Jupiler Pro League verandert: “Competitiehervorming blijft prioriteit

Jupiler Pro League verandert: “Competitiehervorming blijft prioriteit"

Gepubliceerd: zaterdag 22 december 2018 om 11:21za 22-12-2018 om 11:21

De Jupiler Pro League gaat er binnenkort anders uitzien. Volgens Pierre François blijft een competitiehervorming topprioriteit voor de Pro League. In 2020 loopt het huidige tv-contract af. Het seizoen erna kan de huidige competitieformule daarom op de schop. 

"De tv-rechten hangen af van de competitieformule, en er is een collectief akkoord voor nodig", stelt François op de website van de Pro League. "We staan aan de vooravond van juni 2020."

Er moet relatief snel duidelijkheid komen over de formule. Dat heeft alles te maken met geld. "Het is hoog tijd dat we de interne onderhandelingen over de formule opstarten. Zodat we op basis van een competitieformat een tender kunnen starten voor de tv-rechten."

Ten laatste in mei 2019 zitten de eerste- en tweedeklassers samen om over een nieuwe competitieformule te praten. "Het blijft een prioriteit voor de Pro League", stelt François. De kans dat de Play-Offs gaan verdwijnen, is evenwel klein. De Play-Offs leveren de clubs immers heel wat geld op.

Plaats een reactie

Kingambo +2642
zaterdag 22 december 2018 om 11:51
Correctie : de play offs leveren de ‘top’ clubs meer geld op , gevolg verschil tussen groot en klein wordt nog groter....dat ze anders met een club of 6 wat tegen mekaar spelen en ‘de rest’ gewoon gerust laten...zakkenvullers 🤢🤢
Vind ik leuk
zaterdag 22 december 2018 om 11:53
ben het ni veel met je eens, maar dees keer, zijde er boenk op!!!
Vind ik leuk
TageMeister +7882
zaterdag 22 december 2018 om 12:05
Hoeveel ploegen hebben al alle edities POI gespeeld en hoeveel verschillende ploegen speelden al POI?

Zo onderbouwd is uw stelling...
Vind ik leuk
TageMeister +7882
zaterdag 22 december 2018 om 12:03
Ik denk dat po's zonder spankracht geen gzls opleveren... Dus blijft alles hoe het is, zeker POI
Vind ik leuk
valere +427
zaterdag 22 december 2018 om 12:22
Mijn mening?
Weg met die formule,en weg met de Jupkes League!!
Start binnen enkele seizoenen met een Bene Liga!!
Dan zien we tenminste voetbal in onze eerste klasse!
Nu spelen we teveel tegen ploegen,die anti voetbal hanteren
Je weet wel,met z'n allen voor de eigen kooi gaan liggen,en hopen op een counter..Men ziet geen voetbal meer,men ziet afbraakwerken..
Laat de 5 Nederlandse topploegen tegen die van ons spelen,die afbraakploegen kunnen hun ding doen in de tweede klasse van de Bene Liga.Zo zitten de nieuwe tempels van Club,Genk en straks Anderlecht tot de nok gevuld! Een verplaatsing naar Amsterdam is een boogscheut van hier,en is iets heel anders,dan een verplaatsing naar een amateurclubje als pakweg Zulte Waregem
[Reactie gewijzigd op zaterdag 22 december 2018 om 12:24]
Vind ik leuk
zaterdag 22 december 2018 om 15:56
Heel waarschijnlijk bent U een van die mensen die vanuit de luie zetel naar het voetbal kijken , de ECHTE supporters die zowel thuis-als uitwedstrijden volgen zullen heel gelukkig zijn dat ze de verplaatsingen naar Heerenveen , Groningen enz misschien zelfs op een weekdag mogen doen .Onze topclubs kunnen nog niet winnen van de kleintjes dus wat gaat het worden als ze tegen de Nederlandse topclubs moeten spelen . Jaar in jaar uit 2 Nederlandse topclubs op 1 en 2 en geen CL voor onze Belgische ploegen maar daar heb je nog niet over nagedacht zeker
Vind ik leuk
valere +427
zaterdag 22 december 2018 om 16:07
Wardje Wardje,denkt gij nu echt dat Genk,Club,Antwerp ,ja zelfs Anderlecht géén kans maakt op een eventuele titel? Laat Genk of Antwerp eens uitkomen tegen een PSV...Er is geen verschil,maar Wardje komt pas kijken zeker?
Vind ik leuk
Rune1891 +6420
zaterdag 22 december 2018 om 16:20
Valerke toch, Standard niet gezien tegen Ajax? Als die efkes doorduwen kan er geen enkele Belgische ploeg mee... en idd, liever een verplaatsing naar de "amateurs" van Waregem of Kortrijk op een vrijdagavond dan naar pakweg Rotterdam!
Vind ik leuk
zaterdag 22 december 2018 om 17:08
Rune zoekt is alle uitslagen van de onderlingen duels van Ajax tegen Anderlecht
Vind ik leuk
Rune1891 +6420
zaterdag 22 december 2018 om 17:46
Gaan we in het verleden spelen? Nee toch?
Vind ik leuk
zaterdag 22 december 2018 om 21:48
Nee zeker ni ,maar tis zo da ge het beetje kunt vergelijken.Trouwens ajax is dees jaar extreem goed.Maar na 15j Europees overwinteren (ch l) zegt ook al veel .
Vind ik leuk
zaterdag 22 december 2018 om 18:08
Stop met Uw belachelijke uitleg voor ieder in een deuk ligt
Vind ik leuk
zaterdag 22 december 2018 om 21:50
Tegen mij ?
Vind ik leuk
zondag 23 december 2018 om 18:55
Neen gij , dat was voor die Valere bedoeld
Vind ik leuk
zaterdag 22 december 2018 om 17:05
Ward ik kan niet gaan zien omdat ik in het weekend werk .Dus zondag avond ist in mijn lui zetelke naar sport late night.
Vind ik leuk
VeeDeeVee +19183
zaterdag 22 december 2018 om 12:22
Play-Offs afschaffen graag!
Vind ik leuk
freeman +13876
zaterdag 22 december 2018 om 12:29
Play offs mogen behouden worden , evenwel zonder halvering der punten !
Vind ik leuk
Freddyploiks +14954
zaterdag 22 december 2018 om 12:43
Dan hebben play-offs toch geen enkele zin??
Bij basket begint elke ploeg met 0 punten aan de play-offs.
Vind ik leuk
Toca +50317
zaterdag 22 december 2018 om 13:14
Dan heeft de competitie helemaal geen zin meer.
Vind ik leuk
freeman +13876
zaterdag 22 december 2018 om 13:36
Dus gewoonweg dat boeltje afschaffen ! Zo zou Genk momenteel al meteen titelkandidaat één zijn !Waarom doen ze dat niet in de omringende landen ? Gewoonweg een heenmatch en return moet toch volstaan om te weten wie de VERDIENDE kampioen is !
Vind ik leuk
Toca +50317
zaterdag 22 december 2018 om 13:56
Van mij mogen ze de play offs afschaffen. Maar heb niet de indruk dat dat gaat gebeuren.
Vind ik leuk
Freddyploiks +14954
zaterdag 22 december 2018 om 23:15
Daar ben in sowieso mee akkoord. Maar ALS je play-offs speelt, speel het dan zoals het hoort, anders heeft het geen zin. Voor mij hoeft het ook niet hoor...
Vind ik leuk
freeman +13876
zaterdag 22 december 2018 om 13:38
In basketbal wint in elke match de best spelende ploeg ! Wat je van de voetbal niet kan zeggen !!!
Vind ik leuk
Geertvdd +4000
zaterdag 22 december 2018 om 14:12
Ik heb geen probleem met een competitiehervorming, maar hoeveel hebben we er de laatste 10 jaar al niet gehad? De laatste, waar die gedrochten van 1A en 1B zijn bedacht, was toen zogezegd ook nodig en heeft alleen maar achteruitgang gebracht. Als het nu ook weer die weg op gaat hou ik m'n hart vast. Ik weet niet hoe die fluppes hun prioriteiten liggen, maar het voetbal zelf staat zeker niet in de top 3...
Vind ik leuk
zaterdag 22 december 2018 om 16:31
de grote clubs , die bijna zeker zijn dat ze PO1 zullen spelen , willen natuurlijk een behoud van PO , dat brengt geld in de kas , hoe meer wedstrijden ze kunnen spelen tegen elkaar , hoe beter, hélaas zijn het ook net deze clubs die klagen dat ze teveel wedstrijden moeten spelen, het zijn ook deze clubs die in bekerwedstrijden met een B- elftal spelen en daardoor ook vroeg uitgeschakeld geweest zijn . Dat ze die PO maar afschaffen en dat die grote clubs eerst eens proberen tegen de zo gezegde kleintjes te winnen. . Die play offs misvormen de competitie . . Een club die na 30 wedstrijden 10 punten voorstaat is nu nog niet zeker of ze kampioen zullen zijn
Vind ik leuk
Stamnr 3 +47
zaterdag 22 december 2018 om 16:48
Terugvallen naar 14 ploegen. Beker afschaffen. Na reguliere competitie Play offs van telkens 7 ploegen, met behoud van punten! Ploegen Play off 1 strijden voor titel en de resterende 4 europese plaatsen. Ploegen Play off 2 moeten ervoor zorgen dat ze niet bij de laatste 3 zijn want die zakken naar 1B. Dus 3 stijgers van 1B: de kampioen en 2 ploegen via nacompetitie. Op die manier minder wedstrijden, meer spankracht. Oh ja, ook de inkomsten moeten een stuk beter verdeeld worden zodat de ploegen van 1B kunnen overleven zonder dat er buitenlandse investeerders aan te pas moeten komen.
Vind ik leuk
zaterdag 22 december 2018 om 17:10
Laat de media goed dokken, po mogen van mij blijven maar halveren van de punten mogen afgeschaft worden da lijkt mij eerlijker.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws