Onthuld: 'Club Brugge neemt voorbeeld aan Wolfsburg en Bordeaux'

Onthuld: 'Club Brugge neemt voorbeeld aan Wolfsburg en Bordeaux'

06-03-2020 10:45 Laatste update: 10:48
25

Club Brugge gaat als alles in orde komt een nieuw stadion bouwen op de huidige site van het Jan Breydel-stadion. Het Laatste Nieuws weet dat Club grote plannen heeft voor een moderne voetbaltempel.

'Bart Verhaeghe droomt van een écht voetbalstadion, waar de beleving voor fans en vips optimaal is', zo staat te lezen. 'Club bouwt straks - als alles goed gaat - een modern stadion met vier rechte, behoorlijk steile tribunes en 40.000 zitplaatsen, waarbij de supporters dicht op het veld zitten. Een modern architecturaal bouwwerk zonder veel franjes - een eenvoudig, maar strak ontwerp zeg maar. Een rechthoekig stadion, waarvan de hoeken dicht zijn. Geïnspireerd door de Volkswagen Arena in Wolfsburg en het Stade Matmut Atlantique van Bordeaux.'

Ook de indeling is al onthuld. 'De grootste tribune achter doel moet straks dienstdoen als sfeertribune en biedt plaats aan 12.000 fanatieke fans. Eén grote, doorlopende spionkop, die voorzien is van zitplaatsen, maar wel als staantribune moet fungeren - Club wil z'n eigen Gelbe Wand (van Dortmund, red.).'

'Aan de overzijde wordt een familietribune opgetrokken voor 10.000 supporters. De hoofdtribune aan de westzijde zal worden voorzien van 5.000 vipplaatsen, 30 skyboxen en restaurants voor 2.000 eters. In de hoek tussen de vip- en de familietribune komt een bezoekersvak met 2.000 plaatsen. Opvallend: in het nieuwe stadion zullen de technische staf en invallers net als in Engeland in de tribune plaatsnemen - een primeur in België.'

Mobiliteit?
Veel buurtbewoners maken zich zorgen om de mobiliteit rond het stadion, maar Club wil dat oplossen. 'Club speelt met het idee van shuttle-parkings. Eerder werd een site nabij de E40-afrit in Jabbeke geopperd, ook denkt Club aan een grote parkeerzone in het Waggelwater, ten noorden van Sint-Andries. Een slimme verkeers-app en een puntensysteem voor fietsers en gebruikers van het openbaar vervoer moeten de verkeersknoop mee helpen ontwarren. Of die mechanismen daartoe zullen bijdragen, wordt nog bestudeerd.'