Verbist laat licht schijnen over VAR-moment bij Gent-Standard: Terecht geel

Verbist laat licht schijnen over VAR-moment bij Gent-Standard: "Terecht geel"

Gepubliceerd: dinsdag 26 februari 2019 om 23:46di 26-02-2019 om 23:46

Zoals gebruikelijk laat Johan Verbist aan het begin van de week even zijn licht schijnen over enkele discutabele fases uit het afgelopen voetbalweekend. In de topper tussen KAA Gent en Standard Luik (2-1) zag hij een overbodige ingreep van de videoref.

Bij het duel in de Ghelamco Arena was er veel te doen om het tweede doelpunt van de Buffalo's, waarbij de bezoekers tevergeefs schreeuwden om buitenspel. Die fase werd echter correct behandeld door het scheidsrechtersteam. In een andere fase ging de VAR dan weer de mist in, aldus Verbist, het hoofd van de arbitrage in ons land.

"Nadat de scheidsrechter voor fout gefloten heeft, is er een aanvaring tussen Razvan Marin en Vadis Odjidja. De eerste geeft een lichte kniestoot waardoor de Gent-speler valt. De scheidsrechter heeft dit gezien en geeft een terechte gele kaart. De VAR komt tussen, maar dit had niet gemoeten", geeft Verbist toe op de website van de KBVB.

Plaats een reactie

Lord Wenger +17694
woensdag 27 februari 2019 om 00:39
Goed om te weten dat een reactie van een Gentse speler wel terecht rood is en bij andere clubs blijkbaar geel voldoende is.
Vind ik leuk
Brubru +5293
woensdag 27 februari 2019 om 00:51
Doe geen moeite. Ik vind trouwens dat de tweede goal van Gent onterecht werd toegekend. Volgens het reglement niet blijkbaar, wel dan is dat reglement fout. De speler staat buitenspel als de bal vertrekt en haalt daar voordeel uit. Of daar nu nog een tegenstander de bal beroert of niet. Als de tegenstander de bal niet raakt zou het wel buitenspel zijn geweest. Het gaat volgens mij wel over dezelfde spelfase, met of zonder aanraken gaat het over een vrijschop die worden binnengekopt door een speler die buitenspel staat.
[Reactie gewijzigd op woensdag 27 februari 2019 om 00:57]
Vind ik leuk
Lord Wenger +17694
woensdag 27 februari 2019 om 01:08
Tja, soms zit het mee en soms zit het tegen. In de heenmatch op Standard komt de 3de goal er ook uit een voorafgaande fase waar Cavanda buitenspel stond. Toen mocht de VAR volgens de regels niet ingrijpen en ging de penalty door, wat toen resulteerde in de 3 - 1. De match werd uiteindelijk 3 - 2 en langs Gentse kant mochten we er toen ook niets van zeggen "Want het liep volgens de regels".

Niets aan te doen en het is niet dat we vrijdag de drie punten gestolen hebben.
Vind ik leuk
Biezebaaze +105
woensdag 27 februari 2019 om 07:33
Oververdiende winst.
Vind ik leuk
DirkRAFC1 +1497
woensdag 27 februari 2019 om 08:15
De overwinning was zeker meer dan verdiend voor Gent maar het doelpunt van Bronn had ik toch ook afgekeurd wegens buitenspel.
Want aangeraakt door een verdediger of niet, de speler die het doelpunt maakt haalt altijd een onterecht voordeel uit het feit dat hij al buitenspel staat op het moment dat de vrije trap vertrekt. Staat hij achter de laatste verdediger op het moment dat de vrijschop genomen wordt dan kan hij de bal misschien zelfs niet eens raken. Dat ze nadien hun flater indekken door te stellen dat het over een andere fase gaat zodra de bal onderweg aangeraakt wordt is gewoon onzin om de eigen incompetentie goed te praten.

Voor mij gaan VAR/scheidsrechter en Verbist, die zijn "personeel" altijd gelijk geeft tenzij het over zaken gaat die geen invloed hebben op de einduitslag, hier toch flink in de fout.

En ook het natrappen van Marin moet altijd met rood bestraft worden en moet de VAR altijd tussen komen indien de scheidsrechter de fase zelf niet gezien heeft.

Behalve natuurlijk voor Verbist die anders het percentage "correcte" beslissingen dat hij zelf verzonnen heeft niet zou halen...
Vind ik leuk
DDT +3950
woensdag 27 februari 2019 om 09:09
Die buitenspelregel is gewijzigd door de FIFA. Als de verdediger ver van die man staat en hem doorkopt is het een tweede fase. Dit is het nieuwe reglement en de rest doet er niet toe
Vind ik leuk
Brubru +5293
woensdag 27 februari 2019 om 13:47
Je vraagt je toch af wie er zulke reglementswijzigingen goedkeurt?
Een bal die van de keeper terug in het veld komt bij een speler die buitenspel stond/staat wordt afgekeurd want geen nieuwe fase. Een vrijschop die onvoldoende aangeraakt wordt door een verdediger wordt dan plots wel een andere fase. Begrijpe wie kan.
En dan is men verwonderd dat supporters fluiten naar de spelleiding?
Niet alle reglementswijzigingen zijn goed. Ik (en velen met mij) kan me ook dood ergeren aan het feit dat een lijnrechter/ref moet wachten om buitenspel te vlaggen/fluiten tot de speler in buitenspel de bal raakt.
De match ZW-Stvv was daar een voorbeeld van. Als er meer dan een speler naar de bal gaat (de ene buitenspel, de andere niet) kan ik dat begrijpen maar als er maar 1 speler is?
Vind ik leuk
Lord Wenger +17694
woensdag 27 februari 2019 om 16:02
Ik snap jullie punt wel, maar het is nu eenmaal iets dat in de reglementen staat. Hadden ze hem afgekeurd was er daar dan veel kritiek op gekomen omdat ze de reglementen juist niet gevolgd hebben.

Bovendien zijn er wel meer dingen mis, maar daar is nu eenmaal weinig aan te doen. Zoals ik al zei, soms zit het daarin mee en soms zit het daarin tegen. Ik denk dan maar alleen al bij tijdrekken en schwalbes wat er reglementair veel beter kan aan gedaan worden.

Het is toch een frappante uitspraak van Verbist om voor de zoveelste keer iets recht te praten wat krom is. Zo maken ze het voor zichzelf als scheidsrechterskorps alleen maar moeilijker.
Vind ik leuk
Luvabo +244
woensdag 27 februari 2019 om 07:55
Eerst gaf ik hem nog het voordeel van de twijfel maar nu ben ik zeker : deze man is onbekwaam als scheidsrechtersbaas!
Vind ik leuk
DDT +3950
woensdag 27 februari 2019 om 09:22
Dat is al lang geweten. Heeft sinds zijn tussenkomst op het WK tijdens de wedstrijd Servië - Zwitserland afgedaan. Heel de tafel keek toen vol onbegrip toen hij het geen fout vond op Mitrovic
Vind ik leuk
Reagens +3164
woensdag 27 februari 2019 om 09:17
Moeilijk te begrijpen dit.
Dus reactie kan ook met geel bestraft worden? Voor mij ist goed, maar het lijkt mij veel logischer om consequent rood te trekken. Want wat zijn de criteria voor geel ipv rood? Spelers die de tegenstander niet eens raken hebben in het verleden (in mijn ogen terecht) rood gekregen. Rosted was ook terecht rood in de beker tegen Oostende.
In ieder geval is het een slecht weekend geweest voor het jeugdvoetbal. Die gasten zien nu dat natrappen niet noodzakelijk uitsluiting is, dat je rustig je middenvinger mag opsteken naar de scheidsrechter buiten nog de dagdagelijkse dingen van simuleren, kaarten aannaaien en nog allemaal dingen die er volgens sommigen 'bij horen'.
Vind ik leuk
Brubru +5293
woensdag 27 februari 2019 om 13:49
Je vergeet de ellebogen. Die mogen nu ook, allez voor bepaalde spelers toch-:)
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws