Bayat viseert Mechelen en Waasland-Beveren: Ze moeten geschrapt worden

    Bayat viseert Mechelen en Waasland-Beveren: "Ze moeten geschrapt worden"

    Gepubliceerd: woensdag 28 november 2018 om 09:30wo 28-11-2018 om 09:30

    Naast het onderzoek naar witwassen en fiscale fraude wordt ook bekeken of er sprake was van matchfixing. KV Mechelen en Waasland-Beveren worden genoemd. Mehdi Bayat spreekt zich uit over beide clubs.

    Het bestuurslid van Sporting Charleroi is klaar en duidelijk. "Als het bewezen wordt dat er clubs betrokken zijn bij wedstrijdvervalsing, dan moeten ze geschrapt worden. Het reglement is daar heel duidelijk over", opent Bayat in Sport/Voetbalmagazine.

    De broer van Mogi Bayat haalt Juventus Turijn aan als voorbeeld. Zij werden destijds naar derde klasse verwezen. "Als men in Italië de grootste club van het land ten val heeft kunnen brengen, zie ik niet waarom men in België geen straf zou kunnen toepassen die in verhouding staat tot de inbreuk."

    Propere Handen
    Zelf kreeg hij naar eigen zeggen nog nooit te maken met omkoping. "Ik heb natuurlijk weleens het gevoel gehad benadeeld te zijn door de arbitrage, maar dat gevoel hoort bij het voetbal en zal altijd blijven bestaan. Maar in mijn zestien jaar bij Charleroi ben ik daar nooit mee geconfronteerd geworden."

    Plaats een reactie

    Hierulf +1299
    woensdag 28 november 2018 om 09:34
    Juventus als voorbeeld... en Standard na Waterschei ??
    Vind ik leuk
    TageMeister +5562
    woensdag 28 november 2018 om 09:38
    hij haalt een grotere club en een recenter voorval aan...
    Vind ik leuk
    woensdag 28 november 2018 om 10:27
    Als ik mij goed herinner zijn alleen de spelers en de voorzitter gestraft maar de club is niet moeten degraderen en zeker niet geschrapt
    Vind ik leuk
    Toca +40811
    woensdag 28 november 2018 om 09:37
    Degradatie kan k inkomen. Schrapping gaat toch te ver.
    Vind ik leuk
    Zetterberg +10856
    woensdag 28 november 2018 om 09:47
    Waarom moeten de clubs en hun supporters toch steeds boeten voor de malafide praktijken van hun bestuursleden? Pak de mensen in kwestie goed en hard aan! Ik begrijp dat een club moet gestraft worden maar ik vind het zo oneerlijk voor de mensen die er elke week staan om hun ploeg vooruit te schreeuwen! Zij hebben niet de keuze om die bigshots in het organogram te plaatsen maar moeten wel als eerste boete voor die meestal dikbetaalde heren!
    Vind ik leuk
    Toca +40811
    woensdag 28 november 2018 om 10:02
    Begrijp u ergens wel, maar waar ga je dan de lijn trekken.
    Bestuursleden zijn verantwoordelijk voor de club, en dus moeten de clubs betalen voor hun fouten.
    Je kan toch niet anders dan hier geen rekening houden met de fans, hoe erg dat dat ook is.
    Vind ik leuk
    Zetterberg +10856
    woensdag 28 november 2018 om 10:14
    Ik begrijp dat het moeilijk anders kan, maar het is manifest oneerlijk! Supporters van kvm hebbe al genoeg geboet in verleden, lijkt me!
    Vind ik leuk
    Toca +40811
    woensdag 28 november 2018 om 10:23
    Dan zijn we het deze keer niet eens.
    Als er matchfixing was, en dat wordt bewezen, dan is er geen andere mogelijkheid voor mij, en volgens het reglement.
    Vind ik leuk
    Zetterberg +10856
    woensdag 28 november 2018 om 10:37
    Ik begrijp je en het kan niet anders, want wat met andere ploegen die benadeeld werden door de matchfixing, je hebt gelijk maar het is een wrang en oneerlijk gevoel voor de supporters in kwestie
    Vind ik leuk
    Lodecol13 +2314
    woensdag 28 november 2018 om 12:24
    Wat doet ge dan met het andl van vds die lening omkoping werd ook alleen maar met een boete beslecht ,dat kwam jullie wel goed uit dat was nu eens echte match fixing door de voorzitter en bestuur bedisseld hier in KVM zijn de grote slachtoffers de supporters want die hebben geld bijeen gebracht om kvm er terug bovenop te brengen
    Vind ik leuk
    Toca +40811
    woensdag 28 november 2018 om 12:27
    Dat was in 1984 en is 25 jaar later uitgekomen. Was zelfs al verjaard. Ik schrijf hier gewoon wat het reglement van de kbvb zegt he.
    Vind ik leuk
    Rune1891 +3964
    woensdag 28 november 2018 om 10:19
    En wat dan met de supporters van de tegenpartij? Zij zitten dan ook naar een gefixte match te kijken en die kunnen er ook niet aan doen...
    Vind ik leuk
    Zetterberg +10856
    woensdag 28 november 2018 om 10:35
    Akkoord en ik besef dat het niet anders kan, zoals Toca hierboven aanhaalt! Het is gewoon een wrang gevoel!
    Vind ik leuk
    Rune1891 +3964
    woensdag 28 november 2018 om 10:38
    Dat zeker, vooral ook omdat Mechelen zoveel goeie supporters heeft, maar voor de zoveelste maal zijn het goeien die het moet bekopen door de acties van enkele slechte...
    Vind ik leuk
    Zetterberg +10856
    woensdag 28 november 2018 om 10:39
    My point exactly!
    Vind ik leuk
    Goaltje +1139
    woensdag 28 november 2018 om 10:20
    Voor de 1000ste keer : wat dan met de "rechten" van de gedupeerde supporters ? Die hun ploeg zien verliezen (of zakken) terwijl de ander staat te juichen voor gesjoemel ? Respect voor de tegenstander ?Denk je nu echt dat je een match kan fixen in de bestuurskamer alleen ? Ik zou weigeren nog te supporteren voor een vereniging die sjoemelt.
    Vind ik leuk
    Frefke +930
    woensdag 28 november 2018 om 12:29
    Ja de supporters zijn altijd de peer. Maar volgens jou redenering kan dan elk seizoen bij de ploegen in moeilijkheden bvb een persoon opgenomen worden om matchfixing te regelen. Als dat dat uitkomt wordt enkel die persoon gestraft... neen zo gaat het niet.
    Personen en Club(s) voor hun verantwoorlijkheden zetten en straffen en voor de clubs is dat minstens degraderen en in het ergste geval schrapping !
    Vind ik leuk
    Pepito +14
    woensdag 28 november 2018 om 13:00
    Jammer, maar de supporters van de ploegen die zakken door toedoen van een ploeg door omkoperij, die supporters zijn ook de dupe, en soms voor lange tijd.
    Vind ik leuk
    Wolf1986 +1753
    woensdag 28 november 2018 om 10:14
    Uit prof voetbal degraderen naar 1ste amateur.
    Vind ik leuk
    VeeDeeVee +16271
    woensdag 28 november 2018 om 09:59
    Degraderen is het minimum, dat zéker!
    Vind ik leuk
    Lord Wenger +15611
    woensdag 28 november 2018 om 10:14
    De vraag is in hoeverre je na dato die clubs nog kunt straffen. Want hoe het er nu uitziet, lijkt 't nog een hele tijd te gaan duren vooraleer alles al dan niet aan 't licht komt.
    Vind ik leuk
    Goaltje +1139
    woensdag 28 november 2018 om 10:38
    Een club die in fout is moet àltijd gestraft worden. As de zaak op termijn bewezen wordt dan hadden de schuldigen maar vroeger moeten bekennen en zo de onzekerheid voor hun club besparen. Dat dit soort zaken lang aansleept is logisch : waarom zou het gerecht zich moeten haasten met het onderzoek als ze dit grondig en stap voor stap willen doen, zonder fouten te maken of onzekerheden in te bouwen ? Daarmee verdwijnt of vermindert de schuldigheid toch niet ? Morgen bekentenissen, overmorgen uitspraak ! Maar nee, iedereen zet zijn advocaten in stelling om te procederen en 't spel zo lang mogelijk te rekken. Om dan achteraf te zeggen "'t heeft te lang geduurd" en nu zijn de supporters de dupe ? De supporters zijn de dupe van het gesjoemel. Iedereen zou wat meer in eigen boezem moeten kijken.
    Vind ik leuk
    camargue +3396
    woensdag 28 november 2018 om 10:47
    klopt, als je weet dat die gerechtelijke molen steeds jaren achterop loopt kan het gemakkelijk nog 10 jaar duren voor je nog maar aan een proces begint ...
    Vind ik leuk
    Goaltje +1139
    woensdag 28 november 2018 om 11:57
    Gelukkig zijn er nog de advocaten die de zaak bespoedigen door geen procedureslagen te voeren, ofwa ?
    Vind ik leuk
    camargue +3396
    woensdag 28 november 2018 om 12:00
    wat bedoelt ge daar nu mee?
    Vind ik leuk
    Goaltje +1139
    woensdag 28 november 2018 om 12:29
    Ironisch bedoeld. Ok, ik zal uitleggen wat ik bedoel. Één van de redenen waarom het zo lang kan duren is omdat de advocaten de boel rekken, zelfs tegenwerken. O.a. omdat de straf dan kan gedrukt worden wegens “overschrijden van de redelijke termijn”. Dus niet zomaar goedkoop afgeven op justitie.
    Vind ik leuk
    camargue +3396
    woensdag 28 november 2018 om 15:36
    gedeelde verantwoordelijkheid dan hé :D
    Vind ik leuk
    Dan4red +758
    woensdag 28 november 2018 om 10:32
    Zie naar Verbroedering Geel een paar jaar geleden? Reglementen zijn onderschreven door alle clubs...consequenties staan op papier bij overtredingen....inderdaad jammer voor de fans...maar die van KV zullen blijven gaan, en hun intrede naar 1A zal jaren uitgesteld worden...voor WB is het anders gesteld...die zie ik niet meer terugkeren naar het hoogste niveau... maar éénmaal die straffen zijn uitgesproken, wie zijn dan de ploegen die hun plaats mogen innemen (slachtoffers van toen...of de hoogst gerangschikte op het einde van het seizoen). Wat duidelijk is, de amateurs op de KBVB (mogen al lang die "K" van "Koninklijke" wegdoen, en vervangen door de K van "Knoeiers") iets doen, anders hebben ze het beetje respect en credibiliteit wat ze nog hebben, ook kwijt...
    Vind ik leuk
    woensdag 28 november 2018 om 10:36
    Iedereen spreekt zich maar uit over matchfixing maar er is nog altijd niks bewezen en bayat werd vroeger ook genoemd in fraude dossiers en die ga nu uitleggen hoe en wat wacht het onderzoek af en oordeel dan
    Vind ik leuk
    Dan4red +758
    woensdag 28 november 2018 om 10:45
    Brenneke, Ge weet in Belgie, dat ze ne crimineel al niet rap in de bak steken hé...dus als ge als bestuurslid 45 dagen hebt moeten zitten, zal er wel iets aan de hand zijn hé... niet naief zijn hé.
    Vind ik leuk
    woensdag 28 november 2018 om 11:42
    Nee das waar en de schuldige moeten gestraft worden maar voor een hele club naar de klote te doen dat vind ik erover ploegen zoals Moeskroen,eupen daar is het al jaren ni pluis maar ja dat zijn de Walen zeker
    Vind ik leuk
    Dan4red +758
    woensdag 28 november 2018 om 11:48
    Brenneke, of het nu vlamingen of walen zijn, iedereen gelijk voor de wet... als het uitkomt dat Moeskroen (en dat geld ook voor KV en WB) dat ze de regels hebben aan hun laars gelapt, dan staan daar consequenties tegen over. Geen onderscheid. Maar laat ons eerst wachten op de bewijzen... cafepraat telt niet...bewijzen...en dan zien we wel.
    Vind ik leuk
    woensdag 28 november 2018 om 15:11
    Als kakker en mechelaar hoop ik op een goeie afloop maar als je hoort dat de kbvb een uitspraak wil doen zonder het gerechtelijk onderzoek af te wachten dan vrees ik het ergste
    Vind ik leuk
    camargue +3396
    woensdag 28 november 2018 om 10:46
    den broer van is al aan het afrekenen met de clan Vejlkovic. Gaat nog plezant worden die 2 clans tegen elkaar ...

    Binnenkort op VTM te zien als topserie :D
    Vind ik leuk
    woensdag 28 november 2018 om 11:55
    Spijtig genoeg blijven weer de Vlaamse ploegen over. Geen woord over matchfixing tussen Eupen en Mouscron. Waalse belangen? Waarom geen taps gedaan daar? Welke uitleg gaan jullie daarvoor uit jullie duim zuigen? Wacht liever af wat er nog komt dan er op los te fantaseren en het proces van mensen en ploegen te maken zonder volledig inzicht!
    Vind ik leuk
    woensdag 28 november 2018 om 12:34
    Mss zen broer late schrappe als makelaar..
    Vind ik leuk
    woensdag 28 november 2018 om 12:41
    Maffia himself
    Vind ik leuk
    woensdag 28 november 2018 om 13:25
    Ik las gisteren in VN nog een artikel van deze Bayat met als tittel " Men is het Belgische voetbal kapot aan het maken". Wel Mr Bayat, dat is met dank aan uw broer en de vele malafide makelaars die al deze praktijken sturen en beheersen. Het zou erg zijn als ploegen hiervan de dupe zijn maar reglement is reglement. Als je als speler of bestuurder benadert word, heb je de plicht om dit te melden. Ik hoop in elk geval dat de hoofdrolspelers in eerste instantie veroordeeld worden. Helaas is dit Belgie en is niets zeker....
    Vind ik leuk
    TomBMB +19
    woensdag 28 november 2018 om 13:40
    Het meest wraakroepende is dat het proces zonder harde bewijzen van matchfixing in de pers al gevoerd is...
    Vind ik leuk
    vampire81 +1204
    woensdag 28 november 2018 om 14:08
    dat klopt absoluut niet, juventus is niet naar de 3e klasse gezakt (dat niemand anders die fout ziet of het maar weet dat het fout is), het was slechts naar 2e klasse, en initieel moest juventus dat seizoen in 2e starten met een zeer negatief puntenaantal (rond -30 en ergens in de 30 dacht ik maar pin mij hier niet op vast want ik weet het juiste aantal niet meer) maar uiteindelijk is die strafpunten zwaar verminderd tot slecht -9 meer en zijn ze kampioen geworden en hebben zo slechts 1 seizoen op het hoogste niveau gemist, indien de minpunten wel hadden blijven gelden had juventus net de PO voor promotie gemist en hadden ze een jaar extra in de serie B gezeten

    ze zijn dus wel degelijk gestraft maar in mijn ogen nauwelijks en hun vrij kleine straf gezien de feiten is dan nog tijdens de uitvoering ervan verminderd ook, zie de alinea hierboven

    dergelijke zaken mogen toch zwaarder bestraft worden dan dat dat het geval was voor juventus, indien KVM & W-B schuldig zijn en worden bevonden is zakken naar de 3e afdeling (1e amateurreeks dus) zeker niet te zwaar
    [Reactie gewijzigd op woensdag 28 november 2018 om 14:54]
    Vind ik leuk
    woensdag 28 november 2018 om 14:31
    waar zijn die bewijzen ten eerste aan die match was totaal niks verkeerd in eupen moeskroen daarintegen . en arbitter omkopen de arbitters zen al jaren tegen kvm en onderzoek anderlecht en brugge beter is altijd goeiekopen penaltys enz en.fluite in hun voordeel telkens da velkovic zen boekske daar ma over open doet dan zulle we is zien.als anderlecht brugge genoemd worden dan zal degradatie of schrapping ineens totaal nimeer mogen he
    Vind ik leuk
    woensdag 28 november 2018 om 17:54
    En wat moeten ze dan met zijn broer doen , welke straf verdient die dan ?
    Vind ik leuk
    glenn +1019
    woensdag 28 november 2018 om 19:18
    bij juve waren de spelers zelf ook omgekocht en op de hoogte, bij waasland Beveren wist niemand van iets buiten misschien ?? de voorzitter die was benaderd
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws