.

De VAR beschikt niet over een ‘offsidelijn.’ “Het was geen buitenspel doordat de pass van Bruno via de voet van een speler van Club bij Cardona beland. Als de bal afwijkt op een stilstaande speler, wordt buitenspel niet opgeheven. Maar Amrabat steekt zijn voet bewust uit in een poging de bal tegen te houden.”

“Dat noemen we een verdedigende actie en die heffen buitenspel wel op”, gaat Gumienny verder. “Omdat Amrabat naar de bal gaat en die lichtjes raakt, is er volgens mij dus geen sprake van buitenspel. Het was dus een juiste beslissing om dat doelpunt goed te keuren.”

Poll

Met akkoord?

(546 stemmen)

Plaats een reactie

Philip R. +437
maandag 11 februari 2019 om 08:18
Allé ze, hij begint er weer aan! Er is aan de kant van Club ook zo’n gelijkaardige fase geweest met Vormer en die wordt dan WEL afgevlagd!! Twee maten, twee gewichten = VAR! En maar blijven verdedigen, en maar blijven goedpraten, en maar blijven vergoelijken... arm scheidsrechterskorps!
Vind ik leuk
sceptomaan +452
maandag 11 februari 2019 om 08:37
Wat voor absolute bullshit is dat? Hoe ga je dan telkens gaan oordelen of een verdediger 'bewust' zijn voet uitsteekt, of de bal 'onbewust' afwijkt? Dat gebeurt letterlijk in een fractie van een seconde.. Alsof een lijnrechter het nu al niet moeilijk genoeg heeft om zowel het vertrek van de bal als de positie van de spelers in de gaten te hebben. Nu gaat Gumieny zeggen dat die mannen ondertussen nog kijken of het al dan niet bewust is afgeblokt?
Vind ik leuk
MrComment +2156
maandag 11 februari 2019 om 09:05
Moest je eens de moeite gedaan hebben met deftig te lezen wat er staat wordt het wel duidelijk.

"Als de bal afwijkt op een stilstaande speler, wordt buitenspel niet opgeheven."

Als de speler niet stilstaat wordt dat aanzien als een verdedigende actie. Je moet niet echt je voet uitsteken daarvoor. Teruglopen is ook een verdedigende actie...
Vind ik leuk
Ultron1891 +997
maandag 11 februari 2019 om 09:09
Welke speler staat er nu "stil" in zo'n fase...komaan seg...zo kan je alles goedpraten. En wat is dat "stilstaan"...definieer dat eens? En hetzelfde geld voor "bewust".... gewoon onzin.
Vind ik leuk
MrComment +2156
maandag 11 februari 2019 om 09:45
Wat is stilstaan? Je weet wel, wanneer je voeten op dezelfde plaats blijven staan...
Vind ik leuk
Ultron1891 +997
maandag 11 februari 2019 om 10:53
Ga je nu mijn intelligentie wat beledigen of wat? Als je geen deftige discussie kan voeren, met alle respect, dan heb ik liever dat je niet reageert.
Vind ik leuk
MrComment +2156
maandag 11 februari 2019 om 11:53
Jij vraagt wat is stilstaan. Ik geef een antwoord.
Ik kan moeilijk intelligente antwoorden geven op domme vragen hé.
Vind ik leuk
Ultron1891 +997
maandag 11 februari 2019 om 12:44
Och laat ook maar. Je kan blijkbaar een retorische vraag niet onderscheiden van een directe.
Vind ik leuk
freeman +14161
maandag 11 februari 2019 om 09:32
Mierenneukerij van de reinste soort ! Steeds een uitleg, zoals vorige week aangaande de aanslag op Vanaken ...... !
Vind ik leuk
j.caesar +1934
maandag 11 februari 2019 om 09:51
iemand die onbewust zijn voet zou uitsteken, lijdt aan spasmen.
Vind ik leuk
TageMeister +9210
maandag 11 februari 2019 om 08:37
Is dit een Serge regel? Zo had hij der wel meerdere...
Vind ik leuk
Daydreamer +6941
maandag 11 februari 2019 om 08:44
Ocharme, Brugge wordt toch altijd benadeeld...
Vind ik leuk
Lodecol13 +3888
maandag 11 februari 2019 om 09:04
Wij zij andl niet he daar telt zelf een meter ofz niet voor
Vind ik leuk
Ultron1891 +997
maandag 11 februari 2019 om 09:10
Je doet je naam wel eer aan moet ik zeggen.
Vind ik leuk
Pats VdB +112
maandag 11 februari 2019 om 08:58
Gumienny is ne mauven !
Vind ik leuk
maandag 11 februari 2019 om 09:41
Neen een kanarie
Vind ik leuk
maandag 11 februari 2019 om 09:14
Ik blijf erbij dat aan de start vd actie een fout gebeurde tegen Wesley aan de cercle kant die zo z'n verderzetting kende met de cercle goal. Een wat identieke fase als in Standard met de Carcela afkeuring. Akkoord het was geen erge fout maar doet een spits zoiets tegen de verdediger fluit men altijd voor fout. Maar net zoals de vorige var fouten en ons falen verandert dit allemaal niets aan de situatie. Slikken en weer doorgaan!
Vind ik leuk
DOMI +651
maandag 11 februari 2019 om 09:16
De discussie over het afwijken laat ik nog in 't midden, maar het is ongelofelijk dat de VAR met al zijn camera's en volk nog over geen offsidelijn beschikt. Als je wil werken moet je professioneel werken en blijf je fouten veroorzaken of we krijgen in PO1 weer de offsidefase met de teen van Diaby die al dan niet over een kampioenschap kan beslissen.
Vind ik leuk
Peed +826
maandag 11 februari 2019 om 09:37
Binnenkort komt dat systeem er wel, na afloop van de reguliere competitie. Helaas blijft ook dan het spreekwoord "wat baten kaars en bril als de VAR niet zienen wil" van tel ...
Vind ik leuk
maandag 11 februari 2019 om 09:48
Het is er al maar men wil het pas vanaf de po's gebruiken. Eens te meer een bewijs hoe onbelangrijk de competitie geworden is.
Vind ik leuk
Vlaming +1874
maandag 11 februari 2019 om 10:11
Waarom ben ik hierover niet verwonderd ?
guimeny heeft altijd tegen Club Brugge gefloten
Vind ik leuk
Lodecol13 +3888
maandag 11 februari 2019 om 12:35
Als ik zoals vandaag de match nog eens bekijk met vertraagde beelden dan mag je deze match gewoon niet verliezen cercle heeft in de 1e time 3a4 ,in de 2e 4a5 keer in de buurt van de keeper geweest ,zijn
moeilijkste waren de ballen uit de goal pakken nadat ze gescoord hebben moreel gezien dan , zo slecht hebben wij brugge dan toch niet gespeeld, moeten terug de menige kansen die we nog altijd krieeren meer afmaken ,het slechte veld is ook in ons nadeel gelijk ook de arbitrage en var , op naar de volgende tegen genk ,hopelijk is de ref en de var dan wel consequent in de beoordeling van de spelregels
Vind ik leuk
blondel +3830
maandag 11 februari 2019 om 11:16
Gumienny heeft het hier volledig fout.Op de moment dat de pas gaat vertrekken staat die speler van Cercle al off side,hoe kan Amrabat dan al aan de bal geweest zijn als die bal nog niet vertrokken is?
Vind ik leuk
Rune1891 +7367
maandag 11 februari 2019 om 13:37
Efkes een rechtstreeks uittreksel uit het reglementenboek over "strafbaar buitenspel", ik heb de volledige passage gekopieerd:

Strafbaar buitenspel
Een speler wordt alleen voor zijn buitenspelpositie bestraft indien hij, op het moment
dat de bal wordt geraakt of gespeeld door een ploegmaat, actief bij het spel is
betrokken door:
• in te grijpen in het spel door het spelen of raken van de bal die door een
ploegmaat is gespeeld of geraakt
• een tegenspeler in diens spel te beïnvloeden door:
• te voorkomen dat een tegenspeler de bal kan spelen of in staat is te spelen
door duidelijk het gezichtsveld te blokkeren
• in duel te gaan met de tegenstander om de bal te bekomen
• duidelijk de bal probeert te spelen die dicht bij hem is en deze actie invloed
heeft op de tegenstander
• voorkomen dat een tegenspeler de bal kan spelen of in staat is te spelen
door duidelijke bewegingen te maken
Het moment waarop buitenspel beoordeeld wordt, is het eerste contactpunt wanneer de bal geraakt of gespeeld wordt.

Of

voordeel te halen uit zijn buitenspelpositie of een tegenspeler in diens spel
beïnvloeden wanneer hij de bal speelt die:
• terugkaatst of afwijkt van de doelpaal, doellat, wedstrijdofficial of een
tegenspeler
• bewust ‘gesaved’ werd door een tegenspeler
Een speler in buitenspelpositie die die bal ontvangt van een tegenspeler die bewust
de bal speelt (behalve wanner het gaat om een tegenspeler die bewust de bal
‘saved’) wordt niet beschouwd als voordeel te halen uit zijn positie.
Een ‘save’ is wanneer een speler de bal stopt of tracht te stoppen met eender welk
deel van het lichaam, behalve de handen/armen, die in of dichtbij het doel komt
(tenzij de doelman in het strafschopgebied is).
In situaties waar:
• een speler terugkomt uit of zich bevindt in buitenspelpositie en in de weg staat
van een tegenstrever en ingrijpt in de beweging van de tegenstrever naar de
bal. Dit is een strafbaar buitenspel indien hij ingrijpt in de mogelijkheid van een
tegenstrever om de bal te spelen of te betwisten; indien de speler in de weg
van een tegenstrever beweegt en hem in zijn beweging hindert (bvb. De
tegenstrever afblokt), dan moet de overtreding bestraft worden met spelregel
12.
• Een speler in buitenspelpositie naar de bal loopt met de intentie deze te
spelen en wordt gestopt met een overtreding vooraleer hij de bal kan spelen of
probeert te spelen of met een tegenstrever in duel kan gaan om de bal, dan
wordt de overtreding bestraft alsof ze plaatsvond voor het strafbare buitenspel.
• Een overtreding wordt begaan tegen een speler in buitenspelpositie die de bal
speelt of tracht te spelen of met een tegenstrever in duel gaat, dan wordt het
buitenspel bestraft omdat ze plaatsvond voor het ingrijpen in het spel.


Nergens zie ik de bewoording "verdedigende actie die buitenspel opheft staan", het enige dat ik lees, is dat buitenspel wordt opgeheven wanneer de tegenspeler de bal BEWUST speelt, niet wanneer die afgeblokt werd
Vind ik leuk
maandag 11 februari 2019 om 14:26
De VAR is niet onfeilbaar. Maar hij maakt veel minder fouten dan het blote oog.
Dus is het een absolute verbetering. Meer moet en kan dat niet zijn.
Ik zou wel de VAR zelf via computerstem de beslissingen laten meedelen.
Op die manier is er minder emotionele druk op de scheidsrechter.
Vind ik leuk
maandag 11 februari 2019 om 16:00
Dat weten we ondertussen al , als iedereen zegt dat wit is zegt Gumienny dat het zwart is
Vind ik leuk
maandag 11 februari 2019 om 19:53
Hij vergeet er wel bij te zeggen dat de buitenspelpositie van een aanvaller strafbaar is indien bij de voorzet van de ploegmaat, een tegenstrever de bal niet bewust speelt of laat afwijken.

De snelheid van de bal en de afstand tussen beide spelers zijn hierbij belangrijke criteria om deze actie als deviatie/deflectie in te schatten of ze te beoordelen als een bewust spelen van de bal.

Van bewust spelen van de bal door een verdediger is sprake wanneer deze verdediger bewust een beweging naar de bal toe maakt en hem dan raakt. De kwaliteit van het raken is nu niet meer
belangrijk. Als de bal nu bij een aanvaller terecht komt, die op het moment van spelen van de bal door zijn medespeler zich in buitenspelpositie bevond, dan is er geen sprake meer van strafbaar
buitenspel. Het bewust maken van een beweging naar de bal kan gebeuren door een pass naar
voren, of naar achter, of opzij te maken, of door omhoog te springen en te koppen. Dus ook een
verdediger die in de muur staat, na het schot omhoog springt en de bal kopt, heft strafbaar
buitenspel op.
Let wel: dit geldt dus niet als het gaat om een safe om een doelpunt te voorkomen.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws