Matchfixing zorgt voor doemscenario bij eersteklasser: 'Degradatie naar 1B wenkt'

    Matchfixing zorgt voor doemscenario bij eersteklasser: 'Degradatie naar 1B wenkt'

    vrijdag 12 oktober 2018 om 08:15

    Verschillende eersteklassers zijn betrokken in het dossier van het witwassen van geld. Maar erger nog is het matchfixing-schandaal. KV Mechelen en Waasland-Beveren, de twee genoemde clubs, moeten een doemscenario vrezen.

    De afgelopen dagen werden er bestuursleden van zowel Mechelen als de Waaslanders meegenomen voor verhoor. Zij worden verdacht van omkoping bij de onderlinge wedstrijd van eind vorig seizoen, om zo Malinwa in 1A te (proberen) houden.

    Maar wat riskeren beide clubs nu exact? Het Nieuwsblad haalde er het bondsreglement bij. De conclusie is dat beide clubs het ergste moeten vrezen.

    Degradatie wenkt
    "Elke poging tot of elke daad die erin bestaat of ertoe strekt een wedstrijd, een kampioenschap of enig andere officiële competitie te beïnvloeden of te vervalsen, alsmede elke vorm van verlenen van medewerking hierbij, wordt beschouwd als competitievervalsing", luidt de regel.

    Een eventuele sanctie zal in dat geval dan ook niet uitblijven. "Indien de aansprakelijkheid van de club vaststaat, wordt ze veroordeeld tot de degradatie naar de onmiddellijk lagere afdeling." In dat geval zakt Waasland-Beveren naar 1B en KV Mechelen naar de eerste amateurklasse.

    Malinwa moet, indien meerdere bestuursleden schuldig worden verklaard, zelfs een schrapping uit de bondslijsten vrezen. Een nieuw doemscenario hangt als een donkere wolk 'Achter de Kazerne'.

    Plaats een reactie

    Riddlin +2279
    vrijdag 12 oktober 2018 om 08:18
    Dat Eupen en Moeskroen niet genoemd worden. Zou er geld op gezet hebben dat daar iets niet klopte 🤪
    Vind ik leuk
    mapolean +651
    vrijdag 12 oktober 2018 om 08:24
    Ja, dat verbaast me ook ten zeerste. Maar ik moet wel eerlijk zeggen dat ik niet over de onderzoeksmogelijkheden beschik waar de onderzoeksrechter gebruik van kan maken hé... En dan nog... Wie beweert dat het einde in zicht is? Misschien komen er de komende dagen/weken nog andere aanhoudingen?
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 12 oktober 2018 om 08:25]
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 09:31
    Ik denk dat onderzoek naar matchfixing door KVM een toevallige uitloper is van het oorspronkelijke onderzoek naar fraude en witwassen. Men heeft die Veljkovic afgeluisterd in het kader van dat onderzoek en zo heeft men 'live' meegeluisterd met de gesprekken over die matchfixing en is een bijkomend dossier geopend. Dat Moeskroen niet vermeld wordt, wil dus niet zeggen dat er niet gebeurd is... als er ook daar sprake zou geweest zijn van matchfixing, en het blijft een verdachte match, dan heeft men het gewoon beter verborgen kunnen houden... Bij KVM hebben ze gewoon 'pech' gehad dat die Veljkovic afgeluisterd werd in het kader van een ander onderzoek.
    Vind ik leuk
    Verne +424
    vrijdag 12 oktober 2018 om 08:36
    Indien er van beide ploegen meerdere bestuursleden betrokken waren, dan is een schrapping onvermijdelijk voor beide clubs. En zoals het er nu uitziet, want er waren wel degelijk diverse bestuursleden van beide clubs op de hoogte volgens recente berichtgeving: Somers en Steemans voor KV en voorzitter Huyck en Swolfs voor W-B, dus dat ziet er dan zeker niet goed uit voor de twee traditieclubs. En blijkbaar waren nog veel meer bestuursleden van beide clubs op de hoogte van de financiële deal.
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 12:20
    Sinds wanneer is WB een traditieclub ?
    Vind ik leuk
    CZNK +248
    vrijdag 12 oktober 2018 om 08:38
    Vind dit vooral erg voor de supporters van KV en WB. Veel sterkte alvast!
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 12 oktober 2018 om 08:51]
    Vind ik leuk
    Bertjen +72
    vrijdag 12 oktober 2018 om 09:03
    Dankjewel , wij als Beveren supporters zijn nu wel iets gewend hoor maar we winnen al zo weinig en dan gaan ze nog wat matchen verkopen:-( maar dit bestuur trekt op geen klote 20 transfers waarvan er 18 niet voldoen en nu dit er nog bij tja wat gaat het volgende zijn
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 09:41
    kvm en wb schrappe schrap dan heel de competitie eupen moeskroen duidelijkste match ni genoemt elke match van anderlecht en brugge bijna da ze bevoiroordeeld zijn door refs me cadeaus en goedkope penalty s als ze ki kunne winne onderzoek die matche ook maar is
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 10:35
    Jaa dad gaaan ze deon.
    Vind ik leuk
    freejazz +680
    vrijdag 12 oktober 2018 om 09:48
    Iemand die zich nog kan herinneren hoe ZW de laatste wedstrijden van PO1 van de titel werd gehouden, thuis tegen Standard en uit in Anderlecht ?
    Vind ik leuk
    Keith +11
    vrijdag 12 oktober 2018 om 10:19
    Yep- inderdaad! Vooral die match tegen Standard stonk zeven uren in de wind, en daar werd ZW de titel ontstolen.
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 10:51
    inderdaad die match ook onderzoeken ref bevooroordeelt anderlecht zoals altijd maar da doen ze ni want tis anderlecht he
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 10:54
    Zeg niet te veel ploegen schrappen aub. Rc genk moet nog kampioen spelen aub. Binnenkort hebben we geen tegenstanders meer.
    Vind ik leuk
    Gimini +559
    vrijdag 12 oktober 2018 om 12:36
    Heb het gevoel dat als elke match fixing van de laatste 5 jaar aan het licht moest komen dat de 1A gehalveerd werd.
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 14:37
    Dat ze er eerst een keer zorgen dat ze zo al niet zakken ,anders zouden ze wel eens in de amateurklassen kunnen uitkomen.
    Vind ik leuk
    zaterdag 13 oktober 2018 om 09:18
    over eupen zwijgen ze dan maar ja da zijn walen als ze goe rondzien is het voetbal gedaan het is overal iets en de 2 scheidsrechters hebben het gedaan neem ze dan allemaal dan maar er zijn nog erger dan die 2 mensen
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    Matchfixing zorgt voor doemscenario bij eersteklasser: 'Degradatie naar 1B wenkt'