Frankrijk verslaat Kroatië in meeslepende finale en is wereldkampioen

    Frankrijk verslaat Kroatië in meeslepende finale en is wereldkampioen

    zondag 15 juli 2018 om 18:54

    Frankrijk heeft zich zondagavond tot wereldkampioen gekroond op het WK in Rusland. Les Bleus wonnen in een boeiende finale met 4-2 van Kroatië. Het is voor de tweede keer in de geschiedenis dat de Fransen de wereldtitel veroveren. De eerste keer was twintig jaar geleden, in eigen land. 

    Kroatië begon in Moskou zéér sterk aan de finale tegen Frankrijk. Het werd een paar keer dreigend voor het doel, onder meer via Mario Mandukic, maar keeper Hugo Lloris en zijn defensie hielden stand. Aan de andere kant van het veld was het bij de eerste de beste dreigende situatie direct raak: Mandzukic kopte in eigen doel. 

    Heel lang kon de ploeg van bondscoach Didier Deschamps niet van de voorsprong genieten. Na acht minuten werd het gelijk: Domagoj Vida legde klaar, Ivan Perisic kapte en schoot met links verwoestend raak in de verre hoek.  

    Na 35 minuten volgde hét moment van de finale. Perisic leek een bal ongelukkig op zijn hand te krijgen, maar scheidsrechter Pitana besloot de VAR te raadplegen en wees naar de strafschopstip. Antoine Griezmann knalde zijn land op voorsprong. 

    Na de pauze liepen de Fransen in twintig minuten uit naar 4-1. Eerst schoot Paul Pogba in de verre hoek binnen. De vedette van Manchester United had gezien dat goalie Danijel Subašić op het verkeerde been stond en profiteerde daar slim van. Enkele minuten later deelde Kylian Mbappé de genadeklap uit: van afstand knalde het wonderkind hard en laag binnen. 

    Héél even nog leek het toch weer spannend te worden. Lloris, eigenlijk op geen fout te betrappen in Rusland, verkeek zich volledig op een instormende Mandzukic. De schijnbeweging van de doelman mislukte en de bal verdween in het doel: 4-2. 

    Kroatië trachtte met het inbrengen van enkele aanvallers nog iets te forceren, maar het mocht niet meer baten. Frankrijk speelde de wedstrijd zakelijk uit en zag de klok wegtikken. Na vijf minuten blessuretijd en het nodige tijdrekken barstte het Franse feestgedruis los. 

    Plaats een reactie

    Toca +33482
    zondag 15 juli 2018 om 18:56
    Voetbal en spektakelarme wereldkampioen.
    Vind ik leuk
    Zetterberg +9292
    zondag 15 juli 2018 om 19:00
    En scheidsrechters met te weinig ballen, die blijkbaar niet willen aanvoelen wie er wil voetballen en wie niet...jammer dat de FIFA deze armoede blijkbaar propodandeert... zet in de finale een persoonlijkheid als cakir, de Turk! Die fluit tenminste op niveau en voelt het spelletje aan!
    Vind ik leuk
    Wolf1986 +1598
    zondag 15 juli 2018 om 19:04
    Enkel in Europa vind je toprefs en vandaag was dat perfect mogelijk. Zo'n argentijnse ref zal nooit veel topmatchen fluiten in zijn carriere
    [Reactie gewijzigd op zondag 15 juli 2018 om 19:05]
    Vind ik leuk
    Gerd +63
    zondag 15 juli 2018 om 18:59
    Wat jammer. Meest sympathieke ploeg ondervindt hetzelfde als wij. Leve België en Kroatië
    Vind ik leuk
    Gerd +63
    zondag 15 juli 2018 om 19:00
    Ontgoocheld dat deze outsider zich kleine ! Wereldkampioen mag noemen dankzij betonvoetbal
    Vind ik leuk
    Lord Wenger +14137
    zondag 15 juli 2018 om 19:03
    Mooi voorbeeld voor de jeugd en het toekomstige voetbal.. Een ploeg met 1,08 miljard aan transferwaarde die klotevoetbal promoot.
    Vind ik leuk
    agdh +1420
    zondag 15 juli 2018 om 19:09
    Frankrijk is eem even grote wereldkampioen dan Griekenland Europees kampioen, heel klein
    Vind ik leuk
    zondag 15 juli 2018 om 19:11
    Anti voetbal, een schande. Kut Fransen
    Vind ik leuk
    Lodecol13 +1604
    zondag 15 juli 2018 om 19:24
    Er waren maar 2ploegen die de finale moesten spelen en dat was belgie en croatie dan was het genieten geblazen frankrijk pffffff
    Vind ik leuk
    Obelgix +123
    zondag 15 juli 2018 om 19:28
    Deschamps, dat is Georges Leekens in het kwadraat verdorie.
    Vind ik leuk
    VeeDeeVee +14468
    zondag 15 juli 2018 om 19:30
    Beschamend! Hebben niet getoond waarvoor mensen naar het voetbal kijken. Op de grond liggen, muurtje metsen, de ref mee hebben, de tegenstander mateloos irriteren,.. En dat voor een team met zoveel kwaliteiten. België is tegen hen alvast NIET op waarde geklopt. Trouwens: de cijfers spreken voor zich. De Rode Duivels scoorde de meeste doelpunten, won 6 van de 7 wedstrijden. Hazard speler van’t tornooi en Courtois beste doelman op het WK. Propaganda voor het voetbal!
    Vind ik leuk
    Bart Thijs +3295
    zondag 15 juli 2018 om 19:31
    Superbeelden! Zelfs het weer weent bij deze WK... :-)
    Vind ik leuk
    zondag 15 juli 2018 om 19:34
    dik onverdiende wereldkampioen!!! meer woorden heb ik er ni voor! ons BELGIE verdiende beter en zowiezo om wereldkampioen te worden!! idd scheidsrechter mee hebben doe veel e blijkbaar!!
    [Reactie gewijzigd op zondag 15 juli 2018 om 19:36]
    Vind ik leuk
    MrComment +1821
    zondag 15 juli 2018 om 19:34
    De ironie, fifa die fair-play hoog in het vaandel draagt. En nu is de minst fair-play ploeg wereldkampioen.
    Vind ik leuk
    Vlaming +1537
    zondag 15 juli 2018 om 19:42
    Dankzij de scheidsrechter
    Vind ik leuk
    Obelgix +123
    zondag 15 juli 2018 om 20:24
    De enige ploeg die de fransen had kunnen kraken, was Brazilie geweest met rollebol Neymar. In mijnen glazen retroviseur was Brazilie-Belgie de gedroomde finale geweest. Als Januzaj niet had gescoord tegen de engelsen, dan had Brazilie Frankrijk kunnen uitschakelen, en hadden de duivels al dribbelend al de rest van de rechtertabel kunnen uitschakelen. En in de finale hadden de duivels dan met veel moed en geluk van Brazilie kunnen winnen, quod erat demonstrandum.

    Maar kom, het feestje in Brussel was een 1ste plaats waardig, who needs dienen lelijken gouden beker anyway ? Laat ons die tevreden zijn met die 3de plaats, en de duivels eren als de morele winnaars van het WK in Rusland !!!
    Vind ik leuk
    maandag 16 juli 2018 om 13:21
    De FIFA en fair-play : kunnen ze misschien eens gepaste maatregelen nemen om die verdomde schwalbes uit het voetbal te bannen? Gisteren tricheur Griezmann die Frankrijk op weg naar het eerste doelpunt "duikt". Geen enkele gele kaart gezien voor een schwalbe op dit tornooi , anders had Neymar geen enkele match beëindigd .Keer op keer worden wij , incluis de refs in hun hemd gezet door spelers met een duikbrevet, het zorgt voor frustratie en onrechtvaardigheid en ondermijnt de geloofwaardigheid van het voetbal
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    Frankrijk verslaat Kroatië in meeslepende finale en is wereldkampioen