Lukaku doet beter dan Messi en Ronaldo, enkel Neymar klopt hem

Lukaku doet beter dan Messi en Ronaldo, enkel Neymar klopt hem

maandag 13 november 2017 om 13:05

Romelu Lukaku heeft vrijdag zijn dertigste doelpunt gemaakt voor de Rode Duivels, een straffe prestatie voor de amper 24-jarige aanvaller. Zelden maakte zo'n jonge speler al zo veel goals voor zijn nationale ploeg.

Liefst 260 verschillende internationals zijn er al in geslaagd om dertig of meer goals te maken, maar amper 26 van hen waren jonger dan Lukaku. Die was 24 jaar, 5 maanden en 29 oud op het moment dat hij zijn dertigste maakte.

De onbetwiste aanvoerder van het lijstje in Pelé, die op zijn 21ste al dertig goals had voor Brazilië. Als we kijken naar de nog actieve spelers zien we echter alleen maar Neymar die beter doet. Lionel Messi (25 jaar en drie maanden) en Cristiano Ronaldo (26 jaar en acht maanden) moesten allebei langer wachten op dit aantal. Zlatan Ibrahimovic was zelfs al dertig toen hij zijn dertigste goal maakte.

Het record van meeste interlandgoals aller tijden lijkt onmogelijk voor een Belgische speler. Dat is voorlopig voor de Iraniër Ali Daei met 109 doelpunten. Daei speelde dan ook in de Aziatische voorrondes, waar monsterscores niet uitzonderlijk zijn.

Plaats een reactie

maandag 13 november 2017 om 13:38
Lukaku is gewoon een afwerker pur sang. Waarom mensen hem altijd afrekenen op zijn techniek en spelinzicht, blijft me een raadsel.
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 14:10
Ah simpel. Lukaku blijft niet heel de tijd in de 16 staan. Door zijn gebrek aan inzicht en techniek is het moeilijk om hem in de combinatie te gebruiken wat net de speelstijl is van bijna alle spelers die voor de aanvoer moeten zorgen.
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 14:11
Dat hangt er al vanaf welk spelsysteem je speelt.. Of wel bouw je een ploeg rond Lukaku, ofwel niet hé.. Hij maakt zijn doelpunten, en dat lijkt me voor een spits het allerbelangrijkste.
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 14:27
In mijn ogen doe je dat dus niet. Hij scoort mss. Maar hij is niet het belangrijkste. De ploeg is. En de ploeg speelt liever ander soort voetbal. En die 2 goals die hij maakte tegen Mexico kan je voor 90 procent op naam van Mertens zetten. Die had Batsman of zelfs Mirallas ook gemaakt hoor.
Nu ik ben akkoord dat zijn samenspel beter word. Maar toch nog niet wat het moet zijn. Komt mss nog want hij is nog jong. Maar als ik bv Napoli zie spelen dan zie ik een mooi aanvallende speelwijze op een niveau dat onze spelers ook aan kunnen.

Nu ik zeg dit al lang. Nu moet je alles ook niet meer omdraaien. Die automatismen krijg je er toch nimmer in. Te kort dag en te weinig wedstrijden om iets te "testen"
Als er blessures gaan zijn dan zijn we gekloot
Vind ik leuk
Patfey +2338
dinsdag 14 november 2017 om 01:46
Misschien eens lezen wat Nilis van hem vindt :)?
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 02:57
Wat heeft dat ermee te maken? Helemaal niets. Maar nu eens helemaal niets.
Ik zeg niet da hij geen kwaliteiten heeft. Op zijn manier is hij bij de besten in de wereld. Maar zijn manier van spelen past niet bij de rest. Nilis zegt ook dat de keuze voor man United de juiste was. Klopt. Bij City zou hij er niet in staan.
Hij zegt ook dat als er gescoord word dat het waarschijnlijk romelu is. Klopt ook. Maar brengt voor de rest weinig tot niets bij.
Wat Nilis dus zei spreekt mij niet tegen.

Het jammere is dat Nilis vroeger ook niet bracht bij de duivels wat hij zou kunnen. Grap is dat lukaku de ideale spits was voor toenmalige duivels. En Nilis zou bij deze duivels veel beter passen. Maar elke vorm van kritiek tov Lukaku word blijkbaar niet aanvaard. Kritieken die nu ook in Engeland beginnen te klinken. Die zuigen dat niet allemaal uit hun duim hoor.

Lukaku is waarschijnlijk de beste counterspits ter wereld. Spijtig dat de duivels zo niet spelen...

Als ik een beetje defensief over kom mijn excuses patfey :-)
[Reactie gewijzigd op dinsdag 14 november 2017 om 02:58]
Vind ik leuk
Patfey +2338
dinsdag 14 november 2017 om 12:11
Ho, geen probleem hoor, ik krijg ook liever een dergelijke onderbouwde reactie. Maar ik las Nilis wel anders, hij was heel positief over de looplijnen van Lukaku, zegt dat hij de anderen beter doet spelen een zet hem op de hoogte van Hazard en Debruyne. Dus voor mij spreekt hij je wel tegen :).

En die kritiek uit Engeland, ja, die zuigen dat inderdaad uit hun duim, eigen frustratie en bladvullerij. Als Mourinho tevreden is, zal het wel goed zitten.

Mag er daarom geen kritiek op Lukaku zijn? Zeker mag die er zijn, maar dikwijls overdreven, elke foutje of minder moment wordt uitvergroot, terwijl meestal diezelfden Batshuayi en Benteke, die bij de top in Engeland amper of niet aan de bak komen, ophemelen (deze paragraaf is een algemene vaststelling, niet persoonlijk bedoeld :).
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 12:53
Hij zal op zijn manier idd naast hazard en Debruyne gezet kunnen worden.
Nu het feit dat Mourinho hem steunt daar schrik ik niet van. Die staat daar voor gekend. Zeker voor spelers die hij zelf gehaald heeft.
Maar over dat Lukaku anderen beter doet spelen?
Daar ben ik toch niet mee akkoord. Hij is eerder afhankelijk wat er naast en achter hem gebeurt. Sinds Pogba uitgevallen is scoren ze amper nog. KDB en hazard kunnen een ploeg laten draaien. Lukaku niet zo. Daarentegen kan Lukaku zijn ploeg wel over een dood punt helpen.

En de kritiek die hij krijgt is dat hij technisch niet op niveau zit van de anderen. Dat hij moeilijkheden heeft met een bal te controleren. Zijn eerste goal tegen Mexico is daar een voorbeeld van.

En zijn looplijnen, hij loopt wel vaak buitenspel vind je niet?

In vergelijking met andere spitsen kan ik zeggen dat ik geen fan ben van Benteke. Maar in het samenspel is hij wel sterker. Net als Origi.
Batsman vind ik dan persoonlijk een meer moderne spits.
Al zou ik lukaku en Batsman eens samen in de spits willen zien.
Vind ik leuk
Patfey +2338
dinsdag 14 november 2017 om 14:19
Wel je hoeft niet akkoord te zijn met Nilis, ik vond vooral zijn mening erg contrasterend met de jouwe :). Ik was eerlijk gezegd ook heel verrast over de vleiende beoordeling van Nilis, misschien een retourtje als dank voor Romelu die hem de beste Belgische spits aller tijden vindt? Nu, dat laatste vind ik ook fel overdreven, dan zet ik oude gloriën als Coppens, Mermans, Braine en Van Himst toch een trapje hoger. Nilis is voor mij trouwens ook niet echt een zuivere (diepe) spits, eerder eeen hangende of zwervende spits.

Over die looplijnen, tja. Nilis had het vooral over het gepast opduiken in de buurt van de goal ook (simpel) af te werken. En daar heeft hij inderdaad vooruitgang gemaakt en benadert hij Batshuayi ondertussen heel dicht. Offside is altijd een discussiepunt, maar voor mij is dat even dikwijls en eigenlijk zelfs meer dan dat, de fout van de speler aan de bal die te laat diep speelt. Natuurlijk veel moeilijker te trainen met een nationale ploeg.

Techniek zal inderdaad altijd een zwakker punt blijven, als je die niet hebt aangeleerd tussen je zesde en twaalfde zal die nooit de echte top zijn. Zou wel eens een gevolg van foute jeugdopleiding zijn, als je een speler van 9 hebt die er 16 uitziet, zullen veel trainers die op kracht uitspelen ipv echt te schaven aan zwakke punten. Eigenlijk vind ik, heel eerlijk, de carrière toto hiertoe van Lukaku fenomenaal als je rekening houdt hoe hij in de3 jeugd door zijn lichaamsbouw en kracht bevoordeligen was en dus weinig reden tot “bijleren” had.

Anderen beter laten spelen, ook een interessant punt. Hij is zeker geen Messi of Hazard of Robben, om te scoren heeft hij aanvoer nodig (al zal hij wel eens de ploeg over een dood punt kunnen helpen door verrassend uit te halen). Anderzijds is hij wel een moeilijke spits om tegen te spelen, die een verdediging afmat, en daar kunnen anderen dan weer van profiteren. Je moet dan natuurlijk wel spelers met scorend vermogen hebben.

Betreffende onze spitsen, ik heb liever een scorende spits dan een “combinatie spits”, ik had een grondige hekel aan dat kaatsvoetbal (met Benteke) onder Wilmots. Batshuayi zou ik inderdaad ook eens graag in een 4-4-2 naaast Lukaku zien, al heb ik dan wel vragen bij de invulling van het middenveld (Mertens-Debruyne-Hazard klinkt mooi, maar ik zie niet wie dat als verdedigende middenvelder kan belopen en ook over de flankverdedigers maak ik met zorgen). Als diepe spits weegt Batsman volgens mij wat licht, net als Origi.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 14:42
Batsman (schrijf het zo want schrijf zijn naam altijd fout) en Origi kunnen idd moeilijk als enige spits spelen. Zie die liever met twee. En Benteke scoort zelf zo moeilijk. Dat kaatsen was voor de middenvelders wel beter. De Bruyne was bv in die campagne de beste op het veld. Maar dan moeten de goals van elders komen. En hazard is nu niet de grootste afwerker.
Dus waarschijnlijk kan je overal wel iets op zeggen. Nu Origi speelt in Duitsland op de rechterkant. Dat kan een voordeel worden.

Een voorlijn met carrasco Mertens Origi
Hazard op tien en de bruyne en Niangolan op middenveld. Dat zou tegen ploegen waar je balbezit mag hebben toch goed zijn.

Het vreemde is dat Lukaku verweten word in grote wedstrijden er niet te staan. En net in de grote wedstrijden zou je hem willen zetten om dat je dan meestal de bal niet hebt en een pak lager speelt waardoor Lukaku de ruimte heeft.

En je hebt 100 procent gelijk dat het straf is dat Lukaku zo ver staat. Maar hij heeft iets waar veel voetballers van dromen. Een fatsoenlijke kop op die schouders van hem
Vind ik leuk
Patfey +2338
dinsdag 14 november 2017 om 22:45
Ik geloof niet in een voorlijn met Mertens centraal. Ik denk dat hij het bij het rechte eind heeft als hij zegt dat Napoli een ander voetbal speelt dat de Duivels niet (kunnen) spelen.

Met al de rest akkoord.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 23:45
Ik heb het geloof wel dat ze dat voetbal kunnen brengen. Mits duidelijke afspraken. En Mertens in het centrum betekent veel uitzwerven en wisselen met Carrasco en Origi. Als je Mertens even "statisch" laat spelen wat ze bv van die andere spitsen vragen dan ben je natuurlijk niets met hem.
En zou het ook enkel doen tegen ploegen die je laten komen. Als je op hun helft speelt. Dan moet je er combinerend door.

In principe is het spel van Napoli niet zo heel moeilijk. Vooral heel veel lopen zonder bal.
En een middenveld dat zowel verdedigend als opbouwend zijn werk doet. (Niangolan, Dembele, Witsel in topvorm, Defour zelfs, tielemans in de toekomst en in iets mindere mate de bruyne kunnen dat ook)
Het enige wat we niet hebben is de snelheid in de verdediging wat inderdaad ervoor zorgt dat ze hoog kunnen spelen. Daarom dat ik dit prefereer tegen de niet topploegen waar je verdedigend niet te veel werk hebt. Maar bv tegen Mexico scoort lozano twee keer omdat onze verdediging te hoog stond.

Maar mss is het beter dat we gewoon op zijn Belgisch spelen. Lelijk verdedigend voetbal en loeren op een uitbraak. Op een WK is dat mss het beste. En met Lukaku heb je dan een voorlijn op zich aangezien hij de ruimte heeft om zich uit te leven.
Vind ik leuk
Patfey +2338
woensdag 15 november 2017 om 14:15
Tja, wie weet. maar ik denk toch dat daar dan serieus op te trainen valt. En ik vrees voor het middenveld, lijkt me defensief dan wat te licht uit te vallen, eigenlijk moet je daar dan eerder een echte stofzuiger hebben, eerder een soort Dendoncker van vorig seizoen, maar dan wel van internationaal niveau, een soort Makelele. En die zie ik niet rondlopen. En je hebt ook gelijk over het gebrek aan snelheid in de verdediging.

Maar dit blijft getheoretiseer, Martinez zal dit NOOIT doen (toch niet in de vorm die jij voorstelt), en ik zie ook niet direct een opvolger die het wel zou durven. Heb jij eigenlijk gesnapt waarom Mertens gisTeren linksbuiten stond? Leek me altijd naar zijn rechtervoet te zoeken om te kunnen voorzetten. Als het was om te kunnen naar binnen snijden en dan met rechts uit te halen, niet veel van gezien.
Vind ik leuk
woensdag 15 november 2017 om 15:36
Als je met Lukaku vooraan speelt heb je idd geen flanken nodig die tegenvoets spelen. Want als ze naar binnen komen lopen ze de ruimte voor Lukaku dicht. Maar kan precies niet direct een linksvoetige speler bedenken die daar kan spelen dan.

Verdedigend minder?
Hoezo? Wat Jorginho kan, kan dembele en zeker niangolan ook.
Allan? Zielinski, Hamsik?
Wie van hen is verdedigend zo sterk? Dat zijn toch allemaal (behalve Hamsik) spelers die degelijk zijn over de hele lijn. Maar niet per se heel verdedigend of aanvallend. Niet heel snel of dribbelvaardig. Gewoon oerdegelijk in alles.
Niangolan bv is sterker dan eerder wie op da middenveld. Zou bij napoli ook in de ploeg staan.
Dembele is een metronoom op da middenveld in Tottenham en is toch ook zo een type speler?
Kijk ik nu iemand over het hoofd die verdedigend zo sterk is op dat middenveld van Napoli? Ik bedoel zij hebben toch ook geen makelele rondlopen? Of ik moet iemand over het hoofd zien

En ja dat trainen duurt even. Maar hij is ondertussen een anderhalf jaar bezig. De tijd was er. Mss nu niet meer.
[Reactie gewijzigd op woensdag 15 november 2017 om 15:37]
Vind ik leuk
Patfey +2338
woensdag 15 november 2017 om 18:13
Hazard gaat niet mee verdedigen, en De Bruyne misschien. Dikwijls staat je verdedigende middenvelder er dan alleen voor (wat bij Napoli wel niet het geval is). Als je denkt aan en positie wisselende spitsen en voor elkaar werkende middenvelders, dream on :).

Dus, ja zou leuk kunnen zijn om te zien, maar ik vrees totaal onrealistisch. Tenzij je naast Lukaku ook Hazard wil slachtofferen. Of heel misschien, Hazard in je voorlijk ipv Carrasco en in het middenveld, naast De Bruyne, Naingolan en Dembele. Maar ik herhaal, dit zal nooit gebeuren, geen enkele trainer durft dit aan.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 03:00
Btw je hebt mijn reactie op dat artikel geliket dus je weet dat ik het gelezen heb ;-)
Vind ik leuk
Patfey +2338
dinsdag 14 november 2017 om 12:15
Neen eigenlijk weet ik dat niet :). VP heeft de onhebbelijke gewoonte krantenartikels in 3 of 5 stukken te brengen of, nog erger, enkel een paar uittreksels ervan.

Ik verwees naar het volledige artikel in HLN (zie mijn andere reactie), ik weet niet of je dat gelezen heb, ik heb tot hiertoe nog niet alles ervan in VP teruggevonden :).
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 12:38
Ja dat klopt.
Wel ik zal seves eens kijken of de buurman de krant nog liggen heeft. :-) ik hou je op de hoogte ;-)
Vind ik leuk
Patfey +2338
dinsdag 14 november 2017 om 12:42
Was de krant van gisteren
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Lukaku doet beter dan Messi en Ronaldo, enkel Neymar klopt hem