Pijnlijke herinneringen komen boven: ''Gerets had het geregeld met Waterschei''

    Pijnlijke herinneringen komen boven: ''Gerets had het geregeld met Waterschei''

    dinsdag 16 oktober 2018 om 15:15

    Door het recente schandaal in het Belgische voetbal gaan de herinneringen automatisch weer terug naar de jaren '80 en de Bellemans-affaire. Standard veroverde in 1982 de landstitel door de match tegen Waterschei te fixen. Het omkoopschandaal is toenmalig Standard-ster Simon Tahamata blijven achtervolgen.

    Tahamata kan het zich nog allemaal goed herinneren. ''Eric Gerets had het allemaal met Waterschei geregeld. Ze zouden het ons niet lastig ­maken, met de Europese finale voor de boeg. Het is raar om die wedstrijd terug te zien'', laat Tahamata over die bewuste 3-1 weten aan Het Nieuwsblad.

    De inmiddels 62-jarige Nederlander  werd uiteindelijk voor 1 jaar geschorst. Na beroep werd de schorsing teruggebracht tot zes maanden, maar de straf voelde zwaarder aan. ''Het was een zware straf. Niet alleen voor mij, maar voor mijn hele familie. Het ergste vond ik dat mensen van de pers voor ons huis geparkeerd stonden.'' Erover praten deed hij niet met zijn familie. ''Mijn ­ouders wisten dat ik iets fout had gedaan en daarvoor moest boeten.''

    Onderling hadden de Standard-spelers wel veel steun aan elkaar. We zaten allemaal in hetzelfde schuitje. Bij Standard was de bereidheid om voor elkaar te knokken groot. We waren altijd samen, deden alles samen en we zijn hier met zijn allen voor gegaan. We zijn fout geweest. Op dat ­moment werd ik geleefd. Dit is het dieptepunt in mijn carrière geweest'', kijkt Tahamata met pijn terug.

    Plaats een reactie

    jericho666 +2279
    dinsdag 16 oktober 2018 om 15:25
    Mooi van Simon om expliciet toe te geven dat het fout was. Een voorbeeld voor anderen.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 16 oktober 2018 om 15:29]
    Vind ik leuk
    Den Didi +309
    dinsdag 16 oktober 2018 om 16:22
    Moeten we echt daar nog op ingaan nee toch?
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 17:39
    Dus binnen 30 jaar gaan we het fijne over de huidige zaak tot in de puntjes te weten komen
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 18:20
    Als de carrière van een spilfiguur ten einde is of iemand vant bestuur op zen sterfbed ligt..
    Vind ik leuk
    Patfey +5255
    dinsdag 16 oktober 2018 om 21:57
    Maar over die zaak zijn er toch al 30 jaar geen geheimen meer (het enige nieuwtje zou zijn dat Arie Haan zou toegeven dat hij op de hoogte was😃).
    Vind ik leuk
    woensdag 17 oktober 2018 om 00:17
    Ik dacht dat Tahamata nog nooit zo openlijk over die zaak had gesproken en dat hij dit voor de eerste keer deed maar kan mij vergissen
    Vind ik leuk
    Patfey +5255
    woensdag 17 oktober 2018 om 06:25
    Ja, dat herinner ik me ook niet meer zo duidelijk,maar buiten Haan (die vanuit HongKong beweerde dat als Standard zijn winstpremie echt aan Waterschei gegeven had, hij die ging opeisen bij Standard😃) heeft toen niemand ontkend. Ik heb even gecheckt voor de straffen : Petit levenslang, Goethals levenslang, in beroep 2 jaar, Gerets 3 jaar, in beroep 1 jaar (en aan de deur gezet bij AC Milan), Roland Janssen 2 jaar, in beroep 1 jaar, de anderen 1 jaar, in beroep 9 maanden (Tahamata beweert hier 6 maanden, wat me toch weinig lijkt).
    De regeling was dat Thor het kalmaan zou doen en in ruil de winstpremie van de de Standardspelers zou krijgen (zodat Standard rustig de ECII finale kon voorbereiden). Gerets fungeerde als tussenpersoon naar Roland Janssen toe. Zonder dat onderzoek van onderzoeksrechter Bellemans naar het toen welig tierende zwartgeld circuit (een van de verklaringen voor het toenmalig internationaal succes van de Belgische ploegen) zou dit nooit aan het licht gekomen zijn.
    Buiten dat ze eensklaps met een onthoofde ploeg zaten, werd Standard niet gestraft : geen forfait nederlaag en geen degradatie, omdat dit naar de club toe verjaard was.
    Bij de Rode Duivels moest toen heel snel een pak andere (jongere) spelers ingepast worden, Enerzijds daardoor een eerder mislukt EK, maar tevens de basis voor de WK 86 ploeg.
    Dus niet echt iets nieuws bij wat Tahamata vertelt.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 17 oktober 2018 om 06:26]
    Vind ik leuk
    Gimini +710
    woensdag 17 oktober 2018 om 05:23
    Het was een belachelijke matchfixing, enkele naievelingen die in val gelokt werden, onder invloed van Goethals.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws