Coucke kondigt transferoffensief aan: Evenwicht vinden tussen jeugd en ervaring

    Coucke kondigt transferoffensief aan: "Evenwicht vinden tussen jeugd en ervaring"

    maandag 22 oktober 2018 om 22:35

    RSC Anderlecht lijkt weer een beetje rechtgeklauterd na een 4-2-zege tegen Cercle Brugge. Dat mocht ook wel na een bijzonder ondermaatse septembermaand. Marc Coucke maakt een analyse op van de huidige spelerskern.

    "Wij hebben de keuze gemaakt om de kaart van de jeugd te trekken", legt de voorzitter bij La Tribune de langetermijnstrategie nog eens uit. "Iedereen weet dat wel. Dat gaat ons tijd kosten. Wij moeten er nu voor zorgen dat onze jeugdspelers omringd worden door toppers met ervaring", lijkt Coucke transfers aan te kondigen.

    "Het is aan ons om het juiste evenwicht te vinden tussen jeugd en ervaring. Bij een mindere wedstrijd stort de wereld van de supporters van Anderlecht in. En als je drie wedstrijden goed speelt, beschikken we over toekomstige Rode Duivels. Dat werkt nu eenmaal zo bij deze club", besluit Coucke.

    Poll

    Moet Anderlecht in de winterstop enkele ervaren toppers halen?

    (380 stemmen)

    Plaats een reactie

    Prpldynmt +5563
    maandag 22 oktober 2018 om 22:43
    Kaart van de jeugd trekken is ook niet helemaal waar, want wanneer krijgt Dauda eens een kans? Er zijn nog 2-3 spelers om aan de deur te kloppen.
    [Reactie gewijzigd op maandag 22 oktober 2018 om 22:48]
    Vind ik leuk
    Johnmor +428
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:15
    Met Bornauw, Amuzu en Alexis heb je 3 jonkies. Ik denk dat dit wel voldoende eigen jeugd is. Volgend seizoen kan er nog 1 of 2 bijkomen als deze 3 echt vaste meerwaarde zijn. En dan kan er verkocht worden en weer nieuw talent doorschuiven. Dat is de strategie die uitgestippelt wordt maar om de jonkies te laten uitblinken heb je begeleidende ervaring nodig in een goed draaiende ploeg. En dat is wat men nu moet zoeken.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 23 oktober 2018 om 08:16]
    Vind ik leuk
    dakcota +4405
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:24
    Ja want.. elke topploeg in belgie speelt met 3+ EIGEN jeugdspelers... ah wacht... toch niet
    Vind ik leuk
    Roach +1699
    maandag 22 oktober 2018 om 22:48
    Gewoon een spelverdeler pur sang zou al wonderen doen! Liefst eentje die ook nog af en toe eens een vrije trap binnentrapt! Heeft Malinovsky nergens geen broer meer rondlopen ofzo?
    Vind ik leuk
    Elise +435
    maandag 22 oktober 2018 om 23:30
    Call Bayat 😉
    Vind ik leuk
    maandag 22 oktober 2018 om 23:31
    Ik stel me dan toch de vraag of Coucke wel de juiste man op de plaats is. Een langetermijnstrategie en Anderlecht zijn niet echt 2 woorden die in 1 zin moeten voorkomen. Een voorzitter van Anderlecht moet altijd de wil hebben om kampioen te spelen. Ik kan mij niet herinneren dat Constant vds eens niet zei dat ze kampioen gingen spelen. Elk jaar gingen ze vol voor de titel. Op een gegeven moment ging het wat minder tijdens de periode van Roger vds en op een gegeven moment sprak men over een overgangsjaar. Quoi? Nooit gehoord in Anderlecht. Nu is men het blijkbaar al gewoon en begint men zelfs over een lange-termijnvisie. Bij Anderlecht hoort winnen, of zou moeten horen. Idealiter is uw kern niet te jong. Een gemiddelde leeftijd van 26 staat voor een goede mix van jong talent en ervaren ratten. Je kan ook met jongere kernen de titel ambiëren in België, zoals bv 22 jaar, maar dan moet je goede jeugdspelers hebben. Ik hoor Coucke nog altijd spreken als een supporter of als een bestuurder, maar ik hoor hem niet spreken als iemand die beseft wat Anderlecht is en waar het voetbal voor staat. Ik ga niet met "dat gaat ons tijd kosten". Dat is onzin. Dat gaat geen tijd kosten. Wel natuurlijk als je transfers gaat doen zoals afgelopen zomer. Wel als je waterdragers als Trebel een monsterloon geeft. Laat iemand die Anderlecht kent, de geschiedenis kent en de nodige know-how heeft die kern eens doorlichten. Het kan toch niet moeilijk zijn om te zien waar de hiaten zitten en dan de nodige profielen op te stellen en de juiste transfers te doen. Coucke heeft veel geld uitgegeven maar voor spelers die nooit het shirt van Anderlecht zouden mogen aantrekken. Dat is het probleem. Er moeten bij Anderlecht toch mensen zijn die transfers a la Musona, Milic voor 5 miljoen euro....kunnen tegenhouden. Dat zijn stommiteiten en daar zit voor 5 miljoen aan spelers (die het niveau niet aankunnen op de bank). Tel daarbij Saief, Makarenko, .... Wat Anderlecht nodig heeft is een preses met verstand van voetbal zoals Constant. Coucke heeft dat niet, hij moet zich dringend laten omringen door mensen die de club en de geschiedenis kennen en die de voetbalkennis die hij niet heeft, om,dat te compenseren. Want eerlijk, Coucke is toch een liefhebber. En een liefhebber die laat zich in het zak zetten, een kenner die neemt betere beslissingen. Daarom niet altijd juist, maar de foutenmarge zal verkleinen. En uiteindelijk zal het Anderlecht meer opbrengen. Anderlecht is het aan zichzelf verplicht om elk jaar voor de titel te gaan, langertermijnvisie of niet.
    Vind ik leuk
    dakcota +4405
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:25
    tijden evranderen, andere teams worden sterker,kleintjes beginnenmeer en meer te winnen, niet enkel tegen anderlecht.. .deal with it, geef coucke de tijd.
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 10:44
    Niet dat andere teams sterker en sterker worden. Kijk naar ploegen als Waregem, Kortrijk, Eupen, Oostende, .... Anderlecht is gewoon zwakker geworden. Hun spelers zijn niet altijd meer op het niveau van Anderlecht maar op niveau van Kortrijk, Oostende. En ja, dan moet je harder gaan strijden om te winnen. Tijden veranderen ja. Maar in andere landen blijven traditieploegen als Real, Barca, Porto, Benfica, PSV, Ajax, Celtic Glasgow .... wel overeind. Er zit wel eens een mindere periode in, maar die ploegen rechten vrij snel de rug en ze staan er vrij snel weer. Dit Anderlecht is al jaren aan het krasselen. In België kan je dat nog sneller camoufleren, maar Europees zie je toch dat het steeds moeilijker en moeilijker wordt... en dan wordt Anderlecht met de neus op de feiten gedrukt. Coucke mag tijd krijgen, maar hij moet zich gewoon goed laten omringen. Het is niet gezond dat hij en hij alleen de macht heeft om Musona en Milic voor zoveel geld te kopen en niemand hem van zo'n dwaze gedachten kan afbrengen.
    Vind ik leuk
    dakcota +4405
    dinsdag 23 oktober 2018 om 14:09
    anderlecht staat er ook nog altijd, gewoon niet met de ploeg die jij zou willen. dat anderlecht alleenheerser zal zijn mag je vergeten, die tijd is echt voorbij.

    uiteraard kan het voetbal beter... maar de voetbal economie, de 'mindere ploegen', die beter zijn dan vroeger en buitenlandse competities die met geld kunnen smijten en dus de topaankopen voor onze topploegen gewoon voor onze neus wegkapen heeft er veel mee te maken.
    plus, voor veel buitenlandse spelers is belgie ook een land waar terreur is geweest, en onderschat de impact daarvan niet.

    en coucke is er nog niet eens een jaar. over hem mag je pas na 2 volle seizoenen oordeel vellen imo.
    Vind ik leuk
    K1908 +820
    dinsdag 23 oktober 2018 om 09:22
    Roger en Constant grote voetbalkenners?
    durf ik te betwijfelen. Mensen vergeten zo snel en alles was vroeger toch altijd zo goed. Het Anderlecht waar je van spreekt heb ik al enkele jaren niet meer gezien, dat is geen nieuw probleem met de komst van coucke.

    Geef het wat tijd..
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 10:54
    Constant kende wel wat van voetbal hoor. Onderschat hem niet. Roger is iets anders, dat heb ik ook niet gezegd denk ik. Als het eens niet goed ging met Anderlecht stond Constant in de kleedkamer en daar waar de spelers van onder de indruk. En dat kon al zijn na 1 slechte match. En inderdaad, het Anderlecht waar ik van spreek is er al jaren niet. En hoe komt dit? Volgens mij een slecht beheer. Vroeger moest je heel wat adelbrieven kunnen voorleggen als je trainer van Anderlecht wou worden. Een Hasi zou 20 jaar geleden ondenkbaar geweest zijn, gewoon geen palmares of ervaring als T1. Anderlecht is al 15 jaar aan het kromtrekken, het is aan Coucke om dat nu terug recht te trekken. Ik begrijp dat dit niet in 1 beweging kan. Maar voor de competitie op de borst kloppen met de gemaakte transfers zoals Musona, Milic, Makarenko, Dimata, .... Tja. We moeten geen 15 middelmatige spelers aantrekken. Dan liever toch 3 echt goede spelers. Ik vind persoonlijk dat er een visie moet komen bij Anderlecht. Wie is Anderlecht, waar staan ze voor en op welke manier willen ze spelen (niet alleen de eerste ploeg, maar ook de jeugdploegen moeten zo spelen). En dan moeten ze daar een trainer aan koppelen die zich aanpast aan Anderlecht en niet omgekeerd. Een trainer is maar een doorgangsfiguur. En iemand moet die visie bewaken en ervoor zorgen dat de juiste spelers voor de juiste posities aangetrokken worden, uiteraard in overleg met de trainer en technische staf en bestuur. Zo krijg je continuïteit. Maar out of the blue een speler aantrekken als bestuurder omdat hij een favoriet van u is dat is not done.
    Vind ik leuk
    K1908 +820
    dinsdag 23 oktober 2018 om 12:44
    Ik denk ook niet echt dat het zo liep. Enfin, vele zaken weten wij in ieder geval niet. Een kleedkamer binenstormen is geen blijk van voetbalkennis, wel van een ondernemend karakter en dat kan je Coucke niet ontzeggen, die visie heeft hij.Iedereen onderneemt echter verschillend.

    De transfers waren denk ik ook een 'beginnersfout', of beter gezegd de uitspraak over die transfers. We zullen die moeten vergeven. Hij heeft daarvoor al mea culpa geslagen, ik ben ervan overtuigd dat hem dat niet meer overkomt.

    Dimata mag je ook niet afdoen als een slechte transfer, die kerel is jong, ups en downs zijn dan te verwachten.

    Betreft de keuze van trainers en spelers, moet je ook in acht nemen dat Anderlecht niet meer zo'n financiele overmacht heeft als destijds. Dat is ook een gevolg van wanbeheer. net daar denk ik dat we met Coucke goed zitten. Ik ga je niet tegenspreken over de keuze van pakweg Hasi, want dat was belachelijk...

    Het is zoals onze politiek. Mensen willen welvaart, maar daarvoor is een economische basis nodig. Om die basis te voorzien, moet je financiele middelen vinden, belastingen vaak. Dat is voor Anderlecht nu niet anders. Geef Coucke enkele jaren en onze financiele slagkracht zal dermate gegroeid zijn dat we weer kunnen meespelen. alleen zal het niet meer zo'n monopoly als weleer zijn.

    Enfin, ik zie lichtpuntjes met het nieuwe bestuur en ga daar nog even in geloven. sportief gaan we nog even op onze tanden moeten bijten vrees ik in ieder geval.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws