Sneer uit Brussel: “Gelukkig moeten we niets bouwen”

Sneer uit Brussel: “Gelukkig moeten we niets bouwen”

dinsdag 16 januari 2018 om 15:57

In 2019 komt de Ronde van Frankrijk naar ons land. Dinsdag werd de Grand Départ in Brussel voorgesteld. Daar stal Alain Courtois de show. Het (voorlopig) niet doorgaan van het Eurostadion lag de Brusselse schepen nog duidelijk zwaar op de maag. 

Courtois was een groot voorstander van de bouw van het Eurostadion. Onder meer hij leed gezichtsverlies toen de UEFA België het EK terug af nam. "Gelukkig moeten we voor de Tour niets bouwen", aldus de politicus van de MR. 

"De straat is het stadion van de koers. We moeten aan niemand vergunningen vragen om de straat te gebruiken. Zelfs al moeten we over een buurtweg, dan nog kan niemand ons dat verbieden", klonk het uit de mond van Courtois.

De voormalig manager van Anderlecht is wel blij dat de Tour naar ons land komt. "De Tour is een evenement met planetaire impact. Het is van de Wereldtentoonstelling 1958 geleden dat België nog zo’n evenement mocht verwelkomen. Dat is zéstig jaar geleden. Het EK voetbal 2000 hebben we met Nederland georganiseerd en dat had geen impact in Amerika of Azië, dus telt niet mee. Wie ook vindt van niet, en eerlijk: ik twijfel er soms ook aan, wij kunnen wél nog iets bouwen. Misschien geen stadion, geen winkelcentrum, maar wel een evenement dat na zestig jaar België en Brussel na zestig jaar opnieuw het centrum van de aandacht van de hele wereld brengt."

Poll

Had België meer moeite moeten doen voor het Eurostadion?

(792 stemmen)

Plaats een reactie

dinsdag 16 januari 2018 om 16:21
Blijf het belachelijk vinden dat de ronde van Frankrijk etappes heeft buiten Frankrijk. Dat is zoals Dakar rally in Zuid-Amerika...
Vind ik leuk
Reagens +1211
dinsdag 16 januari 2018 om 16:25
Courtois slaat eerst zelf gaten in de kiel van de boot om dan te roepen dat hij niet goed gebouwd is. Courtois ligt mee aan de oorzaak van het falen van het Eurostadion en ik ben hem daar nog altijd dankbaar voor.
En het positieve effect van de Tour de France? We gaan nog moeten zien. De terugverdieneffecten zijn altijd kleiner dan voorzien en de kosten zullen niet mis zijn. Ik denk dan aan de beveiligingskosten van 2 ritten rond Brussel die m.i. al een huzarenstukje zullen zijn. Goed wetend dat alle drie de gewesten en een belangrijk deel van de Brusselse gemeenten betrokken partij zullen zijn. Om nog maar te zwijgen van de zones waar de Brusselse politie zelf niet durft komen. Buiten de veiligheid hoop ik ook dat de Brusselse tunnels zullen gemeden worden. Stelt u voor dat daar nog eens een stuk beton los komt midden in de rit. Ik kan u verzekeren dat Brussel dan op de kaart gaat staan.
En dat allemaal te meerder eer en glorie van ons nationaal monument den Eddy! (en de Brusselse politieke klasse niet vergeten). En de dag erna is de tourkaravaan weg. Staat de lokale politie met genoeg overuren om in prepensioen te gaan en zal het gat in de kas nog groter zijn als het ervoor al was.
Vind ik leuk
Patfey +3760
dinsdag 16 januari 2018 om 16:42
Redelijk pak onzin van Courtois, alsof een lokale overheid het gebruik van een bepaalde (lokale) weg niet zou kunnen verbieden...
Vind ik leuk
JanB +3717
dinsdag 16 januari 2018 om 16:54
Dit is écht het niveau van een dorps politieker: eerst staan roepen en dàn pas denken
Maar is dit niet het niveau van het globale Brussels politiek bestel ?
Vind ik leuk
dinsdag 16 januari 2018 om 18:24
Enkele jaren geleden is de tour toch ook in België geweest...Als ik mij niet vergis.
Vind ik leuk
dinsdag 16 januari 2018 om 18:54
Is al meermaals gebeurd. Ben ook al paar keer gaan kijken. (Stekene en Antwerpen) Verandert niets aan het feit dat ik het eigenlijk belachelijk vind.
Maak er een ronde van Europa van. Ze passeren soms in Nederland België Duitsland Frankrijk en Spanje. Maar wel ronde van Frankrijk noemen...
[Reactie gewijzigd op dinsdag 16 januari 2018 om 18:56]
Vind ik leuk
Bart1999 +1468
dinsdag 16 januari 2018 om 21:52
Courtois loopt wat miljoenen smeergeld mis. Mondiaal gebeuren ? De ronde van Frankrijk ? Niveau veldrit koksijde ondertussen, bende gedopeerde krabbers en amusementswaarde 0,00000005 zoals bij de controle van Contador.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Sneer uit Brussel: “Gelukkig moeten we niets bouwen”