Club Brugge bevoordeeld? Spelers als Vanaken voelen dat ze macht hebben

Club Brugge bevoordeeld? "Spelers als Vanaken voelen dat ze macht hebben"

Gepubliceerd: vrijdag 15 maart 2019 om 10:00vr 15-03-2019 om 10:00

Laatste update: vrijdag 15 maart 2019 om 10:08vr 15-03-2019 om 10:08

Zondag staat de slotspeeldag in de reguliere competitie op het programma, met STVV - KAA Gent als belangrijkste affiche. Coach Marc Brys weet dat STVV nu al van een geslaagd seizoen mag spreken... zeker omdat de refs het niet gemakkelijk maken voor een kleinere ploeg.

Dat zag hij recent nog op het veld van Club Brugge, waar STVV met 1-0 verloor door een penalty. "Elke club heeft zijn plaats in de hiërarchie van het Belgische voetbal, en een ploeg als Club Brugge maakt daar slim gebruik van. Hun spelers voelen dat ze macht hebben. Als Vanaken in volle actie uit zichzelf stopt omdat hij een vinger in zijn rug voelt, en de ref fluit een fout, dan is dat pure macht", verklaart hij in Het Laatste Nieuws. 

Brys constateert dat altijd op verplaatsing bij Club. "Ik vond nochtans dat de scheidsrechter van die avond, Laforge, zeer goed aan de match was begonnen. Hij durfde fouten te fluiten tégen Club waaruit bleek dat hij zich niet liet intimideren. Maar dan zie je, terwijl het lang 0-0 blijft, hoe de intimidatie gaandeweg toeneemt. Bij elke overtreding van ons vlogen vijf, zes spelers van Club - Vormer, Vanaken, Denswil, álle grote kanonnen - naar de ref. En intussen sprong nog eens de héle bank recht, Timmy Simons voorop."

Zo kreeg STVV het heel moeilijk. "Het publiek ziet dat en springt natuurlijk op de kar. Op dat moment zoek je contact met de vierde ref, en je hoopt dat hij twee, drie woorden van mij doorgeeft aan Laforge. Maar finaal is die meegegaan in het verhaal van Club - de penalty die hij fluit, was de opeenstapeling van een enorme druk die op de ref is gelegd. Wel, ook al verlies ik een kostbaar punt, toch vind ik zoiets knap van Club. Handig gebruikmaken van de macht die je hebt, is een kwaliteit."

Plaats een reactie

Wolf1986 +1983
vrijdag 15 maart 2019 om 10:05
Het mocht eens gezegd worden
Vind ik leuk
Kemphaan +145
vrijdag 15 maart 2019 om 13:41
Inderdaad, Marc Brys heeft gelijk, punt uit!
Vind ik leuk
Tornado79 +1354
vrijdag 15 maart 2019 om 13:47
Maar Brys praat wel niet over voorgaande fout op Schrijvers in het strafschopgebied die niet werd gefloten...
Jammer dat bepaalde berichtgeving zo eenzijdig is en door voetbalkrant voor clicks blijven herhaald worden... jammer.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 15 maart 2019 om 13:48]
Vind ik leuk
Wankstar123 +2376
vrijdag 15 maart 2019 om 10:08
Is het dan zo moeilijk als ref om dan het hoofd koel te houden?
Vind ik leuk
Weareleko +248
vrijdag 15 maart 2019 om 10:10
Er zijn er in België geen meer zoals Vertenten of Delfiere. In het buitenland zijn ze wat dat betreft beter tegen bestand
Vind ik leuk
Markske +576
vrijdag 15 maart 2019 om 10:23
Ja het was Vertenten die MPH naar de tribune stuurde, die een wedstrijd in Standaard stil legde. Scheidsrechters die niet meedoen aan het spel van de grote moeten ze niet hebben in België.
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 11:00
Echt hé hoe durven ze eerst geen penalty fluiten op schrijvers en dan maakt die zelfde speler weer een fout als arbiter fluit je dan uiteraard penalty die petters was gewaarschuwd en toch doet hij het weer.
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 10:08
Grappig als je de wedstrijden ervoor bekijkt.. De macht tegen Gent was toch weg dan met judosprong op Vanaken en bokser santini. 😂
Vind ik leuk
DragonEgg +132
vrijdag 15 maart 2019 om 11:34
Nee, in boksen is het gebruik van ellebogen niet toegelaten hoor Davy.
Vind ik leuk
camargue +6019
vrijdag 15 maart 2019 om 10:11
En dan klagen ze nog dagelijks dat ze zeker niet bevoordeeld worden en maar blijven volhouden dat de VAR er enkel en alleen is om RSCA te bevoordelen! ....
Vind ik leuk
Rune1891 +6442
vrijdag 15 maart 2019 om 10:14
Tja, het gevoel van brys is natuurlijk heel objectief...
Vind ik leuk
camargue +6019
vrijdag 15 maart 2019 om 10:16
weet ik wel Rune, er zijn wel meer Calimero's op de voetbalvelden terug te vinden hé :)
Vind ik leuk
DragonEgg +132
vrijdag 15 maart 2019 om 10:39
Blijkbaar met jou voorop...
Vind ik leuk
camargue +6019
vrijdag 15 maart 2019 om 10:49
wanneer je niks anders te melden hebt zou ik en met mij vele anderen het vooral appreciëren dat je hier gewoon wegblijft !
Vind ik leuk
DragonEgg +132
vrijdag 15 maart 2019 om 11:35
Ik heb heel veel andere dingen te melden, maar iemand Calimero noemen is wel heel simpel hé camargue.
Vind ik leuk
Vlad +4226
vrijdag 15 maart 2019 om 13:27
Die droomt van calimeros. Heeft een mix van een calimero- en een Club Brugge complex, niets meer aan te doen...
Vind ik leuk
Vlad +4226
vrijdag 15 maart 2019 om 13:26
Wanneer je geen kritiek op jezelf kan verdragen terwijl je gretig met kritiek rond strooit naar anderen toe ben jij misschien wel diegene die hier beter weg blijft. Wees gerust dat dat ook door velen als prettig ervaren zou worden.
Vind ik leuk
camargue +6019
vrijdag 15 maart 2019 om 13:37
kritiek? dat glijdt gewoon van mij af hoor !

een Club Brugge complex? hoe ziet dat eruit?

het punt is dat ze bij Brugge nogal snel staan janken wanneer ze nog maar denken dat ze onheus behandelt worden, dat is iets dat ik bij ons toch niet zo gauw hoor!
Vind ik leuk
DragonEgg +132
vrijdag 15 maart 2019 om 14:51
Langs de andere kant fluiten wij onze spelers niet uit als het even wat minder gaat.
Vind ik leuk
camargue +6019
vrijdag 15 maart 2019 om 15:45
inderdaad, jullie zingen liever van die aangebrande liedjes tot schaamte van het ganse land :)
Vind ik leuk
Vlad +4226
vrijdag 15 maart 2019 om 17:57
Slaan ons medesupporters tenminste niet dood...
Vind ik leuk
Vlad +4226
vrijdag 15 maart 2019 om 17:56
Allé, ge zijt nu weeral aan het janken, ge zit duidelijk nog in de ontkenningsfase.
Vind ik leuk
K1908 +2504
vrijdag 15 maart 2019 om 10:39
Het gevoel van al die supporters wel dan? ;-)
Vind ik leuk
freejazz +2590
vrijdag 15 maart 2019 om 10:14
"toch vind ik zoiets knap van Club. Handig gebruikmaken van de macht die je hebt, is een kwaliteit" .......dixit Brys. Waar komt die 'macht' vandaan ?
Vind ik leuk
BST83 +1153
vrijdag 15 maart 2019 om 11:28
De Illuminati van de voetbal
Vind ik leuk
Bart Jaques +1091
vrijdag 15 maart 2019 om 10:15
Brys zou beter gewoon zijn komende match voorbereiden.
Vind ik leuk
Vlad +4226
vrijdag 15 maart 2019 om 17:59
Het piekt bij Brys dat op Brugge de terugval is ingezet die STVV in PO2 gaat brengen...
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 10:15
Dit is gewoon het verhaal van een trainer die het juist niet "geschaft " heeft. Dat is zo een beetje ook zijn verhaal van zijn volledige trainers loopbaan. Spijtig, want ik vond hem goed werk leveren. Alleen , zo'n uitspraken zorgen ervoor dat hij nooit een topclub zal trainen. Mr Brys, de man van juist niet.
Vind ik leuk
Toca +50317
vrijdag 15 maart 2019 om 10:21
Ik blijf het geweldig vinden om deze posts een beetje van de zijlijn te volgen. Veel Brugge fans hier, de namen hoef ik niet te noemen, schrijven bijna dagelijks dat Brugge zoveel benadeeld wordt door de refs.
Andere schrijven dat Brugge bevoordeeld wordt..
De waarheid blijft voor mij dat de grote clubs altijd meer krijgen dat de kleine ploegen.
Dat merk je toch ook in de champions league. Daar zullen we zelden een scheidsrechter mee hebben, omdat wij daar de kleintjes zijn.
Vind ik leuk
K1908 +2504
vrijdag 15 maart 2019 om 10:43
Daar ben ik ook vna overtuigd. Iets dubbels eigenlijk, al die reacties, grappig en tegelijk frustrerend.. :-P
Vind ik leuk
Toca +50317
vrijdag 15 maart 2019 om 10:46
Hoeveel keer ik na de match bij ons al gezegd heb, mannekes, mss was de ploeg vandaag niet goed genoeg?
Wij supporters zoeken te snel naar een reden van bovenaf waarom we niet gewonnen hebben.
Ik probeer daar nog zo weinig mogelijk aan mee te doen.
Vind ik leuk
K1908 +2504
vrijdag 15 maart 2019 om 10:51
Komt toch ook vooral naar buiten in gesprekken met supporters van de rivalen. Onderling hoor je dat veel minder vind ik, het wordt gewoon moeilijk toe te geven als mensen het telkens omdraaien in leedvermaak..
Vind ik leuk
blondel +3523
vrijdag 15 maart 2019 om 11:10
Heeft St Truiden dan tegen Moeskroen geen voordeel gekregen.Twee rode kaarten voor Moeskroen.Dan zegt Brys wijselijk niets.Maar moest dit zo zijn tegen Club dat twee spelers van St Truiden rood zouden krijgen ,je zou wat horen.Het is altijd hetzelfde.Gebeurd zoiets tegen een top 4 ploeg,schreeuwen ze moord en brand ,maar als ze zelf bevoordeeld worden tegen andere ploegen wordt er niet over gesproken.Dus is het altijd de grote ploegen die bevoordeeld worden ,want dat onthouden we.
Vind ik leuk
Brubru +5309
vrijdag 15 maart 2019 om 11:42
Het is natuurlijk ook zo dat het vooral een gevoel is dat ontstaat wanneer je als mindere ploeg tegen een ploeg uit de top van het klassement speelt.
Ik zie het verschil toch tussen de periode dat we top 6 speelden en nu.
Misschien is dat enkel perceptie maar ik betwijfel dat.
Vind ik leuk
Toca +50317
vrijdag 15 maart 2019 om 11:42
Laat dezelfde fase gebeuren als de penalty van Brugge tegen stvv aan de overkant en hij fluit hem nooit. En ja ik vond het toen ook penalty.
Vind ik leuk
Lodecol13 +3546
vrijdag 15 maart 2019 om 15:43
Dat zul je nooit weten dat is sugereren, als de var correct zijn werk doet ,dan zou die ook aan de andere kant zijn toegekend , zie de Cl var tussen komsten ,maar dat is nog een groot probleem hier in de jpl dat is ook een feit
[Reactie gewijzigd op vrijdag 15 maart 2019 om 15:45]
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 13:15
pure onmacht van trainers onder prestatiedruk en de fans springen er op als blinde kiekens
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 10:28
Ik vind daar niets knap aan, integendeel het is een bijzonder irritante manier om een match te beïnvloeden en dat heeft met voetbal niets te maken, onder MPH was dat zelfs nog erger, maar Leko en Simons komen al goed in de buurt nu, ik ben er zeker van dat het Calimero gedrag en die beïnvloeding van de scheidsrechter een (te) belangrijke rol gaan spelen in PO 1
Vind ik leuk
DragonEgg +132
vrijdag 15 maart 2019 om 10:40
Objectieve cijfers duiden zoiets totaal niet aan.
Klagen op de ref / VAR is natuurlijk altijd makkelijker dan de hand in eigen boezem te steken.
Vind ik leuk
Toca +50317
vrijdag 15 maart 2019 om 10:44
Helemaal waar, maar als je nu hier op t forum alleen leest na een match die niet gewonnen is, denk ik dat ik niet overdrijf als ik zeg dat ongeveer 7 op 10 de reden bij de scheidsrechter of VAR zoekt.
Zelden lees ik hier dat het misschien wel een slechte match was van onze favoriete clubs, en spreek nu over alle fans van alle ploegen hé.
Vind ik leuk
K1908 +2504
vrijdag 15 maart 2019 om 10:45
Wat wil je, er bestaan geen cijfers van...
Vind ik leuk
Vlad +4226
vrijdag 15 maart 2019 om 18:01
De schrik slaat toe in Genk...bibber, bibber...en terecht.
Vind ik leuk
Mrbai +448
vrijdag 15 maart 2019 om 10:35
Zoizo waar , zonder de refs zijn ze bij FCB nooit kampioen dat weten hun supporters als maar te goed :)

Misschien dit seizoen een 3e titel op 15 Jaar ( dankzij arbitrage weer )
Vind ik leuk
Rune1891 +6442
vrijdag 15 maart 2019 om 10:38
Wat is een zoizo? Moet ge dat water geven of doet dat aan fotosynthese?
Vind ik leuk
DragonEgg +132
vrijdag 15 maart 2019 om 10:41
Je moet dat af en toe waardeloze posts voederen, den blijft dat florissant!
Vind ik leuk
Vlad +4226
vrijdag 15 maart 2019 om 18:05
Zoizo is een planeet waar allemaal Mrbai ‘kes leven 😂, veel water op die planeet door al het gebleit van de Mrbaikes.
Vind ik leuk
Rune1891 +6442
vrijdag 15 maart 2019 om 18:40
En de atmosfeer bestaat uit gebakken lucht
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 10:46
Haha bleiter. Hopelijk voor jou is dit een grap, anders stond je achteraan de rij als het verstand uitgedeeld werd. En ja, natuurlijk een Anderlecht supporter...
Vind ik leuk
Mrbai +448
vrijdag 15 maart 2019 om 11:13
Rsca on top in Belgium ! da mag je gerust weten . ZOIZO
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 11:58
jawadde loopt wa rond zulle, zoizo
Vind ik leuk
Mrbai +448
vrijdag 15 maart 2019 om 12:41
mijn achternaam begint trouwens met een B.
Dus zal ik wel bij de slimste horen volgens jouw logica.
Bij ons noemen ze iemand als u ne zievereire
Vind ik leuk
Vlad +4226
vrijdag 15 maart 2019 om 18:06
Bij ons noemen ze iemand als u ne achterlijke stoemerik
Vind ik leuk
Vlad +4226
vrijdag 15 maart 2019 om 18:03
RSCA on top van in Belgium de top van het jarenlange in hun voordeel gemanipuleerde matchen, 9/10 van hun titels zijn frauduleus...
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 10:50
67/90 gehaald in de competitie maar via de arbiter kampioen tuurlijk tuurlijk...

Als ze brugge kampioen wouden maken hadden ze anderlecht nooit een penalty gegeven op charleroi dit was geen penalty maar den arbiter gaf m to mischien om brugge kampioen te maken !!!

Of ze gaven geen penalty voor club toen hans van aken werd neergehaald tijdens de match club brugge anderlecht
[Reactie gewijzigd op vrijdag 15 maart 2019 om 10:51]
Vind ik leuk
Mrbai +448
vrijdag 15 maart 2019 om 12:42
Niet zieveren manneke , Dat brugge tegen cercle maar zijn derbys speelt, is van hun niveau
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 13:28
Er is ier maar iene zievereire, t'es gij. Zalmroze kwakzalverke.
Vind ik leuk
Lodecol13 +3546
vrijdag 15 maart 2019 om 16:37
Wat Uw niveau is dat lezen we hier al enkele weken niet geweldig hoog maar dat wisten we ondertussen al een tijd
Vind ik leuk
Vlad +4226
vrijdag 15 maart 2019 om 18:02
Zoizo?😅
Vind ik leuk
Lord Wenger +17710
vrijdag 15 maart 2019 om 10:37
Dat valt allemaal wel mee dat verschil. Ik heb Caufriez en Benson op het veld zien blijven staan na een smerige overtreding en een reactie, terwijl Rosted wel rood kreeg voor zijn voetje lap tegen Oostende.

Soms zit 't mee, soms zit 't tegen. Weinig met hiërarchie te maken.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 15 maart 2019 om 10:38]
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 10:38
Grappig dat hij niet vermeld dat voor de penalty fase dezelfde speler petters Siebe Schrijvers overduidelijk vasthoud in de 16 scheidsrechter ziet het door de vingers een paar seconde later is er een corner dezelfde speler petter maakt weer een overtreding uiteraard fluit de arbiter dan wel penalty

Dat zien die club bashers uiteraard niet dat een overduidellijke penalty fase op schrijvers niet gefloten word.

Een scheidsrechter neemt zo situaties mee om een beslissing te nemen petter begaat op paar seconden 2 fouten de eerste was zeer duidelijk en had moeten bestraft worden maar hij geeft hem niet dan doet hij een lichte fout en geeft de arbiter penalty optelsom
Vind ik leuk
TageMeister +7914
vrijdag 15 maart 2019 om 10:38
is zoals tijdrekken ! als dit tegen je gebruikt wordt hatelijk, is dit in uw voordeel heet dit slim .

Zolang de refs dit toelaten is het hun fout .
Zeg voor de match enkel de kapitein komt na een gefloten fout met mij praten of ik geef geel , den eerste keer verwittig je de kapitein en dan geef je geel. Het zal snel stoppen...

Ik ben hier over het algemeen bezig niet Brugge int bijzonder.
Vind ik leuk
DragonEgg +132
vrijdag 15 maart 2019 om 10:43
Dat lijkt me een goed compromis, Tage. Uiteraard zijn reacties altijd mogelijk, emoties kunnen oplopen op het veld, maar als het er over is, moet de ref gewoon ingrijpen.
Vind ik leuk
TageMeister +7914
vrijdag 15 maart 2019 om 10:46
Emoties moeten kunnen, maar in andere sporten is der ook plaats voor respect .
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 10:42
Haha Calimeros. Lekker objectief dat we zijn. Al die grappige reacties toch.
Vind ik leuk
DragonEgg +132
vrijdag 15 maart 2019 om 10:44
Iemand die objectief is, die gaat niet reageren op zo'n artikel, want het gaat over Brys' mening.
Vind ik leuk
j.caesar +1329
vrijdag 15 maart 2019 om 10:57
Dit toneel zal enkel stoppen de dag dat de spelers, buiten de kapitein, die de ref. opzoeken, geel krijgen.
Vind ik leuk
margot +218
vrijdag 15 maart 2019 om 11:48
als Brys dat een kwaliteit noemt dan denk ik toch dat de definitie van kwaliteit er anders uitziet. Als intimidatie een kwaliteit is dan versta ik dat er niets meer van. Wat is fair play dan.... lulligheid, laten doen, belazerd worden....
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 12:09
@Luc Hermans - overschot van gelijk man! Heel irritant gedrag dat "er nu eenmaal bijhoort" als normaal en geoorloofd middel om een wedstrijd professioneel te beïnvloeden. Bestraffen met een vrije trap tegen ipv mee en als ze daar op reageren strafschop tegen. Het zou vlug gedaan zijn. Voor allemaal, ik viseer zeker niet alleen Club Brugge.
Vind ik leuk
Jake Genk +130
vrijdag 15 maart 2019 om 12:38
Noem het gerust manipulatie !
Vind ik leuk
Genome +773
vrijdag 15 maart 2019 om 12:40
Veel macht zal die soepstengel niet hebben. Als je er tegen loopt valt hij omver ;)
[Reactie gewijzigd op vrijdag 15 maart 2019 om 12:41]
Vind ik leuk
azerty +1445
vrijdag 15 maart 2019 om 12:57
die 11m kwam er enkel omdat men STVV uit PO 1 wou hebben ten koste van RSCA en Gent.
Vind ik leuk
Brubru +5309
vrijdag 15 maart 2019 om 13:03
En wat ga je vertellen als STVV zondag wint van Gent ?
Vind ik leuk
freejazz +2590
vrijdag 15 maart 2019 om 13:34
Dat ze het op eigen kracht deden....
Vind ik leuk
riksken +41
vrijdag 15 maart 2019 om 13:02
Als er de laatste wedstrijden 1 ploeg is bevoordeeld is het wel anderlecht,louter en alleen.omdat ze in PO 1 moesten.geraken,zelf rsca supporters vinden dat sommige zaken niet normaal waren.
Vind ik leuk
freejazz +2590
vrijdag 15 maart 2019 om 13:49
Beetje comisch aan het worden hier. Brys geeft een mening weer die niet overeenkomt met de gedachtengang van de supps, en hij wordt met 'alle zonden van Israël' overladen.
Enkele dagen geleden stond hier het volgende: "Brys ziet Club Brugge titel niet weggeven: ‘Dat gaat het verschil maken’", en toen was het hier alom 'hallelujah Brys' (om in de bijbelse sfeer te blijven).

Vind ik leuk
Lodecol13 +3546
vrijdag 15 maart 2019 om 13:54
Met de var van de CLvan de 2laatste Cl speeldagen stond brugge nu alleen aan de leiding dat is een vaststaand feit , want dan hadden al die foute volgens de duidelijke beelden wel 8punten meer opbregst geweest , tot daar aan toe brys roept maar wat om te vergeten dat zijn ploeg 2x naar huis gespeeld werd van brugge ,we maakten er zelf ginds 4 goals zij zelf konden niet scoren om toch nog een punt onverdiend te verkrijgen , hopelijk gaat hij zondag naar huis met een po2op zak

[Reactie gewijzigd op vrijdag 15 maart 2019 om 14:00]
Vind ik leuk
Hhti +1646
vrijdag 15 maart 2019 om 16:21
Er werd duidelijk aangetoond dat het penalty was. Het is natuurlijk afhankelijk voor wie je supportert, maar maak ik in gelijk welke wedstrijd deze fout op je speler dan zal iedereen, insgelijks jezelf, moord en brand roepen om een penalty en dit meer dan terecht. Het moet maar eens gedaan zijn met al dat vasthouden vooraleer je jezelf kunt bewegen naar de bal toe.
De schitterende kopbaldoelpunten van weleer mis ik hierin wel, maar hoe zou het komen dat we geen Hrubesch, Grüns, Jaap Stams meer hebben?? Opdat dit nu allemaal toegestaan wordt!! Ik hoop dat men eenzijdig in gans Europa dit kan doorvoeren dat dergelijke fouten veel meer cash betaald worden met een penalty, maar ook hierin ben ik denk ik impulsief dat het er ooit van zal komen!!
Vind ik leuk
Vlaming +1770
zaterdag 16 maart 2019 om 13:51
Wat een onzin
Vind ik leuk