Cijfers tonen verschil Vanhaezebrouck en Rutten aan: het systeem vs. creativiteit

Cijfers tonen verschil Vanhaezebrouck en Rutten aan: het systeem vs. creativiteit

Gepubliceerd: zondag 10 februari 2019 om 09:27zo 10-02-2019 om 09:27

Laatste update: zondag 10 februari 2019 om 09:30zo 10-02-2019 om 09:30

Waar Hein Vanhaezebrouck niet in slaagde, moet Fred Rutten wél realiseren: de fans van RSC Anderlecht weer doen genieten van hun elftal. Hoewel de resultaten onder de Nederlander niet drastisch verbeterd zijn, is het spelbeeld wel veranderd.

Het Laatste Nieuws maakt een vergelijking tussen de laatste drie wedstrijden onder Vanhaezebrouck (Genk uit, Charleroi thuis, Cercle uit) en de eerste drie onder Rutten (Gent uit, Eupen thuis, Standard uit) op basis van cijfermateriaal. De conclusie luidt: 'Geen eindeloos gebrei meer'. Dat wordt weerspiegeld door het aantal doelpogingen. In de drie matchen onder Vanhaezebrouck lagen die gemiddeld op 11,3, bij Rutten is dat 14,7. Vooral de poging vanuit de grote rechthoek zijn opvallend verschillend: 5,3 versus 10,4.

Dat het percentage balbezit hoger ligt dan onder Vanhaezebrouck, is een opvallende tweede vaststelling. Liefst vijf procent hoger zelfs. Al moet daarbij wel genuanceerd worden dat Anderlecht vooral 'extra balbezit' verzameld heeft op de eigen speelhelft. Rutten heeft dan ook een logische filosofie: als je zelf de bal hebt, kan de tegenstander niet toeslaan.

Systeem vs. vrijheid
Tot slot is het duidelijk dat Rutten meer inzet op creativiteit, terwijl bij Vanhaezebrouck het systeem heilig was. Die verschuiving valt het best af te lezen uit het dribbelgedrag. Het aantal ondernomen dribbels lag de laatste weken hoger. Bovendien slaagden de Anderlecht-spelers er ook vaker in om hun tegenstander effectief te omspelen. Het mag dus duidelijk zijn: Rutten legt andere accenten dan Vanhaezebrouck.

Poll

Van welke speelstijl geniet jij het meest?

(370 stemmen)

Plaats een reactie

tropisteveel +1984
zondag 10 februari 2019 om 09:36
Mooie cijfers...
Alleen.... worden die ook in aanmerking genomen bij het toekennen vd play-off1 plaatsen?
Dus na de cijfers ook graag .... de broodnodige punten aub
Vind ik leuk
MoCa +674
zondag 10 februari 2019 om 09:39
Spelers voelen zicht bevrijd van Hein's tactiek, durven terug aan voetballen denken !!!
Vind ik leuk
Brubru +4782
zondag 10 februari 2019 om 09:49
Inderdaad. Rutten haalde echter ook maar 3 op 9 en met een eerlijke VAR waarschijnlijk 1 op 9.
Je kan toch geen vergelijking maken tussen een ploeg met een trainer die op zijn laatste benen liep en een andere die pas begint ?
Vandaag zie ik ze wel een eerste vlotte overwinning halen met grote cijfers. Jammer genoeg ten koste van mijn ploeg.
Vind ik leuk
Basvyncke +849
zondag 10 februari 2019 om 10:09
Je zit er recht op. Hein begon de competitie met 9 goals in twee matchen... Als ze willen vergelijken moeten ze juist vergelijken.
Vind ik leuk
Rsca-fan99 +1380
zondag 10 februari 2019 om 10:21
Al dat vergelijken , is zever...
Heintje stond aan het begin van het seizoen met een ploeg die gemotiveerd was en erin geloofde... Rutten krijgt een ploeg in crisis waar spelers geen vertrouwen meer hebben en ingezien hebben dat ze te weinig kwaliteit hebben om RSCA naar titels te spelen.
Vind ik leuk
Filiep +280
zondag 10 februari 2019 om 11:42
Ik hoop dat je ongelijk krijgt na de match
Vind ik leuk
Diego A M +4263
zondag 10 februari 2019 om 11:57
Hoezo? Ik wist niet dat Anderlecht tegen Brugge speelde vandaag?
Vind ik leuk
Brubru +4782
zondag 10 februari 2019 om 12:19
Ik ben helemaal geen supporter van Brugge. Voor mijn part wint Cercle deze middag.
Ik had beter een ander pseudo gekozen misschien maar Bru zijn gewoon de eerste 3 letters van mijn naam.
Ik kan er ook niet aan doen dat ik niet Andrieu of zo noem.
Vind ik leuk
mapolean +1069
zondag 10 februari 2019 om 09:48
Met dit soort cijfermateriaal kan je alles bewijzen. Zou er één RSCA-fan wakker liggen van schitterende cijfers onder Rutten indien POI niet gehaald wordt?
Vind ik leuk
Patfey +6226
zondag 10 februari 2019 om 12:45
Ja, want dan is er toch vooruitgang.
Vind ik leuk
Toca +47890
zondag 10 februari 2019 om 09:50
Ik zie vooral 3 op 9. Al die andere cijfers zijn van veel minder belang.
Vind ik leuk
DidJee +33
zondag 10 februari 2019 om 10:24
Maar als ze punten pakken maar slecht voetvallen is het ook niet goed. Zoals onder Weiler. Eerst goed voetbal. Dan volgen de punten wel.
Vind ik leuk
Mckenzie +4566
zondag 10 februari 2019 om 10:35
Op dit moment toch liever punten op de eerste plaats.
Vind ik leuk
Toca +47890
zondag 10 februari 2019 om 10:45
Maar nu pakken ze geen punten en het voetbal is ook niet geweldig. Dus hebben we helemaal niks.
Vind ik leuk
Mr. +46
zondag 10 februari 2019 om 12:29
Kan misschien allemaal wel kloppen, maar de “verbetering” komt volgens mij veel te laat om nog iets te redden dit seizoen