Kompany wil een BeNe-League: 'Belachelijk dat we nog spreken over RSCA en Club'

    Kompany wil een BeNe-League: 'Belachelijk dat we nog spreken over RSCA en Club'

    Gepubliceerd: dinsdag 13 november 2018 om 13:32di 13-11-2018 om 13:32

    Er wordt al jaren gesproken over een BeNe-competitie. Die is er nog steeds niet van gekomen. Vincent Kompany breekt nu een lans voor dat idee.

    De Rode Duivel is duidelijk wel een fan van het idee. "Ik snap niet waarom landen als België en Nederland niet samengaan en een grotere competitie maken om opnieuw Europese topploegen te creëren", klinkt het bij Sporza.

    "Het is belachelijk dat we nu nog spreken van Anderlecht, Club Brugge en Standard, die competitief het gevoel hebben dat ze niet kunnen strijden tegen Barcelona en Real Madrid."

    Andere competities
    Volgens hem moet dat niet alleen in de Benelux gebeuren. "Ook in Scandinavische landen, Oostenrijk, Zwitserland, ... snap ik niet waarom ze achterblijven met kleine competities, die nooit of te nimmer de macht van de grote competities zullen inhalen."

    Zou zo'n competitie niet de doodsteek zijn voor kleinere ploegen? "Maar wat is het equivalent van de Jupiler Pro League? Punten halveren, Play-Off 2 en 3, ... Niets zegt dat die clubs niet kunnen promoveren in die nieuwe competitie en zichzelf kunnen organiseren", geeft hij aan.

    Plaats een reactie

    LDN +196
    dinsdag 13 november 2018 om 13:43
    YES! YES! YES! Dat wordt iedere keer afgeschoten door de voorzitters van clubs die bang zijn naast de boot te vallen. Maar ook 2de klas zou ineens van een veel hoger niveau zijn. Wil je nog van tel zijn, dan moet je belangrijker worden als competitie. En een BeNeliga zou dit kunnen verwezenlijken. Waar zet ik mijn handtekening?
    Vind ik leuk
    TageMeister +5296
    dinsdag 13 november 2018 om 13:49
    Het einde vant Belgische voetbal....
    Vind ik leuk
    AzEz86 +6509
    dinsdag 13 november 2018 om 13:51
    Ahja, dan krijgen we het benevoetbal...
    Vind ik leuk
    TageMeister +5296
    dinsdag 13 november 2018 om 14:17
    onze top-clubs worden plots mee lopers....den dag van vandaag klagen we als we naar Eupen moeten .

    Oostende-Eupen 250 KM
    Oostende - Groningen 450 KM

    Het verschil is kleiner als den afstand Gent-Eupen 190KM

    MAW nog verdere verplaatsingen, vaker lege stadia . Ook hebben we een gigantische financiële achterstand tov Nederland . Hoe ga je alles fiscaal aanpakken?
    Wat met de Franse taal?


    Er zijn héél véél praktische problemen .
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 november 2018 om 15:33
    Dan ga je om Eupen klagen, die mannen komen met max 60 man naar een uitmatch. Terwijl de uitsupports daar altijd met meer zijn.
    Vind ik leuk
    TageMeister +5296
    dinsdag 13 november 2018 om 15:39
    Ik klaag niet, ik geef een voorbeeld !
    Vind ik leuk
    K1908 +1114
    dinsdag 13 november 2018 om 15:59
    Misschien komt er net meer support, als we niet telkens naar zo'n stadia als dat van Eupen moeten, zonder volk, zonder beleving, van tijd zonder gras...

    Financieel snap ik je punt wel, nog nooit over nagedacht, zal dat eens doen.. :-)
    Vind ik leuk
    TageMeister +5296
    dinsdag 13 november 2018 om 16:41
    ook de kostprijs gaat voor de fans oplopen, vele verdere verplaatsingen kosten geld .


    Wat met TV-gelden?
    Wij Belgen zullen zeggen alles eerlijk delen, maar de Nederlanders zullen zeggen wij zijn met meer, dus onze ploegen moeten meer krijgen...en dan heb je nog de TV zenders, wat gaan we doen als een Nederlandse zender , die geen interesse heeft in de Belgische markt de rechten koopt ?
    Vind ik leuk
    LDN +196
    dinsdag 13 november 2018 om 17:55
    We leven in één van de kleinste landen van Europa. Je zit met voorbeelden van landen zoals Spanje, Frankrijk, en Duitsland naast je en dan zit je nog te navelstaren dat het onmogelijk is... omwille van de afstand.

    Je haalt problemen met taal als voorbeeld boven in België? Hoe denk je dat dat nu lukt? Met geschifte kosten zoals enkele bordjes ophangen. Wellicht de financiële ondergang van vele ploegen.

    En stel je eens matchen voor als Ajax-Anderlecht of Club Brugge-PSV of Feynoord - Standard . Daarvoor lopen stadia vol. Televisiegeld zou gemakkelijk meer dan een verdubbeling van inkomsten zijn.

    En fiscaal aanpakken? Dit zijn ploegen die internationaal voetballen. Serieus... ik zou haast cynisch worden van je betoog
    Vind ik leuk
    TageMeister +5296
    dinsdag 13 november 2018 om 18:23
    dus volgens U zal alles zonder enig probleem lukken en blijven...

    Je hebt een punt dat er grotere landen bestaan, maar net doordat we een klein land zijn, zijn we ook kleine afstanden gewoon .

    Taal zal inderdaad een groot probleem vormen, de Nederlands staan niet gekend voor hun vloeiende Frans...

    De Stadia lopen voor die matchen vol dat klopt, maar onze stadia zijn wel oubollig é, zal dan ook iets aan moeten veranderen .

    Hoe ga je de TV gelden verdelen? zonder dat je iemand benadeeld? en waar ga je uitzenden?

    wat uw punt is van internationaal voetballende ploegen is met fiscaliteit lijkt mij iets vreemds .

    Slot conclusie wat is het voordeel voor het Belgische voetbal? want we zijn de CL kwijt en EL zal ook moeilijk worden.
    Vind ik leuk
    LDN +196
    dinsdag 13 november 2018 om 18:44
    ik heb nooit gezegd zonder enig probleem, maar waar jij problemen ziet zie ik opportuniteiten en een groei voor het voetbal in België en Nederland.

    De aantrekkingskracht wordt gewoon vele groter. De match Ajax - Club Brugge, Anderlecht - Feynoord. Daar gaat men naar kijken ja.

    Onze stadia moeten sowieso opgewaardeerd worden. Met meer inkomsten dankzij televisie geld en sponsoring contracten is dat al weer meer doenbaar.

    TV gelden verdelen, je laat de zenders tegen elkaar opbieden en je komt aan grotere inkomsten. Ik weet niet waarvan je angst komt dat men plotseling een deel van een competitie niet meer zal uitzenden?

    Over fiscaal, dat je daar nog over verder doet? Mijn punt is dat ploegen momenteel al constant internationaal spelen en dat geen probleem is ivm fiscaliteit. Bedrijven doen import en export. Wonder boven wonder is dat fiscaal mogelijk.

    Het voordeel voor het Belgische voetbal is dat men meer volk zal aantrekken. Sponsors een groter bereik zullen krijgen. De competitie aantrekkelijker zal worden: van een hoger niveau, met betere spelers. Jij bent al verloren vooraleer je begonnen bent. Dan beginnen over calimeros bij andere ploegen zeker.

    Vind ik leuk
    TageMeister +5296
    dinsdag 13 november 2018 om 23:01
    Nieuwe stadia bouwen is geeb kwestie van geld e...

    Anderlecht, Brugge, standard,.... Worden(met alle respect) het huidige Lokeren, zw, stvv... De kleinere in de competitie.

    Financiël staan de hollanders der beter voor


    Je blaast enorm veel, maar komt met geen enkele oplossing.

    Betere infrastructuur als voorbeeld Anderlecht en Brugge zijn daar mee bezig van in de jaren 90..
    Vind ik leuk
    LDN +196
    woensdag 14 november 2018 om 00:12
    ik ben gewoon heel erg pro beneliga. oplossing: vorm een beneliga. Een stap vooruit betekent risico nemen en ondernemen. Het voetbal in België zou van een hoger niveau worden. De belevenis groter en ik zou er van genieten met een frisse pint
    Vind ik leuk
    blondel +2730
    woensdag 14 november 2018 om 20:16
    Een hoger niveau,dat wil ik eerst nog eens zien.Maar wat met dalers of blijven dezelfde ploegen in de hoogste klasse spelen.BV:Eén van onze topploegen heeft een slecht jaar en word laatste (Bv:Standard)Valt dus uit de boot en moet terug naar de JPL in 2é klasse spelen.Je weet dat er elk seizoen iemand laatste gaat eindigen,als je zwaar ingekocht heb en je wordt laatste ,ja waar is het niveau dan voor die ploeg ,mischien gaan ze vlugger failliet gaan daardoor.Nee,voor mij hoeft het niet,we zullen altijd een kleine competitie blijven ,zelfs met een BeNe-liga.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 november 2018 om 13:57
    Liever niet 😑, laat dat maar zijn! Gewoon Zoals het hoort, gewoon competitie met aantal ploegen 2x tegen mekaar 1x uit 1x thuis, ZONDER play-offs liefst. Als het MET play-offs is dan zonder halvering punten!

    ZO! 🤔
    Vind ik leuk
    Lord Wenger +15583
    dinsdag 13 november 2018 om 14:03
    Geen voorstander van. De infrastructuur in België is verouderd. PSV en Ajax zullen altijd 1 à 2 streepjes voor hebben op de Belgische ploegen en voor de supporters is het ook niet aangenaam. Ik zie die van Charleroi al een busrit naar Groningen maken op een vrijdagavond.. Not.
    Vind ik leuk
    TageMeister +5296
    dinsdag 13 november 2018 om 14:20
    Oostende is nog verder .
    En erger nog deze verplaatsing tijdens een midweekmatch of een zondagavond.....

    Of alst 1cm sneeuwt met monsterfiles !

    Da Vince zich maar bezig houdt met fit te blijven ;-)
    Vind ik leuk
    Lord Wenger +15583
    dinsdag 13 november 2018 om 14:31
    Denk dat er meer te rapen valt binnen het aanpakken van de infrastructuur, hervormingen in de opleidingen, doorstroming en het beschermen van eigen jeugd en talenten. Bovendien ook meer durf hebben bij transfers.
    Vind ik leuk
    TageMeister +5296
    dinsdag 13 november 2018 om 14:45
    Volledig mee eens !
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 november 2018 om 14:14
    Anderlecht ,Club Brugge en Standard kunnen hier nog niet winnen tegen de zogenaamde kleintjes .Geen CL meer voor alle Belgische ploegen en na het zoveelste schandaal staan ze in Nederland helemaal niet meer te springen . Stel U voor Ajax - PSV gefloten door Vertenten
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 13 november 2018 om 15:08]
    Vind ik leuk
    Markske +418
    dinsdag 13 november 2018 om 14:27
    Die had meestal het verstand een wedstrijd niet stuk te fluiten.
    Laat nu maar de reacties komen. Na wat ik allemaal lees de laatste dagen ben ik nog meer overtuigd van zijn onschuld.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 november 2018 om 15:29
    Je hebt overal believers en naïevelingen zitten
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 november 2018 om 15:05
    Diene zou met een tent in zijn broek zitten van blijdschap misschien zou hij zelf al geschoten hebben.
    Vind ik leuk
    Geertvdd +3303
    dinsdag 13 november 2018 om 15:51
    Denk je dat Ajax en PSV al hun wedstrijden tegen kleinere ploegen winnen?
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 09:30
    Ja , meestal dan nog zwaar . Exelsior - Ajax zondag jl 1-7 op hun sokken
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 10:12
    Maar het niveau excelsior igt nog lager dan dat van Eupen, Moeskroen, ...
    Vind ik leuk
    Geertvdd +3303
    woensdag 14 november 2018 om 10:23
    Neen: Heracles - Ajax 2-1. Iedereen had in die wedstrijd voetbalschoenen aan...
    Vind ik leuk
    vampire81 +1191
    woensdag 14 november 2018 om 16:07
    dat heeft alleen maar te maken met het feit dat het verdedigend niveau in de nederlandse competitie gewoon compleet lachwekkend en eigenlijk (quasi) totaal onbestaand is

    vergeet het absoluut maar dat ze dit soort resultaten zouden behalen tegen de kleinere ploegen uit belgie, ze zouden erg verrast zijn hoeveel echt moeilijker het hen zou afgaan tegen die ploegen

    en nee dat heeft helemaal niks te maken met het feit dat ze in nederland aanvallender zou spelen, ze hebben gewoon geen kaas gegeten van verdedigen, al van zolang als ik mij kan herinneren is dat zo

    mochten de grotere belgische ploegen spelen tegen de kleinere nederlandse ploegen, dan zouden ze ook veel meer doelpunten maken, dat kan ik je meer dan 200% zeker garanderen
    Vind ik leuk
    Chroom +343
    dinsdag 13 november 2018 om 14:18
    Zolang de Engelse, Franse en de Spaanse ploegen gefinancierd worden door rijke Arabieren en Aziaten en de financiële fair play op lachwekkende manier wordt overtreden zullen spelers van ploegen uit BeNe ook weggeplukt worden en nooit kunnen wedijveren tegen ploegen als Barca,Real,Psg.....
    Vind ik leuk
    TageMeister +5296
    dinsdag 13 november 2018 om 14:21
    En zolang de spelers zoals Kompany voor da geld kiezen zal der niets veranderen
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 november 2018 om 16:06
    Ja zie psg , paar jaar geleden en nu .
    Vind ik leuk
    DDT +3445
    dinsdag 13 november 2018 om 14:36
    Sorry Vince maar hier zit niemand op te wachten. Europees voetbal is een extra droom meer niet voor de meeste clubs.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 november 2018 om 14:38
    Over wat dat hij zich bekommert, hij speelt toch bij city.
    Vind ik leuk
    LDN +196
    dinsdag 13 november 2018 om 17:59
    Ik geloof dat hij langer in eersteklas in België gespeeld heeft, en meer ploegen in België in zijn bezit heeft dan jij? V Kompany heeft alle recht van spreken en je moet daar niet onnozel over doen
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 november 2018 om 18:29
    Euh onnozel doen?, Dat is gewoon de waarheid. Eerst en vooral hij zit onder loondienst van city en ten tweede hij zit niet bij de bond of proleague, zodus dromen mag hij maar veranderen daar is hij niet voor bevoegd.
    Vind ik leuk
    LDN +196
    dinsdag 13 november 2018 om 18:49
    neen dat is onnozel doen. VIncent Kompany, jaren bij Anderlecht gespeeld. Kapitein van de nationale ploeg, super vedette op het allerhoogste niveau... eigenaar van voetbalploeg FC Bleid. die heeft recht van spreken ja
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 november 2018 om 21:06
    Ahum, ik denk dat ge uw archief een beetje moet bij werken. Of ge zijt enkele jaren afwezig geweest ...
    Kompany is niet meer de kapitein van de nationale ploeg, en hij is eigenaar van BXL (ziet ge zelfs in zijn reclamespot!).
    Dat hij al eens eerst toont om BXL gezond te besturen, want blijkbaar loopt daar toch ook 't één en 't ander mis...
    Hij begint zich opnieuw met vanalles te moeien. In't verleden de voorbode van een kwetsuur ...
    Hij moet zich concentreren op zijn huidige job (voetballer) en pas nadien zich bezig houden met allerlei randzaken die dan voor hem hoofdzaken kunnen worden.
    Vind ik leuk
    LDN +196
    dinsdag 13 november 2018 om 21:24
    Vincent Kompany heeft alle recht zijn mening te delen over het Belgisch voetbal. Daar moet niemand moeilijk over doen. Dit soort gebrek aan respect voor alles wat die kerel al verwezenlijkt heeft en doet kan ik niet verkroppen. Een ei op een forum zal een voetballer die op het allerhoogste niveau gevoetbald heeft en alles vanbinnenuit meegemaakt heeft eens op zijn plaats zetten. Alstemblief kerel. Sit down
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 04:56
    Wat die kerel ook verwezenlijkt heeft, is dat die met zijn productiehuis geld verdiende op de kap van de medespelers bij de nationale ploeg, wat voor wrevel gezorgd heeft, omdat ze niet alles wisten van hoe de vork in de steel zat. Maar dat vergeten we maar eventjes ...
    Ik vind/vond hem een geweldige speler, absolute wereldklasse!
    Maar op verschillende vlakken (zakelijk en financieel) is hij niet altijd even correct geweest.
    Vind ik leuk
    Geertvdd +3303
    woensdag 14 november 2018 om 23:16
    Het is niet omdat je goed kan voetballen en daardoor (alleen daardoor) het geld hebt om een club te kopen dat je ook weet wat best is voor het voetbal als sport.
    De laatste tijd komt hij nogal veel met dit soort hersenspinsels op de proppen. Diene jongen heeft een beetje te veel vrije tijd, denk ik...
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 november 2018 om 15:38
    ook altijd veel blabla bij dien vint, zou beter ki jaar blessurevrij zijn kunt dan nog ki klappen andrlechtman ...
    Vind ik leuk
    Geertvdd +3303
    dinsdag 13 november 2018 om 15:52
    Wie zegt dat dit de manier is om de kloof met de grote clubs te dichten heeft ofwel heel weinig inzicht in het hedendaags voetbal of heeft een dubbele agenda...
    Vind ik leuk
    Rune1891 +3750
    dinsdag 13 november 2018 om 16:10
    Alsof we plotseling wél zouden kunnen wedijveren met de bayerns, Barça's of citys van deze wereld... het enige dat er dan zal gebeuren, is dat het Belgisch voetbal redelijk bekaaid zal achterblijven, kunnen dan ieder jaar vechten voor een Europa league plaatsje, want psv en ajax inhalen qua budget lijkt onmogelijk.
    Vind ik leuk
    LDN +196
    dinsdag 13 november 2018 om 18:02
    Dat is niet onmogelijk wanneer je doelpubliek ineens verdubbeld en inkomsten verdubbelen. Plots kan je goede spelers houden, continuïteit ambiëren. Dit zou een serieuse stap vooruit zijn
    Vind ik leuk
    Rune1891 +3750
    dinsdag 13 november 2018 om 18:10
    Zou dan enkel van de grotere tv gelden zijn, want het is nu niet dat Club plotseling nieuwe fans gaat aantrekken in Utrecht of Deventer he, omgekeerd zie ik ook weinig Luikenaars fan worden van Groningen of Gentenaars naar Heerenveen trekken. Trouwens, dat groter budget geldt dan evengoed voor de Nederlandse topploegen, ploegen die nu al een groter budget hebben
    Vind ik leuk
    LDN +196
    dinsdag 13 november 2018 om 18:34
    ploegen zouden een grotere aantrekkingskracht krijgen van de regio rondom. In West-Vlaanderen alleen spelen 5 ploegen en is het qua sponsors zoeken aartsmoeilijk. Ineens zouden sponsors een bereik hebben van België plus nederland. Daarna zelfs daarbuiten qua bereik. Dus meer inkomsten = betere spelers: meer volk... 't zou zo mooi zijn
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 november 2018 om 21:07
    Allez, we gaan den zeker de champions League winnen! 🙄
    Vind ik leuk
    vampire81 +1191
    woensdag 14 november 2018 om 15:27
    ik ben daar absoluut tegen, geen beneliga, geen competitie met hollanders, ongeveer alles qua oplossing moeten kunnen maar dat is totaal uitgesloten, dan nog liever de doodsteek van het belgische voetbal dan dat dat gebeurt, ik hoop die extreem dieptepunt nooit of te nooit te hoeven aanschouwen, die competitie zou ik eerlijk gezegd nooit volgen, dan zou ons competitievoetbal mij gestolen kunnen worden mochten ze ooit zo extreem laag vallen
    Vind ik leuk
    vampire81 +1191
    woensdag 14 november 2018 om 15:46
    dat is toch extreem ergerlijk dat er altijd vanuit gegaan wordt dat het niveau van de nederlandse competitie hoger ligt dan die van de belgische, dat klopt helemaal niet, financieel gezien zou dat misschien zou kunnen of moeten zijn doch dat absoluut niet het geval

    het is niet omdat die hollanders altijd een grote muil opzetten (waar overigens trouwens zo goed als nooit of eerder nog zelfs gewoon nooit iets verstandig uitkomt) dat ze beter zouden zijn, laat staan zelfs maar gelijkwaardig zijn (en dan gaat over alles niet enkel voetbal)

    Vind ik leuk
    LDN +196
    donderdag 15 november 2018 om 00:29
    Het gaat niet om wie onmiddellijk de beste is. Op termijn zullen ploegen meer inkomsten krijgen want groter publiek= meer televisie inkomsten, grotere sponsor budgetten. Meer volk in de stadia en budget om talent te behouden. Echte sterkhouders aan te trekken in plaats van hit en mis toestanden
    Vind ik leuk
    vampire81 +1191