Belgische clubvoetbal gefileerd: 'Vandaag ontbreekt het ons aan vedetten'

Belgische clubvoetbal gefileerd: 'Vandaag ontbreekt het ons aan vedetten'

woensdag 18 oktober 2017 om 12:20

De tijd dat het Belgische clubvoetbal internationaal hoge topper scheerde, ligt al even achter ons, jammer genoeg. Volgens Hugo Camps wordt het verval enkel maar groter. Hij vraagt zich af waarom Belgische voetbalfans nog naar het stadion zouden afzakken.

'Ik heb de tijd gekend dat je voor één speler naar een stadion ging', schrijft de columnist in Het Laatste Nieuws. 'In eigen land voor Mance Seghers, Paul Van Himst, Wilfried Van Moer ... In het buitenland voor Maradona, Cruijff en Pirlo. Een glimp van de oude Pelé was ook altijd mooi.' 

'Vandaag ontbreekt ons de aanbeden vedette. Dorpen en steden lopen niet meer uit voor een naam. Wie zou dan nog de magiër zijn in het Belgische voetbal?', vraagt Camps zich openlijk af. 'Hazard en De Bruyne, ja, maar die vermaken Engelse legioenen. Mertens kan in Napels niet meer alleen de straat over, maar wordt in Heverlee nauwelijks herkend.'

Er zijn dus geen sterren meer in het Belgische voetbal. 'Niet één speler van Club wordt als relikwie meegedragen in vrouwenhandtassen. Ik ken geen blondine of brunette die Ruud Vormer in haar sacoche wil hebben. Alles is collectief geworden, ook dweepzucht', eindigt hij bitter.

Poll

Hoe leuk vind jij het om naar de Belgische competitie te kijken?

(260 stemmen)

Plaats een reactie

Toca +7896
woensdag 18 oktober 2017 om 12:36
Moeilijke keuze maar ga toch eerder naar matig.
Vind ik leuk
woensdag 18 oktober 2017 om 12:39
Er is ook verval te merken in de columns van Camps...akkoord moeilijk waarneembaar, het niveau was dan ook vroeger al niet om over naar huis te schrijven.
Vind ik leuk
woensdag 18 oktober 2017 om 12:58
En toch heeft hij gelijk maar dat komt ook door de veranderende maatschappij. Vroeger moest je echt veel moeite doen om ze te kunnen aan het werk zien;nu met de dagelijkse voetbal op tv en internet zitten ze bijna naast je in de zetel en sjotten ze in je living.
Het geld zorgt ervoor dat ze overal heen trekken zoals de vroegere gladiatoren die van arena naar arena trokken voor een hogere verloning.
Vind ik leuk
woensdag 18 oktober 2017 om 13:16
Er is dus niet zoveel veranderd! Geef het volk brood en spelen, alleen moet je je zetel niet meer uit!
Vind ik leuk
Toca +7896
woensdag 18 oktober 2017 om 13:20
Eerlijk gezegd niet aan mij besteed. In t echt is alles toch aangenamer. ;-)
Vind ik leuk
woensdag 18 oktober 2017 om 13:27
Natuurlijk is dat leuker, alleen niet meer zo haalbaar met 2 kleine kindjes. Je bent toch al gauw een halve dag kwijt en dat is meestal niet combineerbaar met de hobbies van de kindjes: turnen, voetbal, dansles, zwemles,...
Dan is live volgen vanaf de tv 'the next best thing'
Vind ik leuk
freeman +2853
woensdag 18 oktober 2017 om 14:51
Live een match mee volgen is zeker het sumuum ! Maar als je eens meer dan 50 jaar naar Club ( inclusief verplaatsingen ) geweest zijt, is het wel voortaan zalig als je alle matchen kan volgen van in de zetel ! ( is nu een must wegens rugproblemen !)
Vind ik leuk
Toca +7896
woensdag 18 oktober 2017 om 14:54
Ok, gezondheidsredenen en gezin gaan altijd voor natuurlijk maar ik heb van niks last en mijn kinderen zijn pubers dus ik ben vrij om te gaan en staan nu. Europees ga ik niet meer mee op verplaatsing.
[Reactie gewijzigd op woensdag 18 oktober 2017 om 14:54]
Vind ik leuk
woensdag 18 oktober 2017 om 14:47
De inflatie van wedstrijden op t.v. is inderdaad dodelijk voor de toeschouwersaantallen in de stadions. De geëxplodeerde budgetten van de clubs in de grotere Europese competities zorgen ervoor dat we in België vaak maar 1 of 2 seizoenen kunnen genieten van getalenteerde voetballers. Echte vedetten zijn er nog nauwelijks, dus heeft Camps wel een punt. Als ik einde jaren ‘70-begin jaren ‘80 naar Waterschei - Anderlecht ging kijken dan kwam een Europese topclub op bezoek met namen als Lozano, Vercauteren, Coeck,... Daar keek je dan een hele week naar uit. Dan zijn de namen van vandaag.-bij alle clubs- toch heel wat minder. Kabel-tv was er ook niet dus het was Belgisch voetbal, de Bundesliga en af en toe naar de Nederlandse zenders kijken.
Vind ik leuk
freeman +2853
woensdag 18 oktober 2017 om 14:47
Nog een voordeel dat de niet-topploegen zorgen voor entertainement . Al heel wat genoten vanhet spel van Charleroi, Waregem, St Truiden , Antwerp, Moeskroen ! Veelal matchen met grinta .... laat dit nog maar een heel tijdje doorgaan !
Vind ik leuk
Na +46
woensdag 18 oktober 2017 om 15:03
Vroeger was er enkel voetbal op zater- zon- of woensdag om 15u of 20u, normale uren dus. Voor je geld kreeg je echte vedetten (Lozano, Nilis, Ceulemans, Sigurvinsson, Lubanski enz. te zien in de stadiums vanop een plaats naar keuze en niet in een stalen kooi achter het doel zoals bij uitwedstrijden.
Voor en na de wedstrijd dronk je een pint, je mocht een sigaretje roken toen, niemand die daar een probleem van maakte.
Live voetbalwedstrijden op TV waren unicums en enkel op woensdagavond indien onze topploegen een Europese topper ontmoeten.

Geef mij 1 reden, rekening houdend met de overvloed aan voetbal op TV, de huidige ingangsprijzen voor tickets in onze comfortloze stadiums, een pint drinken na de match mag ook al niet meer laat staan een sigaretje aansteken en dan heb ik het nog niet over die derderangs buitenlanders die de show moeten verzorgen, ja geef mij 1 reden waarom ik niet vanuit mijn luie zetel voor de buis zou blijven zitten.

Daarentegen, mocht ik in de UK of Duitsland wonen zou ik wekelijks naar de stadiums gaan ondanks de nog duurdere tickets maar daar krijg je er ook iets voor terug.

Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Belgische clubvoetbal gefileerd: 'Vandaag ontbreekt het ons aan vedetten'