Twee topclubs betrokken bij omkoping? Het was een idee van Goethals

    Twee topclubs betrokken bij omkoping? "Het was een idee van Goethals"

    dinsdag 16 oktober 2018 om 11:15

    Omkoping is van alle tijden, aldus Simon Tahamata. In 1984 was er het schandaal rond Standard-Waterschei. De voormalige aanvaller van de Rouches geeft toe dat er premies werden afgestaan om hen te laten winnen.

    "Het was een idee van Goethals", opent hij in Het Nieuwsblad. "We waren dat seizoen ervoor geen kampioen geworden, dus de druk op de ploeg was groot. Hij wilde geen risico nemen en per se winnen. Wat meespeelde, was dat hij van Anderlecht naar Standard was gekomen."

    Volgens Tahamata had zijn team niet veel keuze. "Goethals zei dat hij ervaring had met dit soort dingen. Als wij dit niet doen, gaat Anderlecht een aanmoedigingspremie aan de spelers van Waterschei geven, zei hij."

    In ruil voor een overwinning gaf Standard toen geld aan de Limburgers uit Waterschei. "We werden bij elkaar geroepen om het te bespreken. Er was niet één speler die zei: Ik wil dat niet. Iedereen ging er uiteindelijk mee akkoord dat we onze winstpremies zouden afstaan."

    Plaats een reactie

    dinsdag 16 oktober 2018 om 11:18
    Ssssst Simon , niet zeggen. Dat kan niet...
    Vind ik leuk
    Toca +36799
    dinsdag 16 oktober 2018 om 11:28
    1984. Het einde van het echte grote Standard.
    Vind ik leuk
    SD +9412
    dinsdag 16 oktober 2018 om 11:46
    Spijtig dat RSCA hetzelfde lot niet onderging na de wedstrijd in Southampton in 1984.
    Vind ik leuk
    Mckenzie +3854
    dinsdag 16 oktober 2018 om 19:37
    En 't was trouwens in Anderlecht. Geweldig ben je niet geïnformeerd. Maar dat zijn we al gewoon van jou. Hoe dan ook een ouwe koe.
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 11:41
    Is dat eigenlijk niet triestig?
    Vind ik leuk
    jericho666 +2312
    dinsdag 16 oktober 2018 om 11:43
    Een zogezegde aanmoedigingspremie gelijk stellen met omkoping, waar gaan we naartoe. Alles voor de clicks blijkbaar
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 16 oktober 2018 om 11:44]
    Vind ik leuk
    bolclbr +834
    dinsdag 16 oktober 2018 om 11:55
    Voor mij is dat inderdaad ook omkoping. Net zoals Anderlecht voorzitter Constant Van den Stock in 1984 aan de scheidsrechter een 1 miljoen BEF (niet terug te betalen) "lening" gaf om de finale van de UEFA-cup te halen.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 16 oktober 2018 om 11:56]
    Vind ik leuk
    jericho666 +2312
    dinsdag 16 oktober 2018 om 11:57
    Omkoping = iemand met behulp van steekpenningen, geschenken e.d. overhalen om van zijn plicht, partij, overtuiging te verzaken

    Dus aanmoedigingspremie is net het tegenovergestelde
    Vind ik leuk
    bolclbr +834
    dinsdag 16 oktober 2018 om 12:09
    Maar indirect is het wel bedoeld om proberen beter te presteren waardoor de andere partij benadeeld wordt. Wat dus ook de echte bedoeling is.
    Vind ik leuk
    jericho666 +2312
    dinsdag 16 oktober 2018 om 12:15
    Of dat koosjer is, is een andere discussie. Maar het is en blijft geen omkoping
    Vind ik leuk
    K1908 +820
    dinsdag 16 oktober 2018 om 13:27
    Je kan een ploeg betalen om met opzet te verliezen, maar om met opzet te winnen? Ligt al moeilijker...
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 12:13
    Proficiat uw cursus Nederlands werpt al zijn vruchten af.
    Doe zo voort.👏
    Vind ik leuk
    jericho666 +2312
    dinsdag 16 oktober 2018 om 12:17
    Spijtig dat gij de enige deelnemer waart bij de cursus "Hoe kweek ik extra hersencellen" en hij dus ok werd afgelast
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 12:31
    Wees blij anders ging ik je nog makkelijker inmaken met woorden.
    Vind ik leuk
    jericho666 +2312
    dinsdag 16 oktober 2018 om 12:51
    Ja want dat doe je nu zeker al 🤣🤣🤣
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 14:25
    Op mijn sloffen...

    Vind ik leuk
    jericho666 +2312
    dinsdag 16 oktober 2018 om 14:28
    Ik zou tiental voorbeelden kunnen aanhalen om aan te tonen da ge toch beter deftige schoenen zou aandoen om nog maar tot aan mijn enkels te komen. Maar ik laat je beter in je wijsheid
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 14:39
    *GEEUW*
    Vind ik leuk
    jericho666 +2312
    dinsdag 16 oktober 2018 om 14:42
    Nu dien je me hier toch vlotjes de genadeslag toe
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 15:43
    Dagelijkse kost in de lagere klassen, zelf meegemaakt
    Vind ik leuk
    Knightofh +537
    dinsdag 16 oktober 2018 om 12:43
    Er werden toen vaak aanmoedigingspremies gegeven. Niet enkel door anderlecht.

    Die ploegen hadden toen vaak niets te winnen of verliezen en daarom werd dat gedaan.
    Dit kan je dus niet gelijkschakelen met een ploeg geld geven om te verliezen.
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 15:18
    Ik snap de bedoeling niet echt van dit artikel. Stoppen met lullen, omkoping is van alle tijden en zal altijd blijven bestaan.
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 15:19
    Maar in tegenstelling tot andere clubs, is Standard wel gestraft voor hun omkoopschandaal. Bellemans moest stoppen met onderzoeken op het moment dat hij een Brusselse familie in het vizier kreeg...
    Vind ik leuk
    Mckenzie +3854
    dinsdag 16 oktober 2018 om 19:33
    Met een abonnement was dat zeker, he? Heb dat hier een paar dagen geleden ook zien passeren. Sommige mensen kan je alles wijs maken.
    Vind ik leuk
    Patfey +5293
    dinsdag 16 oktober 2018 om 21:36
    Standard eigenlijk niet (als het niet verjaard was, hadden die meoten degraderen en waren ze de titel kwijt), het zijn de spelers die alle een serieuze schorsing (twee jaar) kregen, behalve Haan, die beweerde van toeten noch blazen te weten.
    Bellemans was een zwart geld onderzoek, de omkoping is daardoor eigenlijk per toeval ontdekt. Anderlecht is toen ook gepakt, CVDS is opgepakt geweest en Anderlecht heeft een serieuze fiscale boete gekregen, zoals de meeste andere clubs.
    De rest zijn sprookjes.
    Vind ik leuk
    Hierulf +1093
    dinsdag 16 oktober 2018 om 15:23
    Anderlecht speelde niet tegen Waterschei dus gaat het niet over omkoping...
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws