Opmerkelijk: eersteklassers denken aan ingrijpende verandering voor de JPL

Opmerkelijk: eersteklassers denken aan ingrijpende verandering voor de JPL

donderdag 21 september 2017 om 06:51

De eersteklassers denken na over een opmerkelijk voorstel dat de Eerste Klasse helemaal kan veranderen. Er wordt eraan gedacht om het huren en verhuren van spelers tussen ploegen binnen de Jupiler Pro League te verbieden.

Momenteel spelen er een vijftigtal huurlingen in onze Eerste Klasse, zestien daarvan werden gehuurd van een andere eersteklasser. De zestien ploegen in 1A denken er nu aan om het huren en verhuren tussen eersteklassers te verbieden.

"Als het verbod er komt, zal een club voor elke speler moeten kiezen: zelf gebruiken of verkopen", zegt Pierre François, de CEO van de Pro League tegen Het Nieuwsblad. "We spiegelen ons aan het voornemen van de nieuwe UEFA-voorzitter Aleksander Ceferin om de kernen van de topclubs kleiner te maken en er meer ruimte in te voorzien voor eigen jeugdspelers", klinkt het.

Verhuren aan ploegen uit een lagere afdeling, bijvoorbeeld Eerste Klasse B, zou wel nog mogelijk zijn.

Poll

Is dit een goed idee?

(600 stemmen)

Plaats een reactie

Toca +9648
donderdag 21 september 2017 om 07:25
Vind dat een beetje dubbel eigenlijk. In principe zie ik het probleem niet. Ze moeten wel voor zorgen dat ofwel iedereen of niemand tegen de eigen ploeg mag spelen, om gezaag en geklaag te doen stoppen.
Vind ik leuk
Drekovic +3975
donderdag 21 september 2017 om 08:00
Heel waarschijnlijk gaan een hoop jeugdspelers verhuurd worden aan buitenlandse ploegen en staat men nog verder.
In de plaats van zes Belgen op het scheidsrechtersblad te zetten zou men beter verplichten van er 4 a 5 echte Belgen op het veld te zetten en minimum 2 op de bank (ik wil niet discrimineren en bedoel met echte Belgen ALLE mensen die hier zijn geboren en geen gefoefel met spelers voor hun 18 jaar in België of na drie jaar voetbalbelg zijn)
Vind ik leuk
freeman +3488
donderdag 21 september 2017 om 08:54
Goed idee ! En meteen is het gedaan met die ploegen die vooral teren op " huren" van spelers ipv aankopen te doen . Ook meteen gedaan over het eeuwig gezaag van mogen of niet mogen spelen tegen hun eigen club ! Ervaring kan er wel terdege opgedaan worden in de 1B competitie ! Zo vlug mogelijk starten met deze formule !!!
Vind ik leuk
donderdag 21 september 2017 om 10:05
Wat het gevolg zal zijn kan je zo al zien, nog meer buitenlanders in onze competitie. Ploegen die nu 'belgen' huren zullen nog meer buitenlanders gaan huren want belgen kopen kunnen ze niet betalen. Als ze niet meteen dan ook het aantal verplichte voetbalbelgen op het wedstrijdblad verhogen (om jeugd kansen te geven) gaat deze regel een averechts effect hebben.
Voor de jeugd zal dit een vergiftigd geschenk blijken het zal 1B of het buitenland worden. 1jaartje 1B is uiteraard geen schande maar het het mag niet bij 1B blijven, in 1B wordt er toch andere voetbal gespeeld dan in 1A vandaar dat ik zeg 1B is OK maar voor max 1 jaar.
Vind ik leuk
Drekovic +3975
donderdag 21 september 2017 om 10:09
1 B zal het niet worden want 90% van beploegen is in buitenlandse handen en die moeten hun eigen mannetjes posteren om zo te kunnen verkopen.
Vind ik leuk
donderdag 21 september 2017 om 13:11
Dat is in 1A ook niet anders, Kortrijk, Moeskroen, Eupen zijn al in buitenlandse handen en STVV, Lokeren, Mechelen, Beveren zijn alvast op zoek naar geld (investeerders) en waar denk je dat ze dat gaan vinden? Wees er maar zeker van dat er nog ploegen gaan volgen.
Vind ik leuk
dakcota +1704
donderdag 21 september 2017 om 10:06
Wat een belachelijke verandering als die er door zou komen (kan het bijna niet geloven indien het zo zou zijn)

Veel spelers zoals coopman, roef, lukebakio, zelfs thelin en nog vele nderen zijn veel te goed voor 1B en in het buitenland zullen ze niet spelen.

Kleinere clubs zullen terug zwak worden en grotere clubs hun talenten zullen in de vergeetput geraken.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Opmerkelijk: eersteklassers denken aan ingrijpende verandering voor de JPL