Rol van journalisten in zaak-Veljkovic: 'Zij mogen contact hebben met elkaar'

    Rol van journalisten in zaak-Veljkovic: 'Zij mogen contact hebben met elkaar'

    woensdag 17 oktober 2018 om 09:30

    In Operatie Propere Handen werden er naast makelaars, spelers, clubleiders en scheidsrechters ook enkele journalisten opgepakt voor verhoor. Enkelen daarvan komen uit voor Het Nieuwsblad. De krant staat echter volledig achter de personen in kwestie.

    Eén van de betrokken journalisten was David Van den Brouck, de clubwatcher van KV Mechelen. Als volger van Malinwa heeft hij contacten met spelers, trainers, bestuursleden, maar ook met spelersmakelaar Dejan Veljkovic.

    Volgens Ludo Vandewalle, chef voetbal bij HNB, is dat logisch. "Veljkovic had vorig seizoen een groot aantal spelers onder contract bij Mechelen en vormde voor onze journalist dus een dankbare bron van informatie", opent hij.

    Een uitgebreid netwerk
    Naar verluidt telefoneerden beide heren geregeld. "Veljkovic van zijn kant informeerde bij de journalist soms naar de punten die bij de wekelijkse spelersbeoordelingen aan zijn spelers werden toegekend en naar de punten die scheidsrechter Bart Vertenten gekregen had."

    "Voor journalisten die het reilen en zeilen van een club volgen, is het hun verdomde plicht om een breed netwerk uit te bouwen: spelers, trainers, voorzitters, bestuurders, de terreinknecht als het moet. En dus ook de spelersmakelaars, zij die gevoed door clubs en spelers gestaag hun invloed konden uitbouwen in de voetbalwereld", besluit Vandewalle.

    Poll

    Mogen journalisten contact hebben met makelaars?

    (182 stemmen)

    Plaats een reactie

    mapolean +869
    woensdag 17 oktober 2018 om 09:43
    Volledig akkoord!!! Maar het lijkt me toch straf dat de beoordeling van een scheidsrechter mag ingefluisterd worden door iemand die niet alleen nauwe banden heeft met de club, maar ook nog eens vreselijk veel geld verdient aan diezelfde club...
    Vind ik leuk
    VeeDeeVee +14965
    woensdag 17 oktober 2018 om 09:49
    Je voelt toch gewoon dat heel dit zaakje stinkt.. Hoe kan je zo eerlijk tewerk gaan, komaan zeg..
    Vind ik leuk
    DOMI +121
    woensdag 17 oktober 2018 om 09:52
    Er is een groot verschil tussen "contacten hebben" en dingen aanvaarden als gift en/of geschenk (incl. etentjes), hoe klein en onschuldig deze ook mogen zijn. "Niets aannemen van vreemde mannen" zei mijn moeder als ik klein was, maar dit geldt ook voor "grote" mensen want men vraagt je meestal wel een wederdienst en dan sta je wel in het krijt, hoe onschuldig het in het begin ook allemaal lijkt. Het is vaak moeilijk aan deze verleiding te weerstaan, maar als professioneel moet men dit allemaal goed beseffen en weten waar men mee bezig is! Een ethische beroepscode bestaat niet voor niets en men moet nadien dan niet zeggen dat men het allemaal niet wist!
    Vind ik leuk
    freejazz +1141
    woensdag 17 oktober 2018 om 09:55
    Ik vind wel dat de drempel van de ethische normen plotseling wel zwaar verlaagd wordt als het om journalisten gaat. Zij weten toch ook wel zeer goed dat ze omgang hebben met 'louche figuren'. Spui (terecht trouwens) kritiek op spelers, clubs, scheidsrechters, bondsleden zoveel als je wil, maar hou het voor jezelf ook een beetje proper. En laat vooral die idiote dooddoener van 'het is hun verdomde plicht' maar achterwege, want dat geeft de journalisten zowat een vrijgeleide om serieus buiten de lijntjes te kleuren.
    Vind ik leuk
    Heppen1J +95
    woensdag 17 oktober 2018 om 09:59
    gerafineerde gangsters bende
    dat isamen zacht uitgedrukt
    en de fans maar betalen
    de stadions moeten leeg lopen
    er moest..Geen man meer komen
    kijken
    Vind ik leuk
    freejazz +1141
    woensdag 17 oktober 2018 om 10:09
    Dus Anderlecht heeft een supporter minder vanaf heden ?
    Vind ik leuk
    SD +9369
    woensdag 17 oktober 2018 om 11:24
    "Ja" antwoorden versterkt het belang dat men geeft aan de maffia van makelaars. Is het wat wij willen ? En welke waardevolle sportieve informatie haalt een journalist bij een makelaar behalve promotie voor een of meerdere spelers die in de etalage staan ?
    Vind ik leuk
    freejazz +1141
    woensdag 17 oktober 2018 om 11:34
    Volledig mee eens. Wat mij nog het meeste stoort is dat de journalisten als duivels in een wijwatervat tekeer gaan als het om henzelf gaat. Vandewalle is er anders toch ook als de kippen bij om kritiek op alles en iedereen te spuien in zijn rubrieken (maar 'o wee' als het om zijn collega's gaat).
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws