Krijgen meer clubs binnenkort problemen met voetbalbelgen? “Er is geen visie

Krijgen meer clubs binnenkort problemen met voetbalbelgen? “Er is geen visie"

dinsdag 22 augustus 2017 om 22:15

AA Gent uitte onlangs zijn wens om het verplichte aantal voetbalbelgen op het scheidsrechtersblad te herzien. De Oost-Vlaamse topclub beschikt, tot ongenoegen van coach Hein Vanhaezebrouck, over te weinig Belgen in de selectie. Volgens Henk Mariman zullen binnenkort meer Belgische clubs met dat probleem kampen.

De voormalige sportief directeur van Club Brugge is momenteel aan de slag als consulent voor (buitenlandse) jeugdopleidingen. "Het enige wapen dat de Belgische ploegen hebben is investeren in jeugdopleiding om zo interne doorstroming te genereren. Vanuit mijn buitenlandse ervaring merk ik dat we het voorbije decennium geen stappen meer hebben gezet", aldus Mariman aan Sport/Voetbalmagazine.

"Je hebt een poel Belgische spelers, maar die is niet zo groot. En als iedereen achter die spelers gaat aanzitten, kan ik begrijpen dat het problematisch wordt. Het probleem is dat te weinig ploegen écht opleiden. Hoeveel voltijdse mensen zijn er aan het werk? Hoeveel ex-profs? Het probleem situeert zich niet in het feit dat er geen talent is. Het probleem is dat er geen visie is om spelers intern verder te ontwikkelen."

Plaats een reactie

SD +1921
dinsdag 22 augustus 2017 om 22:21
Zonder details te geven, kan men zo van alles beweren. Men had graag namen en cijfers gezien om deze uitspraak te staven
Vind ik leuk
Mario_ +738
dinsdag 22 augustus 2017 om 22:29
Bekijk gewoon de topploegen in België en kijk hoeveel Belgische jeugdspelers er in de a-kern zitten.
Kijk dan even naar Nederland.....
Vind ik leuk
User251 +723
dinsdag 22 augustus 2017 om 22:47
En hoeveel belgische topclubs hebben Belgische aanwinsten? Stel dat tegenover de aanwinsten in totaal en het zegt al genoeg.
Vind ik leuk
AzEz86 +2706
woensdag 23 augustus 2017 om 07:38
euhm, RSCA heeft 5 transfers gedaan waarvan 3 belgen en de 2 "buitenlanders" komen uit de belgische competitie....
Vind ik leuk
User251 +723
woensdag 23 augustus 2017 om 07:49
Moest je er nu op letter dat ik in het meervoud spreek en niet enkel over anderlecht zou het ook al helpen.
Vind ik leuk
AzEz86 +2706
woensdag 23 augustus 2017 om 08:09
Ik had het ook niet "persoonlijk" opgevat, 't was enkel maar om aan te tonen dat er wel degelijk tobclubs zijn die wel belgen hebben aangetrokken.
Zulte (ik reken ze bij de topclubs want ze spelen altijd in PO1) heeft dit trouwens ook goed gedaan, die hebben volgens mij ook voor 70% belgen aangetrokken (zij het dan op huurbasis)
Vind ik leuk
dinsdag 22 augustus 2017 om 22:55
Coucke, Jackers als doelmannen, Khammas en Wouters achteraan, Schrijvers, Trossard, Heynen en last but not least Dante Vanzeir bij KRC Genk. Valt nog mee met jeugdspelers bij Genk zou ik denken, en dan heb ik het nog niet over Genkse jeudspelers die elders in de JPL of in het buitenland aan de slag zijn. Maar de prijs hiervoor is dat je niet mag verwachten elk seizoen een prijs te pakken. Anderlecht heeft ook een steengoede jeugdacademie maar je moet wel al een uitzonderlijk talent zijn om daar in de eerste ploeg te geraken want die moeten elk jaar kampioen worden. Er zijn nog veel ploegen met een goede jeugdopleiding, ook op iets lager niveau (Lierse bv.), maar er zijn wel enkele grote ploegen die beter kunnen. Club Brugge bv probeert vaak talenten die elders opgeleid zijn weg te halen en Gent is pas sinds enkele jaren een versnelling hoger gaan schakelen, met de nieuwe faciliteiten als actueel hoogtepunt.
Vind ik leuk
dinsdag 22 augustus 2017 om 22:47
Dhr. Mariman is een authoriteit op het gebied van jeugdopleiding. Ik kan alleen maar zijn mening bijtreden. Gebrek aan visie wegens geen interesse en budgetbeperkingen. Veel ploegen uit eerste klasse modderen maar wat aan. Scouten de lagere ploegen uit de omgeving en lokken zo veel spelertjes, die iets meer kunnen dan op een doos trappen. Daar krijgen ze dan een "opleiding" door trainers die, als ze op een blauwe maandag een aanbieding krijgen van zeg maar een derde provincialer uit de buurt, den boel achterlaten. Het moment dat de spelers de leeftijdscategorie "beloften" bereiken is het einde verhaal. En zo gaat dat maar door.
Vind ik leuk
DDT +1019
dinsdag 22 augustus 2017 om 22:52
ex prof maakt je nog geen goede trainer, maar als je het kan overbrengen dan heb je een extra troef
Vind ik leuk
dinsdag 22 augustus 2017 om 23:02
Er zijn grote verschillen tussen de ploegen mijnheer Lauwaert.
Vind ik leuk
dinsdag 22 augustus 2017 om 23:07
Er zijn maar 3 ploegen in België die net iets meer dan de helft Belgen in de ploeg heeft. Dat zijn ZW, Antwerp en Moeskroen. Rond de 52%. De meeste andere eerste klasse clubs zijn tussen de 45 en 40% en dan heb je er nog met 30% of zelfs minder..

Kan toch allemaal wat hoger als je het mij vraagt.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 22 augustus 2017 om 23:08]
Vind ik leuk
dinsdag 22 augustus 2017 om 23:19
De roep van het geld... Een Belg die met beide voeten een bal kan stoppen wordt al weggekocht. In dat licht vind ik 40% of zo nog zo slecht niet. In Genk komen de andere ploegen al scouten bij de U8 en U9. Eén keer je jeugdacademie bekend is verlies je nog meer jeugdspelers (toch degenen die niet goed omringd zijn).
Vind ik leuk
dinsdag 22 augustus 2017 om 23:29
Nieuwe regels opstellen waar onder de 16 niemand naar het buitenland mag worden getransfereerd. Alleen de Belgidche clubs onderling. Of contracten opstellen met onnoemelijk hoge clausules in die buitenlandse clubs moeten betalen. Of zoals in China dat de buitenlandse club het bedrag dubbel moet betalen en dat geld dan in de jeugdwerking steken.

Als er dan zo een afkoopclausule wordt betaald kan je die ook terug in de jeugdwerking steken. En eventueel aanvullen met jonge talenten uit het buitenland die dan voetbalbelgen worden.
[Reactie gewijzigd op woensdag 23 augustus 2017 om 00:06]
Vind ik leuk
Toca +7841
dinsdag 22 augustus 2017 om 23:13
En niet vergeten dat er ook heel veel goede jeugdspelers worden weggepikt door buitenlandse clubs. Met belachelijke financiele voorstellen voor de hele familie.
Vind ik leuk
Drekovic +3360
dinsdag 22 augustus 2017 om 23:39
Zie gewoon naar de jeugdtrainersstaf van Ajax en je weet genoeg, allemaal ex-profs en toppers . Als je ziet hoe men omgaat met die jeugd dan staan wij nog mijlenver achter. doe zoals Nederland en stel een zeer hoog minimum maandsalaris voor voor niet Europese spelers maar dat gaat niet gebeuren want onze clubleiders zijn de bondsleiders en hebben bang om lucratieve transfers mis te lopen.
Vind ik leuk
bolclbr +276
woensdag 23 augustus 2017 om 01:20
Neem ook eens een voorbeeld aan Club Brugge dat won met 7 Belgen in de ploeg tegen Kortrijk.
Vind ik leuk
woensdag 23 augustus 2017 om 18:47
Is zeker positief, maar hoeveel daarvan kwamen uit de eigen jeugd? Club koopt nog steeds redelijk wat in de 'middenbouw' (en daarna uiteraard ook) in van andere ploegen. Vraag is of het fundamenteel goed zit met de jeugdopleiding bij Club. Ik denk dat daar nog ruimte zit voor verbetering.
[Reactie gewijzigd op woensdag 23 augustus 2017 om 18:47]
Vind ik leuk
woensdag 23 augustus 2017 om 10:38
Het grote probleem is dat jeugdspelers goed opleiden zeer kostelijk is en ondankbaar met de huidige reglementen. Wanneer een volwaardige vergoeding zou betaald worden als jeugdspelers weggestolen worden door buitenlands of belgische topploegen dan zou dit snel veranderden.
Vind ik leuk
Drekovic +3360
woensdag 23 augustus 2017 om 10:48
Dit hebben de clubs aan hun eigen te danken, voor het Bosmanarrest stelden ze zich hautain op en vroegen voor spelers wie men niet meer nodig had soms belachelijke bedragen en kon men aangesloten spelers aan zich binden mits enkele belachelijke voorwaarden te voldoen
(bv een speler die het afgelopen seizoen niet meer gespeeld had 3 aangetekende oproepen versturen en hij kon de club niet verlaten)
Remember Bosman : geen contract wel transfersom
Toen hebben de clubs in hun vinger gesneden en dragen daar nu de gevolgen van.
[Reactie gewijzigd op woensdag 23 augustus 2017 om 12:30]
Vind ik leuk
woensdag 23 augustus 2017 om 19:19
Eerst uitpakken met hun nieuwe superdeluxe opleidingscentrum en nu willen ze minder verplichte voetbalbelgen?? Willen ze er dan buitenlandse jeugd gaan opleiden??
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Krijgen meer clubs binnenkort problemen met voetbalbelgen? “Er is geen visie"