KV Mechelen is gedrag van Belgische topclubs beu: Niet collegiaal

KV Mechelen is gedrag van Belgische topclubs beu: "Niet collegiaal"

Gepubliceerd: zondag 24 maart 2019 om 12:30zo 24-03-2019 om 12:30

KV Mechelen heeft de promotie afgedwongen naar 1A, maar door Operatie Propere Handen zijn heel wat jonge spelers onzeker over hun toekomst. Hoofd jeugdopleiding Dennis Henderickx ziet veel jeugdspelers naar de topclubs trekken.

Onder Antwerp en Club Brugge hebben al talenten weggehaald uit de jeugdopleiding. Het lijkt nog maar een begin te zijn. "Voor hetzelfde geld worden we in april geconfronteerd met een twaalftal ver­trekkers", aldus Henderickx bij Gazet Van Antwerpen. "Dat zou een drama zijn natuurlijk."

"Het gaat er best ­agressief aan toe, hoor. Bepaalde clubs bellen onze jongeren van veertien tot zestien jaar op. Ook in de leeftijdscategorie negen tot dertien jaar, onze kweekvijver voor talenten in de bovenbouw, wordt het spel hard gespeeld."

Henderickx vindt dit geen manier om zaken te doen. "Ik begrijp niet goed waar die clubs mee bezig zijn. ­Uiteindelijk hebben die ook hun eigen jeugdwerking. Ik ben van het principe: een speler die twee procent beter is, moet je niet ­elders weghalen. Dat is niet ­collegiaal, maar het is wat het is."

Plaats een reactie

Neutrale fan +2014
zondag 24 maart 2019 om 12:39
Hun toekomst (de spelers) is onzeker, dus is het wel logisch dat ze dan willen vertrekken he...
Vind ik leuk
Rune1891 +7376
zondag 24 maart 2019 om 12:43
Ze vinden dit geen manier om zaken te doen... tja, merendeel van de mensen vinden matchfixing ook niet zo leuk hoor!
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 12:45
zeveraar, zolang er niks BEWEZEN is....
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 12:46
Belachelijk ventje...
Vind ik leuk
Peed +826
zondag 24 maart 2019 om 12:57
Meestal ben je iets genuanceerder...
Vind ik leuk
Rune1891 +7376
zondag 24 maart 2019 om 13:14
Had ik nu eens geen zin in, met stenen gaan smijten naar andere ploegen terwijl je zelf onder onderzoek staat vind ik redelijk hypocriet, jeugdspelers die weggeplukt worden door grotere of andere ploegen gebeurd al járen, ook in Brugge zien we regelmatig een talent vertrekken die we liever hadden gehouden, maar dat is nu eenmaal het moderne voetbal, ik kan me niet inbeelden trouwens dat Mechelen zelf al geen talenten ergens anders heeft weggeplukt...
Oh ja, en wat neutrale fan zegt ook, de toekomst is erg onzeker in mechelen, je kan die ouders het ook niet kwalijk nemen dat die eieren voor hun geld kiezen.
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 16:19
Hou u smoel is
Vind ik leuk
Rune1891 +7376
zondag 24 maart 2019 om 16:23
Niet voor jou alleszins, trouwens, het is "Hou uW smoel eens"
Vind ik leuk
DDT +4026
zondag 24 maart 2019 om 12:56
Tja en Antwerp en club Brugge zijn echt ploegen waar talenten doorbreken 🙄
Vind ik leuk
DirkRAFC1 +2245
zondag 24 maart 2019 om 13:34
Daar is het nog een klein beetje te vroeg voor bij Antwerp denk ik zo.

Als Anderlechtsupporter zal je de situatie op Antwerp waarschijnlijk niet zo volgen vermoed ik maar de jeugdwerking is de voorbije decennia zowat verwaarloosd geweest. Ook niet geheel onlogisch gezien de situatie op Antwerp in de post-Wembley periode onder E.W.
Zijn opvolgers dienden op hun beurt zo veel puin te ruimen op de club dat de jeugdwerking onder hen zelfs nog verder afgebouwd werd.

Het is pas sinds het nieuwe bestuur zijn intrede heeft gedaan dat er ook op het vlak van de jeugdopleiding echt terug werk van gemaakt wordt en de zaken professioneler aangepakt worden.

Waar er vroeger veelal met vrijwilligers gewerkt werd heeft men ondertussen de hele omkadering veranderd, zijn er tal van ex-profs aangetrokken die een aantal ploegen mee begeleiden en worden er ook op gebied van infrastructuur de nodige inspanningen gedaan.

Naast het aanleggen van nieuwe oefenvelden is het voor zover ik weet ook nog steeds de bedoeling om een nieuw jeugdcomplex onder te brengen in de nog te bouwen T4, op de plaats waar de oude business seats zich bevinden op Antwerp.

Wat de jeugdploegen betreft kan ik het moeilijk inschatten maar bij de beloften zijn er inderdaad een aantal spelers aangetrokken geweest van diverse clubs zoals Club, Anderlecht, Gent enz..
Hoe dan ook kan je niet verwachten dat een club die meer dan twintig jaar haar jeugd verwaarloosd heeft op twee seizoenen tijd een lichting jeugdspelers aflevert, ik denk dat we al blij mogen zijn indien we binnen de vijf of tien jaar een eerste klein succes kunnen boeken wat dat betreft.
Maar de intentie is er in ieder geval om op Antwerp het niveau van de jeugdopleiding stelselmatig verder op te trekken en daar op termijn ook de vruchten van te kunnen plukken.
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 17:22
Als Kielenaar moet ik zeggen dat zij ongelooflijke reuzestappen aan het zetten zijn op alle gebieden en hoe pijnlijk het voor de andere kant van 't stad is hoop ik toch dat het lukt , dat kan alleen het Antwerps voetbal ten goede komen .
Vind ik leuk
DirkRAFC1 +2245
zondag 24 maart 2019 om 19:02
Het gaat in sommige opzichten misschien zelfs wel iets te snel.

Uiteraard is er veel mogelijk als je daarvoor ook de nodige middelen ter beschikking hebt maar een D'Onofrio weet maar al te goed dat je als voetbalclub stap voor stap moet groeien en dat je bepaalde zaken niet kan forceren, zelfs niet met een onbeperkt budget gesteld dat dit er zou zijn.

Wat je wel kan als club, wanneer het over jeugdopleiding gaat, is een structuur van A tot Z uittekenen en die zo goed mogelijk proberen neer te zetten, op alle posities mensen plaatsen die weten waar ze mee bezig zijn en hen ook de nodige middelen geven om mee te werken.
Maar ook dan nog zullen veel geduld en een dosis geluk mee een bepalende factor zijn of je op termijn wat kan oogsten én in welke mate...

Er zal nog veel water door de Schelde vloeien eer we staan waar we willen staan maar Antwerp is op alle vlakken toch echt wel een serieuze inhaalbeweging aan het maken als je ziet waar we geen vijf jaar geleden stonden, een beetje op leven na dood.
Vind ik leuk
Vlad +4918
zondag 24 maart 2019 om 13:04
En Mechelen haalt zelf nergens spelers weg?
Vind ik leuk
j.caesar +1936
zondag 24 maart 2019 om 15:23
Dat is UW wereld Mr. Henderixck 😇
Vind ik leuk
Figaro +352
zondag 24 maart 2019 om 22:57
Het is ook niet zo dat die ploegen die jeugdspelers onder dwang komen ontvoeren. Het zijn nog altijd de ouders die beslissen om hun kind te laten vertrekken. Maar zoals het overal is, voor het geld danst de beer. Helaas voor de kleinere ploegen maar zo zal het altijd zijn, is op alle niveau’s zo, het is eigenlijk een moderne en legale mensenhandel.
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 18:24
🙈🙈🙈🙈🙈🙈
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws