Scheidsrechtersbaas Verbist geeft zichzelf gelijk over VAR: 'Dit WK bewijst het'

    Scheidsrechtersbaas Verbist geeft zichzelf gelijk over VAR: 'Dit WK bewijst het'

    maandag 16 juli 2018 om 13:33

    Het voorbije seizoen werd de videoref meermaals bekritiseerd in ons land. Op het WK werd er ook gebruik gemaakt van de VAR, wat ook af en toe voor discutabele beslissingen zorgde. "Hopelijk wordt de perceptie over de videoref in de Belgische competitie nu ook bijgestuurd", zegt scheidsrechtersbaas Johan Verbist.

    “Zoals ik had verwacht, zijn er weleens fouten gebeurd. Bij een aantal fases had de videoref wel moeten tussenkomen, maar deed die dat niet. Of omgekeerd, soms kwam de VAR tussen wanneer dat niet nodig was", vertelt Verbist tegenover Het Laatste Nieuws.

    Volgens hem is dat dan ook het bewijs dat er in België niet zo slecht gewerkt werd. "Ik hoop dat de perceptie over de videoref in België na dit WK nu ook zal veranderen."

    "Dit WK bewijst dat we in België niet zo slecht bezig waren als men wilde laten uitschijnen. Of het nu gaat om de Belgische competitie of om een FIFA-competitie, zolang je met mensen werkt zullen er fouten gemaakt worden. Het is natuurlijk de bedoeling om de foutenlast zo goed mogelijk te reduceren, maar volledig perfect zal het nooit zijn", klinkt het.

    Plaats een reactie

    maandag 16 juli 2018 om 13:36
    De arbitrage trok er helemaal niet op. Genoeg fouten die men niet floot
    Vind ik leuk
    Shredder +3069
    maandag 16 juli 2018 om 13:42
    Als Verbist dat zelf denkt, is dat nog maar eens het bewijs dat hij incapabel is voor deze job.
    [Reactie gewijzigd op maandag 16 juli 2018 om 13:42]
    Vind ik leuk
    maandag 16 juli 2018 om 13:44
    Ze zijn niet alleen kortzichtig maar ook nog doof voor de vele kritiek
    Vind ik leuk
    maandag 16 juli 2018 om 13:44
    Frankrijk is wereldkampioen dankzij de var
    Vind ik leuk
    Reagens +2015
    maandag 16 juli 2018 om 14:04
    Laat ons mild zijn en het erop houden dat de VAR over het algemeen een verbetering is (wat ten andere ook voor de JPL geldt). Met als meest spectaculaire uitzondering de finale.
    Maar! Er is nog veel ruimte voor verbetering:

    1) afschaffen van de 'clear error' regel. Is gewoon absurd. Er zijn een aantal situaties waar de VAR wat mij betreft altijd mag ingrijpen.
    2) Gele kaarten kunnen geven voor aanval afbreken, schwalbe, vuile fouten, ellebogen en ik vergeet er nog een paar.

    Eigenlijk zou mijn insteek zijn dat de VAR nààst de scheidsrechter staat (en niet onder zoals nu). Als de VAR twijfelt moet hij zwijgen (om geen tijd te verliezen). Maar bvb de irritante schwalbes zoals die van Neymar/Griezmann moeten consequent bestraft worden alsook die irritante fouten als een ploeg een aanval opzet en die foutief afgebroken zou worden. Daarbij moet de veldscheidsrechter ook informatie kunnen vragen aan de VAR (bv er wordt voordeel gegeven en op het einde van de fase kan de veldscheidsrechter vragen om door te geven welke speler foutief de aanval heeft proberen stoppen om alsnog geel te geven).
    En de FIFA moet de lakse houding m.b.t. fairplay die het nu al jaren aanhoudt laten varen.

    Het zou in mijn ogen de discussies niet stoppen (er is teveel grijze zone), maar het zou het spel wel verbeteren.
    Vind ik leuk
    Rune1891 +2129
    maandag 16 juli 2018 om 14:37
    De VAR zou altijd moeten kunnen ingrijpen, nu is het pure willekeur
    Vind ik leuk
    Brubru +3814
    maandag 16 juli 2018 om 15:24
    Ik begrijp je maar dan zou ik persoonlijk liever helemaal geen VAR hebben. Gewoon ouderwets voetbal inclusief de vergissingen.
    Wat heb je nu aan een match waar de ref naar een scherm gaat kijken gedurende minuten om dan toch een discutabele beslissing te nemen ? Om maar te zwijgen over het feit dat de VAR soms minuten wacht om de ref opdracht te geven het spel stil te leggen.
    Ik vind dat maar niets.
    Een gevolg van de VAR is ook dat de ref maar laat begaan want denkt hij als ik verkeerd ben komt er wel een VAR tussenkomst.
    Ik vind ook dat in plaats van discussies te vermijden er bijgekomen zijn.
    En het belangrijkste : als fan kon je vroeger juichen bij een goal als de ref naar het midden wees en de vlag beneden bleef. Nu moet je nog even wachten want de VAR moet ook nog akkoord gaan. Het plezier is weg.
    Vind ik leuk
    Rune1891 +2129
    maandag 16 juli 2018 om 16:31
    Met dat laatste volledig akkoord, bij de goal van Vormer tegen Standard had ik dat handspel gezien en dacht onmiddelijk dat die ref de goal zou afkeuren, dus vieren heb ik toen niet echt gedaan
    Vind ik leuk
    Rebel +752
    dinsdag 17 juli 2018 om 08:45
    Discussie zal er altijd zijn,elke fan ziet voordeel voor zijn eigen ploeg,dit wordt nog eens aangewakkerd door analisten die ook hun favorieten hebben en oneindige herhalingen die langs alle hoeken en kanten het voordeel en tegendeel bewijzen zodat men op dit forum elkaar kan uitschelden.
    Schaf dan alles af en voetbal weer zoals 40 jaar geleden of gebruik alle spitstechnologie en laat een computer beslissen,liefst een neutrale (lol)
    Vind ik leuk
    maandag 16 juli 2018 om 14:38
    VAR is het slechtste wat voetbal is overkomen: het brengt alleen maar discussie over al dan niet clean errors en is resultaatbepalend. Het zorgt voor frustratie bij voor en tegenstand en vooral: het neemt het plezier uit het voetbal weg. Enkel doellijntechnogie en eventueel buitenspel zou VAR mogen beoordelen. Penalties zijn nooit clear errors, fouten ook niet. Afschaffen die handel(enhandel is het...)
    [Reactie gewijzigd op maandag 16 juli 2018 om 14:39]
    Vind ik leuk
    maandag 16 juli 2018 om 15:28
    Mijnheer Verbist zorg eerst al eens dat al de scheidsrechters in alle matchen onpartijdig zijn JPL competitie. Geen verschil tussen grote (rijke) clubs en kleine clubs in verband met scheidsrechterlijke beslissingen. Laat de VAR ook tussen komen bij overtredingen die de scheidsrechters niet fluiten. Bijvoorbeeld op het WK de finale de fout op Griezmann was duidelijk een schwalbe daar treedt de VAR dan niet op maar de penaltyfase met Perisic dan weer wel of zoals ik al eerder zei groot tegen klein.
    [Reactie gewijzigd op maandag 16 juli 2018 om 15:31]
    Vind ik leuk