Advocaat Beerschot Wilrijk: “Iedereen moet weten wat er gebeurd is”

Advocaat Beerschot Wilrijk: “Iedereen moet weten wat er gebeurd is”

Gepubliceerd: donderdag 14 maart 2019 om 14:44do 14-03-2019 om 14:44

Na de uitspraken van voorzitter Frances Vrancken heeft ook de advocaat van Beerschot Wilrijk, Thomas Gillis zich uitgelaten over de situatie van KV Mechelen.

Tegenover Sporza stelt Gillis dat iedereen moet weten wat er gebeurd is in verband met het voetbalschandaal. "Het voetbalschandaal is meer dan vijf maanden geleden uitgebroken. Het bondsparket is onmiddellijk met een onderzoek begonnen toen er sprake was van manipulatie van wedstrijden door KV Mechelen en bij uitbreiding Waasland-Beveren."

"We stellen vast dat het einde van de competitie nadert en dat het volledig windstil is, op procedureel en disciplinair vlak”, gaat Gillis verder. “Over de sancties die zouden moeten worden opgelegd, blijft het volstrekt stil. En het is duidelijk dat voor Beerschot Wilrijk de sportieve en financiële belangen erg groot zijn."

UEFA
“Deze club heeft het volste vertrouwen in het onderzoek van het bondsparket, maar iedereen - ook de Europese voetbalbond UEFA - vraagt zich af waarom het zo lang moet duren. Iedereen heeft baat bij de disciplinaire procedures die moeten worden gevoerd en heeft het recht om te weten wat er is gebeurd”, aldus Gillis.

Poll

Heeft Gillis hier gelijk?

(298 stemmen)

Plaats een reactie

donderdag 14 maart 2019 om 14:49
Advokatengelul. Zij verdienen daar grof geld aan. In realiteit is het de voetbalbond die het hele voetbalgebeuren al decennia verziekt
Vind ik leuk
Brubru +5278
donderdag 14 maart 2019 om 14:59
Dat laatste is volgens mij wel de echte oorzaken niet willen zien. Alles is de schuld van de voetbalbond. Voila, alles opgelost.
Dat de bond en de proleague in feite de clubs zelf zijn wordt over het hoofd gezien.
Vind ik leuk
donderdag 14 maart 2019 om 15:14
De hervormingen van competitie en transferperiode maken een eerlijke competitie onmogelijk. De grote clubs en hun vertegenwoordigers in de bond zijn enkel bezig met harde business en gebruiken het voetbal om hun zakken te vullen. Wat is daar nog eerlijk aan? De echte supporters moeten maar ondergaan en afdokken als het wat minder gaat.
Vind ik leuk
K1908 +2409
donderdag 14 maart 2019 om 15:40
Transferperiodes zijn in ons land jaren niet meer veranderd, toch? De competitie hervormiung dateert van 10 jaar geleden, toch? Om sportief vooruit te geraken en internationaal te concurreren moeten de clubs rendement voor hun investeringen zien, toch?

De bond heeft geen nagel om aan hun gat te krabben in vergelijking met buitenlandse voetbalbonden en de topclubs worden door diezelfde bond en de overheid tegengewerkt om de volgende stap te zetten en een stadion te bouwen.

Er zijn altijd veel te veel kanten aan dit verhaal om zomaar jouw uitspraken als waarheid te aanzien...
Vind ik leuk
Brubru +5278
donderdag 14 maart 2019 om 17:25
Ik denk niet dat het grote probleem voor het bouwen van een nieuw stadion bij de bond ligt hoor.

Het grote probleem is volgens mij eerder dat veel clubs veel te lang hebben gewacht met concrete plannen
en de kostprijs ondertussen een veelvoud is geworden.
Ik herinner me dat de huidige hoofdtribune in Waregem indertijd 80000000 BF heeft gekost. Die tribune is in feite nog goed genoeg maar om het stadion dicht te bouwen moet ze vroeg of laat vervangen worden. Ze vervangen zou tussen de 10 M en 12 M Euro kosten.
Een nieuw stadion kost gigantisch veel geld - ik lees dat KVK voor een stadion van 15000 man spreekt van ongeveer 40 M - tegen dat alles in orde is met vergunningen, financiering, enz. mag je er al 10 bijtellen.
Een voetbalstadion is ondertussen ook geen verzameling meer van tribunes maar moet multifonctioneel zijn om er rendement uit te halen maar dat drijft ook de prijs op.
Zulte Waregem bouwde de afgelopen jaren 3 nieuwe tribunes en een nieuw trainingscentrum. Dat kost al boven de 20 M.
Als de clubs dat volledig zelf moeten bekostigen zitten ze jaren vast aan zware afbetalingen wat weegt op de sportieve werking.
Financiering vinden of liever niet vinden is de grootste reden voor de achterstand op gebied van infrastructuur.
Vind ik leuk
K1908 +2409
donderdag 14 maart 2019 om 17:36
In geval van die topclubs is die financiering denk ik wel minder doorslaggevend, al zal dat zeker spelen, omdat het rendement van die zaken veel hoger ligt. Als je ook spreekt van de extrasportieve zaken die ze moeten voorzien, ook dat is een investering. Ik twijfel of dat de financiele last niet net verlaagt? Ik ben ook niet overtuigd van die jarenlange last die ze financieel moeten meedragen, een bedrijf dat 80m² nodig heeft in een magazijn, haalt geen extra rendement uit een magazijn van 200m², dat gaat enkel om een verlies post, wat je daar niet gebruikt. In dat opzicht moet een club slimmer investeren en lijken die zaken haalbaarder in mijn ogen.

Overigens sprak ik van zowel de bond als de overheid die dwars liggen. Het gaat inderdaad vooral om de overheid (en andere grootgrondbezitters en dergelijke), al denk ik niet dat de bond genoeg doet om de clubs daarin te ondersteunen.

Ik wil ook niet doen alsof mijn woorden hier heilig zijn, ik ben geen expert ter zake en sta open voor slimmere mensen om me wat bij te brengen op dat vlak. Dit is slechts hoe ik het zie met de kennis die ik denk te hebben.. ;-P
[Reactie gewijzigd op donderdag 14 maart 2019 om 17:37]
Vind ik leuk
j.caesar +1277
donderdag 14 maart 2019 om 14:51
Het duurt inderdaad wel (te) lang; maar het is ook begrijpelijk dat de amateurs van de KBVB wachten op de prof's van het parket.
Vind ik leuk
K1908 +2409
donderdag 14 maart 2019 om 15:40
Ze hebben daar zelfs geen keuze me dunkt...
Vind ik leuk
Brubru +5278
donderdag 14 maart 2019 om 14:55
Een advocaat die vraag waarom iets lang aansleept. Gekker moet het niet worden.
Vind ik leuk
TageMeister +7840
donderdag 14 maart 2019 om 15:02
Hij heeft volledig gelijk, maar het is niet het moment om dit naar buiten te brengen...

héél klein !
Vind ik leuk
K1908 +2409
donderdag 14 maart 2019 om 15:43
Hij heeft helemaal geen gelijk. Het Belgisch parket werkt nu eenmaal aan dat tempo. Ze moesten enkele weken geleden nog uitspraken doen over Van Gheluwe, wat ga je nu verwachten dat een zaak met zulke impact op 1, 2, 3 opgelost zou zijn...

Het mag niet zo lang duren als bij Van Gheluwe want dan is het kwaad reeds geschied indien er iets is. Maar stellen dat het onvoorstelbaar is wat er gebeurd is gewoon zijn eigen job in 't belachelijke trekken...
Vind ik leuk
Peed +701
donderdag 14 maart 2019 om 15:02
Het volgende dat we krijgen is een open brief (specialiteit van het huis) van Walter Damen. Kinderachtig gedoe allemaal ...
Vind ik leuk
Brubru +5278
donderdag 14 maart 2019 om 15:32
Inderdaad.

Ik hoop al van in het begin dat er niets aan de hand is.

Maar ...... als er niets aan de hand is zou volgens mij de uitspraak al lang geweten zijn denk Ik.
Er zal dus wel iets zijn denk ik dan.

Naarmate de competitie vordert worden alle partijen natuurlijk zenuwachtiger.
Vind ik leuk
DirkRAFC1 +1480
donderdag 14 maart 2019 om 15:34
Advocaten die komen klagen dat de rechtspraak niet snel genoeg volgt terwijl ze in 99% van de gevallen precies zelf daarvoor verantwoordelijk zijn, het moet echt niet veel gekker meer worden.

Deze "brave man" weet niet enkel de mening van zijn eigen opdrachtgevers te verkondigen hij meent zelfs in naam van de UEFA én die van U en ik te kunnen spreken...
Wel, als gewone burger en voetballiefhebber kan ik wél begrijpen dat de voetbalbond pas een uitspraak kan of zal doen wanneer het gerechtelijk onderzoek volledig is afgerond.
Of denkt maître Gillis misschien dat enkel zijn opdrachtgevers inzitten over eventuele financiële belangen en gevolgen van een te snel of te traag uitgesproken vonnis door de voetbalbond?
[Reactie gewijzigd op donderdag 14 maart 2019 om 15:50]
Vind ik leuk
K1908 +2409
donderdag 14 maart 2019 om 15:45
Voila!

"Wij zouden wel al zeker zijn van onze inkomsten"

KV zou zeker zijn van zijn ondergang, wat als het dan ene verkeerde uitspraak blijft.

Egocentrisch en arrogant noem ik dat!
Vind ik leuk
Toca +50314
donderdag 14 maart 2019 om 16:14
Wel, ik geloof niet dat zelfs een degradatie naar 1e amateur KVM zou kapot krijgen. Dat is zo'n traditieclub met zoveel fans, die club krijg je volgens mij nooit kapot.
Vind ik leuk
K1908 +2409
donderdag 14 maart 2019 om 16:30
Kapot, met lichtelijke zin voor overdrijving. Naast mijn abo op RSCA ga ik geregeld kijken in Mechelen. Hoewel ze zeker moeten zakken als ze in fout zijn, zie ik het toch met lede ogen aan.

Ze zullen wel terugkomen inderdaad, maar het zal toch wat voeten in aarde hebben!
Vind ik leuk
Toca +50314
donderdag 14 maart 2019 om 16:39
Het wordt gewoon tijd nu voor duidelijkheid. Dan is al die zever voorbij. Wat het verdict ook is, niks weten is nog ambetanter.
Vind ik leuk
wimdevos +635
donderdag 14 maart 2019 om 19:52
We zijn ook vorige keer terug gekomen, en toen waren de financiële middelen er niet. Nu wel... En een te benijden achterban ... We gaan naar AMA1, daarvan ben ik overtuigd, but ... we'll be back
Vind ik leuk
K1908 +2409
vrijdag 15 maart 2019 om 09:46
Sowieso al het beste gewenst, spijtige zaak, maar terecht als alle geruchten waar blijken te zijn...
Vind ik leuk
Fcb for ever +4265
donderdag 14 maart 2019 om 20:04
Hoe slecht het ook gaat met een traditie club,je krijgt ze nooit kapot.
En lot den Beerschot daar een goe veurbeld van zen.
Vind ik leuk
Toca +50314
donderdag 14 maart 2019 om 20:24
Das heel just makker.
Vind ik leuk
K1908 +2409
donderdag 14 maart 2019 om 15:36
Wat een zever! Uitspraken doen voor een onderzoek ten einde loopt is te belachelijk voor woorden. Ik draag KV een warm hart toe, dus ik zou het erg vinden als ze zakken, desondanks, als blijkt dat ze in de fout zijn, moeten ze zakken!

Momenteel zou dat voor Beerschot zeer mooi zijn, ze hebben thuis immers niet kunnen scoren en zijn dus in het nadeel op sportief vlak. Een advocaat die een uitspraak wil voor het afronden van het onderzoek is godgeklaagd. Hij spreekt daarmee tegen zijn eigen job, schandalig eigenlijk...
Vind ik leuk
Geofpurple +6667
donderdag 14 maart 2019 om 15:46
Toch ook toeval dat net zo'n uitspraken komen net voor een zeer belangrijk duel. De strafmaat zal hoe dan ook wel volgen als er effectief niks pluis is. Voor de rest beter zwijgen. Een uitspraak doen nog voor een onderzoek is afgerond, hoe belachelijk kan het worden.
Vind ik leuk
donderdag 14 maart 2019 om 15:53
de rechten van de verdediging zijn al vele keren geschonden ,dit kan NIET? er al geoordeeld voor er een uitspraak is ,die omstandigheden moe normaal de zaak geseponeerd worden
Vind ik leuk
Woep +6
donderdag 14 maart 2019 om 16:24
"Een advocaat zal nooit het geheim van het onderzoek schenden. Over de inhoud van de bewijslast kan ik niets zeggen. Maar uit de open bronnen en alle informatie die al gelekt is, denk ik dat elk verstandig mens zich een heel duidelijk beeld kan vormen van wat er gebeurd is."

Dus een advocaat mag wel uitspraken doen en zich baseren over "open bronnen en informatie die gelekt is", waarmee hij eigenlijk het geheim van het onderzoek ook schendt want hij "weet" uit het dossier dat die open bronnen de waarheid spreken?!
Vind ik leuk
wimdevos +635
donderdag 14 maart 2019 om 19:50
Stel je eens effe voor hoe wij ons voelen als kakker... Je kan kampioen worden, de beker winnen, Europees voetbal afdwingen en een week later alles kwijt zijn en degraderen naar AMA1. Heel moeilijk gevoel hoor...
Vind ik leuk