Onthuld: 'Devroe betaalde bijzonder dikke commissies aan topmakelaar'

    Onthuld: 'Devroe betaalde bijzonder dikke commissies aan topmakelaar'

    woensdag 17 oktober 2018 om 20:00

    De kans dat Mogi Bayat ooit nog gaat werken voor Anderlecht is heel klein. Volgens Sport/Voetbalmagazine heeft ook Luc Devroe echter een favoriete makelaar: Didier Frenay.

    Frenay staat aan het hoofd van Star Factory, een bedrijf waar Devroe ook bij Club Brugge al zaken mee deed. Anderlecht zou 500.000 euro commissie per keer hebben betaald voor de transfers van Elias Cobbaut, Thomas Didillon en Antonio Milic. 

    Devroe zelf geeft aan de redactie aan dat "een percentage van tien procent gebruikelijk is bij transfers op Anderlecht". 500.000 euro per keer is echter nog veel meer dan die tien procent. Devroe geeft aan dat het telkens gaat om het salaris van een vijfjarig contract én de groepsverzekering.
     
    Ook Frenay zelf ziet geen problemen. "Dit is een kwestie van onderhandelen en reputatie. Bovendien ken ik Luc al dertig jaar. Er is een wederzijds vertrouwen gegroeid bij verschillende transfers". Twee andere makelaars berekende echter dat het normale tarief voor die transfers eerder rond 200.000 euro liggen.

    Plaats een reactie

    Toca +37140
    woensdag 17 oktober 2018 om 20:02
    Maar dat gebeurt toch overal zeker. Dit kan je toch niet alleen in België afschaffen. Anders gaan alle clubs er gewoon de dupe zijn.
    Vind ik leuk
    woensdag 17 oktober 2018 om 20:03
    Zou Coucke Devroe ooit terugfluiten
    Vind ik leuk
    woensdag 17 oktober 2018 om 20:05
    Morgen een ander verhaal..we zijn vertrokken totdat ze allemaal gefileerd zijn..

    Dan gaan de makelaars afkomen elk met hun eigen verhaal om elkaar af te maken.


    Rumble in the jungle
    Vind ik leuk
    jericho666 +2352
    woensdag 17 oktober 2018 om 20:06
    Ik zie het probleem echt ni. Zolang alles is aangegeven, maakt het toch ni uit hoeveel commissie ze betalen.

    Als andere makelaars de rekening gaan maken, lijkt het me toch ni direct zeer objectief
    [Reactie gewijzigd op woensdag 17 oktober 2018 om 20:10]
    Vind ik leuk
    Marcus_A +1569
    woensdag 17 oktober 2018 om 20:45
    Behalve dan dat het de clubs arm houdt....inkomsten die aan hen voorbij gaan en die misschien niet in relatie staan tot de geleverde prestatie van de makelaar...
    Vind ik leuk
    Knightofh +539
    woensdag 17 oktober 2018 om 21:14
    Klopt helemaal. Men is tegenwoordig alles op 1hoop aan het gooien.

    In het dossier tegen Bayat gaat het over witwassen van geld door middel van spookfacturen. Dit is anders dan een factuur voor effectief uitgevoerde prestaties. Die genoteerd staan.
    Vind ik leuk
    woensdag 17 oktober 2018 om 23:24
    Vooral een gevoel maar denk dat ik er niet ver van zit..

    Waarom gaat een Franstalige Belg een Nederlandse handelsmaatschappij oprichten denkt U?

    Eens googelen..staart er vol van.. Starbucks, Ikea, ...

    Dus royalty's op merknaamgebruik worden niet of nauwelijks belast.

    Ikea zounwi,+ 1 miljard euro aan belastingen ontweken hebben in vind jaar tijd.

    U2 zit er met een éénmanseak die wel meer Dan 200 mio € onbelaste OMZET maakt. Etc...

    Gaat over immateriale activa.. Rechten van welke aard ook vallen daar onder..

    Vind ik leuk
    woensdag 17 oktober 2018 om 21:15
    Hebt gaat niet meer alleen over commisies!

    Voorbeeld henrotay met Tielemans.

    Volgens mij is het zonneklaar dat hij afspreekt met HVH dat a'lecht 20 mio netto wil..

    Contract wordt getekend en henrotay discuteert en vraagt pakweg 30 mio€.

    Monaco doet blijkbaar bod van 26.5

    henrotay maakt verkoop contrat en koopt tielemans in via nederlandse vennootschap en verkoopt hem door.

    Dat is Marge waar a'lecht niet noodzakelijk weet van heeft..

    En waarom Nederland ? Ik vermoed dat dit te maken heeft met niet-materiele rechten die zeer laag belast worden ( meen te weten 5% )

    Zo zitten U2 en Rolling Stones met Hun cataloogrechten daar, IKEA met Hun logrorecht waardoor er % afvloeien naar Nederland van elke verkoop waar ook ter wereld etc..

    En dus is henrotay zijn vennootschap slechts belastbaar aan belachelijk merktarief.

    Want henrotay heeft een soort eigendomsrecht op ondermeer Tielemans en stelt dit recht ter beschikking aan een voetbalploeg voor een bepaalde termijn maar blijft eigenaar van het "merk" voor die "uitleentermijn "

    Gezien coucke zelf stelde dat het een rariteit is dat ploegen tgen elkaar praten denk ik dat mijn gevoel behoorlijk juist is.

    [Reactie gewijzigd op woensdag 17 oktober 2018 om 21:16]
    Vind ik leuk
    dethklok28 +4784
    woensdag 17 oktober 2018 om 22:13
    Dit is nieuws voor mij. Maar klinkt wel mogelijk eigenlijk. Is dit enkel een gevoel? Of zijn er aanwijzingen waarom je dit denkt? Want dit is wel interessant eigenlijk.
    Vind ik leuk
    Freddyploiks +11736
    woensdag 17 oktober 2018 om 21:29
    Het probleem is het volgende: Elke dag moet er een nieuw artikel of 10 verschijnen om Anderlecht in een slecht daglicht te stellen, anders komt niemand hier nog kijken. Ondertussen wordt alle aandacht afgeleid van de echte verdachten. Uiteindelijk wordt er meer gepraat over Coucke en Devroe dan over Bayat, Van Holsbeek of Leko...
    Vind ik leuk
    VeeDeeVee +15161
    woensdag 17 oktober 2018 om 20:58
    Dit is gewoon de gang van zaken, daarom is het niet corrupt he. Maar de bedragen zijn wel hoog, dat wel.
    Vind ik leuk
    SD +9475
    woensdag 17 oktober 2018 om 21:08
    Hallo Yvo Belet ! Een duidelijk regeling inzake makelaars moet minstens Europees aangepakt worden
    Vind ik leuk
    Kingambo +1715
    woensdag 17 oktober 2018 om 22:00
    Ik zag bovenstaande foto en dacht te lezen : Devroe betaald bijzondere commissie aan ‘den dikke’ ...😉
    Vind ik leuk
    donderdag 18 oktober 2018 om 02:41
    Hier in Belgie gaan ze pas content zijn wanneer ze het hele voetbal kapot hebben gemaakt en spelers maar het loon krijgen van pakweg een speler van de deense kompetitie , nu tellen we europees al niet meer voldoende mee , als dat zo verder blijft gaan helemaal niet meer , wie wil hier nog komen spelen en/of kopen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Vind ik leuk
    Heppen1J +107
    donderdag 18 oktober 2018 om 18:39
    de makelaars worden stinkend rijk
    van de clubs en de clubs zo arm als de straat ze steken er 5 in deen gevangenis er komen al 5 ander in de plaats dit is een probleem dat krijg je nooit opgelost waar geld is
    zijn ze als de kippen er bij simpel

    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws