Voetbalbond wil aantal Belgen opkrikken met opvallende aanpassing

Voetbalbond wil aantal Belgen opkrikken met opvallende aanpassing

maandag 20 maart 2017 om 09:15

Het is al langer een probleem in de Belgische competitie: er wordt te veel gerekend op buitenlandse spelers. Jeugdspelers krijgen nog altijd weinig kansen, maar daar wil de Voetbalbond volgens Het Nieuwsblad graag iets aan doen.

In de loop van maandag zal de Pro League een algemene vergadering houden. Daar ligt onder meer de verdeling van de televisiegelden op tafel, maar er is ook nog een heel ander voorstel dat moet worden besproken: een aanpassing aan de homegrown-regel.

Momenteel moeten alle clubs minstens zes homegrown-spelers in de selectie hebben, die moeten voor hun 23ste drie jaar in België hebben gespeeld. Die leeftijd kan echter naar beneden worden gehaald naar 21. Momenteel zijn er namelijk nog heel veel buitenlandse spelers die tellen als homegrown, waardoor de regel niet bepaald efficient is. 

België is één van de slechtste competities als het gaat om kansen geven aan eigen jeugdspelers. In heel Europa zijn er maar twee competities die nog meer buitenlanders aantrekken. Dat probleem bestaat al ettelijke jaren, maar wordt elk seizoen een beetje erger.


Lees meer over:Jupiler Pro League

Poll

Is dit een goed idee?

(574 stemmen)

Plaats een reactie

BS90 +2373
maandag 20 maart 2017 om 09:27
Dan halen ze ze wel als ze 18 zijn!
Vind ik leuk
AzEz86 +2882
maandag 20 maart 2017 om 10:02
De grote oorzaak van dit probleem ligt erbij dat de belgische talenten bij onze clubs worden weggehaald nog voor ze 16 jaar zijn.
Hoeveel voorbeelden zijn hier nu intussen niet van, alleen al bij RSCA kan ik er zo een stuk of 5 opnoemen van de laatste jaren.
Belgische clubs hebben de kans dikwijls niet om deze jongens naar de eerste ploeg te laten doorstromen omdat ze meestal dan al weg zijn (hoeraatje voor de makelaars die die jongens zot maken).
En dan grijpt men idd naar buitenlanders om die leegtes op te vullen.

Ik zie anders wel een verbetering tegen een aantal jaar terug, je hebt Praet, Tielemans, Dendoncker, Engels, Mechele, Schrijvers, Coopman, Thoelen, Birger Verstraete, Schoofs, Jackers, Walsh, Cools en ik vergeet er nog een hele hoop maar ik ga de lijst ook niet te lang maken :-)
Het belgisch voetbal zit in de lift en dus is de kans nu wel groter dat deze jongens iets langer blijven, met als gevolg dat het probleem zich vanzelf wel zal oplossen zeker? ;-)
[Reactie gewijzigd op maandag 20 maart 2017 om 10:03]
Vind ik leuk
maandag 20 maart 2017 om 10:14
Geef ze in België de kans ze een contract te geven op 16. Want dat gebeurt alleen in engeland... Want idd onze beste spelers zijn dan meestal weg
Vind ik leuk
Garland +2787
maandag 20 maart 2017 om 10:54
Buiten het feit dat Walsh een Nederlander is, goede analyse.
Vind ik leuk
Garland +2787
maandag 20 maart 2017 om 10:52
is dit niet gewoon in strijd met de Europese regels van vrijwerkverkeer?


Wat kan het mij schelen of de linksbuiten uit Ghana komt
Vind ik leuk
maandag 20 maart 2017 om 12:57
Alles doen om buitenlanders te vermijden door min. lonen te verhogen en mogelijkheid door te drukken om Belgische jongeren vanaf 16j contract te kunnen geven.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Voetbalbond wil aantal Belgen opkrikken met opvallende aanpassing