Raes vergelijkt 'Propere handen' met jaren '80: Die zaak was zelfs veel groter

    Raes vergelijkt 'Propere handen' met jaren '80: "Die zaak was zelfs veel groter"

    woensdag 17 oktober 2018 om 15:23

    Operatie 'Propere handen' roept bij de wat oudere voetbalfans ongetwijfeld herinneringen op. In de jaren '80 werd ons vaderlandse voetbal immers al eens opgeschrikt door de zaak-Bellemans. Frank Raes ziet die periode nog levendig voor zich.

    Onderzoeksrechter Guy Bellemans was rond 1984 een zaak rond zwart geld op het spoor gekomen in het Belgische voetbal. Door steeds dieper te graven, onthulde hij dat Standard Luik geld zou overgemaakt hebben aan Thor Waterschei opdat de Limburgers hun best niet zouden doen in de laatste wedstrijd van het seizoen. Zo konden de Rouches kampioen worden.

    "De grote gelijkenis met het huidige schandaal is dat ook toen een onderzoek naar zwart geld uiteindelijk uitmondde in een verhaal rond matchfixing. In oorsprong was de zaak-Bellemans zelfs veel groter dan het huidige schandaal. Zwart geld was heel courant op dat moment in het voetbal. Heel veel mensen en clubs moesten zich verantwoorden voor belastingsfraude: Anderlecht, Antwerp, Gent, Standard, bijna iedereen passeerde de revue", blikt Raes terug bij Sporza.

    Verschillen
    Toch loopt de vergelijking op bepaalde vlakken spaak. "De betrokkenheid van scheidsrechters is de grootste schok in het huidige schandaal", oordeelt de journalist. "In de zaak-Bellemans was dat vooral de betrokkenheid van topspelers en de trainer." Zo werder onder meer Eric Gerets en Raymond Goethals schuldig bevonden.

    Dat betekende echter niet het einde van hun carrière, verre van zelfs. "In de zaak-Bellemans heelde de tijd opvallend snel de wonden", aldus Raes. "Gerets werd later opnieuw aanvoerder bij de Rode Duivels, Goethals werd als trainer nog legendarischer en trainde onder meer nog Anderlecht en Marseille."

    Poll

    Zal deze zaak een grotere impact hebben op ons voetbal, denk je?

    (209 stemmen)

    Plaats een reactie

    Toca +36766
    woensdag 17 oktober 2018 om 15:48
    Feit dat er nu scheidsrechters bij betrokken zijn maakt het toch nog erger.
    Vind ik leuk
    woensdag 17 oktober 2018 om 16:05
    Maar nu is de info sneller vatbaar door datamining, mailverkeer, sms, telefoontap, ...wat toen ofwel nog niet bestond of verboden was.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 17 oktober 2018 om 16:05]
    Vind ik leuk
    AzEz86 +6314
    woensdag 17 oktober 2018 om 16:06
    Om nog maar te zwijgen over de sociale media en bij uitbreiding het internet wat ervoor zorgt dat het nu erger "lijkt".
    Vind ik leuk
    Toca +36766
    woensdag 17 oktober 2018 om 16:09
    Nu kunnen mensen hun mening makkelijker geven. Maar toen of nu. T is even erg.
    Vind ik leuk
    woensdag 17 oktober 2018 om 16:10
    Zo is het...van een scheet een donderslag maken alhoewel ik niet wil zeggen in deze...

    Waar is de zalige oude tijd dat ge nog iets kon uitspoken en doen ofdat je neus bloedde. ..

    Kattenkwaad, kalverliefdes, de eerste sigaret, .. Geen mens stoorde je en je ouders wisten het niet..
    Vind ik leuk
    Daydreamer +4783
    woensdag 17 oktober 2018 om 16:30
    Of het nu spelers, trainers of scheidsrechters zijn die aan matchfixing doen... Het resultaat is toch hetzelfde!? Wat maakt het dan erger wanneer er scheidsrechters betrokken zijn?
    De zaak was vroeger ook véél grootschaliger! Toen werden inderdaad toptrainers en topspelers effectief schuldig bevonden en veroordeeld.
    Scheidsrechters werden vroeger trouwens ook omgekocht he...
    Vind ik leuk
    Toca +36766
    woensdag 17 oktober 2018 om 16:36
    En wie zegt dat er nu geen trainers bij betrokken zijn? Dit gebeurt in alle competities hoor. Ook europees. Persoonlijk vind ik wat een vertenten wellicht heeft gedaan nog degoutanter dan de besturen en spelers.
    Vind ik leuk
    woensdag 17 oktober 2018 om 16:57
    ...heeft gedaan....

    WTBI
    Vind ik leuk
    Toca +36766
    woensdag 17 oktober 2018 om 17:00
    K durfde het niet schrijven of de azijnpissers komen weer klagen 😁
    Vind ik leuk
    woensdag 17 oktober 2018 om 17:55
    Het is ook veel erger,nu zijn alle geledingen van het voetbal er bij betrokken.
    Vind ik leuk
    woensdag 17 oktober 2018 om 17:30
    Gekochte titels en vervalste degradatiewedstrijden anno 2018 🙄
    Vind ik leuk
    blondel +2589
    woensdag 17 oktober 2018 om 23:02
    Van gekochte titels heb ik nog nooit iets gelezen.Jij wel,of uit uwen duim aan t zuigen.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws