Middenvinger opsteken kan door de beugel: Carcela krijgt geen sanctie

Middenvinger opsteken kan door de beugel: Carcela krijgt geen sanctie

Gepubliceerd: dinsdag 26 februari 2019 om 22:25di 26-02-2019 om 22:25

Mehdi Carcela zal niet gestraft worden voor zijn acties met Standard Luik tegen RSC Anderlecht. Toen een doelpunt van de winger afgekeurd werd, trakteerde hij de scheidsrechter op een middenvinger.

Het bondsparket eiste nog twee speeldagen na de feiten, maar de Geschillencommissie van de Belgische voetbalbond heeft nu beslist dat dat obscene gebaar geen verdere gevolgen zal hebben. Carcela krijgt dus geen straf opgelegd. Daar zal Michel Preud'homme ongetwijfeld erg tevreden om zijn, want de trainer heeft zijn sterspeler de komende weken nodig om Play-Off 1 veilig te stellen.

In het bewuste duel met aartsrivaal Anderlecht maakte Carcela halverwege de tweede helft een prachtig doelpunt. Na tussenkomst van de VAR werd het pareltje echter afgekeurd, omdat er in een eerdere fase een overtreding gebeurde op Zakaria Bakkali. Daarop ging Carcela even helemaal door het lint, met het opsteken van de middenvinger tot gevolg.

Poll

Begrijp jij dat Carcela vrijuit gaat?

(466 stemmen)

Plaats een reactie

Reagens +3189
dinsdag 26 februari 2019 om 22:36
Wut?
Stelletje ruggengraatloze sukkels daar op den bond.
Vind ik leuk
JDP +664
dinsdag 26 februari 2019 om 22:52
Enige juiste beslissing...
Vind ik leuk
freejazz +2590
dinsdag 26 februari 2019 om 22:54
En waarom dan ?
Vind ik leuk
JDP +664
dinsdag 26 februari 2019 om 23:02
Omdat ik wat moe word van de hypocriete reacties. Gebeurt er iets op Standard dan zijn het smeerlappen, maffia en Baraki. Gebeurt het elders dan is er altijd wel een goede reden voor of is het much ado about nothing.
Vind ik leuk
freejazz +2590
dinsdag 26 februari 2019 om 23:11
Conclusie, omdat jij moe wordt van hypocriete reacties hoeft hij geen sanctie te krijgen....
Vind ik leuk
JDP +664
dinsdag 26 februari 2019 om 23:13
Zoiets 😉
Vind ik leuk
K1908 +2504
woensdag 27 februari 2019 om 09:26
Ik heb er nog niet veel zo zien reageren hoor. Maar geloof jij maar dat het allemaal tegen Standard is.

Barakis...
Vind ik leuk
CobraX +618
woensdag 27 februari 2019 om 00:08
Omdat hij Standard supporter is. Daarom is het volgens hem een juiste beslissing. De rest van België weet gewoon dat ze bij Standard meer mogen dan bij andere ploegen.
Vind ik leuk
woensdag 27 februari 2019 om 06:51
Calimero
Vind ik leuk
K1908 +2504
woensdag 27 februari 2019 om 09:27
De Calimero is meestal alleen, tegen iedereen. Hier is het andersom kameraad...
Vind ik leuk
Rhrscl +22
woensdag 27 februari 2019 om 07:11
Omdat de bond het reglement zelf heeft ingevoerd. Kunnen geen straf opleggen op basis van tv beelden als de VAR aanwezig is.
[Reactie gewijzigd op woensdag 27 februari 2019 om 07:12]
Vind ik leuk
Marcenkie +218
dinsdag 26 februari 2019 om 22:39
Allé sukkelaars..iedereen die vinger omhoog....Den bond vraagt erom....fairplay mijn klooten ja....schorsen da gedrag.
Vind ik leuk
JDP +664
dinsdag 26 februari 2019 om 22:53
🖕🏻🖕🏻🖕🏽
Vind ik leuk
Prpldynmt +7775
dinsdag 26 februari 2019 om 22:41
Tja, wat wil je? Aan de oevers van de Maas is dit doodnormaal gedrag.
Vind ik leuk
JDP +664
dinsdag 26 februari 2019 om 22:56
En aan de oevers van de Zenne en de Reie leven er enkel maagden...
[Reactie gewijzigd op dinsdag 26 februari 2019 om 23:03]
Vind ik leuk
freejazz +2590
dinsdag 26 februari 2019 om 23:12
Zolang als jullie niet langskomen....
Vind ik leuk
dinsdag 26 februari 2019 om 22:42
Luikse maffia, hoe kan zoiets...
Vind ik leuk
JDP +664
dinsdag 26 februari 2019 om 22:57
Beetje tegengewicht tegen de Brusselse en West-Vlaamse maffia kan heen kwaad ...
Vind ik leuk
TageMeister +7914
dinsdag 26 februari 2019 om 22:42
Maar een cynisch applausje naar de ref wordt wel bestraft...

Ben benieuwd of ze dit in jeugdwedstrijden ook onvestraft zullen laten...
Vind ik leuk
Marcenkie +218
dinsdag 26 februari 2019 om 22:45
Aan alle jeugdspelers....die vinger omhoog...ge komt in de belangstelling en den bond lacht er eens mee....goe bezig....
Vind ik leuk
K1908 +2504
woensdag 27 februari 2019 om 09:29
Breng ze niet op gedachten, al die klein mannen totaal teneergeslagen als ze 6 weken niet mogen meespelen, tenzij ze misschien bij Standard spelen...
Vind ik leuk
freejazz +2590
dinsdag 26 februari 2019 om 23:00
Akkoord, vorig seizoen kreeg een speler van Lommel 2 speeldagen omdat hij cynisch een duim omhoog stak.
Vind ik leuk
Dan4red +1155
dinsdag 26 februari 2019 om 22:53
Allez, kunnen we dat geval nu eindelijk klasseren? Dat is precies nog erger dan ene in twee sjotten...
Vind ik leuk
freejazz +2590
dinsdag 26 februari 2019 om 22:58
Als je zulke uitspraak als norm neemt........tja
Vind ik leuk
K1908 +2504
woensdag 27 februari 2019 om 09:30
Lees,"dan komen wij er binnenkort ook mss mee weg als (of eerder wanneer) die clown van een Bolat hetzelfde doet."
Vind ik leuk
Watcher +1081
dinsdag 26 februari 2019 om 22:55
1, was niet in richting van de ref, en 7 refs rond en op het veld hebben niks gezien. Als het bondsparket nu ook zou mogen beslissen op foto's in kranten of tv beelden, dan gaan ze nog werk hebben. Enkel tijdens andclu alleen al, hadden Santini, Kara moeten opgeroepen worden omdat de refs niks hebben, willen, zien.
Mauven hebben totaal geen schaamte, alleen al voorbije zondag weigert de VAR / ref in te grijpen tegen oa bokser Santini. rsca staat nog in PO1 positie, omdat refs en VAR hun werk niet willen doen
Vind ik leuk
Wankstar123 +2376
dinsdag 26 februari 2019 om 23:03
Niet richting de scheidsrechter? Twas dan maar naar z’n eigen ploegmaat he!
Vind ik leuk
Toca +50317
dinsdag 26 februari 2019 om 23:04
T was naar luyindama. Dat je dat niet gezien hebt .
Vind ik leuk
Wankstar123 +2376
woensdag 27 februari 2019 om 10:03
Jaja daarom was hij na de match zo gefrustreerd! Was ik helemaal vergeten!
Vind ik leuk
freejazz +2590
dinsdag 26 februari 2019 om 23:07
"Meester, die anderen dat zijn altijd de stoute jongens......"
Steeds jezelf verdedigen door de anderen te bekladden, hoe laag en vooral hoe onbeholpen."
Vind ik leuk
Kess +535
dinsdag 26 februari 2019 om 23:28
zou het straf vinden moest ge u eigen geloven
Vind ik leuk
Kess +535
dinsdag 26 februari 2019 om 23:02
Lachwekkend 😂
Vind ik leuk
Toca +50317
dinsdag 26 februari 2019 om 23:02
Standard staat nu eenmaal synoniem voor procedurefouten he beste mensen.
Vind ik leuk
JDP +664
dinsdag 26 februari 2019 om 23:04
Pfffff....
Vind ik leuk
Toca +50317
dinsdag 26 februari 2019 om 23:05
Is vrijgesproken door procedurefout. Alleen in luik..
Vind ik leuk
JDP +664
dinsdag 26 februari 2019 om 23:08
Die macht van Standard bij de bond moet toch waanzinnig groot zijn. Raar dat we niet jaar na jaar kampioen worden hé?
Vind ik leuk
Toca +50317
dinsdag 26 februari 2019 om 23:10
Nee daarvoor moeten jullie alle uitmatchen thuis spelen.
Vind ik leuk
JDP +664
dinsdag 26 februari 2019 om 23:11
Dat is nog een idee! Met al die macht die we hebben bij de bond moet dat realiseerbaar zijn. Ik ga morgen eens bellen naar de bond...
[Reactie gewijzigd op dinsdag 26 februari 2019 om 23:12]
Vind ik leuk
Toca +50317
dinsdag 26 februari 2019 om 23:14
Laat mph dat doen. Die mag de arbiter ook zonder schorsing uitkafferen naar t schijnt sinds dit jaar.
Vind ik leuk
JDP +664
dinsdag 26 februari 2019 om 23:16
🙂 liever MPH dan die Rutten zonder ruggengraat
Vind ik leuk
Toca +50317
dinsdag 26 februari 2019 om 23:18
Sorry liever mijn schoonmoeder dan mph .
Vind ik leuk
JDP +664
dinsdag 26 februari 2019 om 23:20
Ik weiger iets slechts te zeggen over je schoonmoeder ...
Vind ik leuk
dinsdag 26 februari 2019 om 23:32
Moet uw naam niet JUDP zijn? Juist Uit De Pamper...
Vind ik leuk
JDP +664
dinsdag 26 februari 2019 om 23:37
👍
Vind ik leuk
Mrbai +448
woensdag 27 februari 2019 om 11:50
nen baraki met respect :)
Vind ik leuk
K1908 +2504
woensdag 27 februari 2019 om 09:32
Nee, dat is communautaire macht. De Walen moeten ook een topploeg hebben anders is het niet eerlijk. Als Charleroi verder doet als de laatste jaren gaan ze misschien wel straffen...

Dit is humoristisch bedoelt, al zou je er soms wel aan gaan twijfelen.. :-)
Vind ik leuk
Dan4red +1155
vrijdag 1 maart 2019 om 08:27
en ggggeeeeuuuuuuuwwww....
Vind ik leuk
K1908 +2504
vrijdag 1 maart 2019 om 08:34
Blijkbaar 4 dagen geslapen...
Vind ik leuk
ScheveStek +2020
woensdag 27 februari 2019 om 05:41
Omdat er niemand rechtstreeks uitgesloten werd, mocht de strafvordering enkel op basis van het verslag van de scheidsrechter en de match delegate ingesteld worden. Daarin stonden wel de incidenten met trainer Michel Preud'homme en Christian Luyindama, die al vervolgd werden. "Maar van de gebaren van Carcela stond niets in de verslagen, en dus ontbreekt er een juridische grondslag voor de vervolging"

Deze keer geen procedurefouten Toca :)
Vind ik leuk
K1908 +2504
woensdag 27 februari 2019 om 09:34
In feite mogen we al die amokmakers en vandalen bij de protesten in Brussel niet bestraffen, want de flik had het zelf niet gezien...

Wat een scheve redenering.. :-)
Vind ik leuk
woensdag 27 februari 2019 om 06:53
Nee voor goede advokaten.mss dat es aanwerven ipv prutstransfers
Vind ik leuk
j.caesar +1329
woensdag 27 februari 2019 om 10:21
De reglementen moeten toch niet aangepast- of verkracht worden als het om Standard of één van zijn spelers gaat mr. TocAnderlecht. En een bondsprocureur is toch geacht om die reglementen te kennen of niet ?
Vind ik leuk
Toca +50317
woensdag 27 februari 2019 om 10:26
Wel daar geef ik u nu is 100 % gelijk in. Hoe het kan dat geen enkele van al die scheidsrechters het niet gezien heeft begrijp ik niet. Maar een Dennis zondag die Lardot zachtjes aanraakt kreeg wel geel. Rare mensen die arbiters.
Vind ik leuk
Tick +8
dinsdag 26 februari 2019 om 23:08
Juiste beslissing om geen 2 matchen te schorsen ... de middenvinger was voor het VAR-systeem en niet op de scheidsrechter als persoon. De VAR Is een dood voorwerp. De Geschillencommssie heeft dit correct beoordeeld. Dit duidt niet op een procedurefout, to-the-point blijven bij jullie reacties dan ook graag.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 26 februari 2019 om 23:15]
Vind ik leuk
freejazz +2590
dinsdag 26 februari 2019 om 23:17
Mensen die hun middenvinger opsteken naar dode voorwerpen..........toch een beetje eigenaardig
Vind ik leuk
K1908 +2504
woensdag 27 februari 2019 om 09:36
Ma zot, een dood voorwerp..
Da's ook nen arbiter de VAR manneke. t'Is niet omdat ge hem niet ziet zitten dat er geen persoon die beslissing neemt. AI staat er niet ver genoeg voor iig...
Vind ik leuk
Tick +8
dinsdag 26 februari 2019 om 23:15
Juiste beslissing om geen 2 matchen te schorsen ... de middenvinger was voor het VAR-systeem en niet op de scheidsrechter als persoon. De Geschillencommssie heeft dit correct beoordeeld.
Vind ik leuk
freejazz +2590
dinsdag 26 februari 2019 om 23:18
Ik ga het voorgaande wel niet meer herhalen
Vind ik leuk
ScheveStek +2020
woensdag 27 februari 2019 om 05:43
freejazz
dinsdag 26 februari 2019 om 23:17

Mensen die hun middenvinger opsteken naar dode voorwerpen..........toch een beetje eigenaardig


Graag gedaan!
Vind ik leuk
dinsdag 26 februari 2019 om 23:20
Het moest eens iemand zijn van een andere ploeg...WAT EEN SCHANDE!!!
Vind ik leuk
Lord Wenger +17710
dinsdag 26 februari 2019 om 23:23
Gelieve het discussiëren een beetje proper te houden. Dank!
Vind ik leuk
Bart Joos +2658
dinsdag 26 februari 2019 om 23:49
??? Ik vond het voor hun doen net redelijk "proper"
Vind ik leuk
Lord Wenger +17710
woensdag 27 februari 2019 om 00:17
Beter voorkomen dan genezen.
Vind ik leuk
Dirkkk +218
dinsdag 26 februari 2019 om 23:26
Dit was inderdaad een (welverdiende) middenvinger naar het systeem / de var. Terecht dat carcela hier niet voor gestraft wordt. De arbiters en var daarentegen laatste maand zouden des te meer gestraft moeten worden. Dan heb ikt behalve deze fase ook over onder andere de matchen and - fcb, cercle-fcb, fcb-gent en die meters offside assist vn obradovic (waar ze plots zelfs de offside regels op zijn gaan aanpassen...). Een dikke vinger met tijd en stond is bij deze fases wel op zn plaats en te begrijpen
Vind ik leuk
vanhimst +1179
dinsdag 26 februari 2019 om 23:48
dat hij voor dit gebaar vrij uit gaat kan ik niet begrijpen zo steunt de bon d de scheidsrechters helemaal niet
Vind ik leuk
woensdag 27 februari 2019 om 00:23
🖕
Vind ik leuk
woensdag 27 februari 2019 om 05:16
Hoe is het mogelijk...... Dit kan je niet vatten!!!!
Vind ik leuk
woensdag 27 februari 2019 om 05:17
Niet in orde...... Dit zonder gevolg laten
Vind ik leuk
DeGreatOld +377
woensdag 27 februari 2019 om 05:44
1. Bond kan zich wel sterk maken voor n vlaggeplanter van cercle, maar vlaggeplanters van fcb (bleiters, matennaaiers of hoe noem je anders hun gedrag toen cercle het deed?) en genk kunnen uiteraard wel door de beugel
2. Dat er geen schorsing volgt voor Carcela, kan ik nog enigzins begrijpen (want inderdaad, de arbitrage en bond ondersteunen vooral de andere G5 ploegen)
3. Dat Carcela vrijuit gaat is anderzijds beschamend, een stevige geldboete had tenminste een voorbeeld geweest, eens te meer een gemiste kans van de bond om sportliefhebbers ook moreel te ondersteunen
4. Uitleg van Carcela is juristenpraat. Waar haal je het : t was niet voor den arbiter maar voor de VAR (caravannetje beetje verderop). Bij de volgende doodschop gaat verantwoordelijke speler pleiten dat t niet bedoeld was voor die tegenstander, maar eigenlijk voor een liefdesrivaal die net in zn gedachte voorbijliep. Ook maar vrijspreken dus. D
5. Doe zo voort bond! RaRaRa waarom vele supporters voetbalbond maffia roepen, ipv verstommen wordt t gewoon maar erger. Eigen schuld dikken bult
Vind ik leuk
K1908 +2504
woensdag 27 februari 2019 om 09:39
'k Wil enkel iets zeggen over die 'juristenpraat'.

Ik hoop dat je betere advocaten kent. Dit was eerder kleuterpraat, waar dan ook nog eens naar geluisterd word... -.-'
Vind ik leuk
ScheveStek +2020
woensdag 27 februari 2019 om 05:50
@VP

Misschien handig om de volledige uitleg te vermelden ipv deze (best wel triestige) selectieve berichtgeving.

Nergens kan ik lezen waarom hij niet geschorst is.

Voor degene die het echt kan interesseren ipv mee te doen aan een potje bashen.

De aanvoerder van de Rouches maakte op zondag 3 februari in de beladen Clasico thuis tegen RSC Anderlecht (2-1) voor het oog van de camera's een zogenaamde 'bras d'honneur' nadat zijn weergaloze doelpunt na tussenkomst van de videoref was afgekeurd. Carcela stak ook zijn middenvinger op richting scheidsrechter Visser, al was dat volgens hem "tegen het systeem van de VAR".

De Marokkaanse middenvelder werd daarvoor vervolgd en kwam zich dinsdag 19 februari in het bijzijn van Pierre Locht, juridisch directeur van Standard, verdedigen voor de Geschillencommissie. Het Bondsparket vroeg Carcela voor die "obscene, vulgaire en misplaatste gebaren" twee speeldagen te schorsen en een boete van 2.000 euro op te leggen. Locht deed zijn reputatie alle eer aan en bepleitte de onontvankelijkheid van de strafvordering.

Na het horen van de verhitte debatten tussen Locht en de bondsprocureur nam de Geschillencommissie de zaak een weekje in beraad, uiteindelijk kreeg Standard gelijk. Omdat er niemand rechtstreeks uitgesloten werd, mocht de strafvordering enkel op basis van het verslag van de scheidsrechter en de match delegate ingesteld worden. Daarin stonden wel de incidenten met trainer Michel Preud'homme en Christian Luyindama, die al vervolgd werden. "Maar van de gebaren van Carcela stond niets in de verslagen, en dus ontbreekt er een juridische grondslag voor de vervolging", besluit de Geschillencommissie.


Bron: Belga
[Reactie gewijzigd op woensdag 27 februari 2019 om 05:53]
Vind ik leuk
Bart Joos +2658
woensdag 27 februari 2019 om 11:55
Volledig met U eens. Een schoolvoorbeeld van hoe een flard van een feit voor beroering kan zorgen. De grond van de zaak wordt makkelijkheidshalve geeneens belicht. Pierre is overigens een prima jurist.
Vind ik leuk
Hierulf +1852
woensdag 27 februari 2019 om 06:25
Het schuld van de paarse bond zeker ?
Vind ik leuk
woensdag 27 februari 2019 om 06:29
Dat santini elleboogjes mag planten onbestraft?ja idd
Vind ik leuk
woensdag 27 februari 2019 om 11:31
En dat een ondertussen ex Standard speler Anderlecht hoeren tiert door een microfoon is ook netjes...
Vind ik leuk
JDP +664
vrijdag 1 maart 2019 om 18:05
Ik heb over het algemeen veel respect voor hoeren : mochten ze er niet zijn, we zouden veel meer maatschappelijke problemen hebben...
Vind ik leuk
hoekschop +3987
woensdag 27 februari 2019 om 06:51
zo voorspelbaar dit.
Vind ik leuk
woensdag 27 februari 2019 om 07:15
wat heb ik voorspeld ? en leve voortaan het opsteken van de middenvinger ...
Vind ik leuk
woensdag 27 februari 2019 om 07:51
onvoorstelbaar hoe emotioneel men blijft reageren, terwijl de scheidsrechter zelf niet al te zwaar tilde aan het gebeuren. Hij zelf zei na de match dat hij wel begrip had voor de reactie en in eenzelfde situatie misschien zelfs ook zo zou reageren. Misschien daardoor dat hij dit ook niet vermeld had in zijn verslag.

Daarnaast, hoe onrechtvaardig het soms ook mag zijn: Dura Lex sed Lex, ofte: als het reglement voorschrijft dat je nadien niet kan bestraffen op basis van beelden indien de VAR aanwezig is, moet men dit ook niet gaan proberen; met een beetje gezond verstand weet je dat dit onontvankelijk verklaard zal worden.
Als je voor de rode lichten in je neus peutert of aan je ballen krabt en dit is niet uitdrukkelijk verboden in een of andere wet, dan moet de politie ook niet proberen om een PV te maken wegens ongepast gedrag.

En het gezwam over "voorbeeldfunctie" , is dit niet iets dat iedere volwassene heeft, tegenover eigen, maar ook andere kinderen? Is het een voorbeeld als men op een forum "smeerlappen, krapuul" of andere minder fraais gaat schrijven als men zijn gelijk niet krijgt.
Misschien zitten er wel veel misnoegden bij, die nu misbaar maken over een vingertje, maar in het bijzijn van hun kinderen hetzelfde vingertje gebruiken als er weer eens een chauffeur geen plaats laat bij het ritsen....


Vind ik leuk
Patfey +6345
woensdag 27 februari 2019 om 08:34
Dis samengevat ; scheidsrechter zwaar in de fout, maakt bestraffing onmogelijk
Vind ik leuk
Reagens +3189
woensdag 27 februari 2019 om 09:21
Blijkbaar is de vrijspraak correct.
Maar dan moet je toch de vraag stellen waarom het Bondsparket niet eerst bekijkt of ze de klacht hard kunnen maken. Dit is toch puur cinema geweest waar iedereen die de regels kent de uitslag van kon voorspellen.
Incompetentie en lafheid noem ik dat.
Vind ik leuk
woensdag 27 februari 2019 om 10:10
Fantastisch!
Vind ik leuk
woensdag 27 februari 2019 om 10:14
Wie niet begrijpt dat Carcela vrijuit gaat, moet vooral zichzelf in vraag stellen. Als de bond bepaalt dat een speler niet meer kan gestraft worden op basis van TV beelden, hoe haalt een rund van een bondsprocureur zich dan in het hoofd om een speler te vervolgen op basis van TV beelden? Dit is niet dom, dit is ver over de grens van debiliteit. De bond maakt zichzelf voor de zoveelste keer belachelijk en moet qua intelligentie de meerdere erkennen in Standard, weer maar eens. Als de wetgever zegt dat bepaalde info niet mag gebruikt worden, waarom die dan nog gebruiken? Haantjesgedrag, domheid, onder invloed van drugs...?
Vind ik leuk
woensdag 27 februari 2019 om 10:20
Wat opvalt, velen hier zijn heiliger dan de paus.
Vind ik leuk
taz +504
woensdag 27 februari 2019 om 11:31
men kan dus wel trainer of speler die na wedstrijd slecht comentaar geeft over bond of scheidsrechter schorsen of boete geven op grond tv beelden ?
Vind ik leuk
freejazz +2590
woensdag 27 februari 2019 om 12:50
Jij bent toch ook 'San'
Vind ik leuk
JDP +664
woensdag 27 februari 2019 om 15:15
Schitterend! In alle frustratie toch nog zo veel humor op dit forum : I ❤️ VP
Vind ik leuk
woensdag 27 februari 2019 om 12:02
De Bond heeft, volgens haar eigen procedures, geen poot om op te staan om Carcela te schorsen, toch een schorsing eisen was gewoon belachelijk. Het is eigenlijk genant dat ze dit nog proberen, ze weten heel goed dat Standard altijd op zoek gaat naar procedurefouten.

De geschillencommissie moet voor mijn part ook helemaal niet ingrijpen tegen dit soort acties.

Het bestuur van Standard daarentegen... het zou hen sieren om zelf een boete te geven, en een signaal geven aan hun eigen jeugdspelers en supporters dat ze dit niet okee vinden.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws