Klantenbinding na corona: hoe JPL-clubs hun fans toch warm maken voor abonnement

Klantenbinding na corona: hoe JPL-clubs hun fans toch warm maken voor abonnement

Gepubliceerd: maandag 25 mei 2020 om 08:00ma 25-05-2020 om 08:00

Laatste update: maandag 25 mei 2020 om 16:12ma 25-05-2020 om 16:12

Door de coronacrisis staat het voortbestaan van heel wat bedrijven op de helling. In de Belgische voetbalwereld is dat vanzelfsprekend niet anders. Net nu het gros van de Jupiler Pro League de inkomsten van haar supporters het hardst nodig heeft, gaat de volgende jaargang hoogstwaarschijnlijk van start zonder publiek. Sommige clubs proberen de gulden middenweg te vinden dankzij enkele promoacties. VoetbalPrimeur.be lijst de verschillende initiatieven op.

RSC Anderlecht
Onder het motto ‘Mauves un jour, mauves toujours’ proberen de Brusselaars in te spelen op het paars-witte hart van hun trouwe achterban. Op financieel vlak verkeert Anderlecht, zoals bekend, in diepere nood dan ooit tevoren. Aangezien de resultaten de voorbije jaren tegenvielen, moet de club op een andere manier sympathie opwekken. Dat doet het door een stevige korting aan te bieden op een abonnement.

In totaal gaat er twintig procent van de gebruikelijke aankoopprijs. Dat geldt wel enkel als je je seizoenskaart verlengt én je dit voor midden juli doet. Nadien zal er meer dan waarschijnlijk een minder aantrekkelijk voordeeltarief van kracht zijn. Daarnaast houdt Anderlecht nu al rekening met matchen zonder publiek. Wanneer dat het geval is, krijgen de fans hun geld voor die respectievelijke wedstrijd(en) volledig terugbetaald.

Royal Antwerp FC
Onduidelijkheid troef bij The Great Old. Initieel zat de oudste club van het land al opgezadeld met een logistieke kwestie, aangezien de vermaarde tribune 2 binnenkort tegen de vlakte gaat. Daardoor moeten heel wat fans (al dan niet tijdelijk) verhuizen naar de nagelnieuwe tribune achter het doel, maar de precieze indeling staat nog niet helemaal op punt. Daarbovenop komt uiteraard ook nog eens de troebele toekomst door de coronamaatregelen. Antwerp liet al verstaan dat het daarom de ticketverkoop on hold heeft gezet.

K. Beerschot V.A.
Niet enkel in Eerste Klasse A is men vrijgevig. Na de beslissing over de hervatting van de promotiefinale weet Beerschot nog steeds niet of het straks in 1A dan wel in 1B aantreedt, maar die onzekerheid deert haar fans duidelijk niet. Afgelopen weekend startte de abonnementenverkoop op het Kiel en na de eerste 24 uur waren al meer dan duizend exemplaren over de toonbank gegaan. Straf, maar niet zó verwonderlijk, als je de vele voordelen beschouwt die de Ratten hun supporters aanbieden.

In de eerste plaats krijgt de Beerschot-aanhang al tien procent korting op haar abonnement. Tien procent korting op … de prijs die vorig jaar gold in 1B. Als de Antwerpenaren alsnog naar 1A overgaan, hoeven de fans dus geen euro bij te betalen. Daarnaast krijgen zij de kans om een shirt van ‘Thirteen’, het nieuwe huismerk, aan te schaffen voor een verminderd tarief van 30 euro. Tot slot krijgt elke Rat het equivalent van twee consumpties op zijn of haar rekening gestort per wedstrijd die achter gesloten deuren wordt afgewerkt.

Club Brugge
Een gewaarschuwd man is er twee waard. Geen wonder dat Club Brugge serieus rekening houdt met een seizoensstart zonder supporters. Vaste gasten op Jan Breydel hoeven niet te wanhopen: de kersverse landskampioen heeft een compensatie voorzien. Bij elke wedstrijd die zonder twaalfde man afgewerkt moet worden, zal Club vijf procent van de totale prijs van het abonnement overschrijven op de betaalkaart. Daarmee kan dan drank, voedsel of merchandising aangekocht worden.

Vanzelfsprekend moet er ook een oplossing gezocht worden voor de gemiste matchen van het vroegtijdig gestaakte seizoen. Zo hadden heel wat Brugse supporters zich al verzekerd van vijf topduels in Play-Off 1. Op welke manier Club die bedragen tegemoet zal komen, is tot op heden nog niet bepaald. Het ligt echter in de lijn der verwachtingen dat er ook op dat vlak water bij de wijn gedaan zal worden. De voorrangsperiode voor abonnees om hun plaatsje te bevestigen werd alvast verlengd.

KRC Genk
Eerlijk is eerlijk: van alle clubs uit de JPL levert Genk ongetwijfeld de strafste financiële inspanning. De Limburgers maakten hun supporters dolgelukkig door aan te kondigen dat hun lopende abonnement automatisch verlengd wordt tot de winterstop van het seizoen 2020-2021. De club vindt het ‘ongepast’ om het volk in deze lastige tijden te dwingen om diep in de buidel te tasten. Na een succesvol 2019, met een titel en een lucratieve Champions-League-campagne, heeft Genk ook de middelen om zo’n actie op touw te zetten.

De club van voorzitter Peter Croonen stelde zelfs nóg een voordelige maatregel op. Als er voor Nieuwjaar geen zes wedstrijden hebben plaatsgevonden in de Luminus Arena waar publiek bij aanwezig mag zijn, trekt Genk dat ‘gratis abonnement’ nog verder door. De promostunt geldt dus minstens tot de Limburgse voetbalfan zes thuisduels van haar grote liefde heeft kunnen aanschouwen. Het hoeft niet te verbazen dat dat nieuws in bijzonder goede aarde viel bij het blauw-witte legioen.

KAA Gent
De Buffalo’s hopen het Gentse volk tegemoet te komen met een Europees droomscenario. Aangezien de Play-Off-1-abonnementen al aan de man (of vrouw) gebracht waren, moesten Ivan De Witte en Micheld Louwagie op zoek naar een gedegen compensatie. Die vond het bestuursduo dus in de Europese duels. Volgend seizoen mogen de mensen die zich al verheugden op PO1 immers zonder extra kosten naar alle Europese avonden in de Ghelamco Arena. In totaal gaat het om minstens twee thuisduels, die afhankelijk van de prestaties kunnen oplopen tot vijf of meer. Als runner-up zal Gent uitkomen in de voorrondes van de Champions League.

Bekeren op het kampioenenbal of in de minder aansprekende Europa League, die twee toernooien zijn natuurlijk niet helemaal gelijkwaardig. Daarom doet Gent nog een extra geste voor het geval de ploeg ‘slechts’ in de EL aan de slag gaat. Fans met het reeds aangekochte PO1-bewijs zullen dan twintig procent van die aankoopprijs teruggestort krijgen op hun clubkaart. Belangrijke voetnoot: als supporter moest je niet instemmen met dit hele concept. Als je niet akkoord was, kon je tot afgelopen weekend een bericht sturen naar de club.

KV Mechelen
Voor een vol huis of voor drie man en een symbolische paardenkop: in Mechelen maakt het allemaal niets uit. Malinwa liet bij het begin van haar abonnementenverkoop namelijk duidelijk verstaan dat er geen compensatie komt voor wedstrijden achter gesloten deuren. Een voordeeltarief is er wel, meer bepaald voor fans die hun seizoenskaart voor het einde van de maand mei aankopen, maar dat is een jaarlijkse gewoonte.

Ondanks die zuinige inspanningen verkopen de abo’s als zoete broodjes. KVM, dat deze lente nog op de rand stond van haar eerste deelname ooit aan Play-Off 1, mocht na enkele dagen zelfs een historisch record in de boeken schrijven. Nooit eerder gingen op zo weinig tijd zoveel abonnementen de deur uit als in mei 2020. Van een coronacrisis lijkt in stad van de Maneblussers dus allerminst sprake …

KV Oostende
Op nieuws over de prijs van de abonnementen voor komend seizoen is het nog even wachten aan de kust, maar de West-Vlaamse aanhang heeft toch al een toegeving gekregen. Geld dat nog op de betaalkaart staat, zal overgemaakt worden naar de jaargang van 2020-2021. Bovendien krijgen fans die al een ticket aangeschaft hadden voor het slotduel met Cercle Brugge, het aankoopbedrag integraal terug.

Logo Bundesliga

Check hier de hoogtepunten van de afgelopen Bundesliga-speelronde

Poll

Ben jij tevreden met de actie die jouw favoriete Belgische clubs op poten heeft gezet?

(146 stemmen)

Plaats een reactie

Bekijk het laatste nieuws