Van Holsbeeck blikt terug: Ik had Svilar bijna bij zijn keel gegrepen

Van Holsbeeck blikt terug: "Ik had Svilar bijna bij zijn keel gegrepen"

dinsdag 12 september 2017 om 12:14

Anderlecht zag deze zomer toptalent Mile Svilar verkassen naar Benfica. Dat was een streep door de rekening van het paars-witte bestuur, die in de 18-jarige goalie de toekomstige nummer één zagen. Maar omdat René Weiler hem nog niet klaar achtte, forceerde Svilar een vertrek. Herman Van Holsbeeck is niet te spreken over het gedrag van de jonge doelman.

Lees ook: Van Holsbeeck in zak en as: "Grootste ontgoocheling van mijn carrière"

"We hebben die jongen vanaf zijn twaalf jaar verwend en gepamperd. En finaal blijf je achter met het gevoel dat je misbruikt bent geweest", aldus Van Holsbeeck in Sport/Voetbalmagazine. "Svilar zou van ons een nieuw contract van vier of vijf jaar krijgen, maar Weiler vond hem nog niet matuur genoeg om basisspeler te zijn. Tijdens een gesprek in mijn bureau heeft Weiler hem dus voorgesteld om een seizoen ervaring op te doen bij Waasland-Beveren en twee keer per week op Neerpede te blijven trainen."

Maar dat was niet naar de zin van Svilar: "Weiler trok de deur dicht en hij begon meteen te mekkeren. 'Wat denkt die kerel wel? Als het zo zit kom ik niet meer.' Ik had hem bijna bij de keel gegrepen", aldus Van Holsbeeck. "Een ket van 17 jaar hoort niet zo te praten over zijn trainer. De volgende dag heeft hij zijn kastje leeggemaakt en we hebben hem niet meer gezien. Het enige wat mij toen nog interesseerde was een club voor hem vinden. Als je weet dat Gent ongeveer 3 miljoen euro heeft betaald voor Lovre Kalinic, dan is 2,5 miljoen euro voor Svilar een mooi bedrag."

Toptransfer door de neus geboord
Dat Anderlecht geloofde in 18-jarige goalie, blijkt uit het verhaal over diezelfde Kalinic. "Zijn makelaar zat ooit hier. Hij werd om 14 uur in Gent verwacht, maar was bereid om alles af te blazen en hier te tekenen. Ik heb onmiddellijk naar Roger Vanden Stock gebeld. Wat doen we met Svilar? Hij zei: houden. Kalinic is naar Gent vertrokken en Svilar zijn we ook kwijt..." Eerder raakte al bekend dat vader Svilar niet te spreken was over het eventueel aantrekken van Kalinic.

Poll

Geloof jij dat Svilar meer speelgelegenheid zal krijgen bij Benfica?

(627 stemmen)

Plaats een reactie

dinsdag 12 september 2017 om 12:39
VP moet toch dringend iets doen aan hun amateuristisch schrijven.
Wat een aaneenschakeling van onregelmatigheden.
Vind ik leuk
dinsdag 12 september 2017 om 13:14
Ja inderdaad. Is een opstel zoals op school. Heb zelf jaren geschreven. Nochtans legt VP zijn schrijfeisen hoger dan sommige dag en weekbladen maar of dat dan de juiste aanpak is....
Vind ik leuk
Drekovic +3427
dinsdag 12 september 2017 om 12:57
Hopelijk carrière naar de boem zodat die andere snotneuzen en hun managers eerst eens nadenken
alhoewel zijn manager er niet van wakker zal liggen ,hij heeft zijn centen
Vind ik leuk
dinsdag 12 september 2017 om 13:10
Ik keur de houding van svillar en zijn entourage zeker niet goed. En Kalinic is steengoed. Alleen zegt dat veel over het vertrouwen dat er in die periode was in Boeckx. Die heeft Anderlecht voor een groot stuk mee kampioen gemaakt, liet zich opereren aan zijn rug en werkte hard aan zijn rentree. Hij staat er weer. Misschien moeten sommige spelers eerst wat speelminuten krijgen alvorens ze te bekritiseren en direct vervanging te zoeken. Intussen lopen er al wat ongelukkige keepers rond: Svillar (met slaande deuren weg gegaan bij de club die alles voor hem deed), Sels (gehaald om te spelen maar ....) en Boeckx (die ook wel de kwaliteiten van Sels kent). Vroeg of laat geeft dat ook nog problemen volgens mij...
Vind ik leuk
Gigi7 +165
dinsdag 12 september 2017 om 14:46
Vijgen na pasen Herman.
Volgens de 'ethiek' hoor je nu niet na te trappen.

Vind ik leuk
Patfey +2378
dinsdag 12 september 2017 om 17:48
Waarom niet, het gebleit van de Svilar clan zonder reactie laten? Ja mag altijd jouw visie laten weten.
Vind ik leuk
Gigi7 +165
woensdag 13 september 2017 om 16:36
Een talent als Svilar komt niet om de week uit je jeugd.
Zoals je ook een Kompany, Tielemans of lukaku niet gaat uitlenen aan een Waasland.

Dat doe je niet omdat je als club op het talent terecht een prijs geplakt hebt.
Een prijsje als de supercup, wat is dat waard? Svilar daar doen spelen had een goed signaal geweest.
Nee, we gaan eerst een Spaanse bankzitter halen en dan een Sels.

ja doei dan met je slappe visie.
Vind ik leuk
Patfey +2378
woensdag 13 september 2017 om 19:53
Ik ben akkoord met je dat het aantrekken van sels een vergissing was. Ze hadden een derde doelman moeten aantrekken (voor mijn part die De Jong) en Svilar zijn kans geven minstens tot het herstel van Boeckx (en desnoods Roef in reserve houden tot dat herstel).
Anderzijds, de trainer stelt de ploeg op en die wou van Svilar nog niet weten. Hij moest Sels hebben. Anderlecht had daar niet in moeten meegaan, akkoord, maar Svilar kan ook geen plaats in doel eisen en zijn reactie was volledig misplaatst. Uitlenen heeft maar zin als het om een ploeg gaat waar hij zal spelen, wat is er zo verkeerd aan Waasland-Beveren?
Ten slotte, hoe groot een talent Svilar is weten we maar binnen een vijftal jaar, misschien wordt Roef ondanks alles nog de toekomstige titularis.
Vind ik leuk
E.V +1236
dinsdag 12 september 2017 om 20:17
Met het feit dat Svilar deze week in Portugal ook in de tribune zat is alles gezegd zeker....
Vind ik leuk
Gigi7 +165