Pro League vergadert, worden de Play-Offs in de vuilbak gegooid?

    Pro League vergadert, worden de Play-Offs in de vuilbak gegooid?

    dinsdag 20 februari 2018 om 11:15

    De Pro League heeft voor woensdag een grote vergadering gepland, waarin de toekomst van de Belgische competitie wordt besproken. Belangrijk agendapunt: gaan de Play-Offs blijven of niet?

    Het tv-contract loopt af in 2020, en er gaan stemmen op om de competitieformule dan aan te passen. De Pro League wil volgens Het Nieuwsblad een 'taboeloze' discussie voeren over dat onderwerp.

    De kans dat het woensdag al tot een overeenkomst komt is echter klein. "Ik ben vragende partij om snel tot een beslissing te komen, maar het lijkt me al heel wat als we voor het einde van het seizoen tot gemeenschappelijke raakvlakken kunnen komen", zo vertelt CEO Pierre François.

    Er bestaat bij de Belgische clubs nog geen consensus. Sommige clubs willen gewoon een aanpassing van het huidige systeem, waarbij de halvering wegvalt. Anderen willen een reguliere competitie spelen. Er moet verder ook een oplossing worden gezocht om Play-Off 2 aantrekkelijk te maken en om 1B leefbaarder en rechtvaardiger te maken.

    80 procent
    Een nieuw voorstel kan enkel worden goedgekeurd met tachtig procent van de stemmen, waarbij de G6 elk drie stemmen krijgt. De andere 1A-ploegen krijgen twee stemmen en de ploegen uit 1B maar eentje.

    François denkt niet dat die stemming er al komt. "De bedoeling is om vooral te luisteren. Wat zijn de visies, welke problemen hebben de clubvertegenwoordigers en hoe kan het format verbeterd worden?"

    Poll

    Moeten de Play-Offs worden afgeschaft?

    (400 stemmen)

    Plaats een reactie

    dinsdag 20 februari 2018 om 11:37
    Duimen met z'n allen of ten minste een stopzetting vd halveringsregel en PO2 aanpakken.
    Vind ik leuk
    Toca +27719
    dinsdag 20 februari 2018 om 11:47
    Lijkt mij vanuit het oog van de clubs de enige goede oplossing.
    Als je terug gaat naar een gewone competitie van 30 speeldagen, meer lijkt me al helemaal niet realistisch, gaan ze toch allemaal in hun vel snijden que tv inkomsten.
    Vind ik leuk
    Reagens +1379
    dinsdag 20 februari 2018 om 11:51
    PO2 aanpakken? En hoe dan?
    De realiteit is dat het merendeel van de clubs in PO2 nauwelijks interesse hebben in Europees voetbal dus daar kan je niets mee bereiken.
    Een deel van wat nu PO2 is een eindronde laten spelen om de daler te bepalen gaat er nooit doorkomen. Ploegen als Mechelen, STVV, Lokeren en Moeskroen zouden knettergek moeten zijn om dat te riskeren.
    De enige realistische oplossing is PO2 voor een mooie geldsom te laten spelen in een soort van tornooivorm.
    PO1 daarentegen werkt naar behoren. Met puntendeling en alles.
    Vind ik leuk
    Zetterberg +6228
    dinsdag 20 februari 2018 om 14:33
    Akkoord!
    Vind ik leuk
    Freddyploiks +8263
    dinsdag 20 februari 2018 om 12:07
    Andere jaren was de competitie al gespeeld. Nu is de strijd voor PO1 spannend en zelfs de titel is nog mogelijk voor ploegen die op meer dan 10 punten staan. Dit was toch de bedoeling??? Spanning en extra inkomsten.
    Vind ik leuk
    Brubru +2644
    dinsdag 20 februari 2018 om 13:06
    Je hebt deels gelijk. Ik volg al lang genoeg de competitie om te weten dat er vroeger ook superspannende competities waren zowel voor titel, degradatie of Europese plaatsen.
    Nu wordt die spanning kunstmatig opgefokt. Zonder puntenhalvering zou het ook minder spannend zijn.
    Wat is er verkeerd mee dat de beste ploeg kampioen speelt of er boven uitsteekt ?
    Trouwens de competitie is binnen een aantal matchen voor meer dan de helft van de ploegen ook gespeeld.
    Vind ik leuk
    Lord Wenger +10692
    dinsdag 20 februari 2018 om 11:38
    Ik vrees dat ze er met z'n allen nooit uitgeraken.
    Vind ik leuk
    Zetterberg +6228
    dinsdag 20 februari 2018 om 14:33
    Ok, dan hertekenen wij met ons twee den hele boel! ;)
    Vind ik leuk
    Lord Wenger +10692
    dinsdag 20 februari 2018 om 16:51
    Ik heb net kunnen regelen dat Luna Stevens ons komt aanmoedigen in onze zware taak. :)
    Vind ik leuk
    Zetterberg +6228
    dinsdag 20 februari 2018 om 16:52
    Dat scheelt altijd een troef of 2 extra :)
    Vind ik leuk
    Lord Wenger +10692
    dinsdag 20 februari 2018 om 16:55
    In proportie met haar lengte al zeker. Ik kwam ze net tegen, samen met Walsh. :)
    Vind ik leuk
    Wolf1986 +1215
    dinsdag 20 februari 2018 om 11:40
    welke club is bij de G5 gekomen?
    Vind ik leuk
    Toca +27719
    dinsdag 20 februari 2018 om 11:43
    Zulte Waregem is er bij gekomen.
    Vind ik leuk
    Wolf1986 +1215
    dinsdag 20 februari 2018 om 11:47
    Ok, ik dacht eerst Charleroi.
    Vind ik leuk
    JODES +543
    dinsdag 20 februari 2018 om 11:48
    Genk niet?
    Vind ik leuk
    Toca +27719
    dinsdag 20 februari 2018 om 11:56
    Genk zit al bij de G5 hé.
    Vind ik leuk
    Brubru +2644
    dinsdag 20 februari 2018 om 11:50
    Een format dat voor alle ploegen interessant is bestaat niet.

    Voordeel van een gewone competitie is dat alle ploegen tot de laatste speeldag in de running blijven ook al zullen er voor een aantal eindeseizoenswedstrijden tussen zitten. Je kan wel scherprechter zijn in degradatiestrijd en strijd om titel/Europese plaatsen.

    Grootste probleem bij het huidige format :
    - PO2 waar geen kat interesse in heeft;
    - 16de in de stand wiens seizoen binnen 3 matchen al gedaan is tot ergens einde augustus;
    - te weinig matchen per speeldag in 1b waardoor je geen competitiegevoel hebt.

    Een raad : keep it simple, hoe ingewikkelder de format hoe meer mensen afhaken.
    Vind ik leuk
    Vaneigens +591
    dinsdag 20 februari 2018 om 12:28
    Afschaffen die handel. Of nog beter: BeNeLiga!
    Vind ik leuk
    Brubru +2644
    dinsdag 20 februari 2018 om 13:08
    Wie zit daar achter te wachten ? Ik in ieder geval niet. Ploegen van buiten Belgie interesseren me geen bal. Zelfs CL kan me niet meer boeien.
    Vind ik leuk
    Vaneigens +591
    dinsdag 20 februari 2018 om 20:59
    Geen fan de CL? Dan word je met onze pintjesliga wel op jouw wenken bediend ;)))