'Pro League vreest horrorscenario: Ministers zitten samen over RSZ-voordelen'

    'Pro League vreest horrorscenario: Ministers zitten samen over RSZ-voordelen'

    Gepubliceerd: woensdag 14 november 2018 om 08:00wo 14-11-2018 om 08:00

    Er is de laatste tijd heel wat te doen omtrent de RSZ-voordelen voor profvoetballers. Verschillende ministers willen komaf maken met de vele kortingen. Maggie De Block is niet geneigd hen te volgen.

    De Vlaamse minister van Sociale Zaken zat recent nog samen met Marc Coucke, voorzitter van de Pro League. Daaruit blijkt volgens Het Nieuwsblad dat De Block de voetbalclubs steunt. Woensdag zit zij met Johan Van Overtveldt samen om het wetsvoorstel te bekijken.

    Op dit moment staan de clubs slechts twintig procent van de bedrijfsheffing doorstorten naar de Staat. CD&V-kamerleden Roel Deseyn en Stefaan Vercamer willen wél doorgaan met het wetsvoorstel.

    Heel wat clubs houden hun hart al vast. Zo houdt Coucke al rekening met een horroscenario. Hij sprak recent al van “een economisch kerkhof” indien de voordelen aangepakt worden. Voor bijvoorbeeld Anderlecht zou het verschil maar liefst 23 miljoen euro bedragen.

    Poll

    Moeten hun RSZ-voordelen afgeschaft worden?

    (346 stemmen)

    Plaats een reactie

    woensdag 14 november 2018 om 08:09
    Denk dat er in het voetbalwereldje al met geld genoeg wordt gesmeten en dat iedereen daar MEER dan zijn boterham verdient. Tzou maar normaal zijn dat zij dan ook op een evenredige manier RSZ moeten betalen als andere firma's of vennootschappen!
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 14:19
    Je kunt aan geen een deftig mens uitleggen dat voetballers en clubs voordelen krijgen en dat zij en kmo's de volle pot moeten betalen
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 08:09
    Als eigenaar van 2 horeca zaken vind ik dat meer dan normaal .Iedereen gelijk voor de wet .
    Vind ik leuk
    Filiep +250
    woensdag 14 november 2018 om 08:12
    Onmiddellijk iedereen laten betalen zoals een ander.
    Wij moeten werken tot we erbij neervallen om een boterham te verdienen en moeten de volle pot betalen terwijl zij die het meest verdienen veel minder betalen dan iemand met een minimum loon.
    Als we dan geen goede spelers meer kunnen aantrekken tot daar want Europees stellen we toch niets voor.
    En zo zal onze jeugd misschien meer kansen krijgen
    Vind ik leuk
    jericho666 +2608
    woensdag 14 november 2018 om 08:18
    Minder geld zal ook negatieve gevolgen hebben op de jeugdwerking.
    Vind ik leuk
    Filiep +250
    woensdag 14 november 2018 om 08:32
    Volledig mee akkoord maar de jeugd krijgt nu ook bijna geen kans
    Vind ik leuk
    Vancamp +127
    woensdag 14 november 2018 om 18:58
    Jeugdwerking?alleen de toppers worden naar de grote clubs gehaald ,in provinciale doen ze het met de opbrengst van de kantine
    Vind ik leuk
    jericho666 +2608
    woensdag 14 november 2018 om 08:21
    Hier in België zijn er weer wat opportunistische politiekers die hopen te scoren met dit verhaal.

    Gevolg zal zijn dat onze competitie niets maar zal voorstellen: 4de rangs buitenlanders, beste jeugdspelers naar clubs in de omringende landen,....
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 15:02
    Gebeurt nu ook al. En kloof tussen de grote landen en België blijft even groot. Met rsz voordeel of niet.
    Vind ik leuk
    jericho666 +2608
    woensdag 14 november 2018 om 17:06
    We moeten ons ook niet spiegelen aan de grote landen. Daar zou die 23 mio die Coucke aangaf maar een druppel zijn.

    Maar we zouden wel heel snel onze 2 vertegenwoordigers in CL kunnen kwijt zijn en voorbij gestoken worden door Nederland, Oostenrijk, Zwitserland,...
    Vind ik leuk
    DOMI +201
    woensdag 14 november 2018 om 08:41
    Als ik het woord horrorscenario hoor weet ik dat ik er iets uit de lucht zal vallen en er om (politiek) te scoren wel een creatieve oplossing zal gevonden worden om het niet uit te voeren. De soep zal niet zo heet worden gedronken als ze voorgeschoteld wordt. Als er dan ook nog telkens procedurefouten worden gebruikt om straffen te ontlopen zal er weer niet veel veranderen.
    Vind ik leuk
    Mckenzie +4005
    woensdag 14 november 2018 om 09:43
    Voor 't voetbal lijkt me dit een kleine catastrofe, maar maatschappelijk gezien lijkt het me niet meer dan correct. Het zal ervan afhangen hoezeer voetbal de 'beslissers' genegen is.
    Vind ik leuk
    Geertvdd +3302
    woensdag 14 november 2018 om 10:21
    Volledig mee eens, maar ook doortrekken naar de andere landen. Dat ze eens laten zien dat er zoiets als een Europese Unie bestaat...
    Vind ik leuk
    Frefke +874
    woensdag 14 november 2018 om 11:22
    Eerlijk is eerlijk ! Afschaffen !
    Hoe zou dat met de andere sporttakken zitten ook dergelijke RSZ-voordelen ?
    Vind ik leuk
    Lodecol13 +2199
    woensdag 14 november 2018 om 12:00
    werk ook met werknemers en zelfstandige in mijn kmo die zouden maar al te graag 20% minder belasting of sz betalen dat zou pas een loon aanpassing zijn wat een inzet en werk plezier dat allemaal. niet zou teweeg brengen ,die nu ook aanwezig is op dit ogenblik maar toch een geweldige boots zou geven
    Vind ik leuk
    THOR4ever +2045
    woensdag 14 november 2018 om 13:39
    Maatschappelijk juist, maar het virtuele sportieve en voor sommige ook financiële failliet van nogal wat clubs in1A en 1B als die maatregel onverkort wordt terug gedraaid.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 14:07
    Kortom ons voetballandje zal nog harder achterlopen op de rest en binnekort halen we zelfs de EL niet meer.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws