Europese top keert zich tegen FIFA-plannen: ook Verschueren zet zijn handtekening

Europese top keert zich tegen FIFA-plannen: ook Verschueren zet zijn handtekening

Gepubliceerd: vrijdag 15 maart 2019 om 09:27vr 15-03-2019 om 09:27

Laatste update: vrijdag 15 maart 2019 om 09:35vr 15-03-2019 om 09:35

RSC Anderlecht ziet niets in de plannen van de FIFA, die het WK voor clubteams ingrijpend wil veranderen. Algemeen directeur Michael Verschueren heeft zich aangesloten bij een protestactie van meerdere Europese topclubs, meldt de Süddeutsche Zeitung.

De mondiale voetbalbond wil tijdens zomers zonder EK of WK, te beginnen in 2021, een groots wereldkampioenschap voor clubs met 24 deelnemers organiseren, ter vervanging van het huidige WK voor clubteams waaraan zeven clubs uit alle continenten meedoen. De Europese topclubs zitten echter niet te wachten op een nieuw toernooi van een dergelijk grote omvang. De European Club Association heeft inmiddels een officiële protestbrief naar de FIFA verstuurd.

Deze is ondertekend door bestuurders van diverse Europese topclubs. Onder meer Manchester United-voorzitter Ed Woodward, FC Barcelona-president Josep Maria Bartomeu, Paris Saint-Germain-eigenaar Nasser Al-Khelaifi en ook Van der Sar hebben hun handtekening gezet. Of het protest kans van slagen heeft, is nog maar de vraag. FIFA-voorzitter Gianni Infantino brengt het voorstel voor een vernieuwd WK voor cluteams vrijdag al in stemming tijdens een congres in Miami.

Plaats een reactie

Batman +200
vrijdag 15 maart 2019 om 09:48
Verstaat de FiFa dat nu zelf niet? De Clubs worden uitgemolken en vooral de spelers. Het is niet omdat je een topvoetballer bent en veel teveel betaald wordt, dat er geen grenzen zijn. Zie ook de wielrenners in de Tour de France. Die inspanningen zijn ook onmenselijk. Het blijven mensen, geen robots. Stop dat commercieel circus. Dat geld kan beter besteed worden... De TV wordt overspoeld met voetbal en wielrennen. Het is toch genoeg zeker. We zitten daar toch niet op te wachten.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 15 maart 2019 om 09:55]
Vind ik leuk
freejazz +2590
vrijdag 15 maart 2019 om 09:54
Het lijkt me zelfs dat de Fifa de enige is die daar op zit te wachten...;
Vind ik leuk
Lord Wenger +17710
vrijdag 15 maart 2019 om 10:06
Geldwolf Infantilo. Hij is zijn status van opvolger van Blatter meer dan waar aan het maken.
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 13:32
Als er geen gevolg aan gegeven word , alle toplanden zich niet kwalificeren en dan een WK met Swasiland , Fär Oër , Eritrea , Tonga , Somalië en de Cayman Eilanden
Vind ik leuk
freejazz +2590
vrijdag 15 maart 2019 om 14:04
Wel, dit zeg ik nu niet om ermee te lachen. Maar hoe (on)aangenaam zou het zijn om een soort WK voor kleine landen (soort 2° of 3° divisie WK) te organiseren zoals degene die jij opnoemt en Luxemburg, Gibraltar, Malawi, Nieuw-Guinea enz...Als je die onderling laat spelen en het kunt bekijken 'in verhouding' heb je verschillende voordelen. Landen die je anders nooit te zien krijgt, misschien interessant om te bekijken (nogmaals in verhouding), en een doel op zich voor die landen om zich ook eens te kunnen profileren (op hun niveau) zonder belachelijk gemaakt te worden. Oei....., zal niet doorgaan, niet genoeg geld mee gemoeid.
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 15:07
Dat laatste zal zeker de doorslag geven en voor een wedstrijd
Malawi - Gibraltar ga ik ook niet midden in de nacht opstaan .
Vind ik leuk
freejazz +2590
vrijdag 15 maart 2019 om 15:37
Ik wel, want de bondscoach van Malawi is een persoonlijke vriend van mij.
Vind ik leuk
Lord Wenger +17710
zondag 17 maart 2019 om 13:40
De clubs moeten gewoon met jeugdelftallen aan de aftrap komen moesten ze bij de FIFA dit doorzetten. Dat zal ze een financiële zware kater opleveren. Gegarandeerd.
Vind ik leuk
freejazz +2590
vrijdag 15 maart 2019 om 13:54
Hij is zelfs de 'stroman' van Blatter....
Vind ik leuk
Lord Wenger +17710
zondag 17 maart 2019 om 13:40
Vroeger inderdaad, Blatter is nu al een tijdje buitenspel gezet.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws