Onthuld: 'Zes eersteklassers hebben grootse stadionplannen'

    Onthuld: 'Zes eersteklassers hebben grootse stadionplannen'

    Gepubliceerd: woensdag 14 november 2018 om 08:45wo 14-11-2018 om 08:45

    Sporting Charleroi wil een nieuw stadion bouwen. De Carolo’s mikken op een nieuwe voetbaltempel met 20.000 plaatsen. La Dernière Heure weet dat zij lang niet de enige club zijn met stadionplannen.

    Het Waalse dagblad ziet dat er nog vijf clubs in de Jupiler Pro League zijn die bezig zijn met een nieuw of vernieuwd stadion. Eerst en vooral is er Club Brugge. Blauw-Zwart wil komaf maken met het Jan Breydelstadion, maar door enkele aanklachten wordt er niet meteen een doorbraak verwacht in dat dossier.

    Verder willen ook RSC Anderlecht en KV Kortrijk een gloednieuwe voetbaltempel bouwen. Marc Coucke is voor paars-wit nog op zoek naar een gepaste locatie, terwijl er bij de Kerels al een overeenkomst is. Hun nieuwe stadion zou er tegen 2022 moeten staan.

    Renovaties
    Daarnaast stellen Standard en Antwerp FC alles in het werk om hun huidige stadion te renoveren tot een modern geheel. De Rouches willen Sclessin volledig dichtmaken en uitbreiden tot ruim 30.000 plaatsen. The Great Old wil de Bosuil dan weer tegen 2024 klaarstomen voor de toekomst. Zij mikken op een capaciteit van 23.000 plaatsen.

    Plaats een reactie

    Hierulf +1285
    woensdag 14 november 2018 om 08:48
    Ploegen als Antwerp, Anderlecht, Standard en FCB moeten gaan voor stadions van 30.000+.
    Vind ik leuk
    DirkRAFC1 +607
    woensdag 14 november 2018 om 09:25
    Antwerp zou hiervoor nooit toestemming van de Stad Antwerpen hebben gekregen want die hebben zelf plannen voor een nieuw, zij het polyvalent, stadion met een capaciteit van 40 tot 50.000 toeschouwers.

    Indien Antwerp een nieuwe Bosuil zou neerzetten, wat trouwens al na dit seizoen gaat gebeuren en niet tegen 2024 zoals foutief vermeld in het artikel, van meer dan 30.000 toeschouwers dan kwamen ze daarmee in het vaarwater van de plannen die de Stad Antwerpen heeft.
    Nu zijn er verregaande afspraken tussen de Stad Antwerpen en de club gemaakt en, ook al draagt Antwerp de totale kostprijs van het stadion zelf voor 100%, mag er gerust gesproken worden van een samenwerking.
    Zo zal de Stad Antwerpen op haar beurt bijvoorbeeld ook onderzoeken hoe men de bereikbaarheid van het stadion met het openbaar vervoer e.d. kan verbeteren.

    Daarnaast dient men zich, in tegenstelling tot vroeger, ook te houden aan de reglementering voor ruimtelijke ordening en moet een stadion ook over voldoende EIGEN parkeerplaatsen beschikken voor je toestemming krijgt om die capaciteit te kunnen benutten.

    Dat is een tweede reden waarom Antwerp met een minimum capaciteit rekent van 23.000 plaatsen wat eventueel nog zou kunnen opgetrokken worden tot 27.000 plaatsen door de hoeken van het stadion op te vullen.

    Daarnaast moeten we ook realistisch blijven en ons de vraag durven stellen in hoeverre we een stadion op regelmatige basis gevuld kunnen krijgen. Enkel voor de sfeer speel je beter iedere week voor pakweg 20.000 toeschouwers, met af en toe een uitschieter, in een stadion van 23 tot 27.000 toeschouwers dan met dat zelfde aantal in een halfvol stadion waar er 40.000 man binnen kan.

    Antwerp mag dan nog steeds houder zijn van het record van het grootste aantal toeschouwers tijdens een normale competitiematch in hoogste afdeling, dat record dateert ook uit 1966 met +/- 45.000 toeschouwers in de thuiswedstrijd tegen Anderlecht (0-2), en zal GEEN ENKELE club in België ooit nog kunnen breken.

    Maak je daaromtrent ook geen illusies, van welke club je ook supporter bent; in 1966 waren de mogelijkheden op een zondagmiddag veel kleiner dan nu en werden er geen wedstrijden rechtstreeks op TV uitgezonden.
    Daarnaast had Antwerp op dat moment nog een stadion met capaciteit van 58.000 toeschouwers.
    Vind ik leuk
    Bart Joos +981
    woensdag 14 november 2018 om 11:10
    Een 'like' alleen al voor de heldere en gedetailleerde toelichting.
    Vind ik leuk
    mapolean +944
    woensdag 14 november 2018 om 20:16
    Van deze reactie kunnen we nog eens iets leren...
    Vind ik leuk
    TageMeister +5365
    woensdag 14 november 2018 om 08:48
    wel zot dat Brugge én Anderlecht sinds eind jaren 90 plannen hebben, maar deze steeds gedwarsboomd zien worden
    Vind ik leuk
    RAFC 1880 +236
    woensdag 14 november 2018 om 12:52
    Niet alleen Anderlecht en Brugge ze... als ze in 1998 zoals ons beloofd de Bosuil hadden vernieuwd naar model de kuip... hadden we die magere jaren niet gehad !!!
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 13:59
    Die magere jaren.
    De enige reden dat Antwerp op plek 3 staat is geld en oude spelers. Van de ploeg die uit 2de komt schoot er na 2maanden 2 spelers van over. Schande!
    [Reactie gewijzigd op woensdag 14 november 2018 om 13:59]
    Vind ik leuk
    TageMeister +5365
    woensdag 14 november 2018 om 14:11
    of ver verstandig ? de kern is versterkt ! en dit Antwerp is een aanwinst
    Vind ik leuk
    RAFC 1880 +236
    woensdag 14 november 2018 om 14:21
    Goed bezig jom... volgens mij hebben we zelfs nu nog 2 jaar later nog 2 spelers van de kampioenenploeg... Hairemans en onze priester William... maar ja wiskunde niet uwe sterkste zeker ???
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 17:35
    Proficiat! U bent er achter gekomen wat ik wilde zeggen! Nu nog begrijpen...
    Vind ik leuk
    Smitske +6
    woensdag 14 november 2018 om 21:03
    Alle correctheid in acht genomen, is Haroun (hoewel slechts gekomen tijdens de winterstop van het seizoen dat Antwerp promoveerde) ook nog een overblijver van de kampioenenploeg. Met Debaty en Limbombé zijn er voorbije zomer ook nog 2 spelers vertrokken (die er dus de bewuste 2 maanden na het seizoen van de promotie ook nog waren).

    Colpaert en Vleminckx zijn officieel dan nog wel aangesloten bij Antwerp, maar door hun status van B- (of C-)kernspeler reken ik hen er niet meer bij.
    Vind ik leuk
    TageMeister +5365
    woensdag 14 november 2018 om 14:10
    inderdaad ! Is ook al lang sprake van en vele beloftes !
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 08:54
    Eindelijk is goed nieuws voor het Belgische voetbal.Maar dan moet er serieus verandering in komen , en mensen het gunnen als ze een nieuw stadion willen bouwen .
    Vind ik leuk
    FcRazor +1342
    woensdag 14 november 2018 om 08:59
    Vooral dat laatste. Gun een ander iets, wie het ook mag zijn. Het is alleen maar beter voor ons voetbal.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 08:58
    2024? De nieuwe bosuil staat er volgend jaar al! 💪
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 10:19
    Van zodra de lokale politiek zich moeit zijn er problemen. En haal die regel uit het wetboek dat je zomaar klachten tegen bouwplannen kan indienen zonder voor de kosten te moeten opdraaien. In het buitenland kan je ook klachten indienen maar bij verlies moet je zelf voor de kosten opdraaien waardoor er enkel serieuze klachten besproken worden waardoor het hele gegeven vlugger gaat.
    Vind ik leuk
    Geertvdd +3356
    woensdag 14 november 2018 om 10:27
    Nochtans ga je blij zijn dat je klacht kan indienen wanneer het volgende distributiecentrum van Coca Cola in jouw tuin wordt ingepland...
    Vind ik leuk
    Bart Joos +981
    woensdag 14 november 2018 om 11:04
    Stefaan, louter ter info-er is in het SWB reeds een artikel voorzien tegen soortgelijke klachten namelijk " het tergend of roekeloos geding".
    Vind ik leuk
    Hhti +1499
    woensdag 14 november 2018 om 15:27
    Men is hier nogal voorbarig, Kortrijk zal al bijna bouwen, maar het moet nog overal doorkomen en ze moeten nog wachten op de eventuele klachten in en rond het gebied waar men wil bouwen. Ik wil maar zeggen, in België iets bouwen die renoverend is en goed voor de sport de jeugd en samenleving is gewoon zo moeilijk. Vooral met die raad van state speelt met ieder z'n ballen!! In de buurlanden staat men al decennia voor op alle gebieden in de sport!!
    Vind ik leuk
    VeeDeeVee +16093
    woensdag 14 november 2018 om 20:35
    Qua supportersaantal heeft Antwerp volgens mij een enorm potentieel.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws