'RSC Anderlecht wil met deze verandering de hele Jupiler Pro League hervormen'

'RSC Anderlecht wil met deze verandering de hele Jupiler Pro League hervormen'

dinsdag 16 januari 2018 om 15:45

Op 21 februari zullen alle Belgische profclubs samen zitten om de situatie van de Jupiler Pro League te bekijken. De kans bestaat dat de Play-Offs worden afgeschaft. Verschillende clubs gaven al aan absoluut tegen het huidige systeem te zijn.

Volgens La Capitale komt Michael Verschueren van RSC Anderlecht met een ambitieus plan naar buiten. Zowel hij als de hele club willen graag een Beneleague oprichten. Er was eerder al sprake van dat de betere Nederlandse en Belgische clubs in één competitie konden gegoten worden. Eind februari wordt dit één van te bespreken voorstellen.

De kans lijkt echter klein dat de kleinere clubs hiermee akkoord zullen gaan, want verschillende onder hen zullen hierdoor de boot missen en onderling wat wedstrijden moeten spelen. Volgens Pierre François van de Pro League zullen alle voorstellen besproken worden, ook het idee om de JPL en de Proximus League samen te voegen speelt.

Poll

Welk format geniet jouw voorkeur?

(1281 stemmen)

Plaats een reactie

VeeDeeVee +7293
dinsdag 16 januari 2018 om 15:57
Doe maar gewoon zoals vroeger!
Vind ik leuk
blondel +754
dinsdag 16 januari 2018 om 16:01
Beneliga,wie zit er nu te wachten op Charleroi- Nac breda.Want men gaat dan toch 8 ploegen van beide landen nemen.Ok,Anderlecht-Ajax of Brugge _Psv,lijkt leuk.Maar een Utrecht- club boeit me minder dan Club Zulte.
Vind ik leuk
dinsdag 16 januari 2018 om 16:08
Dat is omdat een derby is, maar wil je op één of andere manier de kwaliteit in Belgisch voetbal naar boven halen lijkt me de enige kans...
Vind ik leuk
Reagens +640
dinsdag 16 januari 2018 om 16:11
Nac Breda tegen Charleroi?
Dat zal dan in de tweede afdeling zijn.
Ik schat dat er 6-7 Belgische clubs meekunnen in de 'BeNe eerste divisie'. De rest zou ofwel failliet gaan ofwel zakken.
Een ander gevolg zou allicht zijn dat Anderlecht ipv om het jaar, om de 10 jaar kampioen zou spelen en Brugge iedere 100 jaar. Al de rest mag zich verwachten aan lagere middenmoot en degradatiestrijd.
Ajax en PSV hebben elk een budget van 80 miljoen. Daar kan geen enkele Belgische club mee concurreren. En wie denkt dat Coucke in het voetbal zit omdat hij met zijn geld geen blijf weet moet dringend naar de dokter.
Ik snap niet dat Verschueren hier serieus over kan nadenken. Het zou het definitieve einde betekenen van de glorieperiode van Anderlecht.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 16 januari 2018 om 16:11]
Vind ik leuk
Patfey +2968
dinsdag 16 januari 2018 om 16:45
De bedoeling is zo meer inkomsten te genereren, toeschouwers en TV. En dat Ajax, Feyenoord en PSV beter zijn dan Anderlecht en Brugge valt nog te zien, zelfs in dit Europees rampjaar is dat niet opgevallen :).
Vind ik leuk
Reagens +640
dinsdag 16 januari 2018 om 16:52
En hoe worden die meerinkomsten traditioneel verdeeld? Ik denk dat (zoals overal) de grootste clubs het meeste krijgen wat in dit geval PSV en Ajax zouden zijn of denken jullie dat die Nederlanders zin hebben om het Belgische voetbal wat te sponsoren? Gaan de fans ook blijven komen als de resultaten blijven tegen vallen? Als blijkt dat Anderlecht en Brugge subtop zijn? En wie zegt dat de BeNe formule meer zal opbrengen als de som van de aparte competities vandaag?
Meer toeschouwers? Jan Breydel is sowieso uitverkocht. Ghelamco ook. CvdS weet ik niet zeker, maar zal ook niet veel schelen. Of gaan ze die allemaal op het dak zetten?
Vind ik leuk
Patfey +2968
dinsdag 16 januari 2018 om 17:03
Je hebt dan wel nieuwe stadions nodig, anders wordt het een maat voor niets. Maar waar haal je het dat Ajax en PSV de grootste clubs gaan zijn?
Vind ik leuk
Reagens +640
dinsdag 16 januari 2018 om 17:08
1) Omdat ze nu al het dubbele budget hebben
2) Omdat ze betere infrastructuur hebben
3) Omdat ze meer uitstraling hebben (sponsoring)
4) Omdat ze alleen akkoord gaan met de nieuwe formule als ze denken er beter bij te varen.
5) Omdat ze op dit moment ook betere ploegen hebben.

En 'je hebt dan nieuwe stadions nodig'.
Ok. Denk je dat er makkelijker vergunningen gaan gegeven worden als de 'de ollanders' een hak kunnen zetten? Want die stadions gaan er niet vanzelf komen.
Vind ik leuk
blondel +754
dinsdag 16 januari 2018 om 17:19
Maar de belgen hebben betere voetballers.
Vind ik leuk
Patfey +2968
dinsdag 16 januari 2018 om 17:27
Over die stadions en punten 1 tot 4 heb je wel gelijk, maar punt 5, dat blijkt alvast ook niet uit hun Europees parkoers en voor het geheel van hun competitie uit hun UEFA ranking
Vind ik leuk
freeman +5789
dinsdag 16 januari 2018 om 16:49
Kan me ook volledig vinden in jouw oordeel !
Vind ik leuk
woensdag 17 januari 2018 om 00:25
dat gaat er van uit dat de nederlandse competitie beter en hoger is dan de belgische en dat klopt helemaal niet, slechter is ook niet maar zeker ook niet beter

het verdedigend niveau in de nederlandse competitie is zeer lachwekkend en accurater nog eigenlijk zelfs totaal onbestaande, er wordt veel gescoord in de nederlandse competitie en nee dat komt niet door dat ze er aanvallender spelen maar wel omdat ze verdedigend helemaal niks voorstellen
Vind ik leuk
Reagens +640
woensdag 17 januari 2018 om 09:00
Er is een recente finale van de Europa League die u ongelijk geeft. Je geraakt zo ver niet als je niet kan verdedigen. Of PSV dat in het CL jaar van Gent 1/8ste finale heeft gehaald en het Atletico zeer moeilijk heeft gemaakt.
Mijn punt was vooral dat zowel Ajax als PSV een serieuze maat groter zijn als Club en Anderlecht. Op het einde van het verhaal is het uw budget dat het verschil maakt en Club/Anderlecht gaan niet opeens 40 miljoen extra genereren terwijl die van Ajax en PSV gelijk blijven...
Vind ik leuk
woensdag 17 januari 2018 om 12:54
dat ze over meer gelden beschikken volledig akkoord en daardoor zouden ze beter moeten (kunnen) zijn, alleen is het weliswaar niet zo en zijn ze gewoon niet beter zijn dan de beste ploegen in België

het potentieel is er voor hen zeker om beter te zijn maar toch zijn ze dat gewoon niet en dat zegt ook al meer dan voldoende
Vind ik leuk
dinsdag 16 januari 2018 om 16:11
Daar ben ik al lang voorstander van, de professionalisme zal samen met het niveau gestaag stijgen. Bovendien zullen er meer ogen naar deze competitie vanuit Europa gericht worden dan nu naar onze jupiler league!
Ik vrees alleen dat dit nooit zal gebeuren omwille van de tegenkanting in beide landen.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 16 januari 2018 om 16:11]
Vind ik leuk
dinsdag 16 januari 2018 om 19:22
In Nederland zitten ze echt niet te wachten op ons. Onze infrastructuur is hier echt verschrikkelijk. Als je dan de stadions bekijkt van de kleinere clubs in NL ivm die in België, hebben ze met die clubs meer mogelijkheden.

In België krijgen we ook niks gebouwd en als we samen een competitie hebben, zullen we ook nog eens een blok aan hun been zijn voor toekomstige EK's of WK's.

Ik ben niet tegen het idee, maar het lijkt mij op dit moment niet realistisch om erdoor te komen.
Vind ik leuk
dinsdag 16 januari 2018 om 19:23
idd, en de evnetuele tegenkanting uit Nederland is dus te begrijpen...
Vind ik leuk
dinsdag 16 januari 2018 om 16:13
Als jezelf beter wil worden, moet je met de besten spelen...
Vind ik leuk
Drekovic +5790
dinsdag 16 januari 2018 om 16:28
Dan moet het een BELUX competitie worden
Vind ik leuk
Toca +17178
dinsdag 16 januari 2018 om 16:18
Het is de enige manier om het niveau op te trekken. Al de rest gaat echt niks veranderen.
Vind ik leuk
dinsdag 16 januari 2018 om 16:31
De beste Belgische ploegen in de Beneliga, de andere helft samenvoegen met 1B, dat zijn dan 2 mooie competities... Ik ben voor.
Vind ik leuk
dinsdag 16 januari 2018 om 17:10
Klopt, ik denk dat de zuiver Belgische divisie (1ste klasse zonder de BeNe-teams) zo ook interessanter gaat worden dan nu 1B is!
Vind ik leuk
Drekovic +5790
dinsdag 16 januari 2018 om 18:30
Ook als Uw ploeg in 1B moet gaan spelen ????? Ik denk het niet en als dan PSV en Ajax nog eens een jaar of drie met de CL plaatsen gaan lopen schiet er niets meer over en is de Belgische competitie helemaal naar de kl..........
De zogezegde zwakke ploegen hebben al hoeveel punten afgenomen van jullie ????
Vind ik leuk
dinsdag 16 januari 2018 om 16:19
Meeste willen normale competitie met 18? Terwijl tien de ene ploeg na de andere in financiële problemen kwam? Er is een reden dat ze daar van af gestapt zijn. Dat was niet draagbaar. Ik wist zelf niet goed op welk vakje te klikken. Alleen wist ik dat knopje zeker niet...
Vind ik leuk
dinsdag 16 januari 2018 om 16:33
Terug naar vroeger is inderdaad geen optie. Wie denkt dat vroeger alles beter was, die doet mij denken aan mijn opa zaliger...
Vind ik leuk
blondel +754
dinsdag 16 januari 2018 om 17:30
Tuurlijk was het vroeger beter.Toen speelden alleen ploegen die kampioen werden de CH LEG.Nu spelen 5 Eng,6 Esp,5 IT,en 5 duitse ploegen de Ch Leg.Nu is dat de money leg.Om welke reden mag een 5de of 6 de van Eng of Esp in de CH Leg spelen.En alleen dit is de reden waarom kleinere landen niet meer mee kunnen.Al het geld vloeit naar de zogezegd betere competities.Met meer geld kan men betere spelers kopen.En de cirkel is rond voor die ploegen.
Vind ik leuk
dinsdag 16 januari 2018 om 17:35
Dat heeft toch weinig te maken met de huidige competitieformule?
Vind ik leuk
blondel +754
dinsdag 16 januari 2018 om 20:14
Is allemaal een gevolg van Ch Leg formule.Dus moet onze competitie iets zoeken om meer inkomsten te vinden.Want van euopees voetbal gaan ze niet teveel inkomsten hebben.
Vind ik leuk
Drekovic +5790
dinsdag 16 januari 2018 om 16:35
Als daar in de reguliere competitie 2 Belgische ploegen als laatste eindigen moeten die zakken en er komt 1 Nederlandse en 1 Belgische ploeg bij of word het een competitie zonder dalers .
Als het er door komt , hopelijk missen dan de ploegen die nu geld ruiken de boot en laat ze dan maar enkele jaren krasselen om erbij te geraken . Nu janken en bleiten dat verhoudingen in de CL scheefgetrokken worden door de grote ploegen en dan zelf met iets gelijkaardigs afkomen , hoe hypocriet kan men zijn .
Vind ik leuk
dinsdag 16 januari 2018 om 16:42
Beneleague inderdaad attractief voor sommige affiches
Maar wat als er geen Belgische ploeg op de cl plaatsen staan
Dus in ene zin voor in de andere tegen
Vind ik leuk
Mario_ +1000
dinsdag 16 januari 2018 om 17:05
Er moet iets veranderen. Want eerlijk... We hebben momenteel 2 clubs die aan de top staan over de jaren. Gent is komen piepen maar heeft helaas een terugval. Genk en Standard zouden ook in de buurt moeten komen maar halen top 6 niet...
Met alle respect voor Charleroi en Z Waregem ..... dat is aanvulling van de top 6.
Er moet iets veranderen. Meer topwedstrijden. Aantrekkelijker maken om jeugd langer te houden en betere spelers we te kunnen halen, nu kiezen ze nog liever voor degradatiekandidaten in Frankrijk dan voor Anderlecht...
Terug gewone competitie ...... Club - Anderlecht en andersom.... dan heb je de toppers gehad... televisiegelden zullen nogal binnnenstromen.
Huidig PO systeem geeft toffe eindstrijd en meer toppers....maar ons niveau daalt tov Europa....
Dan is er maar 1 manier en dat is Bene-league. Meer toeschouwers. Meer topwedstrijden, meer sponsors. Meer geld maakt gewoon meer mogelijk.
En ik begrijp de kleine ploegen, maar is het in huidig systeem niet hetzelfde....strijden tegen elkaar om niet te degraderen en 2 keer een vol huis tegen de toppers.... Dan speel ik liever om te stijgen naar de bene-league om dan Club Anderlecht Ajax PSV Feyenoord en de andere clubs die van niveau zullen stijgen te bekampen in een vol huis.
Natuurlijk is er niets perfect. Maar blijven waar we nu zijn is het allerslechtste.
Vind ik leuk
Brubru +902
dinsdag 16 januari 2018 om 19:18
Wie zegt dat er meer toeschouwers gaan zijn ? Het eerste jaar misschien maar dan vergeet je wel dat de andere clubs (deze die niet in de Beneliga zitten) veel toeschouwers zullen verliezen. Sponsors ? Die zullen afhaken want veel van die sponsors hebben niets met Nederland te zien en omgekeerd.
Ze doen maar wat ze willen maar ik denk dat een Beneliga het einde van veel clubs zal betekenen op termijn, zelfs topclubs.
Maar het enige dat telt is geld, de gewone voetballiefhebber telt niet mee. Het niveau van het voetbal omhoog trekken, dat geloof je toch zelf niet. Het is zelfs gezakt sedert de PO's.
Vind ik leuk
Mario_ +1000
woensdag 17 januari 2018 om 18:49
Idd zakt het....net daarom dat je moet ingrijpen. Sponsors willen juist een groter bereik. Waarom denk je dat Jupiler de hoofdsponsor was in de eredivisie... hoe meer bereik hoe interessanter.
Nu heb je 2 toppers in de reguliere competitie. Maar als we morgen 6 grote ploegen hebben , zijn er 30 toppers in de reguliere competitie....iets interessanter voor de tv-gelden
Als supporter zal ik steeds achter mijn ploeg staan, en spelen om te stijgen en mooie tegenstanders te bestrijden vind ik veel aantrekkelijker. Ook in de onderliggende competitie zal heg niveau stijgen.
Voor spelers zal de competitie ook veel aantrekkelijker worden.

Maar jij wil liever verder met huidige competitie waarbij er 100 middelmatige buitenlanders op de velde komen, waarjijbde betere binnen 6 maand terug verdwijnen om op de bank te gaan zitten in de betere competitie...
Dat trekt idd veel supporters naar de stadions van de 'kleinere' ploegen. Als ze tegen Antwerp spelen, hebben ze meer bezoekende dan thuissupporters...
Europees zakken we weg...

Vind ik leuk
Johnmor +115
dinsdag 16 januari 2018 om 17:50
Vraag mij of waarom iedereen blijft vasthouden aan 18 ploegen voor een land waar we in Vlaanderen op elkaars lip zitten...
Vind ik leuk
Drekovic +5790
dinsdag 16 januari 2018 om 18:14
Omdat de beste keuze van 16 ploegen er niet bijstond , de keuze was 18 ploegen of MINDER dan 16 ploegen
Vind ik leuk
Johnmor +115
woensdag 17 januari 2018 om 10:49
Voor mij moeten er zelfs maar max 12 ploegen zijn. En 4 onderlinge duels. Ge leeft tenslotte niet in Duitsland hé.
Vind ik leuk
Drekovic +5790
woensdag 17 januari 2018 om 15:16
In Schotland word er zo al jaren gespeeld en dat werkt ook niet Celtic vorig seizoen met meer dan 25 punten voor kampioen en Europees halen die ook niet de hoofdprijzen binnen . Als je ziet dat Club Brugge en Anderlecht met moeit iets gaan halen op Eupen
Vind ik leuk
dinsdag 16 januari 2018 om 18:14
of dit de oplossing is betwijfel ik ten zeerste. van 2 mini coopers maak je ook geen ferrari. mensen die nog altijd denken dat psv en bijvoorbeeld ajax topploegen zijn zou ik toch eens aanraden om zondagavond op nederland 1 te kijken. zelfs hun annalisten zeiden nog vorige maand dat het hollands voetbal dood is. geen eigen talent meer, geen hollandse toptrainers meer in buitenland, hun nationale ploeg is een ramp, hun voetbalbond is nog slechter dan de onze,...zou zeggen, doet dit niet, hervorm onze competitie en schaf playoffs af.
Vind ik leuk
Reagens +640
dinsdag 16 januari 2018 om 18:37
ze zijn gewoon strontverwend geweest en dachten dat dat ging blijven duren. Net zoals er hier ook denken dat we aan de lopende band Hazards en De Bruynes kunnen kweken.
Vind ik leuk
dinsdag 16 januari 2018 om 21:23
Zoals steeds valt de keuze van de lezers op de inhoud van het artikel. Redactie, probeer morgen is met een stelling van een andere voetbal-bobo. Wedden dat deze dan de meeste stemmen krijgt ??? :-)
Vind ik leuk
dinsdag 16 januari 2018 om 23:14
De laatste 8 matchen rsca -ajax
Rsca 4 x winst
2x gelijk
2x verloren

We are Anderlecht!!!!! We are Anderlecht!!!!
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

'RSC Anderlecht wil met deze verandering de hele Jupiler Pro League hervormen'