Pozuelo versus Vanaken: de ultieme vergelijking van de Gouden Schoen-favorieten

Pozuelo versus Vanaken: de ultieme vergelijking van de Gouden Schoen-favorieten

Gepubliceerd: woensdag 16 januari 2019 om 11:00wo 16-01-2019 om 11:00

Hans Vanaken is de torenhoog favoriet voor het winnen van de Gouden Schoen, die woensdag wordt uitgereikt. Alejandro Pozuelo wordt gezien als één van de weinige spelers die een bedreiging kan vormen. Maar hoe bepalend waren de spelmakers van Club Brugge en Racing Genk? In de aanloop naar het Gala legt VoetbalPrimeur.be de twee stylisten over het hele kalenderjaar 2018 naast elkaar en maakte de ultieme vergelijking tussen de grote uitblinkers van de Jupiler Pro League.

Goals
Het mag geen verrassing zijn dat Vanaken op dit gebied beter scoort. Het verschil is wel beduidend groot: 6 om 17 treffers. Pozuelo was in de eerste helft van dit jaar goed voor 2 goals. Vervolgens bleef de Spanjaard in Play-Off 1 droog staan om in het lopende seizoen al tot 4 treffers te komen. Hoewel Pozuelo zich op scorend vlak nog kan verbeteren, was 2018 qua doelpunten zijn beste kalenderjaar. Pozuelo blijft echter voornamelijk de teamspeler, die even graag een goeie pass of assist geeft.

Vanaken heeft meer die drang naar de goal en dat resulteerde in liefst 17 treffers. Zijn rendement is op dat vlak enorm omhoog geschoten. Er moet wel bij gezegd worden dat 5 van de 17 goals (29 procent) vanaf elf meter werden geproduceerd, terwijl Pozuelo niet de penaltynemer van Genk is (0).

De rol van aangever
Pozuelo (10 stuks) en Vanaken (12 stuks) zijn de absolute assistenkoningen van onze competitie. Over het hele jaar beschouwd staan beide heren met 18 stuks elk zelfs op gelijke hoogte. Als je kijkt het aantal minuten per beslissende eindpass ontlopen de twee elkaar nauwelijks: 213 om 205 minuten. Vanaken is – met doelpunten meegerekend – elke 105 minuten betrokken bij een doelpunt van Blauw-Zwart. Simpelweg imponerend. Pozuelo heeft er iets langer voor nodig: 159 minuten.

Het moment van toeslaan
Is hun goal beslissend of is het slechts een voetnoot voor de statistieken? Om hierachter te komen, hebben we de momenten van beslissendheid ontleed. Pozuelo scoort relatief weinig in vergelijking met Vanaken, maar als hij dat doet is hij wel van waarde. Naast de winnende goal tegen Anderlecht, was hij twee keer verantwoordelijk voor een openingstreffer en bezorgde hij Genk drie keer een comfortabele marge van twee. Vanaken bezorgde Club ook eenmaal de volle buit, terwijl hij de Bruggelingen vier keer op gelijke hoogte bracht. Daarnaast was hij vier keer verantwoordelijk voor de openingstreffer. 3 van zijn 17 goals vielen op een moment dat de match al was gespeeld.

Wie heeft vaker de bevrijdende ingeving?
Als het gaat om de assists hebben we gezien de remise beter vergelijkingsmateriaal. Uit de statistieken blijkt dat Pozuelo duidelijk van meer waarde is als het gaat om het breken van de ban. Drie keer volgde er uit zijn pass een winnende goal. Bij Vanaken was dit in 2018 nooit het geval. Vanaken lag wel vijf keer aan de basis voor de openingsgoal van Club. Pozuelo zelfs namens nog één keer meer: zes. Opvallend is dat bij Vanaken 8 van de 18 assists voor een treffer Club's marge vergroot naar drie of meer. Dat is liefst 44 procent. Bij Pozuelo gebeurde dat slechts tweemaal: 11 procent.

Big game player?
Van spelers van het kaliber Pozuelo en Vanaken wordt er ook verwacht dat zij opstaan in de grote matchen. Zij het ook echt zogenaamde 'big game players'? Om dat vast te stellen is er gekeken naar de ranking van de tegenstanders, op het moment dat zij er trefzeker tegen waren. Bekergoals zijn daarom buiten beschouwing gelaten. Wanneer Pozuelo scoort is de gemiddelde ranking van de opponent exact plaats 10. Zijn winnende goal tegen Anderlecht was zijn enige treffer tegen een concurrent uit de top-6. Eerder stelde we al vast dat hij niet scoorde in Play-Off 1. Vanaken doet het vaker tegen lastigere opponenten, getuige zijn gemiddelde ranking van 6,5. De meerderheid van zijn treffers maakt hij tegen clubs uit het linkerrijtje (64 procent). Bij Pozuelo is dat moyenne amper 33 procent.

Kijkende naar de assists steekt Pozuelo duidelijk een tandje bij. Als hij een beslissende pass of voorzet geeft, staat de tegenstander ditmaal rond plaats 7 in de JPL (6,87). Hij is qua assists (8 op 15) beduidend doorslaggevender tegen clubs uit de top-6 (56 procent). Bij de Rode Duivel blijft het beeld nagenoeg even sterk (van 6,5 naar 6,06). En in vergelijking met de 56 procent van Pozuelo komt Vanaken tot 65 procent. Kortom: Vanaken is als het aankomt op goals en assists vaker prominent aanwezig in grotere matchen.

Impact
We weten hoe vaak, wanneer en tegen wie Pozuelo en Vanaken zich tonen, maar nog niet tot welke resultaten dit leidt. VoetbalPrimeur.be rekende uit dat Racing Genk met Pozuelo gemiddeld 2.00 punten per wedstrijd pakt. Vanaken en Club moeten het doen met een moyenne van 1.63. Maar hoe zit het met de partijen waarin de heren direct betrokken zijn bij een goal? Nou, als Pozuelo zich laat gelden stijgt het moyenne van Genk naar 2.18 punten. Vanaken brengt ook geluk: 2.28.

Onmisbaarheid
Het is uiteraard een understatement om te stellen dat zowel Vanaken als Pozuelo van goudwaarde zijn voor hun geliefde club. Pas in 2019 kunnen we oordelen hoe onmisbaar ze echt zijn. Pozuelo ontbrak enkel in drie bekerduels (2x winst, 1 verlies), terwijl Vanaken alleen op speeldag 30 (0-1 winst op Sint-Truiden) niet van de partij was. Het is voor beide titelkandidaten gezien alle stats te hopen dat hun sterspelers fit en in topvorm blijven. Genk verloor over het hele jaar 2018 6 keer (13 procent) met Pozuelo in de gelederen. Club met Vanaken: 11 keer (26 procent).

Conclusie
Het zijn grote parels voor die Jupiler Pro League, die we graag nog lang zien schitteren op de Belgische velden. Gezien hun prestaties valt daar voor te vrezen. Pozo heeft naar verluidt al een lucratief aanbod van een club uit het Midden-Oosten op zak. Als we kijken naar de statistieken, heeft Vanaken vooral het maken van goals een fikse voorsprong. Bovendien is hij sneller bij een goal betrokken. Vanaken laat het ook vaker zien tegen opponent van een sterker kaliber, al schakelt Pozuelo een niveau hoger als het aankomt op assists. Pozuelo pakt dan weer meer punten per match. Net als het aantal assists (18 stuks) is hun impact zo goed als in evenwicht. Wie de Gouden Schoen ook mag winnen, gestolen zal hij zeker niet zijn. 

Wie mag van jou de Gouden Schoen 2018 winnen? Vanaken, Pozuelo of toch een outsider en waarom? Zet het in de comments!

Poll

Wie mag van jou de Gouden Schoen 2018 winnen?

(1034 stemmen)

Plaats een reactie

freeman +12786
maandag 14 januari 2019 om 12:03
Hans is hoe dan ook de ENIGE gouden schoen 2019 !
Vind ik leuk
freejazz +1747
woensdag 16 januari 2019 om 11:01
Ik weet niet of je het door hebt, maar er is elk jaar maar 1 gouden schoen.
Vind ik leuk
freeman +12786
woensdag 16 januari 2019 om 11:31
idd maar er zijn steeds MEERDERE kandidaten !
Vind ik leuk
VeeDeeVee +17612
maandag 14 januari 2019 om 12:06
Vanaken krijgt net dat tikkeltje meer over héél 2018, ik blijf erbij. Dit jaar is het sowieso een mooie winnaar, wie van beiden het ook wordt. Bij Vormer (ook al was die wel terecht hoor) had ik dat gevoel veel minder.
Vind ik leuk
Ikzelf1 +67
maandag 14 januari 2019 om 12:09
Vanaken zal de gouden schoen winnen ( terecht) maar pozuele is technisch een betere voetballer
Vind ik leuk
Boerken +7596
maandag 14 januari 2019 om 12:15
Tgaat ook over het totale plaatje he
Vind ik leuk
K1908 +1657
maandag 14 januari 2019 om 14:59
Klopt, het resultaat telt en dan verdient Hans het. Ik zie ze beiden ook graag bezig als voetballiefhebber, maar Pozuelo heeft op een andere manier iets meer dat 'pure voetbalgenie' (vind ik).
Vind ik leuk
Xytox +2160
maandag 14 januari 2019 om 12:29
Ik vind dat je niet puur naar statistieken kan kijken. Malinovski is een heel complete speler en heel belangrijk voor zijn ploeg, maar doordat hij lager staat, gaat hij nooit de statistieken van Pozuelo of Vanaken halen...
Vind ik leuk
Geertvdd +3892
maandag 14 januari 2019 om 15:16
Idd. Je moet maar keeper zijn...
Vind ik leuk
Xytox +2160
maandag 14 januari 2019 om 15:19
Of verdediger...
Ik vind het niet correct dat die prijzen altijd naar de aanvallers/aanvallende middenvelders gaan.
Vind ik leuk
Brubru +4039
maandag 14 januari 2019 om 18:50
Is ook niet zo.
Gerets, Albert, Clijsters, Kompany, Okon, Pfaff, Preud'homme, Staelens, Boskamp enz. enz. wonnen ook.
Vind ik leuk
Xytox +2160
maandag 14 januari 2019 om 19:13
En wanneer was de laatste uit dat lijstje...?
De gouden schoen was effectief Kompany, 14 jaar geleden, en bij de gouden bal was het Cannavaro, 12 jaar geleden...
En sindsdien zijn er geen goede verdedigers of verdedigende middenvelders meer geweest?
[Reactie gewijzigd op maandag 14 januari 2019 om 19:16]
Vind ik leuk
Glennovic +82
maandag 14 januari 2019 om 22:22
Simons??
Vind ik leuk
Xytox +2160
dinsdag 15 januari 2019 om 07:32
2002, nog 2 jaar voor Kompany...
Vind ik leuk
Rune1891 +4735
woensdag 16 januari 2019 om 00:37
Zeg dan eens wie in die periode als verdediger de gouden schoen zou moeten gewonnen hebben?
En als ik me niet vergis, is Vormer geen aanvaller of aanvallende middenvelder pur sang,
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 04:30
En dan vergeten we nog de beste keeper ter wereld, die zijn schoen moest afstaan aan 1 of andere 2e keus argentijn.
Vind ik leuk
Jules +174
woensdag 16 januari 2019 om 14:37
Simons, Okon... om er snel enkele op te noemen :-)
Vind ik leuk
Xytox +2160
woensdag 16 januari 2019 om 16:38
Is allemaal uit ver vervlogen tijden...
Vind ik leuk
Dirkkk +61
maandag 14 januari 2019 om 12:30
mooi opzoekwerk
Vind ik leuk
maandag 14 januari 2019 om 19:16
Dank je wel.
Vind ik leuk
Wankstar123 +1786
maandag 14 januari 2019 om 12:41
Ik wacht op de reactie van Genkenaar :)
Vind ik leuk
Peed +456
maandag 14 januari 2019 om 12:59
Ja daar zit echt iedereen op te wachten ...
Vind ik leuk
Blue-Blanc +550
maandag 14 januari 2019 om 13:30
Op zo'n artikels reageert zij niet. Enkel als er positief gepraat wordt over haar clubje..
Vind ik leuk
freejazz +1747
maandag 14 januari 2019 om 13:34
Zo zijn er hier heel wat, en ook van de andere clubs.
Vind ik leuk
BST83 +1060
maandag 14 januari 2019 om 13:39
Soms is een normaal gesprek niet mogelijk en moeten ze persoonlijk beginnen aanvallen om zichzelf beter te laten voelen. Zichzelf een vals gevoel voor superioriteit aanwenden om daarna weer in een zwart gat te vallen. Echter een vicieuze cirkel...
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 11:44
te beginnen bij uzelf, hypocriet manneke
Vind ik leuk
freejazz +1747
woensdag 16 januari 2019 om 12:33
Hoe hypocriet kan iemand zijn als zij Charleroi als favoriete club benoemd en ondertussen op de kar van elke andere club springt als het haar uitkomt. Juffrouw, zoek een toffe vent, en een gesuikerd maandverband (beste remedie tegen 'zuurpruimen').
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 16:44
Dom->dommer->freejazz :-)

Ga een beetje klagen tegen VP, het is niet mijn schuld dat jij enkel Charleroi ziet staan bij mijn profiel. Maar dat heb ik jou al proberen uitleggen. Maar een ezelin stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen he .
Vind ik leuk
freejazz +1747
donderdag 17 januari 2019 om 12:01
Lief ezelinetje, je kan dat (laten) aanpassen. Dus toch maar weer tegen de steen gestoten blijkbaar.
Vind ik leuk
donderdag 17 januari 2019 om 22:43
Zeg, heeft Pozuelo nu gewonnen of niet? Afgang 😀😀😀
Vind ik leuk
Bart Joos +1507
maandag 14 januari 2019 om 15:30
Men heeft ze ergens , voor onbepaalde duur, in een Limburgse mijnschacht gedeponeerd.
Vind ik leuk
camargue +4231
maandag 14 januari 2019 om 14:31
Vanaken wint normaal de gouden schoen dit jaar, Pozuelo zal dicht bij komen maar ik denk dat ze bij Genk de punten weer gaan moeten verdelen omdat die ploeg dit seizoen top is in zijn geheel.
Vind ik leuk
Toca +44476
maandag 14 januari 2019 om 14:44
Nog 2 dagen en t is eindelijk voorbij. 🙄🙄🙄
Vind ik leuk
Geertvdd +3892
maandag 14 januari 2019 om 15:17
Vraagje: is het binnenkort de uitreiking van de gouden schoen of zo?
Vind ik leuk
Blue-Blanc +550
maandag 14 januari 2019 om 15:24
Is samengesmolten met Miss België. Beide halen te weinig kijkcijfers :(
Vind ik leuk
maandag 14 januari 2019 om 16:44
Wat een artikel??? Beslissende goal? Als je wint met 1 -0 is dat dan de beslissende goal of de openingstreffer? Geen appels met peren vergelijken he. Over het gehele jaar komt Pozuelo misschien juist ter hoogte van HANS zijn knieën. Er is maar een terechte winnaar en dat is Vanaken, maar met die journalisten weet je nooit.
Vind ik leuk
Lodecol13 +2695
maandag 14 januari 2019 om 17:51
Iedere neutrale sup weet dat vanaken al 3jaar een van de beste zoniet de beste speler van de jpl compt is, dus dit jaar is er maar 1 mogelijkheid hans ,de rest speelt nog maar zes maand in zijn schaduw dus zilver en brons voor de genkse top spelers
Vind ik leuk
TageMeister +6345
dinsdag 15 januari 2019 om 09:25
ik vond vorig jaar ook dat Hans het meer verdiende...en daar zie je de journalisten lobby die om Ruud schreeuwden . Dit jaar speelt Pozuelo meer als in de schaduw van... Maar Hans speelde wel héél cosntant Brugge heeft enkele dipjes gekend in 2018, maar Hans niet en dat is zeldzaam .
Vind ik leuk
Heppen1J +511
maandag 14 januari 2019 om 17:58
zal de genkenaar is uit ze kot lokken
he genkenaar wie gaat de gouden
schoen winnen je zijt zo bekwame
je mag 2019 starten tegen de fruitboeren van stvv kan spannend
en wie weet een verassing

[Reactie gewijzigd op maandag 14 januari 2019 om 18:10]
Vind ik leuk
CobraX +584
maandag 14 januari 2019 om 18:34
Laat Pozuelo hem maar winnen. T.o.v. Pozuelo is Vanaken een heel beperkte voetballer. Veel minder genie, minder flair, technisch minder begaafd. Voor een geniale voetballer zoals Pozuelo komen mensen naar het stadion. Dit gezegd zijnde, gaat Vanaken hem gewoon winnen. Bovendien ook Belg, dus heeft volgens mij op dat vlak ook al een streepje voor op Pozuelo.
[Reactie gewijzigd op maandag 14 januari 2019 om 18:34]
Vind ik leuk
Brubru +4039
maandag 14 januari 2019 om 18:44
Pozuelo speelde ook al veel non-matchen hoor en is soms te egoistisch. Van mij mogen beiden die schoen winnen al vind ik bij Genk Malinovski nog bepalender.
Vind ik leuk
CobraX +584
maandag 14 januari 2019 om 18:56
Die non-matchen storen mij niet echt want die worden ruimschoots gecompenseerd door genialiteit en flair in andere matchen. Malinovsky is inderdaad ook een zeer leuke speler. Mag ook hoog eindigen van mij.
Vind ik leuk
TageMeister +6345
dinsdag 15 januari 2019 om 09:26
het is niet de speler met het meeste potentieel, maar de speler die het best gepresteerd heeft. Is voor mij niet hetzelfde.
Vind ik leuk
CobraX +584
dinsdag 15 januari 2019 om 15:47
Het is meer dan alleen een hoopje statistieken anders moest er niet meer gestemd worden.
Vind ik leuk
maandag 14 januari 2019 om 19:43
Ik ben geen fan van Van Aken, maar hij zou de verdiende winnaar zijn.
Vind ik leuk
maandag 14 januari 2019 om 20:14
Gouden schoen is echt een veel te commercieel gebeuren. Veel te hard uitgemolken met alles wat er rond te doen is. Het is ook moeilijk om spelers te beoordelen van verschillende teams en posities. Een verdediger of keeper gaat nooit zo snel mooie statistieken op tafel leggen als een aanvaller. Laten we gewoon kijken wie op het eind van het seizoen de titel pakt en dat is gewoon het beste team. Een speler kan niet een heel seizoen het verschil maken.
Vind ik leuk
Ikzelf1 +67
maandag 14 januari 2019 om 20:30
Spijtig voor de keepers of verdedigers ze zullen hem nooit kunnen winnen . Zelfs courtois heeft hem nooit gewonnen of zou er altijd iemand van brugge of anderlecht moeten winnen ?
Vind ik leuk
Geertvdd +3892
dinsdag 15 januari 2019 om 14:05
Courtois is dan ook nooit een volledig kalenderjaar top geweest in België...
Vind ik leuk
Rune1891 +4735
woensdag 16 januari 2019 om 00:41
Laatste 10 jaar, Anderlecht 4, club 2, Standard 2, Gent 1, Zulte Waregem 1....
Dus nee, het MOET niet iedere keer 1 van Club of Anderlecht zijn
Vind ik leuk
maandag 14 januari 2019 om 22:00
We weten elke jaar wie die gouden schoen gaat winnen, waarom nog deze gala show nog uitzenden dan. Kunnen ze niet beter met de gouden schoen rechtstreeks naar Vanaken zijn deur gaan?
Vind ik leuk
Geertvdd +3892
dinsdag 15 januari 2019 om 14:06
Vroeger was het bijna zo: dan werd de winnaar thuis opgebeld en sprong die in z'n wagen om de schoen in Brussel in ontvangst te nemen. Was even goed opgezet spel, maar zorgde voor leuke beelden...
Vind ik leuk
wesleyvb +1091
dinsdag 15 januari 2019 om 03:56
Als Genkie is het leuk moest Pozuelo hem winnen, maar Vanaken zou een zeer terechte winnaar zijn!
Vind ik leuk
TageMeister +6345
dinsdag 15 januari 2019 om 09:21
de media heeft om Hans geschreeuwd, dus Pozuelo maakt geen kans .

wie van deze 2 het ook wordt, het is niet onverdiend ! is in het verleden al eens anders geweest...

Vind ik leuk
AlexGMillian +1178
woensdag 16 januari 2019 om 00:24
Haha.. Moet die poll nu echt? Alleen de internet trollen stemmen daarop waardoor het nooit correct is. Wie stemt er nu ook op Pozuelo als je Vanaken in de lijst hebt staan.
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 01:26
Verdienen hem alle 2, maar het zal Vanaken worden hoogstwaarschijnlijk
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 11:08
Vanaken: prijzen gewonnen. Pozuelo: geen platte prijs gewonnen. Vanaken: nuchtere voetballer. Pozuelo: bleiter met heimwee. Vanaken: betrouwbare steunpilaar. Pozuelo: salonvoetballer.
Vind ik leuk
taz +182
woensdag 16 januari 2019 om 16:12
gefrustreerde idioot kunt ge alleen maar reageren op genk
durf eerst eens bekent maken voor welke club jij bent.
moet ge eerst prijzen pakken om goede voetballer te zijn ?
indien jij pozuelo minder vindt dan vanaken is dat u goed recht maar dan hoeft je nog niet zo laagdenkend over ander te doen.
en als je pozo geen topper vindt getuigt dit enkel maar uw gebrek
aan intelligentie klein kind !!
vanaken mag van mij gouden schoen winnen,is limburger !!!
papa geboren en getogen in genk.familie woont nog in genk.
is dus halve genkenaar.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws