Mogelijke opstelling Rode Duivels: frisse wind na blamage in Zwitserland

Mogelijke opstelling Rode Duivels: frisse wind na blamage in Zwitserland

Gepubliceerd: donderdag 21 maart 2019 om 17:30do 21-03-2019 om 17:30

Vincent Kompany, Thomas Meunier, Kevin De Bruyne, Axel Witsel, Mousa Dembélé en Romelu Lukaku, de lijst met blessures is langer dan normaal. Daarnaast is Marouane Fellaini ook nog eens gestopt als international. De vraag is: hoe moeten de Rode Duivels donderdag nu aantreden tegen Rusland? VoetbalPrimeur.be kiest voor de eerste match in de EK-kwalificatie voor de volgende opstelling.

De formatie: 4-3-3 (punt naar achteren)
Roberto Martinez heeft de 3-4-2-1 er vanaf het begin in weten te drillen, met de derde plaats op het WK als prachtig gevolg. Dat de formatie geen garantie voor verdere successen is, bleek wel tijdens de blamerende 5-2 nederlaag in Zwitserland. Als (bonds)coach moet je flexibel zijn en niet rücksichtlos vast blijven klampen aan een bepaald systeem. Wat defensieve stabiltieit kan de ploeg goed doen. De Rode Duivels hebben bovendien wellicht behoefte aan een frisse wind. Gezien de omstandigheden en het beschikbare spelersmateriaal zouden wij met een 4-3-3 met de punt naar achteren starten. En in vergelijking met Zwitserland-uit met zeven nieuwe namen aan de aftrap komen.

Doelman: Thibaut Courtois
Onze nationale nummer één kreeg vorige week bij Real Madrid een tik te incasseren, toen de teruggekeerde Zinedine Zidane hem passeerde ten faveure van Keylor Navas. Courtois dreigt de komende maanden veel op de bank te belanden. Bij de Duivels kan je altijd op hem rekenen en hij moet daarom simpelweg het vertrouwen blijven krijgen van Martinez.

Rechtsback: Timothy Castagne
Na het wegvallen van Thomas Meunier de enige overgebleven vleugelback die vanuit achteruit de rechterflank kan bestrijken. Toby Alderweireld heeft ook regelmatig als rechtsback geacteerd, maar die is hard nodig in het centrum. We zijn de grote fout van Castagne tegen Nederland (1-1), waaruit de tegengoal volgde, niet vergeten. Met het oog op de toekomst is het echter te vroeg om hem af te schrijven. Castagne blijft zich ontwikkelen in de Serie A, waarin hij dit seizoen al 19 keer in actie kwam voor subtopper Atalanta Bergamo.

Centraal: Toby Alderweireld
Een certitude. Vincent Kompany is er weer eens niet, waardoor er naar Alderweireld wordt gekeken om de achterhoede te leiden. Zijn ervaring, waaronder 88 interlands, komen goed van pas om zijn nieuwe compagnon bij de hand te nemen.

Centraal: Brandon Mechele
Wij kiezen naast Alderweireld namelijk voor een debutant. Nadat Mechele er de vorige twee interlandperiodes al bij was, is het nu tijd voor zijn vuurdoop. Ten eerste is Martinez van hem gecharmeerd: ''Mister Consistency Brandon Mechele is een toonaangevende speler in België'', zei de keuzeheer recent. Verder komt zijn body en met name kopkracht van pas tegen Artem Dzyuba, de Russische aanvalsleider van liefst 1m96. De Bruggeling moet dat gevaar met zijn 1m88 samen met Alderweireld (1m86) neutraliseren. Daarnaast heeft Thomas Vermaelen amper matchritme, terwijl andere opties Jason Denayer en Dedryck Boyata al eens door het ijs zijn gezakt. Het is een goed moment om Mechele, die al lange tijd sterk bezig is, serieus te testen.

Linksback: Jan Vertonghen
Hoewel Vertonghen vaak met tegenzin op de linkerflank speelt, kan hij er nog altijd goed uit te voeten. Dat bewees hij vorige maand namens Tottenham Hotspur nog in de Champions League tegen Borussia Dortmund (1 goal, 1 assist). Bij de nationale ploeg is onze recordinternational bovendien gewoon om naar links te verhuizen. Een alternatief is er in dit systeem ook niet voorhanden.

Defensieve middenvelder: Leander Dendoncker
Het eerste half jaar van dit seizoen waren er veel zorgen om Dendoncker toen die veelal op de tribune zat bij promovendus Wolverhampton Wanderers. Zo kreeg hij pas om 5 december zijn eerste minuten in de Premier League. Anno maart 2019 ziet zijn wereld er heel anders uit. Dendoncker is niet meer weg te denken uit de basiself van de Wolves. Dendocker wordt ook sterker en sterker, waardoor hij zich goed staande houdt in de fysiek loodzware competitie. Bij absentie van Axel Witsel mag hij zich opmaken voor zijn zevende cap.

Centrale middenvelder: Youri Tielemans
Het seizoen van Tielemans verliep ook niet zoals gehoopt. Hij belandde met AS Monaco in de degradatiezone en maakte zich uit de voeten toen Leonardo Jardim opnieuw werd aangesteld als hoofdcoach. Tielemans koos voor een uitleenbeurt aan Leicester City en dat is een schot in de roos gebleken. De youngster bloeit daar weer helemaal open, terwijl heel Engeland zich vergaapt aan zijn kwaliteiten. Donderdag en zondag zal hij het middenveld van de Rode Duivels moeten laten draaien.

Centrale middenvelder: Hans Vanaken
Lag in de weegschaal met Dennis Praet maar wij geven vanwege zijn scorend vermogen de voorkeur aan Vanaken. De winnaar van de Gouden Schoen zou het op basis van zijn reeks prestaties ook verdienen. Dit seizoen staat de teller bijvoorbeeld op elf goals en dertien assists in de Jupiler Pro League. Met een uitmuntende Champions League toonde hij nogmaals klaar te zijn voor de volgende stap. Een eerste basisplek bij de Rode Duivels zou daar ook onder vallen.

Rechtsbuiten: Adnan Januzaj
Hoe zou ons WK zijn verlopen als Januzaj die veelbesproken goal tegen Engeland niet zou hebben gemaakt? We zullen het nooit weten. Feit is wel dat Januzaj zich heeft doorgezet bij het Spaanse Real Sociedad. Nadat hij geblesseerd aan het seizoen begon, speelde hij zo goed als iedere wedstrijd. Na 17 optredens in La Liga staan er één goal en drie assists achter zijn naam. Dries Mertens zou ook van de rechterkant kunnen komen, maar die is het bij zijn club Napoli meer gewend om als spits te fungeren. Andere alternatieven zijn hopeloos uit vorm (Nacer Chadli) of helemaal amper minuten in de benen (Yannick Carrasco). Daarom mag Januzaj zich nog eens tonen.

Spits: Michy Batshuayi
Net als tegen IJsland en Zwitserland moeten de Rode Duivels het stellen zonder Lukalu, de topschutter aller tijden van de Rode Duivel. Batshuayi verving hem met beide goals tegen IJsland met verve. Mertens startte tegen de Zwitsers en had het andermaal moeilijk in de punt van de aanval. Tegen het fysieke sterke duo van de Russen zou de keuze voor Batshuayi logischer zijn. 'Batsman' heeft met drie goals in acht optredens voor Crystal Palace gelukkig bewezen op de weg terug te zijn na een mislukt avontuur bij Valencia.

Linksbuiten: Eden Hazard
De ster van de ploeg. De man wiens naam als eerste op het bord staat. Nog meer dan anders zal de verantwoordelijk op zijn schouders terechtkomen. Hazard heeft voor hetere vuren gestaan, dus dat komt ongetwijfeld allemaal in orde. Hazard moet gewoon zijn ding doen en vanuit een vrije rol de Russen een akelige avond bezorgen.

 
 
 
 
 
Dit bericht bekijken op Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Onze Rode Duivels nemen het morgen op tegen Rusland. @voetbalprimeur.be stelt u de mogelijke elf voor die partij voor! #rodeduivels

Een bericht gedeeld door VoetbalPrimeur.be (@voetbalprimeur.be) op

Ben jij het eens met deze opstelling? Of ziet jouw ideale elf er (heel) anders uit? Laat het ons weten in de comments!

Plaats een reactie

Wankstar123 +2668
woensdag 20 maart 2019 om 13:04
Geef deze elf eens een kans en we zien wel!
Vind ik leuk
rutger4444 +134
donderdag 21 maart 2019 om 18:40
Als ze met deze opstelling spelen kijk ik niet eens .
Vind ik leuk
Wankstar123 +2668
donderdag 21 maart 2019 om 19:18
Veel plezier met een ander programma dan ;)
Vind ik leuk
Boerken +8590
vrijdag 22 maart 2019 om 11:02
Tiktak
[Reactie gewijzigd op vrijdag 22 maart 2019 om 11:03]
Vind ik leuk
dakcota +4644
woensdag 20 maart 2019 om 13:07
zie toch liever praet dan vanaken maar voor de rest degelijke opstelling
Vind ik leuk
agdh +2360
woensdag 20 maart 2019 om 13:18
Waarom ineens met 4 achteraan?
Vind ik leuk
Rune1891 +7376
woensdag 20 maart 2019 om 13:38
Staat nochtans uitgelegd...
Vind ik leuk
agdh +2360
woensdag 20 maart 2019 om 15:09
Ahja inderdaad, mijn excuses, was eig vrij snel gewoon even naar de opstelling zelf gaan kijken ;)
Vind ik leuk
Bonanza +1140
woensdag 20 maart 2019 om 20:51
Is dat zo ineens? Lijkt me niet
Vind ik leuk
agdh +2360
woensdag 20 maart 2019 om 22:36
Praktisch elke match speelden ze in 3-4-3
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 13:21
Neje Mertens moet er altijd in staan
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 16:57
In de spits dan? Kan volgen maar hij valt meestal wel schitterend in, dikwijls beter dan dat hij start
Vind ik leuk
Riddlin +2659
woensdag 20 maart 2019 om 13:23
Martinez die een andere opstelling gaat spelen? Misschien wel omdat hij net als tegen Brazilië deze wedstrijd al meer dan een half haar op voorhand heeft kunnen voorbereiden. Anders was daar 0% kans voor
Vind ik leuk
j.caesar +1935
woensdag 20 maart 2019 om 13:50
De beste opstelling met deze groep !
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 19:19
Ik word er niet warm van
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 13:51
Ik hoop toch eerder op Mertens ipv Januzaj, Praet ipv Vanaken en Denayer ipv Mechele ma soit, we zullen het morgen zien
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 20:28
Mertens ipv januzaj vind ik ook. Maar praet ipv vanaken???
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 23:40
Altijd, maar het zal wel Thorgan worden :-)
Vind ik leuk
FCBSup25 +115
donderdag 21 maart 2019 om 18:47
Zolang er ma geen brugge spelers instaan zeker? ;)
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 18:55
Neuneu... :-D
Vind ik leuk
Arrado +232
woensdag 20 maart 2019 om 13:55
Of Martinez houdt gewoon vast aan zijn 343. In dat geval zou ik kiezen voor :
Courtois
Alderweireld - Denayer - Vertonghen
Castagne - Tielemans - Dendoncker - T Hazard
Mertens - Batshuayi - E Hazard
Vind ik leuk
agdh +2360
woensdag 20 maart 2019 om 15:23
Ik sluit me aan bij jou opstelling :)
Vind ik leuk
Neutrale fan +2014
woensdag 20 maart 2019 om 17:26
Ook een prima ploeg
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 14:25
Ik denk als we met deze opstelling gaan spelen dat we een pak slaag mogen verwachten...
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 19:20
Van de Russen? Lel, die weten pas sinds vorige zomer dat een bal rond is...
Vind ik leuk
La joya +501
woensdag 20 maart 2019 om 19:54
Verschiet maar niet... Golovin, cheryshev en dzjoeba zijn ni van de minste om er maar drie te noemen. Stephanie heeft gelijk...
Vind ik leuk
Neutrale fan +2014
donderdag 21 maart 2019 om 12:37
Er heeft hier één niet naar het WK gekeken precies
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 19:01
Haha mm ik heb precies iets gemist...WK? Drie deftige tempoversnellingen en het is 3 bros pee!
Vind ik leuk
Neutrale fan +2014
donderdag 21 maart 2019 om 19:28
Kwartfinale...
Hebt gij zo'n kort geheugen of hoe zit dat ?

Dat was een prima prestatie van hun
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 13:14
Ik heb het heus allemaal gezien. Rusland stelde, in vergelijking met Belgie (want daar gaat het hier toch over), niets voor, ongeacht hun kwartfinale. Dus zoals ik zei, 3 deftige versnellingen en tis 3-0, zonder Thibaut zijn foutje :-)
Vind ik leuk
Neutrale fan +2014
zaterdag 23 maart 2019 om 13:19
Vraag me af als je ook door had dat Rusland hetzelfde probleem heeft als België, nl. veel blessures. Bij ons heeft dat minder zijn invloed dan bij Rusland dat is inderdaad duidelijk.
Vind ik leuk
Lodecol13 +3888
woensdag 20 maart 2019 om 19:59
Dat hebben ze nog zolang niet geleden al gekregen in zwitserland dus.....
Vind ik leuk
bolclbr +1031
woensdag 20 maart 2019 om 14:56
4 achteraan zie je niet zoveel meer. Met 3 achteraan kun je met snelle flanken de tegenstander veel pijn doen. Een 3-5-2 dus. Maar ik begrijp dat dit door de vele gekwetsten een experimentele ploeg is en er een bepaalde verdedigende instelling moet zijn.
Vind ik leuk
Rsca-fan99 +1537
woensdag 20 maart 2019 om 22:42
4 achteraan zie je niet meer zo veel?
Wat bedoelt u met uw stelling?
In het algemeen of bij België?
Vind ik leuk
JeffPaeter +149
woensdag 20 maart 2019 om 17:22
Ik ben Brugge fan maar ik zou Brandon niet zomaar laten debuteren tegen ons rechtstreekse concurrentie. Laat Denayer -de beer- maar spelen.

Edit: Mertens op rechts ipv Januzaj. Mertens boekt meer rendement
[Reactie gewijzigd op woensdag 20 maart 2019 om 17:27]
Vind ik leuk
Neutrale fan +2014
woensdag 20 maart 2019 om 17:25
Mooie opstelling gemaakt, maar toch liever Denayer dan Mechele. Zoals in het artikel staat er "vroeger zakte Denayer door het ijs". Nu speelt hij gewoon vrij goed bij één van de beste Franse ploegen.

Toch een progressie geboekt sindsdien...
Vind ik leuk
Ivo1963 +32
woensdag 20 maart 2019 om 18:18
Grapjassen!!!
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 19:31
Op een opstelling zal altijd kritiek zijn,ik ben een Mauve,maar vind toch in de omstandigheden nu,dat de selectie voor Vanaken terecht is.
Vind ik leuk
La joya +501
woensdag 20 maart 2019 om 19:51
Hahaha Mechele tegen Artem Dzjoeba, dat wil ik zien... dan krijgen we er drie om ons oren...
Vind ik leuk
Lodecol13 +3888
woensdag 20 maart 2019 om 19:55
Dat er maar geen brugge speler instaat dat is zo te zien aan die zogezegde nationale supporters, voor mij mag van aken gerust niet spelen ,kan hij ook niet gekwetst worden ,de po zijn belangrijker voor brugge
Vind ik leuk
Dirkkk +275
woensdag 20 maart 2019 om 20:56
Klinkt inderdaad niet slecht. Wel zou ik -hoewel ik het niet met mertens heb bij de rode duivels- mertens rechts zetten ipv januzai. Ploeg is wel echt ferm verzwakt als je opstelling vergelijkt met typeploeg. Maar als de kopjes goed staan, moet het lukken
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 21:34
Deze opstelling wordt het nooit. Martinez gaat niet tornen aan zijn opstelling. Toch niet nu. Iedereen is nu bekend met het systeem, dan gaat hij niet 6 nieuwe spelers in de ploeg droppen en daarbij ook nog eens van systeem veranderen. Dat zie ik niet gebeuren. Ik denk: Courtois, Alderweireld, Vermaelen (of Denayer), Vertonghen - Chadli, Dendoncker. Tielemans. Carrasco - E.Hazard, Batshuayi, Mertens. Eventueel Thorgan in de plaats van Carrasco, maar ik denk dat Thorgan eerder zal invallen dan dat hij zal starten. Het is ook mogelijk dat Castagne op rechts mag beginnen en dan zie ik Chadli nog naar links verhuizen en Carrasco op de bank.
[Reactie gewijzigd op woensdag 20 maart 2019 om 21:37]
Vind ik leuk
Patfey +6460
donderdag 21 maart 2019 om 17:39
Deze opstelling zal er heel dicht opzitten
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 23:53
Ja, viel wel mee. Boyata had ik niet in de basis verwacht. De as had ik juist gegokt wat Martinez zou doen en ook de aanval leek me evident. Enkel de flanken was ik aan het twijfelen. Ik had niet verwacht dat Martinez en Castagne én Thorgan zou laten starten.
Vind ik leuk
Zetterberg +13493
donderdag 21 maart 2019 om 07:13
Mechele en Castange naast mekaar....dat geloof ik nooit!
[Reactie gewijzigd op donderdag 21 maart 2019 om 07:14]
Vind ik leuk
Brubru +5986
donderdag 21 maart 2019 om 16:07
Je weet natuurlijk nooit maar met die opstelling geef ik Belgie geen schijn van een kans.
Mechele, Dendoncker, Tielemans, Vanaken, Januzaj, ... allemaal veel minder dan de normale basisspelers.

Edit : sorry dacht ze in Rusland speelden. Zo interessant vind ik die matchen van de RD dus.....:-)
Thuis mag het geen probleem zijn, in Rusland krijg je slaag met deze elf.
[Reactie gewijzigd op donderdag 21 maart 2019 om 16:17]
Vind ik leuk
Mrbai +520
donderdag 21 maart 2019 om 16:17
Radja N. : nu missen we hem toch eenbeetje é :)
Vind ik leuk
VeeDeeVee +20225
donderdag 21 maart 2019 om 16:50
Praet of Vanaken moet zeker starten.
Vind ik leuk
firedwarf +4252
donderdag 21 maart 2019 om 20:14
mechele is veel te licht...
vanaken alstublieft seg...
de rest kan ik me nog in vinden...
Zowiezo moet martinez es stoppen met kompany en vermaelen op te roepen, hunne tijd is allang voorbei
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws