Megatransfer Messi dreunt lang na bij FC Barcelona: 'Zelfs de tapastent voelt het'

Megatransfer Messi dreunt lang na bij FC Barcelona: 'Zelfs de tapastent voelt het'

16-08-2021 10:40 Laatste update: 21:00
1

Hoewel er geen torenhoge transfersom is betaald, mag de transfer van Lionel Messi van FC Barcelona naar Paris Saint-Germain gerust baanbrekend worden genoemd. Het vertrek van Messi zal niet alleen sportief, maar ook commercieel lang nadreunen in Catalonië. VoetbalPrimeur spreekt daarover met Nederlands sportmarketeer Bob van Oosterhout. Wat betekent de Messi-deal voor de toekomst van de Spaanse én Franse competitie?

Het verhaal is bekend: Messi wilde graag bijtekenen bij Barcelona, maar door strenge regelgeving van LaLiga en de Spaanse wet was dat niet mogelijk. PSG had al een tijdje een oogje op Messi en sloeg nu toe. De Argentijn gaat naar verluidt 41 miljoen euro netto (!) per jaar verdienen in Parijs: een baanbrekende transfer.

Heel Frankrijk zal profiteren van de deal die PSG met Messi heeft weten te sluiten, denkt Van Oosterhout. "Messi is een economie an sich. De impact van het vertrek van Messi bij Barcelona is beyond any belief, dat is bijna niet uit te leggen. Het gaat niet alleen maar over de verkoop van shirtjes, het gaat veel verder dan dat", zegt hij tegen deze website.

'Mensen boeken nu al tripje Paris Saint-Germain'
"Hoeveel mensen zijn de afgelopen jaren naar Camp Nou gegaan om Messi aan het werk te zien? Zelfs de tapastent van drie straten verder gaat dit voelen. Het is niet zo dat er ineens niemand meer komt, maar het gaat wel veranderen. Het zwaartepunt van het Europese topvoetbal ligt straks misschien wel in Parijs. De mensen die Messi willen zien gaan nu naar Parijs, boeken een hotel, gaan twee keer uit eten en kopen een PSG-shirt. Dan praat je over pak hem beet 500 euro. In totaal heb je het over vele miljoenen", zegt Van Oosterhout.


PSG presenteert de aanwinsten Hakimi, Wijnaldum, Donnarumma, Ramos én Messi

De Ligue 1 stond voorheen niet bekend als topcompetitie, maar na de Messi-deal is dat ongetwijfeld veranderd. En ook bij Ziggo Sport zal de vlag uit gaan. De tv-zender verloor onlangs de rechten voor het uitzenden van de Formule 1 en de Premier League, maar richtte zich met succes vol op het binnenhalen van de Franse rechten. "Dit zet Ligue 1 in één keer tussen alle andere grote competities, als het al niet verder is. Dit gaat heel veel impact hebben. Niet alleen op PSG, maar ook op alle andere clubs. Spelers die kunnen kiezen uit verschillende competities, zullen wellicht toch voor Frankrijk kiezen omdat ze met of tegen Messi kunnen spelen."

Shirtverkoop
PSG heeft in de afgelopen paar dagen al een gigantisch bedrag binnengesleept aan merchandising. De online fanshop was overbelast en een kwartier na de bekendmaking van de transfer waren alle Messi-shirts uitverkocht. Het is overigens niet zo dat al het geld naar PSG gaat. "De shirts worden ingekocht bij de kledingleverancier", zegt Van Oosterhout. "Clubs krijgen een marge, maar ze verdienen er wel ontzettend goed aan."


Supporter PSG prijst zich gelukkig met een Messi-shirtje

Van Oosterhout maakt de vergelijking met de transfer die Cristiano Ronaldo in 2009 maakte: van Manchester United naar Real Madrid voor het destijds revolutionaire bedrag van 94 miljoen euro. "Die heeft het transferbedrag in rap tempo dubbel en dwars terugverdiend. Dat zat hem niet alleen in merchandising, maar ook in de stijging van sponsorcontracten, ticketing en televisierechten. Omdat Spanje Ronaldo aan boord had, werd er veel meer geld betaald om de Primera División uit te zenden. En voor oefenwedstrijden in het buitenland werd veel meer betaald omdat Ronaldo meedeed."

'Voetballer machtiger dan de Wall Street Journal'
Het aantal volgers van PSG op Instagram groeide in twee dagen tijd van negentien miljoen naar veertig miljoen. Het is volgens Van Oosterhout van belang dat clubs een zo groot mogelijke achterban opbouwen. "De topvoetballers zijn niet alleen voetballers meer, maar het zijn merken. Als Ronaldo bij al zijn volgers op social media een crème aanprijst, zal het product door het dak gaan. Bij een krant is het effect veel minder. Wie had gedacht dat een voetballer machtiger is dan de Wall Street Journal?"

"Als club bouw je een community om je heen. Het is vanzelfsprekend dat het meer effect heeft als je iets aanprijst aan één miljoen mensen, dan aan honderdduizend. Achter een grote club als Paris Saint-Germain zit een professioneel marketingapparaat dat echt wel weet hoe ze de Messi-transfer kunnen bekostigen", aldus Van Oosterhout.

Messi wordt niet alleen in euro's uitbetaald, maar deels ook in cryptomunten. PSG heeft eigen 'fantokens' uitgegeven die behoren tot Messi's 'welkomstpakket'. "Dat zou een publiciteitsstunt kunnen zijn, in samenwerking met een bepaalde sponsor", zegt Van Oosterhout. "Zo breng je het extra onder de aandacht en krijg je misschien meer sponsorgeld. Ajax doet het ook al een tijdje, maar steeds meer clubs maken deals met cryptobedrijven. Als club moet je ook erg oppassen, omdat het redelijk nieuw is. Maar PSG heeft het geld ook gewoon keihard nodig."

(Tim van Duijn/VoetbalPrimeur)