Creatieve eersteklassers vinden stadion voor mogelijk Europees avontuur

Creatieve eersteklassers vinden stadion voor mogelijk Europees avontuur

Gepubliceerd: donderdag 11 april 2019 om 11:35do 11-04-2019 om 11:35

Laatste update: donderdag 11 april 2019 om 11:58do 11-04-2019 om 11:58

De licentiecommissie bracht woensdag goed nieuws: alle clubs uit Eerste Klasse A en B kregen groen licht voor komend seizoen. De meeste profclubs dienden ook een aanvraag in voor een Europese licentie. Voor sommigen bracht dat echter een flinke zoektocht met zich mee.

Niet alle stadions van onze profverenigingen voldoen namelijk aan de normen van de UEFA. Heel wat clubs moesten dan ook een deal zien te maken met een andere club, waarvan het stadion wél in orde is. Het Nieuwsblad maakt een overzicht. In Play-Off 1 is enkel Royal Antwerp FC in dat geval. The Great Old kreeg haar vergunningen niet op tijd rond, maar ziet het wel groots: bij een Europees avontuur zal Antwerp aantreden in het Koning Boudewijnstadion.

De Heizel is overigens populair, want ook KV Kortrijk zal er haar mogelijke Europese duels afwerken. Dan moet KVK wel Europees voetbal zien af te dwingen via Play-Off 2. Datzelfde geldt ook voor de volgende clubs, die een stadion in de omgeving vonden: Royal Excel Moeskroen en Waasland-Beveren zouden Europees spelen aan de Gaverbeek, KAS Eupen en Sint-Truiden op Sclessin en Sporting Charleroi in Leuven.

Zelfs 1B-club KVC Westerlo droomt stiekem van een Europese zomer. De Kempenaars vonden al een overeenkomst met KRC Genk, dat de Luminus Arena graag wil 'uitlenen'. KV Mechelen, tot slot, wacht nog op een reactie van de licentiecommissie. De promovendus claimt dat het AFAS-stadion aan de voorwaarden voldoet, maar heeft met Den Dreef (OH Leuven) een alternatief achter de hand.

Lees ook: Geen heibel met licenties in 1A, wél bij amateurs: 'Amper twee kunnen stijgen'

Poll

Een Europees avontuur in een ander 'thuisstadion' is veel minder waard

(292 stemmen)

Plaats een reactie

dethklok28 +5707
donderdag 11 april 2019 om 11:48
Tja in da van Anderlecht wordt hoogstwaarschijnlijk geen Europees gespeeld. Dus ook welkom. Verdienen we toch nog iets aan een Europese campagne 😂 (ja beetje groen lachen)
Vind ik leuk
DirkRAFC1 +2190
donderdag 11 april 2019 om 12:04
Het Koning Boudewijnstadion staat al sinds jaar en dag vermeld als vermoedelijke thuishaven in de aanvraag van Antwerp voor een Europese licentie.

Zo groot zal die zoektocht dus ook niet geweest zijn.

Daarnaast is de achterban van Antwerp ook groot genoeg om niet voor een paar duizend toeschouwers te moeten spelen, zelfs al gaat een wedstrijd niet in het eigen stadion door.

Maar daarnaast heeft onze grote baas het al bewezen dat er veel mogelijk is op korte termijn met de bouw van onze nieuwe T1.

Nu weet ik niet in hoeverre een club haar aanvraag voor een Europese licentie nog mag en kan aanpassen want in zulks geval sluit ik zelfs niet uit dat we bij het behalen van een Europees ticket alsnog op echt heilige grond zullen kunnen spelen.
[Reactie gewijzigd op donderdag 11 april 2019 om 12:09]
Vind ik leuk
AzEz86 +7526
donderdag 11 april 2019 om 12:42
Even dit: 't is niet jullie grote baas die zich in bochten heeft gewrongen om T1 op tijd af te krijgen. Geen enkel van die betonnen elementen komen immers van Ghelamco (dit zijn speculaties of zwartmakerij).

Ik vrees wel dat dit met het Europees voetbal moeilijker wordt, de voorrondes beginnen vroeger op het seizoen en als je U nog kan herinneren was T1 ook geen 100% af toen de eerste match werd gespeeld.
Vind ik leuk
DirkRAFC1 +2190
donderdag 11 april 2019 om 12:57
De totale bouw heeft exact 20 weken geduurd inclusief de eindafwerking. Dat was 1 week meer dan KVM nodig had voor hun nieuwe tribune maar die van Antwerp is wel twee keer zo groot, zowel wat afmetingen als capaciteit betreft.

En inderdaad, toen de eerste wedstrijden gespeeld werden waren er nog zaken die moesten gebeuren zoals het plaatsen van brandwerende deuren e.d. op de verdiepingen waar geen toeschouwers komen.

Maar de grootste karwei van wat nog moet komen zal ongetwijfeld de afbraak van onze inmiddels 96-jarige T2 zijn. De rest zal heel wat sneller gaan.

En je zal het misschien ook ergens vernomen hebben maar het is inderdaad zo dat de nieuwe tribunes elders gebouwd worden en in onderdelen worden aangeleverd om hier gemonteerd te worden.
Gezien het feit dat er qua faciliteiten veel minder voorzien moet worden in de drie overige tribunes, behalve dan misschien voor T4 waarin ook een nieuw jeugdcomplex zou ondergebracht worden, zal de bouw aanmerkelijk sneller moeten verlopen dan voor T1 het geval was.

Maar goed, ik ga geen geld zetten op een exacte termijn van de nog uit te voeren werken, maar als men de nodige middelen ter beschikking heeft is er heel veel mogelijk.
Vind ik leuk
AzEz86 +7526
donderdag 11 april 2019 om 13:32
Vorige keer was hun seizoen ook vroeger gestopt natuurlijk (wegens promotie) en konden de voorbereidende werken vrij vroeg aangevat worden.
Maar zoals je zegt is een "gewone" tribune veel makkelijker en sneller te zetten.

En nee, ik heb dat niet "ergens vernomen". Ik werk bij het bedrijf dat de elementen geproduceerd en gemonteerd heeft ;-).
Vind ik leuk
Vlad +4840
donderdag 11 april 2019 om 12:05
Beschamend..dat Belgische eersteklassers moeten uitwijken om Europees te mogen spelen. Binnen een tiental jaar moeten we op den duur nog naar het buitenland uitwijken...
Vind ik leuk
DirkRAFC1 +2190
donderdag 11 april 2019 om 12:10
Ik weet niet wat daar beschamend aan zou zijn, of heb jij misschien als enige niet gezien van waar wij komen?
Vind ik leuk
Vlad +4840
donderdag 11 april 2019 om 12:14
Heb het niet over Antwerp of andere clubs specifiek, ik bedoel hiermee dat het tijd wordt dat elke eersteklasseclub de kans krijgt om een deftig stadion te bouwen naar de hedendaagse normen. We hinken steeds meer achterop in Europa.
[Reactie gewijzigd op donderdag 11 april 2019 om 12:31]
Vind ik leuk
Den Didi +462
donderdag 11 april 2019 om 13:09
Is dat niet te klein hihihi
Vind ik leuk
donderdag 11 april 2019 om 13:42
Antwerp heeft volgend seizoen een nieuw stadion maar ja dat is natuurlijk niet goed genoeg want dat stadion zou volgens degene die de licenties toekennen er al moeten staan.
Vind ik leuk
Fcb for ever +4871
donderdag 11 april 2019 om 14:03
Me den antwaerep nor den eizel !
Allee het goter dan toch nog is van koume
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws