Ik hoop echt dat hij laat inzien dat Anderlecht een fout maakte

"Ik hoop echt dat hij laat inzien dat Anderlecht een fout maakte"

donderdag 11 januari 2018 om 19:00

Nicolae Stanciu verlaat dra België. De Roemeen kwam als recordtransfer naar Anderlecht, maar gaat het Costant Vanden Stock verlaten via de achterdeur. Hoe denken ze daar in zijn thuisland over?VoetbalPrimeur.be vroeg het aan journalist Emanuel Rosu, die onder meer schrijft voor The Guardian en de BBC.

"Toen Stanciu Steaua Boekarest verliet in 2016 waren de verwachtingen in Roemenië erg hoog. Voor onduidelijke reden slaagde hij niet in Anderlecht. Volgens mij werd hij in Brussel onvoldoende naar waarde geschat. Hij verdiende meer. Meer krediet. Meer speelkansen. Meer vertrouwen. Een transfer naar Sparta Praag zal hem goed doen. Die ploeg heeft hem nodig en Stanciu heeft een team nodig dat hem vertrouwen geeft", aldus Rosu.

Kritiek doet pijn
Anderlecht betaalde destijds circa tien miljoen euro om Stanciu naar Brussel te halen. "Zijn transfer was hier groot nieuws, maar het is niet zijn schuld dat Anderlecht zo veel betaalde. Stanciu is en blijf een van de beste Roemeense spelers. Ik hoop dat zijn loopbaan nu terug op de rails kan krijgen. De (Belgische) kritiek op Stanciu doet ons emotionele Roemenen pijn. Ik hoop echt dat Stanciu Anderlecht kan laten inzien dat ze een fout met hem maakte."

"De transfer van Stanciu was ook een record in Roemenië. Ik denk dat geen enkele landgenoot dat in de nabije toekomst snel zal verbreken. Stanciu zal wel onze nationale nummer tien blijven. Bij Anderlecht droeg hij dat nummer, maar kreeg niet de verantwoordelijkheid en het aanzien dat bij dat nummer hoort. Volgens mij is Stanciu – door de huidige markt – nu eigenlijk nog meer waard dan Anderlecht voor hem betaalde. Jammer dat de club dat niet wil inzien."

Verkeerd begrepen
Dat Stanciu in Anderlecht niet slaagde, ligt volgens Rosu niet aan de speler. "Volgens mij werd hij verkeerd begrepen. Stanciu is ook geen moeilijke jongen. Dat weet ik honderd procent zeker. Wil je hem de schuld geven? Kijk dan even naar het feit dat hij destijds ook niet moeilijk deed, toen Anderlecht hem wilde. Een mens is geen robot. Je kunt hem niet programmeren. Je mag geen wonderen verwachten. Als je de goals ziet, die Stanciu al scoorde, weet je dat hij iets bijzonders kan. Waarom bouwde Anderlecht daar niet op door?", besluit Rosu tegenover VoetbalPrimeur.be.

Lees ook: 'Transferitis' treedt op bij Anderlecht, Stanciu weigert mee te spelen

Poll

Heeft Stanciu bij Anderlecht voldoende kansen gekregen?

(863 stemmen)

Plaats een reactie

donderdag 11 januari 2018 om 19:03
STANCIU is de beste speler in de Jupiler LEAGUE

Krijgt alleen GEEN kans om het te bewijzen.
Vind ik leuk
Prpldynmt +3143
donderdag 11 januari 2018 om 19:22
Inderdaad, hopelijk speelt hij de pannen van het dak bij Sparta Praag en verkopen zij hem binnen 2 jaar of zo voor 20 miljoen euro of meer. Hermannetje zal dan wel ogen opentrekken.
Vind ik leuk
Brubru +181
donderdag 11 januari 2018 om 19:26
Stelt Herman de ploeg op ? Het zijn Weiler en superman Hein die hem niet moeten en waarschijnlijk ligt dat aan 1 man namelijk Stanciu.
Vind ik leuk
Prpldynmt +3143
donderdag 11 januari 2018 om 20:03
Herman stelt de ploeg niet op, maar het is wel (mede) hij die beslist heeft om hem te verkopen.
Vind ik leuk
dakcota +1857
vrijdag 12 januari 2018 om 12:39
en, elke anderlecht supporter was aant feesten bij zijn komt, groot voetbaltalent, alleen komt het er niet van hier in belgie. jammer en helaas
Vind ik leuk
Boerken +2589
vrijdag 12 januari 2018 om 12:42
Tja , je kunt niet blijven wachten ook he
Vind ik leuk
zaterdag 13 januari 2018 om 16:26
Waarom niet? Teo is toch ook nog altijd nummer 1 in de spits? Leg da maar eens uit aan onze Roemeense vriend.
Vind ik leuk
Drekovic +5040
donderdag 11 januari 2018 om 20:01
Waarom Herman ? volgens velen heeft hij toch niets meer te beslissen dus kan men dit niet in zijn schoenen schuiven
Vind ik leuk
donderdag 11 januari 2018 om 20:18
Het is toch niet állemaal Herman zijn schuld!? Stanciu wil weg. Wat kan Herman er aan doen?
Vind ik leuk
donderdag 11 januari 2018 om 20:47
Herman is hem gaan halen ,maar dat hij niet speelt ligt niet aan Herman hè !!!
Wel een beetje serieus blijven hè.....
Vind ik leuk
Prpldynmt +3143
donderdag 11 januari 2018 om 21:12
Dat zeg ik niet, maar een beetje aandringen bij de trainers om hem toch eindelijk eens een deftige kans te geven had er wel af gekunnen, hoewel het vanzelfsprekend is dat de trainers de ploeg opstellen en niet de manager. Maar toch. Het is toch Herman en de rest van de technische staff die beslist hebben om hem te verkopen. Stanciu wilde natuurlijk weg, omdat hij (onverdiend) niet aan spelen toekwam. Er zijn andere spelers die veel meer krediet krijgen en na een half jaar slecht spelen nog altijd in de basis staan...
[Reactie gewijzigd op donderdag 11 januari 2018 om 21:12]
Vind ik leuk
freeman +4990
donderdag 11 januari 2018 om 19:25
Jammer dat Profeet Gein dat niet gezien heeft .....?
Vind ik leuk
donderdag 11 januari 2018 om 21:16
Helemaal met eens!
Vind ik leuk
donderdag 11 januari 2018 om 23:17
dat gelooft ge toch zelf niet; ik zou nog nie willen omruilen voor Corryntje. ik val in herhaling BACK TO ROMANIA BAGDHANI-ES PULE
Vind ik leuk
vrijdag 12 januari 2018 om 01:36
Wa voor DIKKE zever is dat jong? De beste speler maar kreeg geen kans whoehahaha hahaha straks plas ik in mijn broek van te lachen. Als ge zes of zeven keer begint aan de match maar na maximaal een uur naar de kant moet komen omdat niet aantezien is hoe slecht Anderlecht speelt door hem wel ja dan houd het uiteindelijk eens op !! Een ándere goedkopere zou zoveel kansen niet krijgen en wat er blijkbaar niet veel beseffen hij is aan zijn 2 de seizoen bezig ,bezig 2 de jaar op rij de bank te verwarmen . Als hij zich nog niet kan aanpassen wel 1 oplossing keer weer van waar ge komt .
Vind ik leuk
Boerken +2589
vrijdag 12 januari 2018 om 12:42
Niet overdrijven he, maar hij kan wel voetballen!
Vind ik leuk
Brubru +181
donderdag 11 januari 2018 om 19:23
Heeft in de verkeerde competitie getekend. Als Hein - volgens velen (dus ook supporters van Anderlecht) de beste trainer in ons land - er niets in ziet moet dat toch een reden hebben. Heeft in de 53 matchen die hij in actie kwam (meestal als invaller dat wel) toch nooit laten zien dat hij zo een bedrag waard was. Dat hij nu meer waard is, is managerspraat uiteraard.
Vind ik leuk
donderdag 11 januari 2018 om 20:21
Hij is vorig seizoen veel gestart.
Vind ik leuk
donderdag 11 januari 2018 om 21:19
Ah ja? Dan waarschijnlijk ook veel op links.
Vind ik leuk
donderdag 11 januari 2018 om 21:19
Lees de tekst, het is geen managerspraat maar van een journalist. En inderdaad meestal als invaller en veel op de flanken ook. Hij heeft echt geen eerlijke kans gekregen. Geef Stanciu vertrouwen en volgend jaar heeft hij de Gouden Schoen en een dikke transfer!
Vind ik leuk
donderdag 11 januari 2018 om 21:36
Het is een feit dat hij nu meer waard zou moeten zijn omdat de transferprijzen sinds de Neymar-transfer exceptioneel gestegen zijn. Vandaar de conclusie van deze journalist.
Lees wel: zou moeten!
Vind ik leuk
donderdag 11 januari 2018 om 19:42
Wat een verwijfde generatie zijn die mannen onder de 30 jaar wel niet... "hij wordt niet verstaan mimimi". Het is voetbal, geen rocket science... je hebt een bal, geef die in zijn voeten, als hij lomp is met de bal kan hij niet shotten punt. met die zever van hij wordt niet verstaan... voetbal is een wereldtaal. Precies een 15 jarig meisje die op zoek is achter de ware en nog struikelt over haar bescheiden karakter.
Vind ik leuk
donderdag 11 januari 2018 om 21:12
Kleine anekdote: Toen Rene Vandereycken bij Hasselt kwam voetballen wilde het eerst ook niet lukken. Zijn passen kwamen zelden aan niets ging en men vroeg zich bij Hasselt wel eens af wat er scheelde. Brugge kwam hem op het oog en zag onmiddellijk dat deze speler kwaliteiten had. Wat bleek: Hij las het spel veel sneller, zag de gaten, speelde veel sneller maar zijn medemaats dachten en handelden niet op zijn niveau waardoor de pases niet of slecht uitkwamen...
Bij Brugge ging het dan wel weer als een fluitje van een cent en het gevolg zullen jullie wel kennen :)
[Reactie gewijzigd op donderdag 11 januari 2018 om 21:13]
Vind ik leuk
donderdag 11 januari 2018 om 21:22
Met Zetterberg idem. Bij Anderlecht moesten ze hem niet wegens onvoldoende. Ze verhuurden hem en daarna zagen ze hem uitblinken in een ploeg die wel in hem geloofde en werd hij nog de prins van het park.
Vind ik leuk
donderdag 11 januari 2018 om 21:21
Voetballers hebben ook vertrouwen nodig, zelfs de beste voetballers. Die voelen de druk als ze een slechte pas durven geven zijn ze bang opnieuw op de bank te geraken en die spelen verkrampt.
Vind ik leuk
Lunam +549
donderdag 11 januari 2018 om 22:36
Is gewoon een miskoop van Anderlecht punt aan de lijn.
Kan misschien nog wel floreren bij een andere ploeg maar zijn gaves zijn verkracht geweest onder Weiler, laat dit duidelijk zijn, was geen speler voor Weiler en HVH krijgt hem ook niet op de rails bij RSCA, mijn conclusie, aangezien Anderlecht zoveel betaalde zal hij wel wat kunnen maar zal niet bij Anderlecht zijn, waar hij zijn vertrouwen al langer veel te lang kwijt is en ligt volgens mij niet aan HVH.
Vind ik leuk
deket +93
vrijdag 12 januari 2018 om 00:39
technisch en creatief inderdaad de beste,
nu Weiler maakte al een fout met Svilar,maar dat Hein hem nu ook geen kansen valt mij van hem tegen. Hein heeft iets tegen Roemenen immers de andere krijgt ook geen kans,nu van Gerkens en zeker Bruno moet het niet komen. Hanni voldoet niet als spelmaker
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

"Ik hoop echt dat hij laat inzien dat Anderlecht een fout maakte"