Mulder krijgt ongelijk na De Wever-uitspraak: Het effect was nul

    Mulder krijgt ongelijk na De Wever-uitspraak: "Het effect was nul"

    Gepubliceerd: woensdag 18 juli 2018 om 13:15wo 18-07-2018 om 13:15

    Jan Mulder liet zich door het WK-succes van de Rode Duivels verleiden tot een interessante uitspraak. "Bart De Wever is kansloos", sprak de Nederlander. Heeft voetbal echt een invloed op de politiek? Volgens Jean-Michel De Waele, politicoloog aan de ULB, totaal niet.

    "Hadden de verkiezingen deze week plaatsgevonden, een paar dagen na de WK-finale, zou het succes van de Duivels geen enkel verschil gemaakt hebben", vertelt hij in Sport/Voetbalmagazine. "Net zoals de Brugse burgemeester straks niet herverkozen zal worden omdat Club dit jaar kampioen is geworden."

    Vier jaar geleden werd hem al een soortgelijke vraag gesteld tijdens het WK in Brazilië. "Alle Franstalige politici haastten zich toen naar Brazilië of naar de luchthaven om geassocieerd te worden met de Rode Duivels. Ze hoopten dat de successen van de nationale ploeg vooral de mensen in het noorden van het land zouden laten inzien hoeveel voordelen België bood. Ze meenden dat de Duivels België weer sterker en de N-VA kleiner zou maken. Maar het effect was nul."

    Er is dus geen duidelijk verband, zoals Mulder wel impliceerde. "De N-VA is, net als voor Brazilië, nog altijd de grootste partij van het land. Logisch ook. Als de toekomst van België afhangt van het feit of Romelu Lukaku scoort of niet, ziet het er niet goed uit voor dit land. Als dat het enige is wat ons nog samen kan houden, laten we dan maar splitsen."

    Front National
    Het bekendste voorbeeld om die stelling te ontkrachten zijn de verkiezingen van 1998 in Frankrijk. Amper een paar dagen nadat Frankrijk met een multicultureel elftal wereldkampioen werd, stemde het volk massaal voor... Front National, de extreem-rechtse partij van Frankrijk.

    Lees meer over:Rode DuivelsBelgië

    Plaats een reactie

    Pis Tolee +827
    woensdag 18 juli 2018 om 13:25
    Duidelijk een rechtse politicoloog... voetbal brengt inderdaad mensen samen, net zoals muziek dat doet. Het tegenovergestelde van wat de politiek doet, verdeling zaaien.
    #wearebelgium
    [Reactie gewijzigd op woensdag 18 juli 2018 om 13:26]
    Vind ik leuk
    azerty +1400
    woensdag 18 juli 2018 om 13:33
    Rara...wie er allemaal aan het plunderen was na de titelviering in Frankrijk.90% van vreemde origine
    Vind ik leuk
    Freddyploiks +12243
    woensdag 18 juli 2018 om 13:36
    Amai, was je erbij misschien? 90% man! Leekens-style!
    Vind ik leuk
    Rune1891 +3726
    woensdag 18 juli 2018 om 14:07
    Beelden genoeg, en op die beelden zie je weinig blanke mensen loos gaan met stenen...
    De weinige blanken die de pech hadden om in de buurt van de rellen te zijn hebben het op een lopen gezet omdat ze aangevallen werden....
    Vind ik leuk
    Pis Tolee +827
    woensdag 18 juli 2018 om 13:43
    Misschien vonden zij het een kut match?
    Vind ik leuk
    Freddyploiks +12243
    woensdag 18 juli 2018 om 13:48
    Ze namen het op voor ons, Belgen!
    Vind ik leuk
    Mckenzie +4003
    woensdag 18 juli 2018 om 13:48
    Plunderen, uitbuiten en uitmoorden hebben Europeanen in het verleden al voldoende gedaan, nietwaar.
    Vind ik leuk
    Rune1891 +3726
    woensdag 18 juli 2018 om 14:11
    Waren de Europeanen dan het enige volk die dat deed? Ik dacht het niet, Arabische wereld bijvoorbeeld is voor ons met de slavenhandel begonnen en is er in bepaalde landen nog niet mee opgehouden. Of ben je ook vergeten dat er Europeanen tot slaaf werden gemaakt in noord Afrika?
    In Afrika werden er lang voordat er ook maar 1 blanke voet aan grond had gezet ook al onderling aan slavenhandel gedaan, waren er ook stammen die elkaar uitmoorden....
    Vind ik leuk
    Mckenzie +4003
    woensdag 18 juli 2018 om 14:29
    Tja. En een zo goed als volledige bevolkingsgroep in vooral Noord Amerika uitgeroeid. In Australië. De ganse wereld gekolonialiseerd en uitgebuit. En de Europeanen zijn zeker niet de enige die hebben uitgebuit in de geschiedenis, maar wel het grondigst.
    Vind ik leuk
    Rune1891 +3726
    woensdag 18 juli 2018 om 15:14
    Tja, dus zoals zoveel waren blanken er gewoon weer het best en grondiger in...
    Vind ik leuk
    Zetterberg +10515
    woensdag 18 juli 2018 om 15:34
    Deze uitspraak kan tellen!
    Even tussendoor; wat was de rol van onze dierbare koning Leo 2, die één der grootste genocides heeft meehelpen organiseren! Hadden die zwarten in Congo ons dan lastiggevallen? Uitgemoord en leeggeroofd het land achtergelaten. Hoeveel van het huidige patrimonium van onze koninklijke familie zou daar nu nog een restant van zijn?
    Vind ik leuk
    Rune1891 +3726
    woensdag 18 juli 2018 om 15:43
    En daar moet ik me verantwoordelijk of schuldig voor voelen? Ik dacht het niet... ik heb nooit geen slaven gehouden, mijn vader ook niet, zijn vader evenmin, wat er daarvoor gebeurd is, tja, daar voel ik me toch niet verantwoordelijk voor....
    De 2e wereldoorlog is nog maar 70 jaar geleden, er zijn nog mensen in leven die die gruwel hebben meegemaakt, maar gaan wij nu deze generatie Duitsers met de vinger wijzen? Nee toch? Maar dat er enkele eeuwen geleden gruwelijke dingen gebeurd zijn moeten we nog altijd een schuldgevoel hebben? Laat me niet lachen
    Vind ik leuk
    Zetterberg +10515
    woensdag 18 juli 2018 om 15:56
    Nee, je bent toch diegene die sprak over slavenhandel in Noord-Afrika? Geschiedenis gebruiken kan je niet enkel doen wanneer jou dat uitkomt. Maar je hebt gelijk, rechtstreeks hebben wij er niet mee te maken, wou enkel aantonen dat gruwel van alle tijde is en helaas ook van alle volkeren! That's all!

    Vooral je uitspraak: Tja, dus zoals zoveel waren blanken er gewoon weer het best en grondiger in... zal grappig bedoeld zijn, maar wijst toch op enig superioriteitsgevoel!
    [Reactie gewijzigd op woensdag 18 juli 2018 om 15:58]
    Vind ik leuk
    Mckenzie +4003
    woensdag 18 juli 2018 om 16:01
    Je had het over die 90%. Wellicht een ter plekke uitgevonden percentage, ingegeven door wat vooroordelen. Ik wilde je vooroordelen weerleggen.
    Vind ik leuk
    Paars hart +201
    woensdag 18 juli 2018 om 14:39
    Deze waren miss grotendeels van vreemde origine, maar het grootste oorzaak is de kansarmheid, en toevallig zijn dit mensen van vreemde origine. Miss in het vervolg eens een beetje nadenken over wat de echte problemen zijn en niet de meest voordehandliggende oorzaken te schrijven.
    Vind ik leuk
    Zetterberg +10515
    woensdag 18 juli 2018 om 15:35
    Geen enkele reden is een goed genoeg excuus voor deze handelingen. Zwart, blank, paars of blauw met witte stippen...dit zouden ze keihard moeten aanpakken!
    Vind ik leuk
    Mckenzie +4003
    woensdag 18 juli 2018 om 16:04
    Zo is het. Verder mooi om te zien dat drie van de vier halve-finalisten behoorlijk multicultureel waren.
    Vind ik leuk
    ickx22 +423
    woensdag 18 juli 2018 om 17:47
    't Is wel mede dankzij de Franse spelers van vreemde origine dat Frankrijk wereldkampioen werd ....
    Vind ik leuk
    VeeDeeVee +15799
    woensdag 18 juli 2018 om 13:38
    De mensen die officieel reageren op Mulder zijn echt onnozel. Die man brabbelt alleen maar.
    Vind ik leuk
    woensdag 18 juli 2018 om 14:03
    Ik heb na één aflevering van Villa sporza afgehaakt om het gelul van de meeste gasten , gisterenavond echter enorm genoten van Vive le vélo met echte kenners die tenminste kennis van zaken hadden
    Vind ik leuk
    TageMeister +5294
    woensdag 18 juli 2018 om 15:09
    Idd ! Sven Nys zegt in 1 aflevering meer slimme zaken als de andere analisten tijdens 1 WK !
    Vind ik leuk
    Freddyploiks +12243
    woensdag 18 juli 2018 om 13:39
    Jean-Michel de Waele? Serieus gasten? Haha!
    Tous ensemble en fuck al de separatisten/nationalisten!
    Vind ik leuk
    gothog +453
    woensdag 18 juli 2018 om 13:45
    breng wel genoeg capookes mee Freddy, zie keer dat besmetelijk is da separatisme
    Vind ik leuk
    Freddyploiks +12243
    woensdag 18 juli 2018 om 13:47
    Watn?
    Vind ik leuk
    Lord Wenger +15583
    woensdag 18 juli 2018 om 13:53
    Capookes is condooms, denk ik.
    Vind ik leuk
    BS90 +4582
    woensdag 18 juli 2018 om 13:56
    Was een capoo geen motorkap vroeger?
    Vind ik leuk
    Freddyploiks +12243
    woensdag 18 juli 2018 om 14:05
    Zeker. Poepen op de capoo zonder capoo.
    Vind ik leuk
    Freddyploiks +12243
    woensdag 18 juli 2018 om 14:04
    Dat wel, maar de rest? Die scholen hebben ginds nog veel werk...
    Vind ik leuk
    Vlaming +1536
    woensdag 18 juli 2018 om 14:54
    Dat mulder eens spreekt over iets waar hij verstand van heeft; dan zou het totale stilte zijn. Bovendien is dit een voetbalwebsite en hier hoort politiek niet thuis.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 18 juli 2018 om 15:12]
    Vind ik leuk
    Zetterberg +10515
    woensdag 18 juli 2018 om 15:38
    Ja zeg, politieke boodschappen heb jij hier (kuch kuch) nog nooit gedaan
    Vind ik leuk
    Vlaming +1536
    woensdag 18 juli 2018 om 16:04
    welke dan ?
    Vind ik leuk
    Zetterberg +10515
    woensdag 18 juli 2018 om 17:11
    Brusselaars, Vlamingen, Walen...moet ik er echt een tekening bij maken?
    Vind ik leuk
    Vlaming +1536
    woensdag 18 juli 2018 om 18:06
    Is dat ook al politiek ?
    Dat kan ik vanuit om het even welke politieke hoek zeggen.
    En ja ik ben fier Vlaming te zijn.
    Vind ik leuk
    Zetterberg +10515
    woensdag 18 juli 2018 om 19:44
    Ja dat is net juist politiek en dan gaat het niet eens over partijen!

    Die kwestie is politiek...partijen zijn dat niet! Partijen zijn gevormd vanuit een politieke ideologie!
    Vind ik leuk
    Vlaming +1536
    donderdag 19 juli 2018 om 00:25
    Wat een onzin, maar ja jij hebt het lage IQ van een anderlechtsupporter
    Vind ik leuk
    Zetterberg +10515
    donderdag 19 juli 2018 om 01:52
    Ok, je hebt gelijk, kan moeilijk discussiëren met iemand van jouw niveau 🤔🤓🤭
    Vind ik leuk
    Pis Tolee +827
    woensdag 18 juli 2018 om 17:54
    Jouw nick is al een politieke boodschap.
    Vind ik leuk
    Sweatisglory +1020
    woensdag 18 juli 2018 om 15:07
    In 1998 stemde 85% van de Fransen NIET op extreem rechts. Dit is massaal .....
    Vind ik leuk
    Gd +3
    woensdag 18 juli 2018 om 15:15
    Al plunderend de wereld noemen we de gouden eeuw...
    Vind ik leuk
    12a34b +665
    woensdag 18 juli 2018 om 16:37
    Mulder kent er niets van, maar ik blijf hem toch geweldig vinden.
    Vind ik leuk
    Lodecol13 +2193
    woensdag 18 juli 2018 om 18:40
    Dus mackenzy als er morgen vreemdelingen van welk ras ook uw eigendom overvallen dan vind u dat OK want u voelt u schuldig om wat nu geschiedenis is
    Vind ik leuk
    Zetterberg +10515
    woensdag 18 juli 2018 om 19:52
    Nee, maar het zou ook niet ok zijn als jij dat zou doen...
    Vind ik leuk
    Mckenzie +4003
    woensdag 18 juli 2018 om 21:16
    Het plunderen is geen monopolie van de 'vreemde origines'. De 'blanke Europeaan' heeft geen steen te werpen. Alsof dergelijke zaken 'typisch' zouden zijn. Dat was/is mijn punt. Naar het schint waren er vandaag trouwens opstootjes tijdens KVM-Club. Geen weet van percentages.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 18 juli 2018 om 21:26]
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws