Anderlecht en Joma verkochten nooit eerder zoveel shirts: “Het is opmerkelijk”

Anderlecht en Joma verkochten nooit eerder zoveel shirts: “Het is opmerkelijk”

29-03-2023 12:07
8

Ondanks een minder seizoen van paars-wit, verkocht RSC Anderlecht nooit eerder zoveel truitjes. Joma en Anderlecht verkochten dit seizoen maar liefst 22.000 shirts. Dat schrijft Het Nieuwsblad

De baas van Joma Benelux verschiet er zelf van. “Het is erg opmerkelijk”, klinkt het bij Erwin Palmers. “De resultaten van Anderlecht zijn niet meer vanzelfsprekend, maar de supporters scharen zich naar mijn gevoel nog intenser achter de club”, gaat Palmers verder.  De baas van Joma merkt vooral een verandering op in de manier van supporteren bij de fans. “Vroeger durfde de aanhang al eens fluiten als ze aan de rust tegen KV Kortrijk maar 1-0 voor stonden, terwijl ze nu net extra engagement tonen. Ook als het eens tegenzit.”

Verder speelt ook het ontwerp een grote rol in de verkoop van de shirts. Joma mikt op unieke shirts en weet hiermee te scoren bij de fans. “Wij maken de shirts in nauw overleg met de club”, aldus Palmers. “De afspraak is dat de eerste en tweede outfit altijd in paars of wit zijn en Anderlecht heeft erg veel inspraak in het ontwerp. Bijgevolg zijn de shirts uniek. Geen andere ploeg ter wereld zal in een gelijkaardige outfit spelen. Dat wordt geapprecieerd.”

Het Nieuwsblad merkt verder op dat Anderlecht enorm veel aandacht besteedt aan de shirtverkoop. Na zo’n dertig jaar verbrak Anderlecht het contract met Adidas en koos het voor een nieuwe shirtsponsor in de vorm van Joma. Dit werd eerst met veel kritiek onthaald, uiteindelijk bleek dit een goede keuze te zijn. Adidas was niet vies van opvallende kleuren. Denk maar aan het zalmroze shirt van Anderlecht enkele seizoenen geleden. Dit konden de fans van Anderlecht maar weinig smaken. Met Adidas kreeg Anderlecht ook universele shirts met ontwerpen die ook bij andere clubs te zien waren. Dat doen ze bij Joma niet. En dat lijken de supporters van Anderlecht wel te smaken.