Pro League opteert voor nieuw Play-Off-format: Aantrekkelijker maken

    Pro League opteert voor nieuw Play-Off-format: "Aantrekkelijker maken"

    dinsdag 13 maart 2018 om 11:30

    Momenteel zijn er in de Jupiler Pro League nog Play-Offs, maar mogelijk is dat vanaf het seizoen 2019-2020 niet meer het geval. Binnenkort zullen de profclubs opnieuw samenzitten om de situatie te bespreken.

    Velen zijn voorstander van een gewone competitie, anderen pleiten dan weer voor een aangepaste versie van het huidige format. Zo wil men onder meer de spankracht in Play-Off 2 serieus aanwakkeren. Pro League-CEO Pierre François onthult alvast één voorstel.

    "Een van de voorstellen voor de competitiehervorming is dat er in één poule wordt gestreden voor een Europees ticket en voor het behoud. Play-off II zou dan veel aantrekkelijker zijn", citeerde Sporza uit de mond van François.

    Naar volgend seizoen toe is er wat betreft de VAR ook een grote wijziging. "Volgend seizoen zal de videoref in elke wedstrijd ingezet worden, ook in Play-off II", besluit hij.

    Poll

    Een videoref bij élke wedstrijd: een goede zet?

    (921 stemmen)

    Plaats een reactie

    Toca +30467
    dinsdag 13 maart 2018 om 12:00
    Alsof die VAR veel verschil uitmaakt.. die gaan ook fouten maken.
    Veel acties zijn voor interpretatie vatbaar.
    Zoals wij supporters het meestal in het voordeel van onze club zien.
    Vind ik leuk
    Diego A M +3187
    dinsdag 13 maart 2018 om 12:57
    Als er niet meer gediscussieerd kan worden na een match, is het eigenlijk ook maar saaie boel.
    Vind ik leuk
    Toca +30467
    dinsdag 13 maart 2018 om 13:07
    Das waar maar liefst niet met Anderlecht in het nadeel dan
    Vind ik leuk
    VeeDeeVee +13490
    dinsdag 13 maart 2018 om 12:03
    Zonder gaat ook het wel.. verkeerd lopen.
    Vind ik leuk
    Charlie VS +222
    dinsdag 13 maart 2018 om 12:35
    Reeks 1A met 14 ploegen, reeks 1B met 10 ploegen.

    Reeks 1A speelt een reguliere competitie (=26 wedstrijden), reeks 1B een dubbele (=36 wedstrijden).
    Na de reguliere competitie gaat wordt 1A verdeeld in twee reeksen : de playoff 1 met 8 ploegen, de playoff 2 met 6 ploegen, beide reeksen met behoud van punten.
    Ploegen in playoff 1 spelen aldus 14 extra matchen (totaal=40)
    Ploegen in playoff 2 spelen aldus 10 extra matchen (totaal=36)

    Eerste twee van 1B promoveren rechtstreeks naar 1A
    Laatste twee van de playdown degraderen rechtsreeks naar 1B
    Derdelaatste van playdown speelt op eigen veld promotie/degradatieduel tegen derde van 1B.

    Voordelen :
    - Nog steeds voor de meeste ploegen 40 wedstrijden (belangrijk voor het televisiecontract.
    - Behoud van de punten
    - Zowel in 1A als in 1B worden bijna alle wedstrijden echt van tel
    - Playoff 2 zal nu ook vuurwerk geven
    - Grotere kans op degradatie, maar ook een veel grotere kans op promotie, een reeks zakken is alzo geen absolute catastrofe meer.
    Vind ik leuk
    JODES +578
    dinsdag 13 maart 2018 om 12:51
    Sterk! Gewoon zien dat dit voorstel in de handen van Pro League terecht komt, Charlie! Hier kan toch niemand iets op tegen hebben?
    Vind ik leuk
    Patfey +4870
    dinsdag 13 maart 2018 om 14:41
    Oh jawel, al die ploegen die vrezen naar 1B te degraderen wanneer we van 16 naar 14 ploegen gaan.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 13 maart 2018 om 19:27]
    Vind ik leuk
    Charlie VS +222
    dinsdag 13 maart 2018 om 16:31
    Ik begrijp je scepsis volledig.
    Deze verandering van competitieformat betekent dat de clubs in de Pro League voor één keer eens moeten uitblinken in groeps- in plaats van in eigenbelang. Jammer genoeg zijn ze daar niet zo goed in ...
    Hoe afslanken van 16 naar 14 ? Een mogelijkheid is om de laagstgeklasseerde (eersteklasser) van elke play off 2 groep te laten zakken. Ook hier zou ik dan wel starten met het volledige puntenaantal verdient in de reguliere competitie. Deze play off 2 zal wél interesse wekken ...
    PS : Zoals altijd en overal : met wat meer geld (de befaamde financïele parachute), geraken bittere pillen doorgeslikt.
    Vind ik leuk
    Patfey +4870
    dinsdag 13 maart 2018 om 19:26
    Volledig mee eens, maar tja, het eigenbelang. Ik zie voor de rest die formule wel zitten, al had ik nog liever een eerste ronde met twee reeksen van 12 en een tweede ronde van drie groepen van 8, zoals hier als eens is voorgesteld. maar nog minder haalbaar, uiteraard, voor dezelfde reden.
    Vind ik leuk
    Dirk H +2784
    dinsdag 13 maart 2018 om 13:55
    Waarom geen videoref zoals in het hockey?
    Vind ik leuk
    Wolf1986 +1545
    dinsdag 13 maart 2018 om 14:04
    Een franchise systeem zoals in de MLS, aan zeer strenge voorwaarden. Zo kan je een competitie van ongeveer 20 ploegen maken, want Roeselare, OHL, Cercle,... Daar zit nu toch ook geld.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 maart 2018 om 16:42
    Stop nu eens gewoon elke keer met iets anders te komen ...gewoon terug naar hoe het hoort te zijn in de voetbal een normaal competitie zonder die zever van play offs... we zijn hier precies over ijshockey of basket bezig in plaats van voetbal hoe belachelijk sda nu . Lang belachelijk verhaal heel kort maken en nooit meer over beginne is afschaffing van die play off .
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    Pro League opteert voor nieuw Play-Off-format: "Aantrekkelijker maken"