Propere Handen: KBVB krijgt 35 documenten en kan overgaan tot sancties nemen

Propere Handen: KBVB krijgt 35 documenten en kan overgaan tot sancties nemen

Gepubliceerd: donderdag 14 maart 2019 om 17:24do 14-03-2019 om 17:24

Laatste update: donderdag 14 maart 2019 om 17:30do 14-03-2019 om 17:30

De Belgische Voetbalbond heeft 35 documenten uit het dossier Propere Handen ontvangen van het federaal parket. De betreffende documenten hebben te maken met 'matchfixing', waardoor de KBVB nu over kan gaan op het opleggen van sancties. Met name KV Mechelen en Waasland-Beveren moeten vrezen.

'In het kader van het lopend federaal gerechtelijk onderzoek naar een criminele organisatie in de voetbalwereld, valsheid in geschrifte, witwassen van geld en private corruptie (Operatie 'Zero') werd heden aan de Onderzoekscoördinator Competitievervalsing van het Bondsparket bij de KBVB inzage en afschrift gegeven van een aantal stukken uit het strafdossier, gerelateerd aan het zgn. 'luik matchfixing'', citeert Het Laatste Nieuws uit een mededeling van het federaal parket.

Met het beschikbaar stellen van de 35 documenten werd het verzoek van de Onderzoekscoördinator ingewilligd. 'De Onderzoekscoördinator werd door de Bondsprocureur aangesteld als leider van het disciplinaire onderzoek inzake mogelijke competitievervalsing in de eindfase van het vorige voetbalseizoen. De toelating tot inzage en afschrift is beperkt tot een lijst van 35 stukken die relevant zijn voor de disciplinaire finaliteit en waarvan de vrijgave de belangen van het strafonderzoek niet in het gedrang brengt', klinkt het nog.

Lees ook: Zorgt uitspraak van KBVB voor Lokeren, Beerschot én tweede 1B-club in JPL?

Plaats een reactie

Toca +50314
donderdag 14 maart 2019 om 17:29
Eindelijk komt er schot in de zaak.
Vind ik leuk
K1908 +2409
donderdag 14 maart 2019 om 17:46
2 dagen voor de wedstrijd waar het eigenlijk allemaal om gaat, top!
Hadden beter tot zondag gewacht, die 3 dagen zouden het niet maken lijkt me...
Vind ik leuk
Toca +50314
donderdag 14 maart 2019 om 18:08
Ik heb eerlijk gezegd al een paar weken het gevoel dat de clubs al weten hoe laat het is.
Vind ik leuk
K1908 +2409
donderdag 14 maart 2019 om 18:17
Kan, al twijfel ik of KV uberhaupt dan de nul had gehouden in Beerschot...
Vind ik leuk
Toca +50314
donderdag 14 maart 2019 om 18:35
Hopelijk snel duidelijkheid he.
Vind ik leuk
DOMI +476
donderdag 14 maart 2019 om 18:25
Het is niet omdat men nu inzage heeft dat er al uitspraken volgen. De KBVB zal wel wijselijk wachten tot de competitie ten einde is!
Vind ik leuk
j.caesar +1277
donderdag 14 maart 2019 om 19:25
Wachten zou dom zijn. Als het niet pluis lijkt zouden zij beter de wedstrijd uitstellen.
Vind ik leuk
K1908 +2409
vrijdag 15 maart 2019 om 09:41
Nee klopt, maar het creëert wel een bepaalde sfeer.
Vind ik leuk
donderdag 14 maart 2019 om 18:02
Rangers, Celtic,Hibernian, St Mirren enz???? 🤣😂😋
Vind ik leuk
Lord Wenger +17676
donderdag 14 maart 2019 om 17:29
Dat er maar snel duidelijkheid komt in die hele situatie, dat iedereen weet waar die aan toe is.
Vind ik leuk
Brubru +5278
donderdag 14 maart 2019 om 17:43
Inderdaad. Ik denk dat iedere voetballiefhebber dat wil.
Ik blijf hopen op een happy end, niet echt voor de clubs (als er iets strafbaars is dan moet er gestraft worden) maar voor de supporters.
Hopelijk leert men hier uit.
Vind ik leuk
Lord Wenger +17676
donderdag 14 maart 2019 om 17:52
Volledig mee eens!
Vind ik leuk
blondel +3522
donderdag 14 maart 2019 om 20:38
Ik hoop niet voor de clubs ,maar voor de personen.die iets strafbaars gedaan hebben.
Vind ik leuk
donderdag 14 maart 2019 om 17:46
wat zou er met KVM gebeuren als ze winnen tegen Beerschot maar schuldig worden bevonden aan matchfixing blijven ze in 1B of wordt het eerste amateursklasse
Vind ik leuk
K1908 +2409
donderdag 14 maart 2019 om 17:47
Enige correcte beslissing is amateurklasse imo..
Vind ik leuk
Hedgehog +181
donderdag 14 maart 2019 om 20:06
Hoezo? Anderlecht is toch ook niet gestraft voor de omkoopzaak van tegen Nottingham?
Vind ik leuk
K1908 +2409
vrijdag 15 maart 2019 om 09:49
Dat was ten eerste op Europees niveau en dus niet echt hetzelfde geval.
Ten tweede ben ik te jong om daar gefundeerde uitspraken over te doen.

Misschien had dat moeten gebeuren, ik kan het je niet zeggen. tijden zijn in ieder geval sterk veranderd tov toen...
Vind ik leuk
DOMI +476
donderdag 14 maart 2019 om 18:28
[Reactie gewijzigd op donderdag 14 maart 2019 om 18:33]
Vind ik leuk
Verne +460
donderdag 14 maart 2019 om 18:01
Dat ziet er dan niet goed uit voor Mechelen en Beveren.
Vind ik leuk
Intel +1577
donderdag 14 maart 2019 om 18:13
Ik zei het toch de competitie is bijna gedaan en dan gaan er heel toevallig de uitspraken komen . Dit is ook een manier van competitie vervalsing de enige reden wrm er nog geen uitspraken zijn is voor de poen en ze hebben schrik voor het competitie verloop .
Vind ik leuk
Toca +50314
donderdag 14 maart 2019 om 18:35
En wat is nu het gevoel bij de mechelen fans op dit moment? Overtuigd dat het gaat in orde komen of niet. Jij bent één van de nogal nuchtere KV fans hier op het forum dus daarom mijn vraag.
Vind ik leuk
Intel +1577
donderdag 14 maart 2019 om 18:57
Minder positief als een aantal maanden geleden , maar ik leg mij bij de beslissing neer dat heb ik van in het begin gezegd . Als ze schuldig zijn kunt Ge discussiëren over vejlkovic , en of poging tot hetzelfde is als matchfixing die gelukt is . Maar de timing is een beetje schandalig hoe kan kv nu rustig naar deze match toe leven lijkt mij moeilijk . En wat mij vooral stoort zijn die van b.w dat ge dat eens vermeld allemaal geen probleem maar op deze manier is wel zeer klein vind ik bewijs u sportief nee elke maal als we tegen elkaar moeten zijn ze daar weer in de media . Ik hoor het van veel medesupporters ook die zijn het ook beu wat w.b betreft ik hoop dat het zaterdag rustig zal verlopen maar b.w heeft wel veel olie op het vuur gegooid .
Vind ik leuk
donderdag 14 maart 2019 om 19:18
Het is naar het schijnt niet mogelijk , maar als KV schuldig word bevonden en moeten degraderen zou het goed zijn dat zij kampioen worden en zoals vroeger niet moesten degraderen
Dus verliezend finalist Beerschot Wilrijk naar 1A en KV in 1B
maar er is mij gezegd dat het 1ste amateur zal worden ( indien schuldig) Ik leef met de meeste supporters van KV gemeend mee want wij weten ook hoe het voelt
Vind ik leuk
Toca +50314
donderdag 14 maart 2019 om 19:19
Succes alvast zaterdag. Als Mechelen wint toch even proberen de zorgen even vergeten.
Vind ik leuk
Woep +6
donderdag 14 maart 2019 om 19:39
Men spreekt steeds over KV die als club schuldig zou zijn, maar daar ben ik het niet mee eens. Als de club moet degraderen is dat door 1 of 2 individuen en zijn zij de schuld dat de club, spelers, medewerkers en supporters gestraft worden. En dat is het zure aan heel de zaak.
Maar laat ons eerst zaterdag winnen, dan vieren we het kampioenschap. Worden we in de weken daarna gestraft met degradatie dan vieren we als 1e Amateur ploeg op 1 mei de Belgische Beker en worden we volgend jaar nog eens kampioen 😊🏆
Vind ik leuk
Toca +50314
donderdag 14 maart 2019 om 19:43
Jammer genoeg zijn dat nu eenmaal de reglementen he. Anders zou er mss nog wel meer gebeuren. In ieder geval eerst en vooral succes zaterdag.
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 09:15
Bij ons (Beerschot) was het ook één fantast die als een wervelende alleenheerser over alles besliste en ons (supporters , spelers en overige bestuursleden) luchtbellen verkocht tot deze uiteenspatte met een faillissement tot gevolg . Daar kon ook geen enkele supporter aan doen maar wij hebben de gevolgen willens nillens moeten ondergaan . Na een tijd dacht ik : mijn vrouw , zoon
schoondochter en kleinkinderen en de rest van mijn familie zijn gezond en de rest is eigenlijk MAAR voetbal .
Vind ik leuk
freeman +13838
donderdag 14 maart 2019 om 18:38
Logisch dat men wacht tot NA de reguliere competitie ! Indien de uitspraken eerder zouden gebeurd zijn, zouden de betrokken clubs bij deze handelswijze geenszins gebaat zijn .....
Vind ik leuk
Intel +1577
donderdag 14 maart 2019 om 19:00
Maar dan zegt u het ook he voetbal is toch niet belangrijker dan de uitspraak vh gerecht dus als u onderzoek afgerond is gewoon een uitspraak doen .
Vind ik leuk
freeman +13838
donderdag 14 maart 2019 om 19:45
En aldus het verdere verloop van de competitie verstoren .....? Waar zou bv de inzet zijn als je reeds veroordeeld bent ? Zou aanleiding geven tot competitievervalsing !
Vind ik leuk
Intel +1577
donderdag 14 maart 2019 om 20:45
Ja als de feiten bewezen zijn waarom niet . Op deze manier is het ook een vorm van competitie vervalsing. Het is maar voetbal he het gerecht moet daar altijd boven staan . Maar om de poen is het te doen .
Vind ik leuk
donderdag 14 maart 2019 om 18:31
Dat K.V.M.,teminste een bestuurslid een poging gedaan heeft is nu toch duidelijk,dus zal er wel een sanctie volgen,minder duidelijk is of W.B. daar in mee is gegaan,dat is afwachten.
Vind ik leuk
donderdag 14 maart 2019 om 19:08
Wanneer gaat men de KVBV eens doorlichten ,of zijn die onschendbaar.
Precies of er is maar 1 schuldige en dat is KV.
De rest blijft buiten schot,wij moeten de beledigingen en speculaties van Beerschot slikken.
Hebben die misschien de voetbalbond omgekocht,ik ga dus ook eens speculeren
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 09:23
Draai de rollen eens om , Beerschot Wilrijk moest dit nu eens gedaan hebben wat zou dan de reactie geweest zijn ? Wij hebben buiten deze belachelijke uitschuiver van Vrancken voor zover we weten alle reglementen nageleefd maar krijgen nog steeds en overal de strontpot over ons uitgekapt over feiten die jaren geleden zijn gebeurd en waar we onze straf voor hebben gekregen.
Vind ik leuk
DirkRAFC1 +1480
donderdag 14 maart 2019 om 19:10
Dit haal ik uit een "willekeurige" krant van vandaag :

Quote

De voetbalbond communiceert wellicht pas na 18 maart voor het eerst over het onderzoek aangezien de bond op geen enkele manier de beslissende barragewedstrijd tussen Beerschot en KV Mechelen van aanstaande zaterdag (16 maart) wil beïnvloeden.

Let wel: ook die eerste communicatie zal nog niet de uitspraak zijn over al dan niet degradatie van KV Mechelen. Dat is een bevoegdheid van de Geschillencommissie in Hoger Beroep en die velt pas een oordeel nadat de onderzoekscoördinator het dossier aan de bondsprocureur heeft doorgespeeld. Het is wel de bedoeling dat half juni, bij de samenstelling van de reeksen, zowel de uitspraak van de commissie als het eventuele beroep bij het BAS behandeld is.

Unquote
Vind ik leuk
donderdag 14 maart 2019 om 19:21
Het is ook enigszins begrijpelijk dat BW zo snel mogelijk wil weten in welke reeks men uitkomt om de selectie voor volgend seizoen samen te stellen , je weet ook dat de meeste contacten nu reeds bezig zijn hé
Vind ik leuk
DirkRAFC1 +1480
donderdag 14 maart 2019 om 19:54
Natuurlijk, en daar heb ik ook alle begrip voor, maar we weten allemaal dat het niet zo werkt.

Ik durf nu al bijna te voorspellen dat er na een eventuele uitspraak door het BAS, mocht het tenminste zover komen, er nog een staartje aangebreid zal worden voor de rechtbank.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws