Saai of niet? Vijf dingen om naar uit te kijken in aankomende Play-Off 2

Saai of niet? Vijf dingen om naar uit te kijken in aankomende Play-Off 2

Gepubliceerd: zondag 24 maart 2019 om 13:30zo 24-03-2019 om 13:30

Laatste update: zondag 24 maart 2019 om 14:29zo 24-03-2019 om 14:29

Play-Off 1 komt er volgende week aan, maar in de marge beginnen ook de twaalf clubs uit Play-Off 2 aan hun strijd. De vraag is echter: wat valt er eigenlijk te zien in die competitie?

Topschutter
Play-Off 2 is een uitstekende manier om je doelpuntenaantal op te vijzelen. Mede daarom werd Hamdi Harbaoui afgelopen seizoen topschutter met 22 doelpunten. Hij scoorde slechts negen goals in de reguliere competitie, maar deed er maar liefst dertien bij in Play-Off 2.

Nu staat Harbaoui er nog een stuk beter voor. Hij heeft nu al achttien goals uit de reguliere competitie, tegenover twintig voor Aly Samatta van KRC Genk. De Tanzaniaan moet in Play-Off 1 zijn goals zien te maken, Harbaoui heeft het een pak makkelijker in Play-Off 2. De Tunesiër is misschien wel de topfavoriet voor de topschutterstitel.

Het trio uit 1B
Vorig seizoen brachten de drie clubs uit 1B zeker iets extra in Play-Off 2. In tegenstelling tot heel wat clubs uit 1A gingen ze nog vol voor de punten, vooral dan om te bewijzen dat ze het niveau van 1A aankunnen.

Vooral Union liet zich in Play-Off 2 al verschillende keren opmerken met verzorgd voetbal en is er nu ook weer bij. Beerschot-Wilrijk is met zijn trouwe aanhang altijd een meerwaarde en ook van Westerlo verwachten wij wel enkele zeges.

Het fenomeen Moeskroen
Het Moeskroen van Bernd Storck was de laatste maanden een echt fenomeen in de Belgische competitie. Moeskroen moest eerder dit seizoen vechten tegen degradatie, maar kwam plots helemaal op stoom met zeges tegen onder meer KAA Gent, KRC Genk én Club Brugge.

De vraag is nu of Moeskroen deze lijn ook kan doortrekken in Play-Off 2. Met Zulte-Waregem en KV Kortrijk hebben ze twee te duchten tegenstanders in hun poule, maar een Moeskroen op topniveau zou die twee clubs over de knie moeten leggen.

Kans op Europees voetbal?
Het heikele punt van Play-Off 2 is natuurlijk de karige inzet. De eindwinnaar uit twaalf clubs krijgt een waterkansje om Europees voetbal te behalen. KRC Genk is voorlopig de enige ploeg die vanuit Play-Off 2 Europees voetbal kon afdwingen, en die prestatie dateert al uit 2010.

Play-Off 1 bestaat dit seizoen uit de G5 met Antwerp erbij, de winnaar van Play-Off 2 krijgt dus sowieso een sterke tegenstander. Toch geloven we dit seizoen in een stunt. Met name STVV, dat maar net uit de boot viel, en Moeskroen zijn heel lastige ploegen om tegen je te krijgen in de barrage.

Goaltjes bij de vleet
Play-Off 2 is ook bij uitstek een speelplaats, een toneel om nieuwe spelers uit te proberen. Het gaat dan vaak om jonge, Belgische spelers die hun kans krijgen. Dat kunnen we alleen maar toejuichen en en de omstandigheden zijn ideaal.

Er wordt altijd open gespeeld in Play-Off 2, het is de ideale tussenstap van de beloften naar de A-ploeg. Zo dwong Pieter Gerkens zijn transfer naar Anderlecht vooral af door zich goed te ontwikkelen in Play-Off 2. Het tempo ligt er net iets lager, maar we krijgen wel mooi voetbal en veel goals te zien. We verwachten zeker weer enkele doelpuntenkermissen in de komende weken. 

Poll

Ga jij kijken naar Play-Off 2?

(187 stemmen)

Plaats een reactie

zondag 24 maart 2019 om 13:56
Play Off 2 interesseert mij geen zak. Neem een voorbeeld aan Denemarken daar strijden ze in PO2 voor Europees voetbal én degradatie. Dat zou het een stuk boeiender maken.
Vind ik leuk
Prpldynmt +8007
zondag 24 maart 2019 om 14:05
Play-off 2 interesseert je blijkbaar toch genoeg om het artikel te lezen en te reageren.
In tegenstelling tot je zegt, kan er wel Europees voetbal afgedwongen worden zoals in het artikel beschreven staat, maar zover zal je waarschijnlijk wel niet gelezen hebben.
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 15:00
Mag je enkel commentaar geven op interessante onderwerpen? Ik dacht het niet. In tegenstelling tot de vermakelijke PO1 is PO2 een misbaksel. Dat kan je volgens mij oplossen door er de degradatiestrijd in te implementeren zoals in Denemarken.
Vind ik leuk
Brubru +5986
zondag 24 maart 2019 om 14:09
Wedden dat mocht Club PO2 zou spelen het je wel zou interesseren ?
Mijn ploeg speelt dit jaar PO2 (voor de 5de keer op 10 edities), wel voor de 5de keer zal PO1 het zonder mij moeten doen en interesseert PO2 me meer dan PO1.
Ook al is er niets te winnen volg je toch je eigen ploeg.
Is logisch hé, Europees voetbal is toch ook maar interessant als je favoriete ploeg meespeelt.

Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 15:00
Waarom dan al die lege stadions?
Vind ik leuk
Brubru +5986
zondag 24 maart 2019 om 16:03
Ik weet niet hoe het elders was maar vorig jaar was het stadion in ZW goed gevuld.

Mij interesseert het trouwens niet of er veel of weinig volk is, ik ga voor de match al zat ik heel alleen in de tribune.
Vind ik leuk
Geofpurple +7242
maandag 25 maart 2019 om 01:15
Omdat de aanhang van niet G5 teams nu eenmaal kleiner is.
Vind ik leuk
Neutrale fan +2015
zondag 24 maart 2019 om 15:06
Zoals ik al eens zei op dit forum, mag van mij PO2 ook veranderd worden.

Ten eerste gaan naar 14 ploegen. 1B wordt uitgebreider naar 10 ploegen.
Ten tweede: PO1 zoals nu maar zonder halvering
Ten derde:
PO2

1) Nr. 7 tot en met nr. 14 spelen tegen elkaar in een heenronde (geen terugronde).
2) Punten blijven behouden
3) Nr.14 zakt naar 1B.

Voordelen:
1- De laatste blijft spelen in tegenstelling tot maandenlange inactiviteit.
2- revelaties als STVV worden beloond met plek nr.1 in PO2.
3- Geen puntenhalvering, dus elke overwinning, gelijkspel of nederlaag in de reguliere competitie krijgt al meer belang.
4- Europees ticket-finale (tegen nr.5) gaat naar een revelatie.

Voorbeeld:
1- Sint-Truidense VV 47 ptn
2- KV Kortrijk 43 ptn
3- Charleroi SC 42 ptn
4- Excel Moeskroen 40 ptn
5- Zulte Waregem 33 ptn
6- KAS Eupen 32 ptn
7- Cercle Brugge 28 ptn
8- KV Oostende 27 ptn

5- De Belgische beker wordt belangrijker voor de kleinere ploegen om een Europees ticket te proberen bemachtigen. Union, KAS Eupen, KV Oostende en KV Mechelen haalden allen de kwartfinale dit jaar, dus dit is zeker niet onmogelijk.

6- jeugd zal bij ploegen als Zulte Waregem en Excel Moeskroen kansen kunnen krijgen. Moeskroen haalt de finale niet meer en staat ver genoeg van de laatste. Zij kunnen hun ploeg voorbereiden op volgend seizoen, want dat hebben ze verdiend door goed genoeg te presteren in de reguliere competitie. Idem Zulte Waregem, maar iets beperkter...


[Reactie gewijzigd op zondag 24 maart 2019 om 15:52]
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 15:16
Liefst 2 degraderen! Beetje variatie mag wel.
Vind ik leuk
Neutrale fan +2015
zondag 24 maart 2019 om 15:33
2 als je van nr. 7 tot 16 een PO2 hebt, 1 van nr. 7 tot nr.14 .

De druk is al hoog genoeg. 2 degradanten gaat die druk veel te versmachtigend laten werken...

Hoe meer resultaat gericht je moet voetballen, hoe minder de jeugd kansen kan krijgen. Kijk naar Waregem. Pletinckx is beginnen spelen op het moment dat Zulte Waregem veilig stond..

In mijn systeem staan Cercle en Oostende op 1 punt hé. Eupen op 4 en Waregem op 6 (wat beiden eigenlijk ook "makkelijk" kan voorbijgestoken worden). In zo'n systeem waar er al heel wat druk is, gaan de kleinere ploegen trouwens nooit akkoord zijn met 2 degradanten te hebben.

Variatie is goed, maar niet voor alles
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 15:35
Als je meer Belgen wil, moet je het minimumloon voor niet-EU spelers optrekken zoals in Nederland. 1 club die degradeert is saai.
Vind ik leuk
Neutrale fan +2015
zondag 24 maart 2019 om 15:49
Zeg ik ergens meer Belgen ? Neen, meer jeugd. En als je alles spannender en spannender gaat maken ga je alleen maar meer en meer ploegen hebben met een wanbeleid
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 16:04
We hebben niet meer jeugd nodig want dan worden we een veredelde jeugdcompetitie. Dat kan niet de bedoeling zijn. Spanning zorgt wel voor volle stadions en meer televisiegelden.
Vind ik leuk
Neutrale fan +2015
zondag 24 maart 2019 om 16:16
Dus jij bent iemand die voor het geld kiest (wat ook belangrijk is, versta me niet verkeerd !) ipv de jeugddoorstroming.

Die doorstroming is al jaren matig. Hiermee gaan we dit probleem zeker niet oplossen...
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 16:32
Ik kies voor beide. Spanning door de competitieformule aan te passen en goede jeugddoorstroming door het minimumloon van niet-EU spelers fors op te trekken.
Vind ik leuk
Neutrale fan +2015
zondag 24 maart 2019 om 17:11
Hmm ben jij voor of tegen halvering ?
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 18:02
Eerder tegen al stoort het mij niet zo. Misschien punten behouden van in de reguliere competitie en in de play offs 4 punten geven voor een zege.
Vind ik leuk
Neutrale fan +2015
zondag 24 maart 2019 om 19:17
Kom kom he. Nu niet te speciaal gaan doen :)
Vind ik leuk
12a34b +1329
zondag 24 maart 2019 om 17:00
Of doe gewoon zoals in Duitsland en Nederland: 18 ploegen, zonder PO's, maar wel maar 2 degradanten in plaats van 3. Al dat ingewikkeld gedoe is nergens goed voor.
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 18:03
Daar heeft Belgie toch niet genoeg interessante clubs voor. Ik zou eerder verkleinen tot 14 in plaats van uitbreiden tot 18.
Vind ik leuk
12a34b +1329
maandag 25 maart 2019 om 17:27
Lokeren en Beerschot er bij en je zit aan 18. In 2e klasse kan je dan ook met traditieclubs als Aalst, Lierse en Dender spelen. Dan heb je Deinze, zij die al enkele jaren dicht bij 1B staan. Ook Westerlo en OHL zijn degelijke ploegen. Maar dit is mijn mening en ik ga ermee akkoord als jij een andere hebt.

Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws