Dury wijt Europese wanprestaties aan competitie: Format moet aangepakt worden

Dury wijt Europese wanprestaties aan competitie: "Format moet aangepakt worden"

woensdag 6 december 2017 om 15:42

RSC Anderlecht had dinsdagavond niet genoeg aan een 0-1-zege tegen Celtic FC om Europees te overwinteren. Eerder was Zulte Waregem al zeker van eliminatie, terwijl toppers als Club Brugge of AA Gent zelfs niet in de poules van de Europese competities geraakten. Francky Dury trekt aan de alarmbel.

Voor het eerst in dertien jaar zal geen enkele Belgische club een Europese lente beleven. Dury weet waar dat aan ligt. "Eerst en vooral heeft het te maken met budgetten. Vroeger speelde het nummer tien uit Spanje de finale van de Europa League. Maar nu zijn dat ploegen als AC Milan, Zenit en Lazio Roma. We zullen wel nog eens stunten, maar een plaats in de kwart- of halve finales … De afstanden worden alsmaar groter", zucht de trainer van Essevee bij Het Laatste Nieuws. Nochtans stootten zowel Anderlecht als KRC Genk vorig seizoen nog door tot de kwartfinales van de EL.

Dury reikt meteen de oplossing voor de mindere jaargang aan: sleutelen aan de competitieformule. "Er moet over nagedacht worden. Hoeveel topmatchen zijn er al geweest, waarbij iedereen op het puntje van zijn stoel zat? Ze zijn op één hand te tellen. Er zit te veel spanning op onze competitie. We voelen allemaal dat het beter moet. Kijk, we voetballen tot 27 december, omdat we kerstvoetbal willen zoals in Engeland. Alleen zijn de budgetten daar een veelvoud. Het format moet aangepakt worden. Misschien is het niet slecht dat dit ons overkomt", besluit hij hoopvol.

Poll

Wat is volgens jou de oorzaak van de mindere resultaten van de Belgische teams in Europa dit seizoen?

(433 stemmen)

Plaats een reactie

JanB +1755
woensdag 6 december 2017 om 16:01
Zoals nogal dikwijls slaat Francky Dury de nagel op de kop
Onze competitieformule is totaal onlogisch en contra productief voor wie in Europa actief wil zijn
Vind ik leuk
GT8 +184
donderdag 7 december 2017 om 12:18
Bull shit
Vind ik leuk
VeeDeeVee +1877
woensdag 6 december 2017 om 16:03
Gewoon die Play-Offs afschaffen! 18 clubs, 1 kampioen en 1 daler. Ook het bekerformat moet gewijzigd worden, laat Eersteklassers vanaf de 1e ronde meedoen zoals in Engeland, dat zorgt soms voor leuke verrassingen én spektakelrijke wedstrijden.
Vind ik leuk
Drekovic +3973
woensdag 6 december 2017 om 16:21
Dat is een vraag van ik denk 80 à 90% van de supporters en wat denk je dat die hopeloze bobo's doen ? Zien of dat goed is voor hun ploeg, daarom zou het goed zijn dat play-off 1 eens gespeeld word met KV Mechelen , Zulte Waregem , Antwerp , Sint Truiden , KV Oostende en Lokeren het zou snel veranderd zijn denk ik
Vind ik leuk
VeeDeeVee +1877
woensdag 6 december 2017 om 16:24
Klopt. En moest je nu zeggen dat de topclubs er beter van worden, integendeel.
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 19:17
18? Da zijn er 6 teveel voor een land als België...
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 09:40
eersteklassers doen pas mee in de "3e ronde" in de beker van engeland; dit geldt eveneens voor tweedeklassers, die ook dan pas meedoen

wat wel het geval is, is dat er geen bescherming is in Engeland zoals in België waarbij in Engeland iedereen tegen iedereen kan uitkomen op elk moment (direct tegen elkaar kunnen uitkomen vanaf dat ze meedoen) terwijl in België eersteklassers altijd uitkomen tegen ploegen uit een lagere klasse de 1e ronde dat ze meedoen en pas nadien dat iedereen tegen iedereen kan uitkomen

je zal in je post waarschijnlijk bedoelen wat ik geschreven heb in paragraaf 2 en niet wat staat in paragraaf 1 (vermoedelijk toch), maar een beetje verkeerd verwoord
Vind ik leuk
VeeDeeVee +1877
donderdag 7 december 2017 om 10:03
Klopt, had geen zin om zo’n hele tekst te schrijven :)
Vind ik leuk
GT8 +184
donderdag 7 december 2017 om 12:20
Dit zijn nog meer wedstrijden + in Engelse vierde klas hebben ze meer supporters dan in Belgische 1ste klas.. Het zou hier niets opleveren
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 16:11
Aangezien de echt grote clubs een vrijgeleide krijgen om met geld te smijten en zo budgetair de kloof jaar-na-jaar te vergroten, kunnen we zoveel hervormen wat we willen. Het zal weinig opbrengen.

CL is een onhaalbaar iets en de Europa League zal dat stilaan ook worden als de grotere competities opgekocht worden door buitenlandse olierijke zakenmannen, die hun 20 jarige maîtresses tegenwoordig inruilen voor voetbalclubs om hun fetishes uit te voeren.
Vind ik leuk
B&W +2
woensdag 6 december 2017 om 16:15
Ohhhh, nu is het bij de heren doorgedrongen, en dan bedoel in Dury en Hein VH, geroep en getier, Dury nu en den dikken toen nog bij Gent, maar toen MPH erover klaagde lachten ze met hem, het is jullie verdiende loon, leer eens respect te tonen voor elkaar als trainers en trek eens aan hetzelfde zeel, in plaats van te schieten naar elkaar, maar loontje komt om zijn boontje zie je wel hè!!! Sorry maar dit hebben jullie zelf in de hand gewerkt, maar misschien eens nadenken over het liedje. Hand in hand kameraden .......
Vind ik leuk
blondel +241
woensdag 6 december 2017 om 17:16
Denk dat Loerd Wenger gelijk heeft,dat we mogen hervormen zoveel we willen .Het zal niets uithalen.Er is maar 1 oplossing voor mij,terug met niet meer dan 3 buitenlanders spelen.Dan word het lijstje met topvoetballers verdeeld onder meerdere ploegen zoals vroeger.Dan kunnen onze ploegen ook terug een suptopper aankopen.En het geld zal ook meer verdeeld zitten dan.En ook meer spanning tussen de ploegen.
Vind ik leuk
Drekovic +3973
woensdag 6 december 2017 om 20:02
Dat krijgen ze er nooit meer door , de absolute Europese topclubs houden dit gegarandeerd tegen en die regel voor Belgie alleen is niet haalbaar .
Ik zou het een fantastische regel vinden als hij wereldwijd word doorgetrokken (dus ook zeker in Azie)
Eén van de gevaren is dat men nog jongere spelers gaat halen in het buitenland , de vader of moeder een job aanbieden en zullen aanschouwen als een speler uit eigen jeugd
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 17:05
allee, de Franky heeft het warm water nog maar eens uitgevonden. Snappen die debielen niet dat er geen geld gepompt wordt door multinationals in een flutcompetitie in een landje van ocharme 10 miljoen inwoners ? Denkt die nu echt dat een aanpassing van het competitieformat verandering brengt ? Er is geen geld mannen, de grote investeerders zijn net geïnteresseerd, zo simpel is dat. In waregem zouden ze moeten weten, hun stadion hangt vol reclame van de plaatselijke slager en bakker. Diezelfde Dury was fan van de playoffs want dan hadden de toppers extra topmatchen. Nu is zijn ploegske aan het kloefen en opeens moet het weer anders. Ouwe zaag, een echte flik.
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 17:33
Be-Ne-liga
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 20:19
Is idd de enige manier om aantrekkelijke competitie te vormen, waar het buitenland in zal geïnteresseerd zijn. Alleen zie ik Nederland hier niet in meegaan...jammer!
Trouwens afschaffen van PO1 zal onze competitie ZEKER niet aantrekkelijker maken of de Belgische clubs meer kans geven in Europa. Iemand die dat denkt, is volgens mij simpel
Vind ik leuk
Dirk H +591
woensdag 6 december 2017 om 17:43
Daar is geen oplossing meer voor. De enige schuldigen zijn de zakkenvullers van de UEFA. Vroeger had ge de beker voor landskampioenen elk land stuurde zijn kampioen. Nu moeten sommige kampioenen voorronde spelen en van de rijkste landen zijn de eerste 3 of meer zelfs rechtstreeks geplaatst. De rijken worden rijker en de rest ...
Vind ik leuk
Julien +604
woensdag 6 december 2017 om 18:53
B&W,

Boontje komt om zijn loontje !
Vind ik leuk
larédo +757
woensdag 6 december 2017 om 19:39
Allemaal dikke zever. Wat moeten ze in Engeland dan wel niet zeggen? Als je in Europa meedoet moet uw kern groot genoeg zijn.
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 19:48
Ik denk dat de Belgische teams is eerst moeten beginnen met hun succes spelers die het team kunnen dragen wat langer te houden bij hun team inplaats van geld geld geld te denken en na jaar ofz al te verkopen .. tja zo kun je nooit iets bereiken op europees niveau .
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Dury wijt Europese wanprestaties aan competitie: "Format moet aangepakt worden"