'Coucke en minister De Block nemen besluit omtrent RSZ-bijdragen binnen JPL'

    'Coucke en minister De Block nemen besluit omtrent RSZ-bijdragen binnen JPL'

    dinsdag 6 november 2018 om 11:50

    Na het losbarsten van het voetbalschandaal is de kritiek op de beperkte RSZ-bijdragen van profvoetballers toegenomen. Marc Coucke ging als voorzitter van de Pro League samenzitten met Maggy De Block. Dat schrijft Sport/Voetbalmagazine.

    Dat gesprek vond maandagavond plaats. Minister van Sociale Zaken De Block liet onlangs al vallen dat het RSZ-regime voor voetballers moet worden herbekijken. Samen met Coucke vond er een constructief gesprek plaats.

    De Block eist duidelijkheid, zoniet zal de korting voor clubs en spelers teniet worden gedaan. "In ruil voor de korting op sociale zekerheidsbijdragen kan je van de voetbalclubs verwachten dat ze hun maatschapppelijke rol vervullen. Als de voetbalclubs niet in staat zijn om orde op zaken te stellen, dan valt zo'n korting niet meer rechtvaardigen", aldus de minister.

    Beide partijen blijven in overleg omtrent dit heikel punt. Binnenkort zal duidelijk worden hoe het verder moet met het huidige systeem.

    Poll

    Moeten voetballers meer afstaan?

    (528 stemmen)

    Plaats een reactie

    dinsdag 6 november 2018 om 11:53
    Een RSZ-korting voor de spelers kun je gewoon niet uitleggen en rechtvaardigen naar de werkende mensen toe. Er zijn alleenstaanden met kinderen die meer moeten bijdragen.
    Vind ik leuk
    dinsdag 6 november 2018 om 11:56
    Ze zijn nog in overleg er zijn nog geen besluiten genomen VP
    Vind ik leuk
    Prpldynmt +5563
    dinsdag 6 november 2018 om 12:25
    De Block dacht gewoon dat ze 'koeken' kreeg ...
    Vind ik leuk
    dinsdag 6 november 2018 om 12:28
    Marc heeft geen couckebak gehouden hij heeft haar alleen een polonaise kunnen aanbieden die ze geweigerd heeft wegens teveel inspanning van harentwege
    Vind ik leuk
    Wolf1986 +1653
    dinsdag 6 november 2018 om 12:35
    Die mannen die hier nee op antwoorden zijn profvoetballers, die eens komen kijken. Misschien Stijn Stijnen.
    Vind ik leuk
    wakka +104
    dinsdag 6 november 2018 om 14:01
    Of zijn mensen die begrijpen dat er anders geen JPL meer gaat zijn? Wie gaat hier nog willen spelen? Het niveau gaat niet meer om aan te zien zijn.
    Vind ik leuk
    dinsdag 6 november 2018 om 14:29
    Als je kijkt wat er hier over het algemeen nog binnenkomt van buitenlandse spelers is het de moeite niet waard. Dit heeft niks met JPL te maken maar met rechtvaardigheid. Je kunt dit niet uitleggen aan kleine zelfstandigen of mensen met een laag loon. En als een voetballer zijn carriere ten einde is heeft hij ook nog handen aan zijn lijf voor te gaan werken,dit moeten wij ook doen .Integendeel als je 20j of meer in de koude gewerkt hebt en vol reuma zit laten ze je ook niet op de mutualiteit staan ,zoek maar aangepast werk zeggen ze.Afschaffen die handel kan alleen maar goed zijn voor de jeugd die nu geblokkeerd worden door derderangsvoetballers uit het buitenland.
    Vind ik leuk
    camargue +2385
    dinsdag 6 november 2018 om 17:41
    Ik ben het 200% met u eens Dany, maar ik merk dat er velen zijn die totaal niet weten wat een werkgever in de privé moet ophoesten om wat personeel aan het werk te zetten en te houden! Wat krijgen wij als werkgever? Opleidingscheques welke we ZELF moeten aankopen en waarvan we een gedeelte in mindering kunnen brengen van de behaalde resultaten! dan hou je nog geen eens rekening met het vakantiegeld, 13de maand, alle moeder- en vaderschapsverlof, tijdskrediet en het ziekteverzuim! Daarom is dit pure discriminatie tov de ondernemers!
    Vind ik leuk
    dinsdag 6 november 2018 om 17:44
    Daar stopt het nog niet en heb jij een sponsor om meer geld uit te geven dan dat je verdient
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 6 november 2018 om 17:45]
    Vind ik leuk
    camargue +2385
    dinsdag 6 november 2018 om 17:46
    Nee, kun jij mij er ene aan de hand doen? :)
    Vind ik leuk
    dinsdag 6 november 2018 om 17:47
    Een keer aan Coucke of Verhaeghe vragen
    Vind ik leuk
    camargue +2385
    dinsdag 6 november 2018 om 17:50
    tja, mee in het bedrijf stappen en een jaar of 2 later de boel verkopen, daar schieten we ook niets mee op zeker?
    Vind ik leuk
    TageMeister +5000
    dinsdag 6 november 2018 om 16:35
    Is deze gunstmaatregel der voor alle sporters of enkel voetballers?
    Vind ik leuk
    dinsdag 6 november 2018 om 16:59
    Als ik zie dat Derwael nog geen 10000euro krijgt voor het winnen van een WK-titel dan weet je het wel
    Vind ik leuk
    TageMeister +5000
    dinsdag 6 november 2018 om 17:11
    wat weet je dan wel ?
    dat ze minder (direct) krijgt voor een wereld titel
    daar heb je gelijk in !

    maar ze heeft ook sponsors en een contract en en en...
    als ze nu aan een meeting deelneemt zal ze meer betaald worden om mee te doen .

    Het is idd een schande dat ze zo weinig krijgt, maar totaal geen antwoord op de initiële vraag
    Vind ik leuk
    dinsdag 6 november 2018 om 17:15
    dat andere sporters veel minder steun krijgen dat weet ik
    Vind ik leuk
    Lodecol13 +1904
    dinsdag 6 november 2018 om 17:23
    Ge moet daar eens op doordenken al wat 2e of 3e eindigd moet ook nog eens een gans jaar hevig door trainen en moeten er nog bij gaan werken , dat is de realiteit van een luxe voetballer en een wereld kampioen turnen of zwemmen en zilver of brons die krijgen de kruimels
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 6 november 2018 om 17:26]
    Vind ik leuk
    TageMeister +5000
    dinsdag 6 november 2018 om 17:35
    de meeste krijgen een "loon" van bloso of Vlaamse overheid ofzo, toch?

    Maar is dit eigenlijk relevant?

    De open vraag blijft krijgen ook deze sporters een verlaagd tarief ?


    zo ja, hoe gaan we dit aanpakken? Alles onder een bepaalde grens een gunstmaatregel en erboven niet?
    Vind ik leuk
    strat2 +177
    dinsdag 6 november 2018 om 17:23
    Volgens mij is het oplosbaar met een algemene regel voor de spelers wereldwijd (FIFA maatregel). En dan zouden spelers uiteraard verhoudingsgewijs
    (moeten we de kortere loopbaan, het pensioen etc in rekening brengen?) evenveel betalen als een gewone werknemer.
    Hou er ook rekening mee dat niet elke voetballer onvoorstelbaar veel geld verdient, alleen de toppers en subtoppers (moeten we in schijven werken?).
    Als je het voorgaande alleen in België toepast dan gaan "alle" toppers en subtoppers natuurlijk in landen spelen waar ze eventueel dit voordeel wel hebben (zijn dat er veel?)
    Voor de Clubs kan mijns inziens een gunstmaatregel alleen als zwart op wit aangetoond kan worden dat dit volledig gespendeerd wordt aan de jeugdwerking, en het dus maatschappelijk op verschillende niveaus relevant is (opvoedkundig- en opleidings gericht), wat op zich ook ten voordele van de economische leefbaarheid van de club (goede spelers) en de staat (arbeidsplaatsen) is. En dit alles uiteraard liefst met een jaarlijkse controle (audit).
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 6 november 2018 om 19:01]
    Vind ik leuk
    woensdag 7 november 2018 om 19:16
    Deze regering heeft maar één doel en dat is zoveel mogelijk geld binnen pakken om verder hun zakken te vullen. Ten koste van alles en iedereen. Niet één van die bende is het waard om minister te zijn.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws