Ik laat mij vertellen dat KV Mechelen en Waasland-Beveren niet kúnnen degraderen

"Ik laat mij vertellen dat KV Mechelen en Waasland-Beveren niet kúnnen degraderen"

Gepubliceerd: dinsdag 23 april 2019 om 22:37di 23-04-2019 om 22:37

Laatste update: dinsdag 23 april 2019 om 22:52di 23-04-2019 om 22:52

Voor KV Mechelen en Waasland-Beveren was het even stevig slikken. Het strafparket van de Belgische voetbalbond diende een voorstel tot degradatie én puntenaftrek in in verband met de operatie 'Propere Handen'. Peter Vandenbempt brengt nuance in de controversiële affaire.

"Ik laat mij vertellen dat ze de clubs niet kunnen laten degraderen", geeft de journalist beide clubs meteen hoop bij Sporza. "Dat heeft te maken met artikel B1711.141, dat gaat over de termijn dat een vordering gedaan kan worden bij matchfixing. Die moet worden ingediend vóór 15 juni van "het betrokken seizoen"", weet Vandenbempt.  

"Alleen is het betrokken seizoen niet gespecifieerd in het bondsreglement. Maar het zou dus kunnen dat de vordering die nu is gedaan eigenlijk voor 15 juni 2018 had moeten gebeuren. Dat zou voor KV Mechelen als Waasland-Beveren een belangrijk argument kunnen zijn in de verdediging. Het wordt nog juridische spitsvondigheid", voorspelt hij.

Precedent
Vandenbempt haalt een zaak uit het verleden aan om de huidige situatie te staven. "Er is een precedent uit 1984, in de affaire-Bellemans, toen Standard de titel zogezegd heeft gekocht tegen Waterschei. Twee jaar later is men daarop uitgekomen. Er zijn toen heel wat individuele straffen uitgesproken, maar er werd ook geoordeeld dat Standard niet kon degraderen omdat die vordering niet op tijd was ingediend", herinnert Vandenbempt zich.

Poll

Zullen KV Mechelen en Waasland-Beveren uiteindelijk moeten degraderen, denk je?

(309 stemmen)

Plaats een reactie

Mike53 +114
dinsdag 23 april 2019 om 22:56
Ben dit amper aan het volgen maar heeft iemand een idee waarom het enkel over KVM / W-B gaat en niet over Moeskroen/Eupen, dacht dat die twee matchen vervalst waren?
Vind ik leuk
TageMeister +10212
dinsdag 23 april 2019 om 23:13
Bewijzen ontbreken voor Eupen vs Moeskroen.
Vind ik leuk
Mike53 +114
woensdag 24 april 2019 om 02:35
Bedankt voor het antwoord, ik kan mij wel amper voorstellen dat ze daar niks van weten en van KVM - WB alles. Maar ja tis mijn job niet om me daarin te moeien.
Vind ik leuk
Inco +17
woensdag 24 april 2019 om 10:53
Omdat den bond niet wil luisteren naar de bewijzen tegen Moeskroen. Ze willen niet spreken met Veljkovic terwijl hij dat wel wil. Hij kan den bond helpen om een beter beeld te krijgen en meer clubs te kunnen straffen.

Wel benieuwd wat ze gaan doen wanneer het parket klaar is met de zaak propere handen en alles naar buiten gaat brengen. Indien dan meer aan het licht komt gaan ze dan die clubs ook zo zwaar straffen als KV en WB?
Vind ik leuk
TageMeister +10212
dinsdag 23 april 2019 om 23:13
Degradatie niet mogelijk, oké trek licentie dan in...
Vind ik leuk
dinsdag 23 april 2019 om 23:53
Laten we eerst de rechtzaak afwachten ? Zowel kvm als.beveren stellen dat er niets te vinden is in de documenten die de bond van het parket heeft ontvangen. Foute quotes tenspijt
Vind ik leuk
TageMeister +10212
woensdag 24 april 2019 om 00:03
Das waar
Vind ik leuk
TageMeister +10212
woensdag 24 april 2019 om 06:53
WB heeft wel al toegegeven da ze benaderd zijn geweest en da ze niets gemeld hebben, dit alleen al is fout.
Vind ik leuk
Inco +17
woensdag 24 april 2019 om 13:00
Even u redenering volgen: Ik zeg dat jij mij benaderd heb om samen een overval te plegen. Dan moeten wij beiden veroordeeld worden ook al kan de politie niets bewijzen?

Een goede advocaat krijgt u vrij, maar ik ga wel veroordeeld worden aangezien ik bekend heb.
Vind ik leuk
TageMeister +10212
woensdag 24 april 2019 om 18:04
Medeplichtigheid heet dit .
Vind ik leuk
woensdag 24 april 2019 om 13:50
WB heeft Just niks toegegeven, uit de duim gezogen door een "journalist"
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws